verlagen/velgen/tuning/remmerij

Alles op het gebied van Interieur en Exterieur voor de Punto Evo.
Plaats reactie
MitsuMark
Nuovo Arrivato
Berichten: 10
Lid geworden op: za nov 08, 2014 19:55

verlagen/velgen/tuning/remmerij

Bericht door MitsuMark »

Ik ben nieuw op dit forum maar zit met een aantal vragen die ik dan ook maar gelijk allemaal in dit topic zal stellen.

Het gaat om een punto evo 1.3 MJ diesel uit 2011.

1. Ik wil de auto gaan verlagen: denk aan pakweg 3-5cm (wellicht vooraan 1cm meer dan achter).
Het doel is om hem wat mooier/stoerder te krijgen maar nog belangrijker is een (veel) betere wegligging, voornamelijk het deinen in de snelle bochten valt me erg tegen (mn vorige auto was een alfa 156).
Ik hoop met alleen een set veren a 150-200 euro klaar te zijn, maar als jullie zeggen dat ik beter een complete schroefset a 600-1000 euro kan kopen ben ik daartoe ook best bereid.
Wat heb ik nu op het oog:
http://www.tuningcompany.nl/webshop/nov ... -4t-abarth" onclick="window.open(this.href);return false; (veren)
http://www.tuningcompany.nl/webshop/nov ... arth-staal" onclick="window.open(this.href);return false; (set staal)
http://www.tuningcompany.nl/webshop/nov ... 14t-abarth" onclick="window.open(this.href);return false; (set RVS)
http://www.extreme-carstyling.nl/eibach ... type=35801" onclick="window.open(this.href);return false; (veren: sportline > proline?)
http://www.extreme-carstyling.nl/eibach ... type=35801" onclick="window.open(this.href);return false; (set)

2. Ik wil overstappen naar 17" velgen, echter ik kom er even niet uit welke ET waarde ik moet hebben, ondanks dat ik alle topics over ET waarde hier heb gelezen (en een aantal via google).
De nieuwe velgen (http://www.ozracing.com/car_wheels_var/ ... 25524.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;) zijn er met ET37 en ET42.
Als ik het goed heb begrepen zijn de 'standaard' 15" LM velgen ET43, echter de 17"velgen zijn iets breder maar ik snap niet zo goed wat dat uiteindelijk betekent voor de positie van de buitenkant van de velg t.o.v. de auto
In het kort: 7J velg, ET37 of ET42?

3. Tuning. Met mn ex alfa had ik een chip van squadra tuning (destijds 2e hands gechipt gekocht), is dit voor de punto evo wederom een goede keus en ga ik het verschil wel echt merken?.
http://www.squadra-tuning.nl/autos/cate ... o/149.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Zijn er nog meer goede spelers? Ik zie bv ook in de prijslijst van novitec wat staan.

4. Ik heb het idee dat mn schijven en blokken enigszins aan vervanging toe zijn (laatste bandenwissel begin dit jaar zagen de schijven er al erg versleten uit).
Aangezien de sets van Fiat stervens duur zijn en ik eigenlijk niet heel tevreden ben met de eigenschappen (te sponsig?) ben ik op zoek naar iets beters (zonder dat ik de blokken elke 10k km moet vervangen).
Ik zal eerlijk toegeven dat ik nog niet echt onderzoek heb gedaan, maar als iemand ervaring heeft met iets goeds dan hoor ik dat graag.
Volgens mij zijn de blokken uiteindelijk belangrijker dan de schijven, maar ik denk dat je ze op elkaar moet afstemmen.
http://www.brakemax.nl/nl/ao_list_speci ... &art=17711" onclick="window.open(this.href);return false;\Sport
http://www.brakemax.nl/nl/ao_list_speci ... &art=37871" onclick="window.open(this.href);return false;\Sport
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: verlagen/velgen/tuning/remmerij

Bericht door RaydeJee »

Welkom! :-]

1. Helemaal wat je zelf wil, met name qua Euro's. Veel mensen (me incluis) rijden met Novitec verlagingsveren. Die verlagen ongeveer 40mm. Nadeel van veren is dat je niet precies kan instellen wat je wilt qua hoogte. Dus die 1cm voor lager dan achter, daarvoor zul je zelf moeten bepalen of je daarvoor een schroefset wil. Schroefsets van AP worden veel onder de Punto gebruikt. Let op, deze zijn niet in hardheid instelbaar.

2. ET37 en ET42 moet beide kunnen, ET37 komt iets meer naar buiten.

3. RV-Corse / Savali is ook een goede partij. Verschil ga je zeker merken. Motor wordt veel soepeler, het Eco gevoel gaat eraf. En ongeveer 40/50Nm erbij is gewoon lekker.

4. Geen ervaring met een sponsig gevoel. Check even wanneer de remvloeistof is vervangen (moet om de 2 jaar). Ik heb nog de eerste standaard remmerij erop. Blokken zijn mijns inziens ook het belangrijkste, tenminste daar haal je snel veel winst voor mijn gevoel. Ik had destijds op mijn Alfa 155 V6 een set simpele gegroefde schijven en Ferodo DS3000 blokken. Dat remde echt als een idioot. Om maar aan te geven. Hier op de GPC zijn een aantal tevreden EBC gebruikers.
MitsuMark
Nuovo Arrivato
Berichten: 10
Lid geworden op: za nov 08, 2014 19:55

Re: verlagen/velgen/tuning/remmerij

Bericht door MitsuMark »

Thanks.

1. Zouden de rijeigenschappen merkbaar verbeteren met alleen een verenset?
Voor alleen het verlagen ga ik geen schroefset kopen, dan voldoen de veren wel denk ik.
Op dit moment staat de voorkant ongeveer 1cm hoger dan de voorkant, vandaar dat ik daar iets meer wil verlagen om voor en achter weer gelijk te krijgen, maar dat zou bv kunnen met de eibach sportline.
De vraag is misschien meer in hoeverre ik comfort ga verliezen op de snelweg en in hoeverre het sportievere bochtenwerk verbetert, maar dat zal wel erg subjectief zijn misschien.

2. Ik denk (maar weet niet zeker) dat ik nu 15" 6J heb, als ik dezelfde ET waarde pak dan betekent dat met 7J dat de velg 0.5" (12.7cm) naar buiten komt toch?
Dat lijkt me al vrij fors en dat zou dan met een lagere ET waarde nog meer worden? Gaat dat met 40mm verlagen ook nog geen probleem vormen?

3. Top, dan ga ik daar ff verder op onderzoek.
PS: ik heb nu ook dat ie onwijs schokt bij heel weinig gas tussen de 1200-1400rpm, hebben meer mensen dat en zou dat met een tunings beurtje ook verholpen zijn?
(55-60 rijden in zn 5 is bv nagenoeg niet te doen)

4. De auto is sinds aanschaf bij de dealer in onderhoud en gaat jaarlijks voor onderhoud (ik rij precies 30-35k per jaar), ik ga er dan vanuit dat de remvloeistof tijdig vervangen wordt.
Maar toen hij nieuw was vond ik hem t.o.v. mn 14 jaar oude alfa al niet erg goed remmen (en daar zat niets bijzonders op).
EBC duik ik nog ff in, maar op het eerste zicht lijkt het erop dat mn eerder aangegeven set beter is.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: verlagen/velgen/tuning/remmerij

Bericht door Odelot »

Welkom en succes met je keuzes. Remschijven zijn inderdaad veel te duur bij fiat! 520 euro voor een set. Belachelijk. Zitten dan volgens mij wel blokken bij, maar dan nog. Alleen met veren verlagen kan maar tot -4 cm. Als je lager wil heb je ook andere schokdempers nodig. Heb zelf eibach veren, sinds vrijdag icm originele abarth schokdempers. De originele schokdempers zaten er 100.000 km onder en vond ik ook zompig worden. Nu rijdt het een heel stuk beter. De auto is ook iets hoger nu, want als ik over van die verkeersremmende 'schildpadden' rijdt wordt de carterbeschermplaat amper geraakt. Bochten nemen is nu weer leuk geworden.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
meloenie
Senior Stato
Berichten: 614
Lid geworden op: za mar 10, 2012 14:16
Locatie: Zaanstad

Re: verlagen/velgen/tuning/remmerij

Bericht door meloenie »

MitsuMark schreef: (55-60 rijden in zn 5 is bv nagenoeg niet te doen)

Waarom zou je dat doen? Bij die snelheid is 4e versnelling voldoende.
Punto 2012 Multijet Underground Grey
Afbeelding
MitsuMark
Nuovo Arrivato
Berichten: 10
Lid geworden op: za nov 08, 2014 19:55

Re: verlagen/velgen/tuning/remmerij

Bericht door MitsuMark »

Odelot schreef:Welkom en succes met je keuzes. Remschijven zijn inderdaad veel te duur bij fiat! 520 euro voor een set. Belachelijk. Zitten dan volgens mij wel blokken bij, maar dan nog. Alleen met veren verlagen kan maar tot -4 cm. Als je lager wil heb je ook andere schokdempers nodig. Heb zelf eibach veren, sinds vrijdag icm originele abarth schokdempers. De originele schokdempers zaten er 100.000 km onder en vond ik ook zompig worden. Nu rijdt het een heel stuk beter. De auto is ook iets hoger nu, want als ik over van die verkeersremmende 'schildpadden' rijdt wordt de carterbeschermplaat amper geraakt. Bochten nemen is nu weer leuk geworden.
Die 520 is wel incl montage en blokken geloof ik, maar een goed/beter setje kost blijkbaar ~300 incl montage.
Bedankt voor je ervaring, ik neig op dit moment naar de eibach sportline veren (achter 30mm lager, voor 40-45mm).
meloenie schreef:
MitsuMark schreef: (55-60 rijden in zn 5 is bv nagenoeg niet te doen)
Waarom zou je dat doen? Bij die snelheid is 4e versnelling voldoende.
Als ik langere tijd op een 50 of 60 weg rijdt is het in zn 5 zuiniger (volgens het display).
Misschien is het gewoon gewenning van mn vorige auto's en moet ik er nu aan wennen dat ik rotondes in 2 neem en 50 wegen in 4 (i.p.v. 3 resp. 5).
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: verlagen/velgen/tuning/remmerij

Bericht door Odelot »

-3 cm Eibach.

Afbeelding
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Dick.W
Nuovo Arrivato
Berichten: 95
Lid geworden op: wo mei 04, 2011 17:37
Locatie: Culemborg

Re: verlagen/velgen/tuning/remmerij

Bericht door Dick.W »

De mijne ook verlaagd met eibach.

Kijk even bij: http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... 83&t=11851" onclick="window.open(this.href);return false;
Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic 3d Acid Jazz Blue, Tot 2-2-2015 Nu Citroën ds3 1.6 E-HDI
MitsuMark
Nuovo Arrivato
Berichten: 10
Lid geworden op: za nov 08, 2014 19:55

Re: verlagen/velgen/tuning/remmerij

Bericht door MitsuMark »

Dick.W schreef:De mijne ook verlaagd met eibach.

Kijk even bij: http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... 83&t=11851" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus jij zegt beter ook gelijk de schokbrekers vervangen.
Merkte je wel verschil tussen origineel en eibach veren?
Gebruikersavatar
Dick.W
Nuovo Arrivato
Berichten: 95
Lid geworden op: wo mei 04, 2011 17:37
Locatie: Culemborg

Re: verlagen/velgen/tuning/remmerij

Bericht door Dick.W »

Ja, met de Eibach word de auto wat stugger en geageerd beter op stuurbewegingen en held wat minder over in de bocht ook met remmen merk je dat hij niet zo in de voorvering duikt.

Nadeel is dat je zonder de schokbrekers te vervangen een wat stuiterig gevoel krijgt. Dit komt door dat de originele schokbrekers eigenlijk net niet in staat zijn voldoende te dempen.
Je moet het zo zien, als je de verlaagde veer een klein stukje in veert, zal het maar iets zwaarder gaan maar zodra je de veer verder indrukt gaat het een stuk zwaarder dan bij de originele veer, hier door springt hij ook veel agressiever terug en dat dempt originele demper niet voldoende. Dus als je bijv. over een drempel rijdt word de voorvering flink ingedrukt vervolgens word door te weinig demping de neus van de auto ver omhoog gedrukt als de veer weer uit veert, dan komt het gewicht van de voorzijde van de auto weer naar beneden en drukt nog een keer op de veren waar door deze nog een keer de neus omhoog drukt. aan de achterkant gebeurd in iets mindere mate het zelfde waar door de achterkant van de auto omhoog gedrukt word. Zo krijg je bij het nemen van een drempel een stuiterig gevoel. Dit doet hij ook in mindere mate bij het gewoon rijden. Je merkt niet overdreven als je niet beter gewend bent, maar als je later wel verzwaarde dempers monteert rijd het echt stukken beter, Een ander voordeel is dat waar ik voorheen erg langzaam of wat schuin over een drempel moest kan ik nu gewoon overheen rijden zonder een schurend geluid te horen. :D
Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic 3d Acid Jazz Blue, Tot 2-2-2015 Nu Citroën ds3 1.6 E-HDI
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: verlagen/velgen/tuning/remmerij

Bericht door tonyvandenbroek »

4 cm, Novitec....Zou niet meer zonder kunnen qua uiterlijk. Dit samen met 18" ATS, blijft het toch geweldig.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rik
Senior Stato
Berichten: 856
Lid geworden op: za okt 23, 2010 22:33

Re: verlagen/velgen/tuning/remmerij

Bericht door Rik »

18 inch, 8J, ET35 (incl) spacers, 8 cm verlaagd. Geen problemen.
Afbeelding
MitsuMark
Nuovo Arrivato
Berichten: 10
Lid geworden op: za nov 08, 2014 19:55

Re: verlagen/velgen/tuning/remmerij

Bericht door MitsuMark »

1. Inmiddels de Bilstein / Eibach sportline schroefset binnengekregen.
2. Ook de OZ velgen + banden zijn binnen.
3. Tuning kan nog even wachten, komt komende maanden wel een keer. Ik twijfel nog tussen rvcorse en squadra maar dat zal uiteindelijk niet zoveel uitmaken (met VIP is rvcorse wat goedkoper).
4. En dan kom ik weer even terug op de remmerij.

Als ik zo om me heen lees kom ik ontzettend veel maar vooral ook verschillende meningen tegen.
Varierend van EBC yellow/green/red tot Ferodo DS2500 en 'standaard/premium/solid' schijven tot gegroefd/geperforeerd, ik ben dus eigenlijk nog niks wijzer geworden.
Ik neig nu een beetje naar de DS2500 en simpele 'premium'(solid) schijven, maar vraag me dan af of de blokken niet al 'too much' zijn voor straatgebruik, of dat een ongeventileerde schijf te heet wordt of dat het simpelweg veel te hard slijt.

Graag dus nog advies/ervaringen op dit punt.

En dan nog op zoek naar iemand die het zaakje kan monteren, kan dat gewoon via werkspot/marktplaats of toch beter bij een gerenommeerd bedrijf.
Plaats reactie