belangrijk: chippen of niet?
belangrijk: chippen of niet?
Ik heb een Punto 1.3 uit december 2013.
Hier zit dus nog fabrieksgarantie op tot eind dit jaar.
Nu twijfel ik of ik mijn auto wil laten chippen bij Savali.
Iedereen zegt dat de auto veel mooier loopt, wat meer koppel erbij .. pk's.
en als je dezelfde rijstijl houdt de auto niet meer gaat verbruiken, of zelfs iets lager wordt.
Mijn punto komt uit december 2013.
Deze neemt gemiddeld 1 op 29,41
en de andere/oudere punto's 1 op 28,57
het is niet zo dat ik de software/tuning krijg van de oudere serie? of heeft dat er niks mee te maken?
want ik wil graag zo zuinig mogelijk blijven rijden, niet dat het verbruik omhoog schiet....
hebben jullie tips? :O
Hier zit dus nog fabrieksgarantie op tot eind dit jaar.
Nu twijfel ik of ik mijn auto wil laten chippen bij Savali.
Iedereen zegt dat de auto veel mooier loopt, wat meer koppel erbij .. pk's.
en als je dezelfde rijstijl houdt de auto niet meer gaat verbruiken, of zelfs iets lager wordt.
Mijn punto komt uit december 2013.
Deze neemt gemiddeld 1 op 29,41
en de andere/oudere punto's 1 op 28,57
het is niet zo dat ik de software/tuning krijg van de oudere serie? of heeft dat er niks mee te maken?
want ik wil graag zo zuinig mogelijk blijven rijden, niet dat het verbruik omhoog schiet....
hebben jullie tips? :O
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 118
- Lid geworden op: do mei 22, 2014 21:52
- Locatie: Hoofdstad van de Ronde Venen
Re: belangrijk: chippen of niet?
Mijn punt is van 2011 en heb deze bij Savali laten tunen.
EGR gelijk laten sluiten.
Rijd nu prima
Maar het belangrijkste is dan toch het rechtervoetje, die bepaalt het verbruik
EGR gelijk laten sluiten.
Rijd nu prima
Maar het belangrijkste is dan toch het rechtervoetje, die bepaalt het verbruik
Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16V 85 Dynamic 5-D 2011 kleur wit
Re: belangrijk: chippen of niet?
Fabrieks garantie is toch 2 jaar?
HB
HB
Denk niet in problemen, maar in mogelijkheden.
Alfa Romeo Guilietta QV.
Alfa Romeo Guilietta QV.
Re: belangrijk: chippen of niet?
EGR doet savali alleen softwarematig toch?
dit zijn bij de tuning in...
en fabrieksgarantie is idd 2 jaar, tot december 2015 dus...
maar weten jullie mijn vraag ook mtb gemiddeld vebruik? (1op:27 en 1:29)
dat ik oude software krijg?
en stel ik rij 110 met cruise control aan.
is het verbruik dan hoger met chiptuning?
dit zijn bij de tuning in...
en fabrieksgarantie is idd 2 jaar, tot december 2015 dus...
maar weten jullie mijn vraag ook mtb gemiddeld vebruik? (1op:27 en 1:29)
dat ik oude software krijg?
en stel ik rij 110 met cruise control aan.
is het verbruik dan hoger met chiptuning?
- Rudabroda
- Moderatore
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: zo sep 28, 2014 20:27
- Locatie: Q'onoS
- Contacteer:
Re: belangrijk: chippen of niet?
Hi ARJSAV, dit is een belangrijk punt.Cees63 schreef:Maar het belangrijkste is dan toch het rechtervoetje, die bepaalt het verbruik
Wat ook niet onbelangrijk is te vermelden dat er genoeg "bedrijfje's" zijn dit doen maar dan moet je je afvragen of het wel goed gebeurd.
Zelfs binnen deze club zijn er een aantal mensen met verhalen waar je niet vrolijk van wordt.
Bij Savali zit wel de kennis en zeker als je "VIP-lid" wordt krijg je er ook nog een korting op de gedane arbeid.
Kijk hier maar eens.
ॐ मणि पद्मे हूँ (oṃ maṇi padme hūṃ)
Re: belangrijk: chippen of niet?
daarom kies ik voor savali.
Mijne komt uit dec 2013.
Deze neemt gemiddeld 1 op 29,41
en de andere/oudere punto's 1 op 28,57
het is niet zo dat ik de software/tuning krijg van de oudere serie? of heeft dat er niks mee te maken?
en slijtage zal wel meevallen?
want opzich ben ik een rustige rijder.... altijd rustig warm draaien, normaal optrekken enz enz
en ik ben wel benieuwd als je bv 110 rijdt met cruise control aan.
gechipt en niet gechipt ... wanneer is die zuiniger/onzuinger?
Mijne komt uit dec 2013.
Deze neemt gemiddeld 1 op 29,41
en de andere/oudere punto's 1 op 28,57
het is niet zo dat ik de software/tuning krijg van de oudere serie? of heeft dat er niks mee te maken?
en slijtage zal wel meevallen?
want opzich ben ik een rustige rijder.... altijd rustig warm draaien, normaal optrekken enz enz
en ik ben wel benieuwd als je bv 110 rijdt met cruise control aan.
gechipt en niet gechipt ... wanneer is die zuiniger/onzuinger?
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: belangrijk: chippen of niet?
Verbruik maakt niets uit. Wordt niet meer of minder. Weet niet of je de auto al hebt, maar dat verbruik is uiteraard een wassen neus. In de praktijk haal je met beide versies zo rond de 1 op 20. 1 op 29 haalt zo goed als niemand. Of je moet levensmoe zijn.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
- Rudabroda
- Moderatore
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: zo sep 28, 2014 20:27
- Locatie: Q'onoS
- Contacteer:
Re: belangrijk: chippen of niet?
Achter een vrachtwagen met 90km/h.. 1 op 33!Odelot schreef:1 op 29 haalt zo goed als niemand. Of je moet levensmoe zijn.
Het is saai, maar te doen!
ॐ मणि पद्मे हूँ (oṃ maṇi padme hūṃ)
Re: belangrijk: chippen of niet?
nu zit ik gemiddeld 1:22,8Odelot schreef:Verbruik maakt niets uit. Wordt niet meer of minder. Weet niet of je de auto al hebt, maar dat verbruik is uiteraard een wassen neus. In de praktijk haal je met beide versies zo rond de 1 op 20. 1 op 29 haalt zo goed als niemand. Of je moet levensmoe zijn.
- alfawiel
- Membre D'Oro
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
- Locatie: Budel Dorplein
Re: belangrijk: chippen of niet?
lekker doen, daar zul je geen spijt van krijgen.
Verbruik blijft in principe gelijk, mits je rijstijl ook gelijk blijft.
Verbruik blijft in principe gelijk, mits je rijstijl ook gelijk blijft.
Punto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Re: belangrijk: chippen of niet?
ja klopt alleen de auto zit ook nog in garantie periode ;o
meer met advies?
meer met advies?
Re: belangrijk: chippen of niet?
Had mijn auto nieuw gekocht en na 5000 km laten doen. Zeer content mee
Re: belangrijk: chippen of niet?
OM even op jou vraag te komen over de kans van oudere software; die is 0%.
Ronald van Savali, kopieert je bestaande software uit de computer, in het hart van die software zitten de tabellen.
De pieken van deze tabellen worden wat omhoog gezet, uitgezonderd de pieken van die horen bij afwijken motorcondities zoals oververhitting en dergelijke. En daarna wordt het teruggeplaatst in de computer van je auto.
Hierdoor behoudt iedereen zijn originele software en is het ook vrijwel niet te achterhalen of de auto 'gechipped' is, tenzij de tabellen worden nagekeken maar niet iedereen beschikt over de kennis en materie om die op te zoeken en te vergelijken.
De EGR wordt niet standaard afgesloten bij SaVaLi, hier moet je zelf specifiek om vragen.
Zelf heb ik van mijn 1.3Mjet in juni 2013 het motormagement laten aanpassen van 85pk naar +/- 107pk (had wat extra gevraagd aan Ronald en dit gokte hij. Het was geen aanrader van hem omdat de motor dan niet meer soepel trekt maar de klant was koning).
Begin deze maand heb ik de DPF laten verwijderen en de EGR dicht laten zetten in combinatie met een grotere intercooler (van de 1.9JTD), koste weer een smak geld maar rijdt nog soepeler. Pas in dit stadium is het lagere verbruik van de aanpassingen goed merkbaar, na 3 tankbeurten heb ik het idee dat ik zelfs moeite zou moeten doen om boven de 5L/100km te scoren.
Ronald van Savali, kopieert je bestaande software uit de computer, in het hart van die software zitten de tabellen.
De pieken van deze tabellen worden wat omhoog gezet, uitgezonderd de pieken van die horen bij afwijken motorcondities zoals oververhitting en dergelijke. En daarna wordt het teruggeplaatst in de computer van je auto.
Hierdoor behoudt iedereen zijn originele software en is het ook vrijwel niet te achterhalen of de auto 'gechipped' is, tenzij de tabellen worden nagekeken maar niet iedereen beschikt over de kennis en materie om die op te zoeken en te vergelijken.
De EGR wordt niet standaard afgesloten bij SaVaLi, hier moet je zelf specifiek om vragen.
Zelf heb ik van mijn 1.3Mjet in juni 2013 het motormagement laten aanpassen van 85pk naar +/- 107pk (had wat extra gevraagd aan Ronald en dit gokte hij. Het was geen aanrader van hem omdat de motor dan niet meer soepel trekt maar de klant was koning).
Begin deze maand heb ik de DPF laten verwijderen en de EGR dicht laten zetten in combinatie met een grotere intercooler (van de 1.9JTD), koste weer een smak geld maar rijdt nog soepeler. Pas in dit stadium is het lagere verbruik van de aanpassingen goed merkbaar, na 3 tankbeurten heb ik het idee dat ik zelfs moeite zou moeten doen om boven de 5L/100km te scoren.
Re: belangrijk: chippen of niet?
ok dat is wel netjes?
en ronald sluit ook de egr softwarematig.. dit is wel aan te raden neem ik aan?
of heeft die nog nadelige gevolgen?
en ronald sluit ook de egr softwarematig.. dit is wel aan te raden neem ik aan?
of heeft die nog nadelige gevolgen?