vraag over knipperend olielampje

Gebruikersavatar
mjvherve
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: zo mar 23, 2014 7:51
Locatie: Amersfoort

vraag over knipperend olielampje

Bericht door mjvherve »

goede avond ,

ik heb een vraagje over het knipperende lampje van een oliekan
wat ik zo op forum en internet heb gelezen ,is het dat je dan de olie moet verversen ( klopt dit)
heb met een garage gebeld ,deze bellen morgen weer terug .
mijn vraag is kan ik dan nog gewoon door rijden ermee

alvast bedankt
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: vraag over knipperend olielampje

Bericht door Odelot »

Ja dan moet je de olie laten verversen. Nee daar kun je niet lang mee doorrijden. Als je lang doorrijdt worden de toeren begrensd en op een gegeven moment maakt ie niet meer dan 1000 toeren meer dus dan kun je er niet meer mee rijden.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: vraag over knipperend olielampje

Bericht door ing_BRW »

Bij mij een veelvoorkomend probleem.
Het lampje kan uit twee redenen gaan branden.
  • Je bent 31.000km verder dan de vorige beurt; of
  • Hij meet ècht slechte olie dus dan is verversen noodzakelijk
Wat bij mij regelmatig gebeurd is dat ze de beurt niet goed verwerken in de ECU waardoor 1.000km na de interval (30.000km) het lampje begint te knipperen. Elke keer moet ik weer terug naar de garage en dan resetten ze hem opnieuw.

Ik heb een keer meegekeken en toen heb ik de opmerking geplaatst dat ze de verkeerde auto selecteren. Volgens de monteur maakte dat niets uit, want als mijn GP dezelfde motor (1.3Mjet) heeft als de Evo dan kan hij gewoon de Evo selecteren en moet het werken. Na lang zoeken mijn motor toch gevonden in de de lijst, gereset en is melding weggebleven.

Dus heb je recent een beurt gehad en zit je nu toevallig op 31.000/61.000/91.000/121.000km dan is het raadzaam om te vragen of de garage in de ECU nog een keer de onderhoudsinterval wil resetten.
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: vraag over knipperend olielampje

Bericht door Rado »

De oliewissel en onderhoudsbeurt staan los van elkaar en moeten ook beide weer worden ingevoerd in de ECU.
Dit is waarschijnlijk niet gebeurd waardoor later een tweede melding kwam.
Volgens mij heeft de MultiJet geen sensor om de kwalitieit van de olie te meten.
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: vraag over knipperend olielampje

Bericht door ing_BRW »

Mijn handleiding staat op veel plaatsen vol met "optioneel" en "indien aanwezig" maar juist bij de uitleg over het knipperende olielampje bij slechte kwaliteit olie staat dit niet vermeld. Dus of het lampje nu knippert net voor of net na de beurt of op een willekeurig ander raar moment ik neem wel de gok dat zo'n sensor erin kan zitten anders zou de handleiding van een Mjet er niets over zeggen.

Dat ze in de ECU los van elkaar staan verklaard blijkbaar bij mij het probleem, dan zal wel na een oliewissel tijdens de beurt er maar één van de twee in de ECU worden gereset.
Laatst gewijzigd door Rudabroda op za sep 19, 2015 16:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote, zie punt 5 algemene afspraken.
MB560822
Nuovo Arrivato
Berichten: 38
Lid geworden op: wo jul 02, 2014 13:49

Re: vraag over knipperend olielampje

Bericht door MB560822 »

Er zit geen sensor in die de olie meet.

Als die er wel in zou zitten namelijk dan gaat het lampje ook niet knipperen net nadat je de olie hebt ververst.. De sensor zou dan moeten meten dat er nieuwe olie inzit.
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: vraag over knipperend olielampje

Bericht door alfawiel »

klopt helemaal, er zit geen oliekwaliteitssensor in.
De Ecu bepaald aan de hand van het aantal starts/afgelegde km. e.d. wanneer het lampje moet gaan branden/knipperen.
Wel zit er een programma in de ECU dat wanneer je te lang doorrijd zonder dit lampje te resetten je motor in noodloop gaat.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Gebruikersavatar
mjvherve
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: zo mar 23, 2014 7:51
Locatie: Amersfoort

Re: vraag over knipperend olielampje

Bericht door mjvherve »

dank voor de reacties, vandaag is de olie ververst en is het weer goed :lol:

maar nu heb ik wel weer een ander probleem is dat de koppelingsschakelaar kapot is , is dit makkelijk zelf te vervangen ?
Gebruikersavatar
mjvherve
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: zo mar 23, 2014 7:51
Locatie: Amersfoort

Re: vraag over knipperend olielampje

Bericht door mjvherve »

niemand een idee
Gebruikersavatar
Shivan
Nuovo Arrivato
Berichten: 14
Lid geworden op: wo nov 05, 2014 19:37
Locatie: Koewacht

Re: vraag over knipperend olielampje

Bericht door Shivan »

Dit is makkelijk zelf te doen. FF onderste boven onder bij je pedalen liggen. Dan zie boven je koppelingspedaal de schakelaar zitten.

Oliedruk lampje komt vaak voor bij diesel met DPF(roetfilter) De ECU rekent hoe vaak deze geregenereert heeft. Waardoor deze de melding doorgeeft olie slechte kwaliteit. En het lampje doet oplichten.

groetjes

Shivan
handekkers
Berichten: 5
Lid geworden op: ma nov 08, 2010 9:15

Re: vraag over knipperend olielampje

Bericht door handekkers »

Toch even doorgaan op het gevalletje 'knipperend olielampje'...

Ik doe mijn onderhoud bij een kennis en deze heeft afgelopen juli mijn Grande Punto EVO mjet een grote beurt gegeven. Naast nieuwe banden, remschijven, remblokken, etc. heeft hij dus ook de olie ververst en het oliefilter vervangen. Nu begint echter bij mijn Punto ook het olielampje te knipperen, na slechts 2000 km met de 'nieuwe olie'. In het onderhoudsboekje klopt de 30.000 km theorie; de Punto heeft 30.000 km geleden een beurt gehad bij een dealer (vorige eigenaar).

Maar nu de hamvraag; kan de melding worden 'gereset'? Het oliepeil is goed, de oliekwaliteit is goed, filter is nieuw, alleen blijft die irritante knipperende olielampje op m'n dashboard onterecht mijn aandacht vragen. Is er een manier deze melding te laten verdwijnen zonder dealer?
Gebruikersavatar
Shivan
Nuovo Arrivato
Berichten: 14
Lid geworden op: wo nov 05, 2014 19:37
Locatie: Koewacht

Re: vraag over knipperend olielampje

Bericht door Shivan »

Je evo zal wel gereset moeten worden. Via examineert van FIAT. Zodat de ecu ook weet dat er verse olie in zit.

Groetjes Shivan
Gebruikersavatar
tcp461
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 209
Lid geworden op: wo aug 12, 2015 5:41
Locatie: Joure

Re: vraag over knipperend olielampje

Bericht door tcp461 »

Even hierop inhaken, kan dat resetten alleen met een examiner? Of kan het ook met M.E.S.?

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk
1.3 mjet EVO dynamic 2011 nero mille miglia 5-d
Gebruikersavatar
Tropic
Nuovo Arrivato
Berichten: 60
Lid geworden op: vr feb 19, 2016 21:57

Re: vraag over knipperend olielampje

Bericht door Tropic »

Dus je bent eigenlijk verplicht om onderhoud te laten doen bij een Fiat dealer, of in ieder geval daar langs te gaan om het te resetten? Dat kan niet bij een automerkloze garage?
Afbeelding GP 1.4 T-Jet Sport 2008 | Triumph Street Triple 2007
Sirano
Junior Stato
Berichten: 217
Lid geworden op: wo jan 27, 2016 22:20
Locatie: Weert

Re: vraag over knipperend olielampje

Bericht door Sirano »

Je kunt dit gewoon zelf doen, met de juiste kabels en software. Dit is een investering van ongeveer 100 euro.

Zie topic: http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... =84&t=8768
Vēnī, vīdī, vīcī
Plaats reactie