Mijn eerste GP (1.4/8V Racing) en zijn storinkjes

Alles op het gebied van Interieur en Exterieur voor de Grande Punto.
Plaats reactie
MrSpock56
Berichten: 6
Lid geworden op: do sep 18, 2014 10:44

Mijn eerste GP (1.4/8V Racing) en zijn storinkjes

Bericht door MrSpock56 »

Beste Forumleden,

als newbie GP bezitter (nu zo'n 5 maanden) kwam ik bij toeval op dit forum terecht, bij het zoeken naar ideeën / suggesties over storingen, die mijn GP regelmatig vertoond.

Maar ik zal bij het begin beginnen: Ik ben Peter, 44 jaar jong, uit het Zuiden des lands en kocht zo'n 5 maanden geleden, na jarenlang naar volle tevredenheid verschillende Fords te hebben gereden, mijn eerste GP (en tevens eerste Italiaan) ooit, een GP 1.4/8V Racing uit 2008 in Antraciet.

Ik moet zeggen, rijden doet mijn GP geweldig, start altijd meteen en loopt als een zonnetje (alhoewel 77 pk na een Ford Puma 1.7 van 125 pk wel even wennen is 8) , maar goed, ben er wel een stuk rustiger door gaan rijden. )

Alleen....elektronisch ben ik toch wat minder tevreden, met name over bijvoorbeeld het te pas en onpas oplichtende algemene waarschuwingslampje (gele gevarendriehoekje).
Heb al diverse fora doorploegd, wacht bijvoorbeeld bij het starten altijd netjes tot alle lampjes op het display gedoofd zijn alvorens te starten. Zorg dat alle verbruikers tijdens het starten uitgeschakeld zijn, maar toch gaat dal algemene waarschuwingslampje soms branden.
Volgens de gebruiksaanwijzing zou er dan ook een ander lampje moeten gaan branden, of er een melding op het display verschijnen met de storing.....maar dat gebeurt dus niet.

De ene keer brandt het als ik 's morgens vertrek naar mijn werk, de andere keer na het starten nadat ik onderweg ergens gestopt ben om een boodschap te doen.
De ene keer doet ie het bij een koude motor, de andere keer als de motor al warm is, kortom heel onregelmatig....

Uitlezen van de auto bij de garage heeft tot nu toe niets opgeleverd, zij kunnen niets vinden.
Iemand hier op het forum een idee?


Daarnaast heeft mijn cruise control soms kuren:
Als ik 's morgens (of 's middags :) ) wegrijd, gebeurt het dat het lampje van de cruise control brandt, terwijl deze nog niet door het draaien aan de hendel ingeschakeld is, maar de cc werkt dan niet.
Als ik de cc inschakel (door aan de hendel te draaien), verschijnt op het display 'cruise control ingeschakeld', maar dan werkt de cc nog steeds niet.
Als ik de cc vervolgens weer uitschakel, krijg ik de melding 'cruise control uitgeschakeld', maar blijft het lampje op het dashboard branden, en de cc werkt nog steeds niet.
Dit is me al een aantal keer overkomen, maar ook hier kan de garage niks vinden.
Iemand hetzelfde gehad?

En gisteren had ik ook iets raars.
Ik rijd naar de supermarkt, ga boodschappen doen, ben zo'n 10 minuten later terug.
Ik start de auto, geeft mijn radio ineens: --- code invoeren ---
WTF, radio deed het nog toen ik bij de supermarkt parkeerde.

Garage gebeld, die zegt, dat ik het kaartje met de code zou moeten hebben, niet dus, nooit gekregen.
Hij gekeken of hij de code in zijn systeem had staan, ook niet, hij heeft het dus ook niet gehad, dus moest ik de code opvragen bij de dealer, waar de auto in eerste instantie afgeleverd is.
Dealer gebeld, die bestaat niet meer, dus Fiat Nederland maar gebeld.
Die raadden mij aan om een Fiat dealer in de buurt te bellen, die kan de code opvragen.
Dealer gebeld, rekent € 48 voor die code!!! Stelletje oplichters! :x

Iemand een idee, hoe die radio ineens komt met die melding? De spanning is er niet af geweest.
En misschien iemand een idee hoe ik goedkoper aan die code kan komen, mocht mijn garage niet voor de kosten willen opdraaien?
(Naar mijn mening had hij mij nl. die code kaart bij de auto moeten geven en hoef ik niet voor de kosten op te draaien)

Al met al toch een heel verhaal geworden hierboven, maar ondanks die storingen ben ik tot nu toe erg tevreden over mijn eerste GP.
Zoals ik al zei, rijden doet ie erg goed, das toch het belangrijkste.

Ben benieuwd of iemand een (of meerdere) van deze storingen herkent en een oplossing weet.

Alvast bedankt voor de moeite.

Peter
Gebruikersavatar
JasperB
Junior Stato
Berichten: 293
Lid geworden op: ma dec 01, 2008 21:12

Re: Mijn eerste GP (1.4/8V Racing) en zijn storinkjes

Bericht door JasperB »

Hoi Peter,

Goed te horen dat de GP bevalt!! Het blijft een heerlijke auto!

Wat betreft al je elektra problemen. Ik ben daarin niet heel erg thuis, maar heb ergens eens gelezen dat dit soort rare problemen op kunnen treden wanneer er geen goed aarde contact is. Er zou ergens in je motorruimte een zwarte kabel in de buurt van je accu naar je frame moeten lopen welke daar vervolgens opgeschroefd is.

Probeer die eens te vinden, los te halen, contact opschuren en weer te monteren.

Daarnaast kan het ook geen kwaad om eens minimaal een half uur de accu te ontkoppelen. Hierdoor wordt de boordcomputer gereset. Je zult alleen dan even opnieuw tijd en datum in moeten stellen.
Fiat GP Sport 1.4 T-Jet 172PK / 275NM
MrSpock56
Berichten: 6
Lid geworden op: do sep 18, 2014 10:44

Re: Mijn eerste GP (1.4/8V Racing) en zijn storinkjes

Bericht door MrSpock56 »

Hoi Jasper,

dank je voor de tip, ga het van het weekend proberen.

Zal eerst de aansluiting van de aarddraad eens opschuren / schoonmaken.

Aangezien de radio nu toch al om de code vraagt en ik die (nog) niet heb, kan ik gerust, mocht de truc met de aarddraad niet werken, de spanningskabel los maken.

De tijd en datum instellen is gelukkig zo gebeurd :)

Laat wel weten of het gelukt is, thx.

Peter
Gebruikersavatar
EvoDaan
Membre D'Oro
Berichten: 1392
Lid geworden op: wo jul 03, 2013 22:19
Locatie: Zutphen

Re: Mijn eerste GP (1.4/8V Racing) en zijn storinkjes

Bericht door EvoDaan »

Google even op die codes. Volgens mij staan ze met bosjes online
Huidige auto: Renault Megane Estate 130 Tce Bose

AfbeeldingPunto Evo 1.2 | Grigio Pessimo Umore | 2011 |
Gebruikersavatar
zwabbers
Nuovo Arrivato
Berichten: 164
Lid geworden op: za mar 15, 2014 14:44
Locatie: roelofarendsveen

Re: Mijn eerste GP (1.4/8V Racing) en zijn storinkjes

Bericht door zwabbers »

Voor je code kijk anders even hier http://www.fiatforum.com/i-c-e/85204-on ... hread.html" onclick="window.open(this.href);return false;.
Misschien heb je er wat aan .
Ik zie nu dat het 101 pagina's zijn dus wel ff werk .
economic
Nuovo Arrivato
Berichten: 30
Lid geworden op: wo aug 20, 2014 12:19

Re: Mijn eerste GP (1.4/8V Racing) en zijn storinkjes

Bericht door economic »

MrSpock56 schreef: Dealer gebeld, rekent € 48 voor die code!!! Stelletje oplichters! :x

Peter
Peter, al eens een andere dealer geprobeerd?? Ik heb het meegemaakt met een nieuwe sleutel voor m'n ford dat de ene dealer de helft vroeg van de andere....

gr Kees
MrSpock56
Berichten: 6
Lid geworden op: do sep 18, 2014 10:44

Re: Mijn eerste GP (1.4/8V Racing) en zijn storinkjes

Bericht door MrSpock56 »

Bedankt voor de tips allemaal, ik ga er mee aan de slag.

Ik laat het weten, zodra er iets opgelost is.
MrSpock56
Berichten: 6
Lid geworden op: do sep 18, 2014 10:44

Re: Mijn eerste GP (1.4/8V Racing) en zijn storinkjes

Bericht door MrSpock56 »

Aantal dingen hebben zichzelf opgelost lijkt het wel.

Het waarschuwingslampje is de afgelopen weken niet meer gaan branden en de cc werkt nog steeds normaal.

De code van de radio heb ik, na twee weken zoeken op diverse fora, nog steeds niet gevonden, dus toch maar even met die garage gaan bellen waar ik hem gekocht heb.
(Heb overigens begrepen, dat die 45 - 48 euro de prijs is die Fiat Nederland berekend)
Kijken of hij wil betalen, die code hoort tenslotte m.i bij de auto(radio) en uit principe wil ik dat bedrag niet betalen.

Heb er inmiddels trouwens wel weer wat rare dingen bij.

Aan het geluid te horen, lijkt er iets mis met de achterdempers of veren. Als ik over een drempel rijd, hoor ik ter hoogte van de achterwielen een gekraak, alsof de schokdempers droog staan. De garage heeft gekeken, maar kon niets ontdekken aan de schokdempers, dat zijn vrij nieuwe Monroe's, daar zou het dus niet aan moeten liggen.
Misschien de rubberen schijven, die aan de onderzijde van de veren gemonteerd zitten? Iemand een idee misschien?

Verder hoor ik een zeer irritant piepend geluid, vooral op hobbelige wegen, een soort resonantie.
Had al ergens gelezen over ductape en de sluiting van de achterportieren, dus dat heb ik al gedaan.
Dacht dat het over was, maar nee hoor, het geluid blijft.
De kunststof gereedschapbak, die in het reservewiel ligt heb ik ook vaster gezet en er schuim tussen gelegd, die bewoog in het reservewiel nl.
Maar ook dat helpt niet. Iemand hier misschien een idee over?

Alvast bedankt voor de tips!



Kleine update: heb zojuist via een forum de code van m'n radio gekregen, die werkt! :D

Voor degenen met hetzelfde probleem, hier kreeg ik binnen vijf minuten al antwoord!

http://www.ecoustics.com/electronics/fo ... 32215.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie