Pagina 1 van 1

Aankooptips

Geplaatst: di okt 21, 2014 19:51
door EvoDaan
Veel mensen die op het forum komen voordat ze een Punto aanschaffen openen het topic: 'Waar moet ik op letten bij aankoop van een Punto'. Elk merk heeft z'n handicap en zo ook de Punto. Hier een overzichtje waar goed op gelet moet worden of problemen die regelmatig voorkomen. Een aantal punten kunnen bij aankoop al gecheckt worden, andere pas tijdens gebruik.

Aandachtspunten bij aankoop:
Roest kofferklep:
Kofferklep openen en even het randje (waar ook de afwateringsgaatjes zitten) checken. Last van gebubbelde lak? Dan is dit een teken van roest. 9 van de 10 keer valt dit nog wel onder de garantie.
Topic

Carterventilatie (diesel):
Bij de dieselmotoren kan de carterventilatie dichtvriezen. Als dit gebeurt loopt de carterdruk veel te hoog op. Hierdoor gaat de turbo kapot, vliegt er een keerring uit het blok, of loopt de motor zelfs stuk.
Topic

Kofferklep lek:
Af en toe wil er ergens via de kofferklep nog wel eens wat water naar binnen lopen. Check daarom ook even de ruimte onder het reservewiel. Als hier roest is ontstaan of er staat water in is dat het geval.

Mistlampen:
Soms zitten er mistlampen in, maar zijn deze niet aangesloten. Check dit even. Kan je meteen zien of de mistlampschakelaar wel aanwezig is. Zo niet; grote kans dat de mistlampen het dus niet doen.


Voorkomende problemen
Defecte turbodruksensor:
Bij dit defect gaat het motormanagementlampje branden. De garage wil de dit nog wel eens klakkeloos resetten maar grote kans dat de melding gewoon terugkomt.
Topic

Defect stuurhuis:
Af en toe stuurt de auto niet meer zo lekker. Grote kans dat het de stuurhuissensor is. De dealer vraagt voor vervanging €1000+. Tip is om het via specialisten te laten maken. Geschatte kosten zijn dan €300 - €400. Binnen het forum zijn er ervaringen met Autobedrijf Pots in Holten (Ov.)

Vocht in achterlichten:
Geef je er maar direct aan over en zie het als Italiaanse charme. Meerdere leden hebben meerdere lampen gehad en het blijft terug komen. Deal with it!

Raammechanisme:
Het raammechanisme wil het nog wel eens spontaan begeven. Weinig duidelijk over de oorzaak hiervan. Een handige Harry kan dit zelf vervangen en daardoor flink op de kosten besparen.
Topic

Schakelaar kofferklep:
Wil je kofferklep niet meer open? Waarschijnlijk een probleem met de schakelaar.
Topic

Kleine problemen:
- Deurgrepen achterdeuren (5drs) werken nog wel eens tegen
- Blaadjes in de ventilator van het dashboard
- Verlichting achter ventilatie wil het bij sommige begeven
- (Originele) Lederen stuurwielen slijten relatief snel
- De sleuf van de voorruit blower kan krom (gaan) staan in het midden






Dit is even een greep van problemen die ik veel voorbij heb zien komen binnen het forum. Aanvullingen zijn altijd welkom.

Re: Aankooptips

Geplaatst: di okt 21, 2014 19:53
door Thegroov
De schakelaar van de achterklep bij evo's gaat bij veel mensen stuk door vochtproblemen.

Re: Aankooptips

Geplaatst: di okt 21, 2014 21:30
door Pedigreepaul
Niet echt een groot probleem, maar wel irritant na verloop van tijd en gemakkelijk zelf te verhelpen in de GP. In de PEvo nog geen last van gehad

- Blaadjes in de ventilator van het dashboard.
- Verlichting achter het ventilatie gaat kapot

Re: Aankooptips

Geplaatst: wo okt 22, 2014 8:10
door BramvE
- Achterdeuren die slecht openen (handgreep reageert dan slecht)
- Leer aan de bovenzijde van het stuur is snel versleten; is moeilijk te repareren

Re: Aankooptips

Geplaatst: wo okt 22, 2014 14:28
door Rudabroda
EvoDaan schreef: Vocht in achterlichten:
Geef je er maar direct aan over en zie het als Italiaanse charme. Meerdere leden hebben meerdere lampen gehad en het blijft terug komen. Deal with it!
Geweldig deze opmerking. Hilarisch maar waar. :mrgreen:

Re: Aankooptips

Geplaatst: wo okt 22, 2014 14:59
door Sjoerd H.
Opstropend leer op je stuur?

Hoor ik ook veel...
niet dat je er veel aan kunt doen.. maar toch!

Re: Aankooptips

Geplaatst: wo okt 22, 2014 15:39
door Jan_Kol
Stabilisatorstangetjes kunnen ook gekraak veroorzaken. Vrij kleine reparatie (ik was ca. € 50,00 kwijt incl. materiaal).
Lees onder meer hier meer

Jan

Re: Aankooptips

Geplaatst: wo okt 22, 2014 17:16
door Odelot
Dit is een handig topic EvoDaan!

Re: Aankooptips

Geplaatst: wo okt 22, 2014 17:48
door provsen
nieuw kopen dan heb je er geen last van xd

Re: Aankooptips

Geplaatst: wo okt 22, 2014 21:05
door Odelot
Als je hem een poosje rijdt waarschijnlijk wel. Van verschillende zaken in elk geval 8)

Re: Aankooptips

Geplaatst: wo okt 22, 2014 22:52
door eBoonstra
Handig topic! Misschien een aanvulling op het carterventilatie-iets: Als ik me niet vergis komt dit alleen bij de 1.3 met 85pk voor. De eerdere 1.3's hebben er (volgens mij) geen last van, en ook bij een 1.9 hoef je je hier geen zorgen te maken. Bekende kwaal bij de 1.9 (rijden er ongeveer 150 van in NL, dus schaars) is de thermostaat die stuk gaat. Te herkennen aan de temperatuurmeter die na plm. 15 minuten rijden niet tot de 1/2e streep komt. Nieuwe thermostaat kost plm. 80-100 euro, montage kost ongeveer 2 uur (niet echt makkelijk bij de 1.9 te wisselen). Ook zijn er 1.9's die zo nu en dan wat stotteren bij optrekken, dit verklaart een vervuilde EGR-klep. Afdoppen en/of schoonmaken is de enige oplossing, kost zo'n 1 tot 2 uur. De 1.9 JTD is verder vrij foutloos, met juist onderhoud kun je er Mercedes/Volvo-waardige kilometerstanden mee halen. Verbruik van olie en diesel is trouwens wel wat hoger dan een vergelijkbare TDI van VAG (Een olieverbruik van 1 op 10.000km is vrij normaal, en een verbruik van rond de 1l op 16km is bij pittig doorrijden ook vrij normaal), maar daar krijg je ook absoluut een betrouwbaardere/sterkere motor voor terug. Leuk stukje leesvoer, lees ook de comments even (waar je de VAG-fanboys met voornamelijk onserieus commentaar makkelijk uitvist)

Re: Aankooptips

Geplaatst: do nov 05, 2015 18:07
door Rik
Nog een aanvulling: Dashboardkastje, dashboardkastjeeeee!
Ik denk dat iedereen die wel kent :lol:

Re: Aankooptips

Geplaatst: wo aug 03, 2016 10:41
door wouter1974
Misschien ook melden dat bij de MJ 1.3 / 85 pk de distributieketting bij hogere kilometerstanden (200.000 +) kan gaan rekken wat te herkennen is aan een ratelend geluid. Vervangen van distributieketting is prijzig! De distributiekettingen zijn te zwak gemaakt.