Regels mbt tot verlichting

Alles op het gebied van Interieur en Exterieur voor de Punto Evo.
Gesloten
Gebruikersavatar
EvoDaan
Membre D'Oro
Berichten: 1392
Lid geworden op: wo jul 03, 2013 22:19
Locatie: Zutphen

Regels mbt tot verlichting

Bericht door EvoDaan »

Sinds gister heb ik dus die DRL verlichting erin zitten maar hoe zijn de regels hier eigenlijk voor?

Als ik in de auto de hendel draai naar 'verlichting uit' blijft de ledstrip erg fel branden. Als ik doordraai naar 'stadslicht' gaat de ledstrip minder fel branden maar blijft aan. Als ik vervolgens doordraai naar 'verlichting aan' blijft ledstrip op milde stand branden en komen de 'echte' lampen ook aan.

Kortom: de ledstrip brandt constant zelfs wanneer de verlichting uit staat en ook wanneer de standaard verlichting aan staat. Is dit toegestaan en is het op deze manier wel goed gemonteerd?
Huidige auto: Renault Megane Estate 130 Tce Bose

AfbeeldingPunto Evo 1.2 | Grigio Pessimo Umore | 2011 |
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Regels mbt tot verlichting

Bericht door Thegroov »

Als je in het menu de drl aan hebt staan, dan branden ze fel als alle verlichting uit staat. Drl's mogen alleen apart branden en niet in combinatie met andere verlichting.
Zet je je licht aan, stadslichtstand of dim-/grootlichtstand, dan gaat de ledstrip in stadslichtstand branden.
Zo hoort het en zo werken de d'lites ook :-]
Gebruikersavatar
EvoDaan
Membre D'Oro
Berichten: 1392
Lid geworden op: wo jul 03, 2013 22:19
Locatie: Zutphen

Re: Regels mbt tot verlichting

Bericht door EvoDaan »

Was al bang dat het niet klopte. Heb het menu aangepast en wanneer ik de lampen uit zet gaat nu ook de strip uit. Echter blijven ze branden wanneer ik dimlicht aanzet. Is dit een montagefout?

Afbeelding
Huidige auto: Renault Megane Estate 130 Tce Bose

AfbeeldingPunto Evo 1.2 | Grigio Pessimo Umore | 2011 |
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Regels mbt tot verlichting

Bericht door Thegroov »

In dimlichtstand brandt de strip zwak mee, als stadslicht. In nl is het verplicht dat bij dim- en grootlicht de stadslichten meebranden. Met alleen stadslicht mag je niet rijden.
Het is juist mooi aan deze lampen dat ze die mooie felle leds hebben als drl. Als ik jou was, zou ik ze weer aanzetten in het menu. Zelf rij ik dus altijd met de drl's aan, overdag dan. Gebruikt weinig vermogen, maar iedereen ziet je aankomen, dus precies waar drl's voor bedoeld zijn.
Gebruikersavatar
EvoDaan
Membre D'Oro
Berichten: 1392
Lid geworden op: wo jul 03, 2013 22:19
Locatie: Zutphen

Re: Regels mbt tot verlichting

Bericht door EvoDaan »

Dus zoals de foto hierboven, ledstrip + normale lamp is wél toegestaan?
Huidige auto: Renault Megane Estate 130 Tce Bose

AfbeeldingPunto Evo 1.2 | Grigio Pessimo Umore | 2011 |
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Regels mbt tot verlichting

Bericht door Thegroov »

Sterker nog, dat is verplicht. En als je drl in je menu aanzet en je draait de verlichting in de uit-stand, dan gaan ze dus in de felle drl-stand branden.
Laatst gewijzigd door Thegroov op do aug 21, 2014 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Regels mbt tot verlichting

Bericht door Odelot »

Eerst mocht dagverlichting helemaal niet aanstaan als je dimlicht aan stond. Tegenwoordig zie je soms auto's met af fabriek drl's die gewoon net zo fel branden icm dimlicht lijkt wel. Echt irritant soms. Weet niet wat de regels tegenwoordig zijn verder, maar in het donker mogen die leds van mij wel zachter branden. Sommigen zijn echt veel te fel. Storend.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Regels mbt tot verlichting

Bericht door Thegroov »

Drl's zijn voor overdag gemaakt en daarom moeten erg fel branden. In het donker mogen ze niet aan, omdat ze de tegenliggers verblinden.
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Regels mbt tot verlichting

Bericht door Thegroov »

Ik meen iets gelezen te hebben dat drl's tegenwoordig overdag ook samen met dimlicht mogen, zoals jij ook zegt Mark, maar weet het niet 100% zeker.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Regels mbt tot verlichting

Bericht door Odelot »

@ Frank, heb je nog een oplossing gevonden voor het lampglas trouwens? Schiet me opeens te binnen.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Regels mbt tot verlichting

Bericht door Thegroov »

Nee, het is anders. Vanaf 2015 mogen nieuwe auto's ( alleen nieuwe auto's) bij drl ook de achterlichten aan hebben. Drl in combi met dimlicht blijft dus verboden.

Ik moest me voor mijn lampen melden bij de verkoper, dat is italo-welt en die zijn twee weken dicht voor een verhuizing. Ik moet dus nog een paar dagen wachten op antwoord....
Gebruikersavatar
EvoDaan
Membre D'Oro
Berichten: 1392
Lid geworden op: wo jul 03, 2013 22:19
Locatie: Zutphen

Re: Regels mbt tot verlichting

Bericht door EvoDaan »

Ik ben de weg nu even kwijt... Bij de foto die ik postte staat de ledstrip (gedimt) aan + de normale verlichting dit mag dus wel? Of toch niet :roll:

Edit: ik wacht gewoon af tot ik van de weg wordt geplukt 8)
Huidige auto: Renault Megane Estate 130 Tce Bose

AfbeeldingPunto Evo 1.2 | Grigio Pessimo Umore | 2011 |
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Regels mbt tot verlichting

Bericht door Thegroov »

Dat is verplicht: bij dimlicht MOET je stadslicht voeren en in de zwakke stand zijn de leds je stadslichten. Je lampen doen dus precies wat de wet voorschrijft.
Gebruikersavatar
EvoDaan
Membre D'Oro
Berichten: 1392
Lid geworden op: wo jul 03, 2013 22:19
Locatie: Zutphen

Re: Regels mbt tot verlichting

Bericht door EvoDaan »

Dat is mooi! Bedankt voor de reacties!
Huidige auto: Renault Megane Estate 130 Tce Bose

AfbeeldingPunto Evo 1.2 | Grigio Pessimo Umore | 2011 |
Gesloten