Aankooptips
Geplaatst: di okt 21, 2014 19:51
Veel mensen die op het forum komen voordat ze een Punto aanschaffen openen het topic: 'Waar moet ik op letten bij aankoop van een Punto'. Elk merk heeft z'n handicap en zo ook de Punto. Hier een overzichtje waar goed op gelet moet worden of problemen die regelmatig voorkomen. Een aantal punten kunnen bij aankoop al gecheckt worden, andere pas tijdens gebruik.
Aandachtspunten bij aankoop:
Roest kofferklep:
Kofferklep openen en even het randje (waar ook de afwateringsgaatjes zitten) checken. Last van gebubbelde lak? Dan is dit een teken van roest. 9 van de 10 keer valt dit nog wel onder de garantie.
Topic
Carterventilatie (diesel):
Bij de dieselmotoren kan de carterventilatie dichtvriezen. Als dit gebeurt loopt de carterdruk veel te hoog op. Hierdoor gaat de turbo kapot, vliegt er een keerring uit het blok, of loopt de motor zelfs stuk.
Topic
Kofferklep lek:
Af en toe wil er ergens via de kofferklep nog wel eens wat water naar binnen lopen. Check daarom ook even de ruimte onder het reservewiel. Als hier roest is ontstaan of er staat water in is dat het geval.
Mistlampen:
Soms zitten er mistlampen in, maar zijn deze niet aangesloten. Check dit even. Kan je meteen zien of de mistlampschakelaar wel aanwezig is. Zo niet; grote kans dat de mistlampen het dus niet doen.
Voorkomende problemen
Defecte turbodruksensor:
Bij dit defect gaat het motormanagementlampje branden. De garage wil de dit nog wel eens klakkeloos resetten maar grote kans dat de melding gewoon terugkomt.
Topic
Defect stuurhuis:
Af en toe stuurt de auto niet meer zo lekker. Grote kans dat het de stuurhuissensor is. De dealer vraagt voor vervanging €1000+. Tip is om het via specialisten te laten maken. Geschatte kosten zijn dan €300 - €400. Binnen het forum zijn er ervaringen met Autobedrijf Pots in Holten (Ov.)
Vocht in achterlichten:
Geef je er maar direct aan over en zie het als Italiaanse charme. Meerdere leden hebben meerdere lampen gehad en het blijft terug komen. Deal with it!
Raammechanisme:
Het raammechanisme wil het nog wel eens spontaan begeven. Weinig duidelijk over de oorzaak hiervan. Een handige Harry kan dit zelf vervangen en daardoor flink op de kosten besparen.
Topic
Schakelaar kofferklep:
Wil je kofferklep niet meer open? Waarschijnlijk een probleem met de schakelaar.
Topic
Kleine problemen:
- Deurgrepen achterdeuren (5drs) werken nog wel eens tegen
- Blaadjes in de ventilator van het dashboard
- Verlichting achter ventilatie wil het bij sommige begeven
- (Originele) Lederen stuurwielen slijten relatief snel
- De sleuf van de voorruit blower kan krom (gaan) staan in het midden
Dit is even een greep van problemen die ik veel voorbij heb zien komen binnen het forum. Aanvullingen zijn altijd welkom.
Aandachtspunten bij aankoop:
Roest kofferklep:
Kofferklep openen en even het randje (waar ook de afwateringsgaatjes zitten) checken. Last van gebubbelde lak? Dan is dit een teken van roest. 9 van de 10 keer valt dit nog wel onder de garantie.
Topic
Carterventilatie (diesel):
Bij de dieselmotoren kan de carterventilatie dichtvriezen. Als dit gebeurt loopt de carterdruk veel te hoog op. Hierdoor gaat de turbo kapot, vliegt er een keerring uit het blok, of loopt de motor zelfs stuk.
Topic
Kofferklep lek:
Af en toe wil er ergens via de kofferklep nog wel eens wat water naar binnen lopen. Check daarom ook even de ruimte onder het reservewiel. Als hier roest is ontstaan of er staat water in is dat het geval.
Mistlampen:
Soms zitten er mistlampen in, maar zijn deze niet aangesloten. Check dit even. Kan je meteen zien of de mistlampschakelaar wel aanwezig is. Zo niet; grote kans dat de mistlampen het dus niet doen.
Voorkomende problemen
Defecte turbodruksensor:
Bij dit defect gaat het motormanagementlampje branden. De garage wil de dit nog wel eens klakkeloos resetten maar grote kans dat de melding gewoon terugkomt.
Topic
Defect stuurhuis:
Af en toe stuurt de auto niet meer zo lekker. Grote kans dat het de stuurhuissensor is. De dealer vraagt voor vervanging €1000+. Tip is om het via specialisten te laten maken. Geschatte kosten zijn dan €300 - €400. Binnen het forum zijn er ervaringen met Autobedrijf Pots in Holten (Ov.)
Vocht in achterlichten:
Geef je er maar direct aan over en zie het als Italiaanse charme. Meerdere leden hebben meerdere lampen gehad en het blijft terug komen. Deal with it!
Raammechanisme:
Het raammechanisme wil het nog wel eens spontaan begeven. Weinig duidelijk over de oorzaak hiervan. Een handige Harry kan dit zelf vervangen en daardoor flink op de kosten besparen.
Topic
Schakelaar kofferklep:
Wil je kofferklep niet meer open? Waarschijnlijk een probleem met de schakelaar.
Topic
Kleine problemen:
- Deurgrepen achterdeuren (5drs) werken nog wel eens tegen
- Blaadjes in de ventilator van het dashboard
- Verlichting achter ventilatie wil het bij sommige begeven
- (Originele) Lederen stuurwielen slijten relatief snel
- De sleuf van de voorruit blower kan krom (gaan) staan in het midden
Dit is even een greep van problemen die ik veel voorbij heb zien komen binnen het forum. Aanvullingen zijn altijd welkom.