Pagina 2 van 4

Re: Op zoek naar een zuinige auto

Geplaatst: do apr 03, 2014 13:19
door BramvE
Als je puur naar het verbruik tijdens korte ritten binnen de bebouwde kom kijkt is de 8V waarschijnlijk stabieler in verbruik, rond 1:14.

Ikzelf heb onlangs m'n eerste GP gekocht en verbruik was erg belangrijk. Omdat ik toch redelijk veel snelweg kilometers maak en die 16V standaard een 6-bak heeft en meestal Cruise Control heb ik de 8V al heel snel uitgesloten (vooral cruise control heeft mega-invloed op je verbruik).

Ik rijdt met m'n 1.4 16V 5 deurs gemiddeld 1:14,5. Mocht je de kans hebben zou ik echt in beide uitvoeringen een proefrit maken. Met een budget tussen 4-7 kun je ook een hele mooie 5 deurs 16V aanschaffen.

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/fiat ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/fiat ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

Andere auto's in die prijsklasse die wellicht zuiniger zijn kom je toch uit op kleinere auto's (Fiësta, Corsa).

Re: Op zoek naar een zuinige auto

Geplaatst: do apr 03, 2014 14:21
door Jan_Kol
Wat aan de aangeboden auto vervelend is, is dat het eigen kenteken onzichtbaar en daardoor onbekend is. Dat zou voor mij een reden om naar een andere auto (aanbieder) te gaan kijken zijn. Op het kenteken kun je namelijk al enige dingen nakijken bij de RDW (ga maar eens naar https://ovi.rdw.nl/Default.aspx en type een bekend kenteken in).

Overigens ben ik het er, na een klein jaar ervaring met GP 14 8v Dualogic (n.b. is feitelijk een gewone schakelauto, maar het schakelen gebeurt met een electrisch/hydraulisch bediende koppeling en geen "vermogen vretende" vloeistofkoppeling), mee eens dat het niet bepaald een zuinige auto is. Oké, ik heb vnl. stadsgebruik over korte afstanden en dat is niet bevorderlijk maar het kan zuiniger. Alleen of het comfort dan hetzelfde is waag ik te betwijfelen. Ik vind het comfort van deze auto voor deze klasse echt heel erg goed ook op langere ritten (en ik ben van vroeger behoorlijk verwend op dat gebied maar ja, mijn pensioen laat niet meer toe). Stil, prettige stoelen, veel handige accessoires etc. Ik zou weer een GP kiezen als ik deze moet vervangen, maar dan wel de nieuwere met een 2 cilinder turbo motor. Uiteraard nu nog wel flink duurder dan die uit 2006 maar meer pit (74kW/100pk t.o.v. nu iets van 58kW/77pk). En nog zuiniger ook.

Jan

Even een zoekaanvulling: op dit ogenblik staan er ruim 2.600 GP's vanaf 2006 te koop op Gaspedaal.

J.

Re: Op zoek naar een zuinige auto

Geplaatst: do apr 03, 2014 14:43
door Jan_Kol
BramvE schreef:Als je puur naar het verbruik tijdens korte ritten binnen de bebouwde kom kijkt is de 8V waarschijnlijk stabieler in verbruik, rond 1:14.
Daar zou ik heel blij mee zijn.... Mijn ervaring is soms 1:12 maar meestal ongunstiger.

Jan

Re: Op zoek naar een zuinige auto

Geplaatst: do apr 03, 2014 14:58
door Runalf
BramvE schreef:Als je puur naar het verbruik tijdens korte ritten binnen de bebouwde kom kijkt is de 8V waarschijnlijk stabieler in verbruik, rond 1:14.

Ikzelf heb onlangs m'n eerste GP gekocht en verbruik was erg belangrijk. Omdat ik toch redelijk veel snelweg kilometers maak en die 16V standaard een 6-bak heeft en meestal Cruise Control heb ik de 8V al heel snel uitgesloten (vooral cruise control heeft mega-invloed op je verbruik).

Ik rijdt met m'n 1.4 16V 5 deurs gemiddeld 1:14,5. Mocht je de kans hebben zou ik echt in beide uitvoeringen een proefrit maken. Met een budget tussen 4-7 kun je ook een hele mooie 5 deurs 16V aanschaffen.

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/fiat ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/fiat ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

Andere auto's in die prijsklasse die wellicht zuiniger zijn kom je toch uit op kleinere auto's (Fiësta, Corsa).
Ik was even verliefd op de 2e auto. Maar daarna las ik dat er een lichte schade aan de rechter voorkant zit.

Ik ben er denk ik nu wel over uit dat het de 16v gaat worden. Alleen nu nog even een mooie vinden :P Vebruik hoeft ook niet atmosferisch te zijn eigenlijk. Ik rij nu 1:7 a 8 dus het is een vooruitgang :P

En dan gelijk ook maar met Cruise Control en dergelijke. Mistlampen voor zijn sowieso een must. Gewoon omdat dat mooi staat. Is misschien wel even geduld tot er een mooie te koop komt. Want ik wil eigenlijk ook niet boven de 140k kilometers op de teller. Maar ik denk dat dat voor 4500 wel te doen moet zijn.

Re: Op zoek naar een zuinige auto

Geplaatst: do apr 03, 2014 15:11
door Runalf
Jan_Kol schreef:
BramvE schreef:Als je puur naar het verbruik tijdens korte ritten binnen de bebouwde kom kijkt is de 8V waarschijnlijk stabieler in verbruik, rond 1:14.
Daar zou ik heel blij mee zijn.... Mijn ervaring is soms 1:12 maar meestal ongunstiger.

Jan
Kan bijna niet anders dan dat dat aan je rijstijl ligt :P

Re: Op zoek naar een zuinige auto

Geplaatst: do apr 03, 2014 15:22
door BramvE
Ik heb te weinig ervaring met de 8V, had verwacht dat dat wel 1:14 zou zijn (dat deed m'n Corsa 1.4 8V namelijk).

Die groene GP is inderdaad supervet, jammer dat er geen foto bijstaat van die eventuele beschadiging.

Succes met de zoektocht. Geduld is inderdaad een schone zaak voor een 16V 5D. Met 4500 euro kan het sowieso best lastig worden om er eentje onder de 140k te vinden... Hier nog een. Succes!

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/fiat ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Op zoek naar een zuinige auto

Geplaatst: do apr 03, 2014 15:32
door Jan_Kol
Runalf schreef:
Jan_Kol schreef:
BramvE schreef:Als je puur naar het verbruik tijdens korte ritten binnen de bebouwde kom kijkt is de 8V waarschijnlijk stabieler in verbruik, rond 1:14.
Daar zou ik heel blij mee zijn.... Mijn ervaring is soms 1:12 maar meestal ongunstiger.

Jan
Kan bijna niet anders dan dat dat aan je rijstijl ligt :P
Hier mijn tank/verbruik staatje:
Km-stand - Liters - Verbruik - Gemiddeld
54.900 - 00,00 - 00,0 - 00,00
55.311 - 34,49 -11,9 - 11,92
55.590 - 24,60 -11,3 - 11,68
55.922 - 24,67 -13,5 - 12,20
56.148 - 17,83 -12,7 - 12,28
56.505 - 32,32 -11,0 - 11,99
56.934 - 32,16 -13,3 - 12,25
57.569 - 27,07 -23,5 - 13,82
57.919 - 27,00 -13,0 - 13,71
58.457 - 38,90 -13,8 - 13,73
58.652 - 20,73 - 09,4 - 13,41
59.026 - 33,44 - 11,2 - 13,17
59.290 - 28,60 - 09,2 - 12,84
59.642 - 31,06 - 11,3 - 12,72
59.991 - 29,67 - 11,8 - 12,65
(helaas een wat onduidelijke layout maar daar kan ik weinig aan veranderen)

Ik realiseer mij dat de ECO stand steeds aanstond en die gaf meer problemen in de stad. Sinds een paar dagen staat die uit (zie hier en volgende berichten).

De gunstiger verbruiksperioden waren toen ik een stel langere ritten (100km +) maakte maar in de stad was/is het zeer matig in mijn ogen. Ik ben mij wel bewust van het feit dat het vooral korte ritten (< 1 à 2 km) betreft en de motor dus niet op bedrijfstemperatuur komt.

Jan

Re: Op zoek naar een zuinige auto

Geplaatst: vr apr 04, 2014 14:07
door Runalf
Ik vind het nog redelijk :P

Maar wat is eigenlijk het verschil tussen die 1.4 motoren.

Een 1.4 8v fire motor en de 1.4 16v starjet motor. Die zijn het toch? Wat zujn de voor en nadelen van deze motoren?

Re: Op zoek naar een zuinige auto

Geplaatst: vr apr 04, 2014 14:23
door BramvE
een 8V heeft meer koppel bij lage toeren, hij rijdt (en klinkt) wat meer dan een diesel, slaat minder snel af. Vooral bij lage snelheden (lees: laag toerental) zal een 8V sneller voelen (en in veel gevallen ook zijn) dan een 16V. Toch is de 0-100 sprint van een 16V sneller omdat die boven de 4500 toeren pas echt los komt.

Er is hier vast wel iemand die de koppel- en vermogenskromme even kan posten, dan zul je 't verschil gauw zien.

Ik vind een 8V vaak wat robuuster aanvoelen, terwijl de 16V heel fijngevoelig is en wat meer techniek heeft (in de vorm van EGR, variabele inlaat, etc). Vind de 16V fijner rijden, minder lawaai, soepeler, enz.

Re: Op zoek naar een zuinige auto

Geplaatst: vr apr 04, 2014 14:46
door Runalf
BramvE schreef:een 8V heeft meer koppel bij lage toeren, hij rijdt (en klinkt) wat meer dan een diesel, slaat minder snel af. Vooral bij lage snelheden (lees: laag toerental) zal een 8V sneller voelen (en in veel gevallen ook zijn) dan een 16V. Toch is de 0-100 sprint van een 16V sneller omdat die boven de 4500 toeren pas echt los komt.

Er is hier vast wel iemand die de koppel- en vermogenskromme even kan posten, dan zul je 't verschil gauw zien.

Ik vind een 8V vaak wat robuuster aanvoelen, terwijl de 16V heel fijngevoelig is en wat meer techniek heeft (in de vorm van EGR, variabele inlaat, etc). Vind de 16V fijner rijden, minder lawaai, soepeler, enz.

Ah duidelijk :D voor mij is het lawaai heel erg belangrijk. Liefst zo stil mogelijk op de snelweg.

En de duurzaamheid? Welke gaat meer km mee of zijn die verschillen nihil?

Re: Op zoek naar een zuinige auto

Geplaatst: vr apr 04, 2014 15:08
door BramvE
ik denk dat de levensduur niet zozeer met het motortype te maken heeft maar meer met hoe de vorige eigenaren er mee zijn omgegaan en hoe hij onderhouden is.

NB. topictitel zegt dat je een zuinige auto zoekt, en 't moest een 5D zijn? De GP is niet de zuinigste in zn klasse (Clio, Polo, Corsa, Fiesta, 207) maar wel erg rijk uitgerust. En hij ziet er een stuk sportiever uit. En er is een fantastische GrandePuntoClub :-] Opties als cruisecontrol, climate control, en standaard een 6-bak zul je in 'n 16V vinden. Mocht je liever wat minder uitgeven en maling hebben aan opties en 'm toch alleen als tweede auto gebruikt zou ik voor 'n 8V gaan, of een 3 deurs 16V (die zie je n stuk vaker op de occasionmarkt).

Re: Op zoek naar een zuinige auto

Geplaatst: vr apr 04, 2014 15:17
door Runalf
BramvE schreef:ik denk dat de levensduur niet zozeer met het motortype te maken heeft maar meer met hoe de vorige eigenaren er mee zijn omgegaan en hoe hij onderhouden is.

NB. topictitel zegt dat je een zuinige auto zoekt, en 't moest een 5D zijn? De GP is niet de zuinigste in zn klasse (Clio, Polo, Corsa, Fiesta, 207) maar wel erg rijk uitgerust. En hij ziet er een stuk sportiever uit. En er is een fantastische GrandePuntoClub :-] Opties als cruisecontrol, climate control, en standaard een 6-bak zul je in 'n 16V vinden. Mocht je liever wat minder uitgeven en maling hebben aan opties en 'm toch alleen als tweede auto gebruikt zou ik voor 'n 8V gaan, of een 3 deurs 16V (die zie je n stuk vaker op de occasionmarkt).

Nouja... zuinig... ik rij nu 1 op 7 a 8. Dus ik vind het al snel zuinig :P Ik vind de looks ook belangrijk. En de GP is gewoon erg mooi. Het liefst een 5 deurs met cruise control ja. De rest maakt me niet zo veel uit. Ja de km stand onder de 150000 zou fijn zijn. Ik heb geen idee hoeveel km die autos meegaan. Maar dat ligt inderdaad ook veel aan de eigenaar.

Zorgt die 6 bak trouwens ook voor een stil geluid op de snelweg qua toeren?

Re: Op zoek naar een zuinige auto

Geplaatst: vr apr 04, 2014 17:32
door PuntoSporting
Hij rijdt in de 6 erg rustig op de snelweg, alleen met inhalen moet je wel naar de 5 schakelen.

Op 80 km wegen kan je ook rustig in de 6 rijden, scheelt brandstof.

Re: Op zoek naar een zuinige auto

Geplaatst: vr apr 04, 2014 20:03
door BramvE
Ik ken sowieso weinig auto's waarbij je de motor hoort bij 120. Alleen wind+banden. Denk niet dat dat heel veel uitmaakt of je n 5 of 6 bak rijdt. Feit blijft dat toeren bij die 6 bak ongeveer 500rpm lager liggen bij 120..

Re: Op zoek naar een zuinige auto

Geplaatst: vr apr 04, 2014 20:05
door Runalf
BramvE schreef:Ik ken sowieso weinig auto's waarbij je de motor hoort bij 120. Alleen wind+banden. Denk niet dat dat heel veel uitmaakt of je n 5 of 6 bak rijdt. Feit blijft dat toeren bij die 6 bak ongeveer 500rpm lager liggen bij 120..
Dat is ook weer zo. Door de puntige neus lijkt het me dat het met wind meevalt. Of hoor je redelijk wat wind? Ik woon vrij afgelegen dus even een proefrit moet ik een dag voor uit trekken :P

5 deurs of 3 deuren maakt trouwens niet zo veel uit.