Pagina 1 van 3

500.000 km

Geplaatst: wo jun 24, 2015 14:32
door wouter1974
Hoi allen,

Ik heb mijn nieuw gekochte Fiat Punto Evo MJ 85 nu 3,5 jaar en nader de 170.000 kilometer.

Collega's van mij raden me aan om de auto in te ruilen omdat nu de grote kosten gaan komen volgens hen. Mijn monteur van de garage zegt dat het absoluut niet nodig is omdat ik heel veel snelwegkilometers rij en de motor makkelijk een half miljoen kilometers kan draaien. Verder krijgt hij netjes zijn beurten bij de officiële dealer en zorg ik dat motor goed opgewarmd is voor ik ga gassen. Ook blijft hij steevast een minuutje na draaien na gebruik om de turbo af te koelen en zet ik start stop uit.

Een half miljoen kilometer lijkt me een beetje overdreven maar 300.000 zou dan zeker probleemloos moeten kunnen? Is jullie mening dat ik nu nog maar op de helft van het motorisch kunnen zit? Of is vervangen door een nieuw exemplaar verstandiger? Ik kreeg namelijk een mooie aanbieding van FIAT dat ik 3000 euro inruilwaarde extra krijg...

Ik hoor graag :)

Re: 500.000 km

Geplaatst: wo jun 24, 2015 15:21
door ing_BRW
wouter1974 schreef:Ik kreeg namelijk een mooie aanbieding van FIAT dat ik 3000 euro inruilwaarde extra krijg...
Die aanbieding krijgt iedereen die bekend is bij Fiat, het is gewoon een andere methode van korting toepassen waardoor de klant een speciaal gevoel krijgt.

Hier op het forum zijn er genoeg met meer dan 200.000km op de teller. Een royale 320.000km moet met gemak te halen zijn als ik de verhalen ven eboonstra lees.
Zelf ga ik volgende week voor de 180.000km beurt naar de garage en verwacht voor december nog de 200.000km te halen.

De grootste twijfel met kilometers zit hem altijd in de financiën. Geen idee wie "de economie" verzonnen heeft. Maar mensen vinden een auto met een hoge kilometerstand niet aantrekkelijk waardoor ze dus minder waard zouden zijn. Of het nu 210.000km of 290.000km is, bij het zien van de 2 aan het begin van de km-stand denken ze aan een auto die al 'op' is.
Het voordeel is wel dat de afschrijving het hardst gaat bij jonge auto's met weinig kilometers en je eigenlijk de meeste winst behaald door door lang te rijden voor een lage afschrijving.
Tenzij je echt de behoefte hebt aan een hoge inruilwaarde dan moet je inderdaad een doel stellen bij welke km-stand en/of leeftijd je de auto van de hand gaat doen.

Re: 500.000 km

Geplaatst: wo jun 24, 2015 16:42
door Thegroov
[begin reclame]Je kan ook een hele mooie 2e hands kopen met 24500 km op de teller, die nog als nieuw is..... Zie mijn topic. Scheelt heeeel veeeel geld en je hebt een als nieuwe auto in een hele aparte uitvoering.[einde reclame]

Re: 500.000 km

Geplaatst: wo jun 24, 2015 17:22
door AlexAbarth
als je de auto echt gunstig in kunt ruilen zou ik dat doen. zo niet lekker doorrijden. de motor hoef je je voorlopig geen zorgen om te maken. die draait wel lekker door hoor. dat is echt geen probleem.

Re: 500.000 km

Geplaatst: wo jun 24, 2015 19:48
door Odelot
3 ton is geen enkel probleem voor een moderne diesel. Of de ketting moet stuk gaan ofzo. De distributieketting dus. Weet niet of dat vaak voorkomt. Heb al evo's gezien met 250.000 km op de teller. http://www.gaspedaal.nl/Fiat/Punto/?brnst=Diesel&srt=pr" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: 500.000 km

Geplaatst: do jun 25, 2015 6:29
door Rudabroda
3'5 ton zou geen probleem moeten zijn..kan me alleen voorstellen dat je na 3'5 jaar eens iets anders zou willen rijden.
Als je nog steeds schik hebt met de Diesel (wie niet trouwens 8) ) gewoon lekker houden en rijden.

Succes met je beslissing/keuze.

Re: 500.000 km

Geplaatst: do jun 25, 2015 13:12
door walpunto
wij hebben een doblo staan met de zelfde motor die bijna het 1/2 mil heeft gehaald staat nu op 470000 en rijdt nog als nieuw

Re: 500.000 km

Geplaatst: do jun 25, 2015 15:06
door wouter1974
Rudabroda schreef:3'5 ton zou geen probleem moeten zijn..kan me alleen voorstellen dat je na 3'5 jaar eens iets anders zou willen rijden.
Als je nog steeds schik hebt met de Diesel (wie niet trouwens 8) ) gewoon lekker houden en rijden.

Succes met je beslissing/keuze.
Ik heb zeker nog schik met mijn diesel. De kilometers gaan alleen fors omhoog binnenkort, ik moet heel veel meer kilometers gaan maken (1000 per week).
Dit zijn alleen snelwegkilometers met cc op 120 en dan 150 kilometer enkele rit en savonds weer terug.

Re: 500.000 km

Geplaatst: vr jun 26, 2015 11:10
door eBoonstra
Mijn Punto is vorig jaar bij 309dkm totalloss gereden. Auto was nog in super staat! Geen kraakgeluiden, geen gerammel, niks. Prima auto. Ik adviseer je ook om door te rijden. Italiaanse auto's schrijven hard af, en als de auto nu nog maar 3000 euro oplevert.. Denk dat hij bij 300.000km ook nog wel ruim 2000 euro oplevert, dus deze aankomende kilometers zijn het goedkoopst. Wel goed onderhoud blijven plegen -]

Re: 500.000 km

Geplaatst: ma jun 29, 2015 8:43
door Giovanni-24V
Laat je door niemand bang maken! Al die horrorverhalen van collega's, bekenden, buren en weet ik veel wie nog meer, zijn vaak gebaseerd op ervaringen met VAG producten.

Mijn ervaringen met de Grande Punto zijn heel goed! In 2010 een exemplaar opgehaald uit 2006. Vier jaar oud dus, maar al wel doodleuk 180.000km op de teller. Het is een 1.9 JTDm met 120pk, een zesbakje erachter, Blue en me, hilholder, cruisecontrol, gescheiden klimaatregeling, je kan het zo gek niet bedenken of het zit er allemaal op. De eerste keer dat het geval tegen me begon te praten schrok ik me half dood, ik moet namelijk niets van electronische bende hebben!

Een bomvolle auto dus, veel potentiële storingen vond ik. Het Puntootje bewees het tegendeel! Van 2010 tot 2013 vlogen de kilometers er bij op! Een weekendje zuid Frankrijk, even een ijsje eten in Aosta, tripje België, Luxemburg, Frankrijk en Dld, alles kon met het ding! Dagelijks draaide hij zijn filekilometertjes in de Randstad, wekelijks tikte hij zijn topsnelheid van 215km/u op het tellertje in Dld aan! Nog geen 3 jaar na aanschaf stond het tellertje vrolijk 308.000km aan te geven!

Het grootste deel van 2013 werd het wagentje alleen voor wat boodschapjes gebruikt, ging ie om de 2 weken mee voor een ritje naar schoonmoeders in Brabant, om vervolgens begin 2014 nog één keer grondig gebruikt te worden in Dld. Elke dag vlogen de kilometers er bij op, in 3 maanden ging er nog even 22.000km bij! Zo belandde de kilometerstand op 330.000km in totaal. Ik heb hem nog eventjes te koop gezet voor €2500, maar niemand wilde hem hebben. Dus parkeerde ik het ding in de stalling om als donor te gaan dienen. Ze staat er nog steeds.........

En dan de problemen waar iedereen altijd zo bang voor is: de dynamo gaf op een kwaaie dag de geest, die was niet goedkoop. De EGR roette eens in de 180K volledig dicht. De roetkat gaf na 3 ton de pijp aan Maarten. De stuurbekrachtigingsunit ging stuk, ik monteerde een tweedehands exemplaar, een jaar later bleek dat één enkel sensortje vervangen genoeg had moeten zijn. De fuseekogel linksvoor raakte na 250K versleten en na die 330K begon de bak na een uurtje rijden zachtjes op zijn hoofdlagers te zingen. Dat is alles!

Wat heel bleef? De volledige electronica heeft geen enkele steek laten vallen. De turbo is nog niet eens preventief uit elkaar geweest. De koppeling en het vliegwiel hebben het al die tijd gewoon gedaan zonder mopperen, de bak is er zelfs nog nooit af geweest. Homokineten? Wiellagers? Alles functioneerde tot op het eind naar volle tevredenheid. En dat is dan die beroemde Italiaanse onbetrouwbaarheid? Laat mij niet lachen! Nog nooit heb ik zo'n slechte auto meegemaakt, voor de garage dan, want die verdienen geen cent aan zo'n ding!

Om die reden heb ik de Grande Punto in mijn hart gesloten en kan ik het niet nalaten om het ding altijd als voorbeeld te gebruiken als ik het zoveelste klaagverhaal over de premiumproducten van VAG aan moet horen!

Vergelijkingsmateriaal waarmee ik in het verleden mee te maken heb gehad? Een Alfa 33 met 329K, een Alfa 33 met 426K, een Golf TDi met 334K, een Alfa 156 V6 met 417K. De Grande Punto was de meest betrouwbare van allemaal, zonder enige twijfel!

Re: 500.000 km

Geplaatst: ma jun 29, 2015 11:01
door wouter1974
Hehe een heel overtuigend verhaal. Die Punto van mij is dus niet stuk te krijgen als ik het begrijp.

Nou moet ik zeggen, ik heb hem in die 170.000 kilometer nog voor geen enkel ding naar de garage moeten brengen buiten de beurten om de 35.000 kilometer en banden slijtage. Remmen, uitlaat, turbo, koppeling, roetfilter, EGR allemaal nog origineel. Enkel is hij eens teruggeroepen voor de carter oplossing.

Is ook de eerste auto die zo lang geen steekje laat vallen.

Het enige dat ik nu af en toe heb is een storing waarvoor hij roept dat ik hem binnen moet brengen. Start stop werkt dan niet. Heb het hier opgezocht en is een sensor in de versnellingsbak. Alleen geeft hij soms een storing aan, meestal niet. En daar ik start stop toch niet gebruik laat ik het maar mooi zo. En de knopjes op het stuur voor het geluid harder en stiller te zetten beginnen te haperen.

Nou dan rij ik gewoon door en laat de horror verhalen van dat hij nu duur gaat worden in onderhoud even voor wat het is. Binnenkort naar Berlijn, dan kan ik hem eens flink de sporen geven in Dld haha.

Vanaf woensdag gaat hij nog meer kilometers vreten. 1500 kilometer per week. Ik ben benieuwd hoe hij het er van gaat afbrengen :-)

Re: 500.000 km

Geplaatst: ma jun 29, 2015 12:49
door Giovanni-24V
Suc6! Hoop dat je er net zolang plezier van hebt als wij! :D

Re: 500.000 km

Geplaatst: ma jun 29, 2015 13:47
door wouter1974
ik hou jullie wel op de hoogte :).

Re: 500.000 km

Geplaatst: di jun 30, 2015 8:32
door Giovanni-24V
Ik zat nog even te denken......... Je hebt deze Punto nieuw gekocht zeg je? Ga eens na wat je nu voor de auto terug kan krijgen? Zet dat bedrag tegen de tijd en kilometers af die je nog gaat maken, en vraag je af of dat het waard is. Nu heeft de Punto namelijk nog een leuke restwaarde, over 150.000km brengt ie niets meer op. Soms kan het alleen daarom al handiger zijn om weer een vers exemplaar te halen.

Het is namelijk voor iedereen verschillend wat het goedkoopst is. Wij hadden makkelijk praten met onze Punto, want een aanschafprijs van €6500 was natuurlijk al een lachertje op vierjarige leeftijd. Die laatste 22K waar ik over schreef, zijn allemaal betaald middels kilometervergoeding, daar ging de brandstof vanaf. Alleen dat bedrag was al voldoende om meer dan de helft van de afschrijving te compenseren..................

Buiten dat ie zo betrouwbaar was, reed ie dus nog eens bijna gratis ook .)

Re: 500.000 km

Geplaatst: do jul 02, 2015 8:31
door wouter1974
Ik denk dat doorrijden het goedkoopste zal worden. Ik krijg ongeveer nog 4000 voor mijn auto nu + 3000 vanwege de hoge inruil van FIAT. 7000 euro. Een nieuwe diesel kost gauw het dubbele.

Als het waar is dat de auto 300.000 probleemloos aankan en de waarde dan 2000 euro is + eventueel dan weer zo een actie, dan rij ik toch ongeveer 3 jaar voor 2000 euro.