Schakelpooksensor

Alles op het gebied van Interieur en Exterieur voor de Punto Evo.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Schakelpooksensor

Bericht door Sjoerd H. »

Vrijdag mooi m'n diploma ophalen, dacht ik...
Ik wilde wegrijden en gaf hij ineens aan "LAAT CONTROLEREN MOTOR".
Ehhh, what?

Ik meteen m'n monteur gebeld en die zei; kom maar snel langs, dan lezen we hem eens uit.
ik begon aan vanalles te twijfelen, en hoorde ook af en toe een geklik uit het dashboard. alsof een cd wisselaar vastzat, leek het me. nu heeft de pevo die niet, maar toch.

Uitgelezen en wel, kwam er fout P1850 uit. Een fout wat de schakelpooksensor bleek te zijn.
Toen kwam er nog iets boven, wat logisch leek; de Start&Stop werkte niet altijd mee.
Hij deed het soms zelfs alleen als ik hem in neutraal zette en de koppeling geheel op liet komen.

soms gaf hij aan, bij het stoplicht of iets, "S&S NIET BESCHIKBAAR"
Als ik nu nadenk is dat wel logisch. Als hij niet kan zien of hij in 1e of 2e versnelling staat, dan kan hij niet uitschakelen en vervolgens starten zonder eventuele schade. (mocht hij nu in z'n een staan of iets dergelijks)

De melding is voor nu verwijderd omdat ik snel weg moest (stond mooi in m'n pak en witte blouse in de garage), maar wil eht wel graag laten maken.

Heeft iemand hier ervaringen mee, of kennis van?
Graag tips!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
EvoDaan
Membre D'Oro
Berichten: 1392
Lid geworden op: wo jul 03, 2013 22:19
Locatie: Zutphen

Re: Schakelpooksensor

Bericht door EvoDaan »

Hier een forum voor automonteurs onder elkaar. Melding is destijds verwijderd en bleef ongeveer een maand weg, daarna verscheen deze weer. "Desbetreffende sensor vervangen en klant reed weer probleemloos rond"

Zou je alleen even moeten achterhalen wat de kosten daarvan zullen zijn.

http://www.amtgarageforum.nl/fiat/grand ... 30967.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Huidige auto: Renault Megane Estate 130 Tce Bose

AfbeeldingPunto Evo 1.2 | Grigio Pessimo Umore | 2011 |
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Schakelpooksensor

Bericht door Jarre »

Ik heb t over de afgelopen 3jaar ook een paar keer gehad. Plots bleef de melding weg...
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
BartBoos
Nuovo Arrivato
Berichten: 81
Lid geworden op: za jul 31, 2010 18:43
Locatie: Wemeldinge

Re: Schakelpooksensor

Bericht door BartBoos »

Sjoerd H. schreef:de Start&Stop werkte niet altijd mee.
Hij deed het soms zelfs alleen als ik hem in neutraal zette en de koppeling geheel op liet komen.
Dat is toch altijd zo? Ik weet niet anders of S&S werkt alleen op deze manier. Tenminste dat is in mijn Punto EVO zo maar ook in de vorige GP...
Eerst: 2010 GP 1.3 MJET 85 3D/Exotica Red nu: 2012 Punto Evo MultiAir Turbo Sport 135 pk Vanaf april 2015: Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair Turbo TCT Distinctive
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: Schakelpooksensor

Bericht door Sjoerd H. »

Hij staat nu in ieder geval in de garage.
Voor de geïnteresseerden zal ik straks even met de reparateur bespreken wat er nou fout was etc.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: Schakelpooksensor

Bericht door Sjoerd H. »

De melding is weg!

De melding was "Motor controleren, S&S niet beschikbaar".
Uitlezen gaf een een P1850 fout aan met de schakelpooksensor.
Dit is een klein stukje plastic wat aan de onderkant van je schakelpook zit. "Hoe meer eraan zit des te meer er kapot kan", was een nuttige wijsheid van de garagist. In ieder geval: hij is redelijk makkelijk te vervangen als je kennis hebt en beschikking hebt tot een smeerput. De juiste dingen loshalen en het is zo vervangen.

De sensor geeft dus door in welke versnelling je hem hebt staan. Vreemd genoeg geeft de boordcomputer soms nog steeds aan dat S&S niet beschikbaar is. Waar zou dit aan kunnen liggen? Ook al is de motor helemaal op temperatuur valt hij nog niet uit op sommige momenten. Dat vind ik wel vreemd...

In ieder geval, de kosten weet ik nog niet, de auto moet nog terug voor de afhandeling van de trekhaak, dus dan weet ik het.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Schakelpooksensor

Bericht door alfawiel »

Start Stop niet beschikbaar kan een aantal oorzaken hebben waarbij het geen storing is, maar ingeprogrammeerd.
Zo uit mijn hoofd
*accuspanning te laag
*regeneratieproces ingang
*nadat achteruit was ingeschakeld
*snelheid niet boven 15? km is geweest
mogelijk ben ik nog enkele vergeten.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
MrNillsons
Nuovo Arrivato
Berichten: 45
Lid geworden op: ma jun 02, 2014 17:09

Re: Schakelpooksensor

Bericht door MrNillsons »

Ik had tijdens de zomervakantie een soortgelijke melding.
Tijdens een autorit in het warme zuid-frankrijk belandde we in de file en plotseling kreeg ik een melding dat ik de motor moest laten controleren. Van alles was opeens niet meer beschikbaar. Het enige wat nog juist functioneerde waren de basis functies, gas, remmen, stuurbekrachtiging, richting aanwijzer en de elektrische ramen. Verder was alle luxe onbeschikbaar en/of uitgeschakeld.

Bij de garage aangekomen (Zaterdagmiddag half 5...gelukkig een grote Fiat/Citroën dealer in Fréjus) eerst maar eens met handgebaren duidelijk proberen te maken wat het probleem was. De mannen waren al aan het opruimen en schoonmaken. De handgebaren slaagde natuurlijk niet dus toen werd de eigenaar van de dealer erbij gehaald. Hij was aan de telefoon dus we moesten even wachten...vergezeld met drie monteur en de chef-werkplaats. Eerst een heel verhaal dat hij op het Fiat hoofdkantoor had gewerkt en in Italië had gestudeerd dus daarom goed Engels praatte. Hij instrueerde de monteurs en samen liepen (er liepen er wederom drie achter ons aan...tja)we naar de auto. Ik had boordcomputer alvast maar op Frans gezet. Ahaa, toen werd er opeens van alles duidelijk.
'Rij maar naar binnen was denk ik wat een van de monteurs bedoelde' maar ik gaf 'm de sleutels en nou ja, dan maar zelf naar binnen. De panasonic laptop werd uit de acculader getrokken, stekkertjes erin, en lezen maar.
BLIEB BLIEB, tig foutmeldingen. Onder andere vanuit de originele radio die er niet meer inzat. Geen probleem verder, die kon genegeerd worden. Verder een storing met de accu/zekeringen die een kettingreactie veroorzaakte.

Wat gefrunnik met de accupolen (er zitten er drie op wanneer je start-stop hebt), een hoop dode bladeren eruit en daarna iets met de zekeringen. Hup nog een keer uitlezen. En ja hoor, alles werkte weer. Geen fouten meer.
Auto werd weer terug naar buiten gereden en de sleutel in mijn handen geduwd. De tien euro fooi werd in eerste EN TWEEDE instantie geweigerd. Na wat aandringen werd hij toch aangenomen en in een fooienpot gestopt. (politique de l'entreprise).
Tja, dan zijn Fransen toch wel weer behulpzaam.

Probleem bij mij was een losgetrilde zekering. Hoe het kan, geen idee want als je een zekering probeert te verwisselen dan moet je dat met een hijskraan en bruut geweld doen, zo geklemd zitten die dingen.

Dat Fransen toch wel redelijk servicegericht zijn had ik overigens al eerder gemerkt nadat er tussen Dyon en Lyon het olie-ververs lampje ging branden.
De dichtstbijzijnde garage was een Citroën garage. De eigenaar sprak alleen Frans maar belde zijn vrouw, die was luxemburgse dus sprak zo'n beetje alle talen die je tegenkomt in west-europa.
Nederlands/Duits ging haar het beste af en ze legde, na instructie van haar man, uit dat we toch echt naar een Fiat garage moesten. Hij kon de olie en filter wel vervangen. Die materialen had 'ie wel. Maar de mogelijkheid om de boel te resetten ontbrak...
Ik moest aan de lijn blijven. Twee minuten later werd de hoorn weer opgepakt en de vrouw gaf aan dat er in een plaatje op zo'n 9 kilometer een fiat garagist zat, nou ja, restaurateur. Die had alle originele materialen en zou naar de garage kunnen komen als ik dat wilde. Tja, wat is de keus...olie moet vervangen worden. Het was geen optie om nog 2500km door te rijden met een piep en een olie lampje...(mijn vriendin heeft het niet zo op waarschuwingslampjes en piepjes).

Wij naar de garage...die had één deur, zonder verf. Een schuifdeur en die zat natuurlijk potdicht. We stonden een paar minuutjes te wachten. Er kwam een hele oude maar puntgave fiat 500 de hoek om tuffen en de beste man stapte uit. Schreeuwend en begroetend "BONJOOUURRRRR MADAME. MONSIEUR, CAVA BIEN?!" nou ja, daar kan ik op zich nog wel redelijk op reageren maar daarmee houd het wel zo'n beetje op.

De vrouw van de andere garagist had al duidelijk gemaakt wat er moest gebeuren en wat het moest kosten. Hij haalde een afgescheurd stukje karton uit z'n borstzak van z'n overall met daarop een paar regels (hij liet na de servicebeurt het kantonnetje in de auto liggen).
"huil + filtre" > EUR 115 + salaire 0,75 x EUR 21, heur = EUR 130 > EUR 125,- (kreeg nog zaterdag-korting ook denk ik)
"grande service oui/no? > huil + filtre (selenia, turbodiesel/mjet 1.3d, originel), filtre interieur originel, controlée pneumatic + service turbo, grande service (incl. rapportée) conform Fiat officiel > oftewel een grote beurt > EUR 178,- + salaire a EUR 21,- heur x 1,5 > EUR 31,- = 209,- > EUR 200,-
Total

Nou ja, doe maar een kleine, oliewissel.
Later dacht ik...sukkel die je d'r bent je had die man best kunnen vertrouwen met een grote beurt (hij had op z'n kraakcomputer alle onderdelen opgezocht, getoond en nog zei ik...nee nee, alleen oliewissel...krenterigheid en ONTERECHT wantrouwen...maar goed).

Lang verhaal kort. Fransen zijn zo slecht nog niet.
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Schakelpooksensor

Bericht door Rado »

Sjoerd H. schreef:Vreemd genoeg geeft de boordcomputer soms nog steeds aan dat S&S niet beschikbaar is. Waar zou dit aan kunnen liggen?
Dit zou veroorzaakt kunnen worden door een slechter wordende accu.
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: Schakelpooksensor

Bericht door Sjoerd H. »

alfawiel schreef:Start Stop niet beschikbaar kan een aantal oorzaken hebben waarbij het geen storing is, maar ingeprogrammeerd.
Zo uit mijn hoofd
*accuspanning te laag
*regeneratieproces ingang
*nadat achteruit was ingeschakeld
*snelheid niet boven 15? km is geweest
mogelijk ben ik nog enkele vergeten.
Zal van de week eens de accu laten checken, hij staat maandag weer in de garage. Bedankt voor de reacties want mijn S&S werkt nog steeds niet fatsoenlijk! De andere redenen kunnen het niet zijn want hij doet het gewoonweg nooit.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Schakelpooksensor

Bericht door Odelot »

Als ie het bij mij wel doet zet ik hem uit. Vind het een nutteloze optie, en nog slecht voor de turbo ook.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Tom Hendriks
Berichten: 6
Lid geworden op: do mei 29, 2014 17:56

Re: Schakelpooksensor

Bericht door Tom Hendriks »

Hallo

Weet iemand misschien wat het type nummer is van deze sensor
Ik heb namelijk het zelfde probleem ik zou de sensor graag zelf vervangen
maar ik weet zo het artikel nummer niet alvast bedankt
Plaats reactie