K&N luchtfilters - 57S luchtfilterkast

Plaats reactie
FeaR
Nuovo Arrivato
Berichten: 146
Lid geworden op: di nov 08, 2011 22:01
Locatie: Zaltbommel

K&N luchtfilters - 57S luchtfilterkast

Bericht door FeaR »

Ik wil mijn 1.4 T-Jet laten chippen. Tijdens het zoeken kom je op diverse sites ook tegen dat het aanpassen van het luchtfilter een positieve invloed kan hebben. Sommige tuners leveren dit als extra service (al is het soms wel veel betaald om een inlegfilter te plaatsen). Ik was bekend met twee soorten filters van K&N.

Als eerste het simpele inlegfilter K&N 33-2935 (kosten 50 - 70 euro):
Afbeelding

Daarnaast kende ik de hele 57i Kit, K&N 57-0679 (kosten 170 - 180 euro):
Afbeelding

Naar die tweede had ik ooit gekeken, deze zou namelijk naast extra vermogen (wat volgens sommigen discutabel is) ook een leuker geluid geven.
Echter heb ik van aanschaf afgezien aangezien je voor montage met de auto de brug/krik op moet. Het plaatsen van een inlegfilter is dan een stuk minder werk.

Echter kom ik net 57S luchtfilterkast, K&N 57S-3300 (190 euro) tegen:
Afbeelding

Intern:
Afbeelding

Op het forum kan ik geen ervaringen vinden met deze 57S-3300 en ook op internet kom je hem minder tegen dan het inlegfilter of de kit. Is dit niet "best of both worlds"? Dus qua montage een inlegfilter, maar qua werking meer richting de 57i Kit? Iemand ervaring met deze kit?
Fiat Grande Punto Sport 1.4 T-Jet - 150 PK / 265 Nm Savali Tuning
Gebruikersavatar
unstable
Nuovo Arrivato
Berichten: 187
Lid geworden op: di jun 10, 2014 12:30

Re: K&N luchtfilters - 57S luchtfilterkast

Bericht door unstable »

Heb van mensen positievere ervaringen gehoord over Pipercross Viper systemen.
GP 1.3 Multijet Sabbia
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: K&N luchtfilters - 57S luchtfilterkast

Bericht door Odelot »

Van luchtfilters heb ik de ballen verstand, maar als je een ander filter neemt zou ik dat wel doen voordat je hem laat chippen. Dan kunnen ze daar rekening mee houden. Al zal het qua pk's weinig tot geen verschil maken vermoed ik.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
FeaR
Nuovo Arrivato
Berichten: 146
Lid geworden op: di nov 08, 2011 22:01
Locatie: Zaltbommel

Re: K&N luchtfilters - 57S luchtfilterkast

Bericht door FeaR »

Ik vind het allemaal zo lastig. Dat een simpel inlegfilter eigenlijk niets doet is me wel duidelijk, om die reden zou die kit die ik als laatste aanhaalde ook niets doen. Over dat Pipercross Viper heb ik wat gezocht en op het forum had iemand zo'n filter in laten bouwen bij SaVaLi, dus ook daarvoor Ronald weer eens gemaild. Ik moet ook niet te ver doorslaan.
Fiat Grande Punto Sport 1.4 T-Jet - 150 PK / 265 Nm Savali Tuning
Gebruikersavatar
Kingpin
Junior Stato
Berichten: 375
Lid geworden op: za mei 31, 2014 17:08

Re: K&N luchtfilters - 57S luchtfilterkast

Bericht door Kingpin »

De tweede foto is een soort van CAI (cold air intake) je verplaats de filter naar een plek waar koudere luchtstroom je motorruimte in gaat, word het meest gebruikt voor motoren met een turbo.

Ik zie liever een massief aluminium buis dan zon slang, van een echte CAI is het aanzuig geluid wel een echte aanwinst vermogen winst is allemaal theoretisch, je doet er meer aan een beter intercooler te monteren.
Gebruikersavatar
Dixie
Junior Stato
Berichten: 346
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 8:12

Re: K&N luchtfilters - 57S luchtfilterkast

Bericht door Dixie »

FeaR schreef:Ik vind het allemaal zo lastig. Dat een simpel inlegfilter eigenlijk niets doet is me wel duidelijk, om die reden zou die kit die ik als laatste aanhaalde ook niets doen. Over dat Pipercross Viper heb ik wat gezocht en op het forum had iemand zo'n filter in laten bouwen bij SaVaLi, dus ook daarvoor Ronald weer eens gemaild. Ik moet ook niet te ver doorslaan.
Niets doet... :?
Ik kon wel merken dat de vorige Fiat (benzine) auto beter liep en vlotter optrok. (de verbranding is gewoon beter). Is ook logisch, omdat de air-flow veel makkelijker gaat (lees: geen luchtweerstand). En je koopt zo'n K&N inlegfilter maar één keer. (gaat meerdere autolevens mee). Kortom alleen maar voordelen ! :-]
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: K&N luchtfilters - 57S luchtfilterkast

Bericht door Odelot »

Zolang er geen koudere lucht aangevoerd wordt door het filter merk je er niets van. Je hebt speciale cold air intake sets. Daar zou je misschien wat van kunnen merken.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
FeaR
Nuovo Arrivato
Berichten: 146
Lid geworden op: di nov 08, 2011 22:01
Locatie: Zaltbommel

Re: K&N luchtfilters - 57S luchtfilterkast

Bericht door FeaR »

Dixie schreef:
FeaR schreef:Ik vind het allemaal zo lastig. Dat een simpel inlegfilter eigenlijk niets doet is me wel duidelijk, om die reden zou die kit die ik als laatste aanhaalde ook niets doen. Over dat Pipercross Viper heb ik wat gezocht en op het forum had iemand zo'n filter in laten bouwen bij SaVaLi, dus ook daarvoor Ronald weer eens gemaild. Ik moet ook niet te ver doorslaan.
Niets doet... :?
Ik heb het halve weekend zitten lezen over inlegfilters en 99% van de tests komt toch uit dat het geen voordeel biedt en vooral tussen de oren zit. Er zijn zelfs test te vinden waar een heel ander filter (dus zo'n hele kit) niets doet op een leuker geluid na. Ander nadeel van zo'n K&N zou ook nog eens zijn dat de olie in je inlaatkanalen terecht komt en dat kan slecht aflopen. Is wel als je het filter te veel olie geeft en aangezien dat maar eens in de 80.000 kilometer hoeft valt dat wellicht nog mee.
Fiat Grande Punto Sport 1.4 T-Jet - 150 PK / 265 Nm Savali Tuning
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: K&N luchtfilters - 57S luchtfilterkast

Bericht door Odelot »

Die olie is slecht voor de luchtmassameter.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
FeaR
Nuovo Arrivato
Berichten: 146
Lid geworden op: di nov 08, 2011 22:01
Locatie: Zaltbommel

Re: K&N luchtfilters - 57S luchtfilterkast

Bericht door FeaR »

Odelot schreef:Die olie is slecht voor de luchtmassameter.
Dat was het inderdaad. Enige is dat het alleen zal gebeuren als je het filter voorziet van te veel olie en af fabriek zal dat niet zijn. En aangezien je pas na 80.000 kilometer hoeft te her-oliën zal het veelal wel goed gaan. Blijft wel een feit dat het mis kan gaan en het effect van een simpel inlegfilter is al dubieus. Dus of ik 50 euro ga betalen voor iets wat eigenlijk niets tot niet veel doet...?
Fiat Grande Punto Sport 1.4 T-Jet - 150 PK / 265 Nm Savali Tuning
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: K&N luchtfilters - 57S luchtfilterkast

Bericht door Odelot »

Conclusie: Hou je geld lekker in je zak of doe er wat leuks mee waar je wel wat aan hebt 8)
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Plaats reactie