Interieur verlichting kleur modificeren (HOWTO en advies)

Alles op het gebied van Interieur en Exterieur voor de Grande Punto.
Plaats reactie
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Interieur verlichting kleur modificeren (HOWTO en advies)

Bericht door ing_BRW »

Forum leden.

Ik ben een lange tijd bezig geweest om mijn interieur verlichting van oranje naar wit te brengen. Naar mijn mening vond ik oranje te wat oubollig, en een kleur als blauw deed mij te veel denken aan Pon Holdings B.V..

1 maart 2014
De eerste stappen zijn gezet, de meter, de boordcomputer, de radio, de raambediening zijn voorzien van witte LED's.
link

Maar de grootste klus moest nog gebeuren: het kachelpaneel.

23 mei 2014
Een sportstuur laten invliegen vanuit Engeland. Tot mijn verbazing kreeg ik zowaar ineens verlichte stuurwielbediening. Dus die zijn pas 16 september 2014 voorzien van witte LED's.

22 september 2014
Na lang denken en puzzelen had ik geen idee hoe ik het kachelpaneel wit kreeg. Het oranje kleurenfilter zat namelijk in de stickers en niet in de lampjes (2 stuks T5 gloeilamp).
Via Google de mannen van LedPerf gevonden. Zonder zelf moeilijk te hoeven doen om bedrijven te zoeken die voor mij nieuwe stickers kunnen drukken heb ik voor een pittige prijs (€50,86) een kitje besteld.

De bestelde kit omvat:
- LED's zet voor het handbediende kachelpaneel
- Een CD met instructies (in het Frans).
Zonder de CD is de kit niet af te nemen, dus het moest maar.

Eenmaal binnen zat er in de kit een hele printplaat waar ik zelf nog LED's en weerstanden op moest solderen (geen probleem dus), de stickers en de CD.
Maar liefst 3 witte 3mm LED's, 16 witte PLCC2 LED's, 3 rode PLCC2 LED's, 10 kleine weerstanden en 1 grote weerstand.
Afbeelding

Na het solderen, het plakken en inbouwen kom ik tot de volgende conclusies:
  • De stickers vallen tegen, in plaats van dat er symbolen oplichten zoals bij de standaard stickers lichten er nu 'vlekken' op
  • De LED's die 2 gloeilampjes van 5Watt moeten vervangen zijn verschrikkelijk fel, met de rest van het dashboard op zijn felst is het kachelpaneel nog steeds het felst
De gloeilampjes vervangen voor T5 LED's was eerder al geen succes doordat de LED's niet evenveel stralingshoeken hebben als een reguliere gloeilamp.

Het resultaat wat ik heb weten te behalen (nog wel wat slechte foto's, en let niet op het kapotte scherm van de radio dat is een andere verhaal :mrgreen: )
Verlichting op volle felheid
Afbeelding

Verlichting volledig gedimd
Afbeelding


Mijn tips aan iedereen die ook het interieur wil voorzien van een andere kleur verlichting:
  • Vervang alleen de 'bestaande' LED's voor andere en ga er dus geen LED's bij plaatsen zoals ik heb gedaan in het kachelpaneel
  • De radio en de stuurwiel bediening zijn het ingewikkeldst, deze vereisen precisie vanwege de kleine LED's
  • Heb je automatische climate controle dan is het zeker te doen, met een handbediend kachelpaneel raad ik het iedereen af om te doen
  • De handleiding omschrijft een oude radio van de GP, ik had mijn radio al eerder gedaan en heb niet aangetroffen wat zij omschrijven dus ga niet volledig af op de handleidingen
Ik heb de handleidingen van voor jullie online gezet. Ze omschrijven ook mooi hoe je alles kan openen, dat is dan weer een dikke plus Afbeelding
Afbeelding Handleiding radio
Afbeelding Knoppenconsole boven de radio
Afbeelding Automatische climate controle
Afbeelding Handbediend kachelpaneel
Afbeelding Knoppenconsole op het plafond
Afbeelding Stuurwielbediening
Afbeelding Kilometerteller
Afbeelding Raambediening
Afbeelding Knoppenconsole naast het stuur

Het vraag wat geduld en concentratie. Wie zich er alsnog aan waagt wens ik veel succes.
Heb je hulp nodig, dan kan je het natuurlijk altijd vragen.
Gebruikersavatar
provsen
Avere Una Vita
Berichten: 2065
Lid geworden op: zo okt 14, 2012 16:26
Locatie: Oost-Vlaanderen (Gent)

Re: Interieur verlichting kleur modificeren (HOWTO en advies

Bericht door provsen »

ziet er alleszins een pak beter uit!!!
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Interieur verlichting kleur modificeren (HOWTO en advies

Bericht door RaydeJee »

Top werk die beschrijving. .) En wat een klus zeg. Resultaat is super!
Gebruikersavatar
RainwormNL
Junior Stato
Berichten: 311
Lid geworden op: ma jun 17, 2013 15:21
Locatie: Hoeven (N-B)

Re: Interieur verlichting kleur modificeren (HOWTO en advies

Bericht door RainwormNL »

Ziet er gelikt uit! Maar eens kijken of ik dit in rood kan gaan fixen :D
Vaarwel Grande Punto Rosso Nero,
Hallo Honda CR-Z 1.5 I-Vtec GT
Plaats reactie