Blauw roken tijdens regenereren roetfilter

rs_nick
Nuovo Arrivato
Berichten: 16
Lid geworden op: za jun 21, 2014 17:56

Blauw roken tijdens regenereren roetfilter

Bericht door rs_nick »

Beste mede forum leden,

Sinds 2 maanden hebben we voor mijn vriendin een punto evo 1.3 mjet 85 uit 2010 gekocht. Een hele fijne auto met lekker veel opties.
Een tijdje terug viel het haar op dat de auto erg blauw rookte. Maar het ook vanzelf weer stopte. Laatst reed ik er zelf mee en viel het me ook op. Met stadsverkeer is het echt schandalig hoe blauw hij rookt. Je zou bijna zeggen als die auto voor je rijd van die heeft echt iets behoorlijk kapot. Van het een op andere moment stopt het ook.
Vorige week is de evo bij de dealer geweest om roest aan de kitrand van de achterklep te maken (garantie). Toen nog eens navraag gedaan en daar vertelde de man van de receptie dat het normaal is. Hij hoefde hem niet uit te lezen.
Toen ben ik eens hier gaan zoeken. En inderdaad het probleem komt bij meerdere van jullie naar boven. Maar nergens kan ik een oplossing vinden. Om een nieuwe roetfilter te plaatsen op de gok vind ik een beetje veel geld.

Dus de vraag wie hier weet de oplossing om het blauw roken tijdens het regenereren van de roetfilter te laten stoppen? Wat te doen voor ons...
Laatst gewijzigd door rs_nick op ma jan 23, 2017 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Blauw roken tijdens regenereren roetfilter

Bericht door RaydeJee »

Hier rookt hij ook enorm, al lijkt het bij mij minder nu mijn EGR klep is dicht gezet. Ik zal er nog eens goed opletten. Volgens mij is er verder niets aan te doen.
rs_nick
Nuovo Arrivato
Berichten: 16
Lid geworden op: za jun 21, 2014 17:56

Re: Blauw roken tijdens regenereren roetfilter

Bericht door rs_nick »

RaydeJee schreef:Hier rookt hij ook enorm, al lijkt het bij mij minder nu mijn EGR klep is dicht gezet. Ik zal er nog eens goed opletten. Volgens mij is er verder niets aan te doen.

Jou reactie over het blauwe roken had ik inderdaad al eerder gelezen op het forum. Hoe heb je de egr klep dan dicht laten zetten? Ben benieuwd als hij dan regenereerd of het ook wat minder is of niet.
Blijf het vreemd vinden.

Groetjes Nick
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Blauw roken tijdens regenereren roetfilter

Bericht door RaydeJee »

Nou zo heel gek is het niet. Er wordt bij het regenereren meer brandstof ingespoten om de roetdeeltjes te verbranden. Dus dat hij extra gaat roken lijkt mij niet heel raar.

Mijn EGR klep is dichtgezet door een chiptuner. Sinds het chippen heb ik de auto nog niet veel zien regenereren hoor, maar het leek wel alsof het roken in ieder geval minder was.
rs_nick
Nuovo Arrivato
Berichten: 16
Lid geworden op: za jun 21, 2014 17:56

Re: Blauw roken tijdens regenereren roetfilter

Bericht door rs_nick »

Hmm moet ik dan misschien ook maar chippen overwegen?? Haha

Niemand anders hier op het forum met nog hetzelfde probleem en een oplossing?
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Blauw roken tijdens regenereren roetfilter

Bericht door Odelot »

Ik merk nooit iets van genereren. Misschien omdat ik net een nieuwer type motor heb? Mijne is 90 gram uitstoot. Heb hem 1 keer zien roken. Toen we in Tsjechië reden in het donker. Toen zag ik achter me in de koplampen een paar keer een rookwolk. Verder nog nooit gezien. En in het donker zie je het toch eerder. Als er een auto achter je rijdt tenminste.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Blauw roken tijdens regenereren roetfilter

Bericht door Rado »

Volgens mij moet het mogelijk zijn om de verzadiging van het roetfilter uit te lezen.
Op een gegeven ogenblik is dit filter zo verzadigd dat het niet meer te regenereren is.
Misschien kun je het nog onder garantie laten laten reinigen of vervangen.
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Re: Blauw roken tijdens regenereren roetfilter

Bericht door scoop »

Ik denk maar even hardop hier, maar blauwe rook is toch echt olie. Kan het niet zijn dat je een Evo hebt die last heeft gehad van het bevroren carterventilatie probleem, waarbij er misschien olie op de verkeerde plek is gekomen? Al zou ik verwachten dat dat na verloop van tijd wel een keer opgebrand is.

Als het roetfilter verzadigd is zou ik ook al eerder een melding verwacht hebben van de boordcomputer, waarbij geadviseerd wordt om door te blijven rijden. Het regenereren van het roetfilter kan ik (met Punto '2012) overigens goed merken, maar er komt geen rook uit de uitlaat. Ik merk het aan de loop van de motor en aan een holler geluid in de uitlaat bij gas los rond 1500rpm.
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Blauw roken tijdens regenereren roetfilter

Bericht door RaydeJee »

Als het goed is merk je het ook aan de fin die vol gaat draaien.

Ik had trouwens vanochtend weer dat mijn auto regenereerde, en de rookpluimen zijn nog hetzelfde. :lol:
tomi
Junior Stato
Berichten: 231
Lid geworden op: di aug 10, 2010 8:22

Re: Blauw roken tijdens regenereren roetfilter

Bericht door tomi »

De mijne rookt tijdens het regeneren als een ketter. Dat doet ie al vanaf het begin, dus nu bijna 4 jaar.
Het is zelfs zo erg dat ik al ben aangesproken door automobilisten.

Maar het hoort er dus bij. Zorgen maak ik mij niet. Autootje houdt zich verder goed en is kerngezond. Ik ben er nog steeds zeer content mee, hij verveelt me geen moment (totaal geen behoefte aan chiptuning) en zal nog vele jaren in mijn bezit zijn.
Evo Mjet Bi Colore
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Blauw roken tijdens regenereren roetfilter

Bericht door RaydeJee »

Haha ja dat heb ik ook gehad, dat iemand vroeg of mijn auto soms veel olie gebruikte. "Nee hoor, dat hoort zo." :lol:
Bij mij deed hij het in het begin niet, dat roken doet hij sinds ongeveer 1,5 jaar hier.
tomi schreef:
Maar het hoort er dus bij. Zorgen maak ik mij niet. Autootje houdt zich verder goed en is kerngezond. Ik ben er nog steeds zeer content mee, hij verveelt me geen moment (totaal geen behoefte aan chiptuning) en zal nog vele jaren in mijn bezit zijn.
Ik had geen behoefte aan chippen, maar ben er toch aan gegaan doordat mijn EGR niet goed meer werkte. En die kon worden dichtgezet door Savali, dus daarom heb ik ook meteen laten chippen. Het is wel echt een wereld van verschil nu ik de tuning er toch op heb. :D Als je ooit denkt van zal ik...doe het dan maar. 8)
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Blauw roken tijdens regenereren roetfilter

Bericht door Jarre »

Waarom wordt die dichtgezet? In fact, waarom staat dat ding erop en wat doet het?
Mijne is gechipped maar weet niet of dat dicht is gezet...
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
rs_nick
Nuovo Arrivato
Berichten: 16
Lid geworden op: za jun 21, 2014 17:56

Re: Blauw roken tijdens regenereren roetfilter

Bericht door rs_nick »

Ik zou normaal gesproken ook zeggen blauwe rook is olie. Helemaal mee eens. En inderdaad zoals raydejee zegt wanneer dit gebeurd hoor je ook de koelvin max draaien. Het komt spontaan. Rij je constant zie je geen rook. Trek je op ineens een blauwe walm achter uit de uitlaat. Zodra hij stopt met regenereren is de rook ook direct weg. En daardoor zou ik het vreemd vinden als het olie is. Heb je olie verbruik omdat de turbo kapot is of wat dan ook rookt de auto constant. En niet alleen tijdens het regenereren dus dat is wel duidelijk.
Bij de lokale dealer zeggen ze ook dat het normaal is. Maar dit vind ik toch niet. Ik dacht misschien weet iemand hier de oplossing. En anders blijft die maar fijn roken. Maar milieu bewust is het zeker niet haha.
De carterventilatie wil ik sowieso nog laten controleren uit voorzorg voor de winter. Ik weet namelijk niet of deze al vervangen is door de gemodificeerde versie. Kan ik dit zelf ook ergens aan herkennen dat jullie weten?

Groetjes Nick
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Blauw roken tijdens regenereren roetfilter

Bericht door Jarre »

natuurlijk, via volgende link vind je enkele foto's:
http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... 55#p226286" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Blauw roken tijdens regenereren roetfilter

Bericht door RaydeJee »

Jarre schreef:Waarom wordt die dichtgezet? In fact, waarom staat dat ding erop en wat doet het?
Mijne is gechipped maar weet niet of dat dicht is gezet...
EGR:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Uitlaatgasrecirculatie" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij mij is hij dichtgezet omdat hij niet goed werkt. Je kan hem dichtzetten om te voorkomen dat vuile uitlaatgassen dus terug in de motor komen, want dat doet de EGR.
Waar is je auto gechipt? Savali en Squadra zetten de EGR standaard al dicht.
Plaats reactie