Pagina 4 van 7

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Geplaatst: di aug 05, 2014 10:23
door Kingpin
Athome schreef:EGR klep is vandaag schoon gemaakt. Deze bleek inderdaad sterk vevuild te zijn.
Dit is ook goed te merken aan de motor.

Na het schoonmaken:
- Loopt de motor rustiger
- Onder de 1500 toeren loopt de auto veel prettiger. Voelt veel minder doods aan.
- Klimt ook wat makkelijk de hogere toeren in (boven de 3500).
- Verbruik zou iets gunstiger kunnen worden maar dat merk ik waarschijnlijk pas op de snelweg.

Conclusie:
Gauw die EGR klep in de software dicht laten zetten. Moet daar met de tuner nog over hebben. Afgezien van de Brusselse milieu-activisten, is er namelijk geen enkele reden om een EGR klep in de auto te hebben zitten.

Daar kun je wellicht voor langs tunex de kosten zijn 75.- , denk er zelf ook over maar mij boeit het niet zo veel de auto rijd prima nog.

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Geplaatst: wo aug 06, 2014 23:50
door Athome
Zijn er ook 1,3 jtdm 85 pk met een 6-bak of is dit alleen bij andere motoren?

Volledig afsluiten van de EGR blijkt niet mogelijk. Het motormanagement accepteert dit niet. Maximaal 70%

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Geplaatst: do aug 07, 2014 8:30
door scoop
Alleen de (oudere) 1.3 mJTD met 90pk had 6 versnellingen + achteruit. Sinds de eco uitvoeringen met 1.3 mJTD en 85pk zijn er nog maar 5 + achteruit overgebleven.

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Geplaatst: do aug 07, 2014 9:15
door Athome
Dacht ik al wel. De garage meende dat hij ook wel eens JTD's met een 6-bak had gezien.

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Geplaatst: vr aug 15, 2014 8:26
door tonyvandenbroek
Wat heet tegenvallend verbruik:

Retourtje Italiƫ Toscane. 3500km (ong.) met een verbruik van 1:17,5. Dit met dakdragers van Fiat en Thule Ocean 100 dakkoffer.
Al met al lekker doorgereden, dus geen reden voor te klagen. Met mijn GP zou het 1 op 8 zijn ofzo.
Dus lekker kunnen dieselen. Ook over de Gotthard pas had de 1.3 multijet geen enkele moeite. (niet gechipt)

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Geplaatst: vr aug 15, 2014 10:28
door Kingpin
Ik rij nu 4.5km/100 is een stuk gezakt nu die herchipt is :-]

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Geplaatst: vr aug 15, 2014 13:15
door RaydeJee
Ik ben sinds het chippen nog meer gaan verbruiken, zit nu rond de 1 op 17 a 18.

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Geplaatst: vr aug 15, 2014 13:52
door Jarre
ik verbruik met mijn nieuwe auto minder dan met de pevo mjet :lol: :?

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Geplaatst: vr aug 15, 2014 17:54
door Kingpin
RaydeJee schreef:Ik ben sinds het chippen nog meer gaan verbruiken, zit nu rond de 1 op 17 a 18.
Het is idd niet makkelijk want het gaat echt om innimi meer gaas en het hele verhaal met minder verbruik gaat in rook op,

Vraag me af heb jij ook als met iets meer gas rijd je geen schakel indicatie krijgt?

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Geplaatst: vr aug 15, 2014 19:13
door RaydeJee
Klopt, al je wat minder gas geeft dan geeft de indicator eerder aan dat je kunt schakelen. En omgekeerd.

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Geplaatst: vr aug 15, 2014 20:28
door Athome
Schakelindicator komt altijd wel een keer ongeacht de stand van het gaspedaal en snelheid. Zodra de snelheid constant is en het toerental door een hogere versnelling naar beneden kan, komt de schakelindicator opzetten. Dit veranderd niet door het chippen. Ik deze regelmatig voorbij komen maar trek me er niet te veel van aan.
Heel af en toe zelfs het advies om terug te schakelen. Heb sterk de neiging om een versnelling gewoon te laten en dan ver gas te geven (50 in de 5 en weer gas geven).

Rij zelf ook motor (Aprilia) en heb mezelf daar aangeleerd om zo veel mogelijk in een versnelling (meestal de derde soms de tweede en zelden de vierde of hoger) te laten staan. Dit rijd makkelijker en het blok vind dit lekkerder. Aprilia's tweecilinder houd namelijk niet van lage toeren het blok versmeert dan. In het verbruik is dit niet echt terug te vinden.
Dit rijgedrag heb ik naar het autorijden overgenomen. Rij op provinciale wegen veel in de vierde versnelling als de snelheid amper boven de 80 km/u komt. Op 50 km wegen meestal niet verder dan de derde.

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Geplaatst: vr aug 15, 2014 21:37
door Odelot
Ik let nooit op de indicator. Dat ding leidt een eigen leven. Bepaal zelf wel wanneer ik moet schakelen. Bij mij is ie trouwens al enkele keren blijven hangen ook. Na een poosje schiet ie dan weer los.

Mijn statistieken:

Bouwjaar:2011
Brandstof:diesel
Tankbeurten:126
Afstand:96.278 km
Gemiddeld verbruik:4,9 l/100km (1 op 20,4)
Fabrieksopgave:3,5 l/100km (1 op 28,6)
Verschil:39,7% minder zuinig

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Geplaatst: vr aug 15, 2014 22:09
door Kars
Zelf schakel ik op gevoel en op gehoor. Als ik in de stad rij en gewoon 50 km/h wat langer kan doorrijden dat doe ik in de 4e versnelling.
Is het zo dat het drukker is en de snelheid dan wat wisselend wordt dan is de 3e bijna standaard. Optrekken doe ik altijd redelijk snel en let niet echt op de toeren gewoon snel naar de 50 en dan daar op blijven. Hetzelfde geldt ook voor 80 km gebieden, alleen dan rij ik in de 5. Wil ik inhalen dan ga ik naar de 4 en trap dan best wel ff door. Op de snelweg is bijna hetzelfde verhaal, snel naar de max snelheid zonder de schakelindicator in de gaten te houden (110-120 of hoger in de 4 tijdens optrekken is geen uitzondering)
En wat ik aan het begin zei ik luister naar de motor en als ik voel dat hij wat begint te bokken op het extra gasgeven dan schakel ik terug. Ik rij ongeveer 1/3 stad en 1/3 80km wegen en dus ook 1/3 snelwegen(meestal de 130km wegen en rij dan ook dus 130 km/h)
Mijn km stand is nu bijna 60.000km en overall zit ik op 1:21.15
Het is minder dan ik gehoopt had, maar ben toch zeer tevreden met dit gemiddelde.

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Geplaatst: za aug 16, 2014 8:41
door Kingpin
Ik schakel meestal wel met de indicator mee, maar viel me op dat na het chippen die wel gevoeliger is geworden voor te veel gas, dus dan denkt de motor dat ik snel in toeren wil en snelheid wil maken terwijl ik rustig rijd.

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Geplaatst: za aug 16, 2014 11:57
door RaydeJee
O nee ik merk geen verschil in de indicator op zich, al rij ik er ook niet echt op.