Onverklaarbare problemen Punto Evo 1.3 Multijet

Valonfla
Nuovo Arrivato
Berichten: 13
Lid geworden op: zo nov 22, 2015 14:59

Onverklaarbare problemen Punto Evo 1.3 Multijet

Bericht door Valonfla »

Beste Punto-liefhebbers,

Ik heb mij zojuist voorgesteld in een ander topic. In augustus heb ik een Punto Evo 1.3 Multijet gekocht uit 2010 met 185.000 km. Inmiddels staat er 202.000 km op de teller. In de gereden 15.000 km is er veel gebeurd.
Na 10.000 km heb ik al de aandrijfas moeten vervangen. Helaas zit ik na het vervangen van de aandrijfas met een probleem die niemand kan oplossen. Het verbruik is enorm gestegen en geen enkele garage weet waar dit probleem vandaan komt.

Ongeveer een maand geleden viel het mij voor het eerst op dat op een korte snelweg rit van 20 km het verbruik schommelde rond de 6.0L/100km. Voorheen was mijn verbruik is mijn verbruik 5.0L/100KM geweest. Dit was een mix van snelweg, stad en buitenwegen.
De garage wist er geen verklaring aan te geven omdat bij het uitlezen geen fout aan het licht kwam. Ik besloot daarom het nog even af te wachten en door te rijden.
Toen vorige week mijn oliepijl opeens was gestegen was volgens de garage het probleem aan het licht gekomen. Mijn roetfilter was verstopt. (Veel blauwe rook tijdens redeneren maar nog steeds geen fout bij uitlezen)
Gelijk bij een garage in Almelo mijn roetfilter laten verwijderen en uitzetten en hij heeft mijn EGR ook elektronisch uitgeschakeld.
Gelukkig is mijn oliepijl wel weer normaal alleen het verbruik is nog steeds erg hoog en lijkt wel steeds meer te worden.
Bijv: Gisteren Groningen-Amsterdam-Groningen. 125 km/h op CC en soms zonder(zuiniger). Gemiddeld verbruik bij aankomst in Groningen: 6,8L/100Km (!) Als ik dit wist was ik misschien beter afgeweest met een 1.4 8V.
Veel vrienden en garages zeggen dat het misschien toch normaal is maar ik weet dat ik eerst een maand lang met de auto een gemiddeld verbruik had van 1 op 20! 900 km op een tank lukte me gemakkelijk!
Weet iemand waar het aan ligt en heeft iemand hetzelfde gehad?

Nogmaals op een rijtje:
- Geen roetfilter en uitgeschakelde EGR
- 202.000 KM
- Verbruik rond 6.5 L/100KM
- 1.3 Multijet 85 PK
- Schokken en bonken in z'n 5 bij 70-75 km/h. (Turbodruksensor schoongemaakt maar geen verbetering) Overigens wil 50 km/h in z'n 4 ook maar net en 30 km/h in z'n 3 soms ook met schokken en bonken.

Verder ben ik erg tevreden over de Fiat. De materialen in het interieur zijn al stukken beter dan een Japanner en ook over de rijeigenschappen ben ik zeer tevreden. Soms vind ik de auto was zoekerig op de snelweg maar dat schakel ik City-stand uit en lijkt het beter te worden.

Alvast bedankt en elk idee is welkom!
Fiat Punto Evo 1.3 Multijet Dynamic '10 Tech House Grey, 208 Velgen, Clima, Blue&Me, Leder pakket, Chromen Spiegelkappen, Cornering lights, Middenarmsteun, Sonniboy's.
Gebruikersavatar
evospark
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 206
Lid geworden op: do okt 08, 2015 17:53
Locatie: Oss

Re: Onverklaarbare problemen Punto Evo 1.3 Multijet

Bericht door evospark »

Ik heb van een aantal garages het advies gekregen om vooral niet te rustig te rijden. In de 5de versnelling 75 km/h is wat overdreven vind ik. Gewoon lekker door rijden en dat eens 2 weken meten. Als je een auto te snel schakelt gaat deze juist verbruiken.

Zet de board computer op huidig verbruik ( krijg je een indicatie)en probeer eens wat beter in de versnellingen te rijden en schakel wat later over zou ik zeggen. Heb mijn 2 de punto diesel nu en rijd gemiddeld 1/18,5 maar met veel vlot en prettig rijden zonder gebruik proberen te drukken. Al 11 jaar geen onkosten en geen problemen !!

Succes !!!
Volkswagen Scirocco Type I / Honda NSR400 / Volkswagen Scirocco Type II / Fiat Bravo 1.4 SX / Fiat Bravo HGT / Fiat Punto 1.3 Mjet / Fiat Punto Evo 1.3 Mjet /Fiat Punto 1.3 Mjet 2015...
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Onverklaarbare problemen Punto Evo 1.3 Multijet

Bericht door damted »

@TS:
Toch niet onlangs bredere banden / andere velgen gemonteerd ?
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Valonfla
Nuovo Arrivato
Berichten: 13
Lid geworden op: zo nov 22, 2015 14:59

Re: Onverklaarbare problemen Punto Evo 1.3 Multijet

Bericht door Valonfla »

evospark schreef:Ik heb van een aantal garages het advies gekregen om vooral niet te rustig te rijden. In de 5de versnelling 75 km/h is wat overdreven vind ik. Gewoon lekker door rijden en dat eens 2 weken meten. Als je een auto te snel schakelt gaat deze juist verbruiken.

Zet de board computer op huidig verbruik ( krijg je een indicatie)en probeer eens wat beter in de versnellingen te rijden en schakel wat later over zou ik zeggen. Heb mijn 2 de punto diesel nu en rijd gemiddeld 1/18,5 maar met veel vlot en prettig rijden zonder gebruik proberen te drukken. Al 11 jaar geen onkosten en geen problemen !!

Succes !!!

Ik rijd ook niet in al te lage toeren en trek ook lekker op. Vooral nu ik geen roetfilter meer heb vind ik het leuk om soms lekker door te trekken en een mooie zwarte rookwolk achter te laten. Maar met dezelfde rijstijl is mijn verbruik gewoon gestegen met +-1L/100km. Soms als ik 80 rijd in z'n 5 en ik zak een beetje in snelheid begint hij al te stotteren. Maar in het algemeen rijd ik 70 constant in z'n 4. Jouw verbruik van 1/18,5 haal ik misschien als ik 90 km/u rijd met windkracht 5 in de rug :lol:
Fiat Punto Evo 1.3 Multijet Dynamic '10 Tech House Grey, 208 Velgen, Clima, Blue&Me, Leder pakket, Chromen Spiegelkappen, Cornering lights, Middenarmsteun, Sonniboy's.
Valonfla
Nuovo Arrivato
Berichten: 13
Lid geworden op: zo nov 22, 2015 14:59

Re: Onverklaarbare problemen Punto Evo 1.3 Multijet

Bericht door Valonfla »

damted schreef:@TS:
Toch niet onlangs bredere banden / andere velgen gemonteerd ?
Toevallig eergisteren de winterbanden eronder gezet, verbruik die in de eerste tekst staat is nog gewoon op de Conti Eco bandjes. Met de huidige Vredenstein winterbanden lijkt het verbruik met nog zo'n 0.4 L/100km te zijn toegenomen. Ik heb net 15 kilometer gereden. De weg bestond uit: 500m 50km/u zone --> 13 KM 80km/u weg
-->1,5KM 50km/u. Gemiddeld: 5,7L/100KM! De 13 KM constant de CC aangehad op 83km/u. Anderhalf maand geleden haalde ik op dit traject ongeveer 4.2-4.5 L/100KM.
Fiat Punto Evo 1.3 Multijet Dynamic '10 Tech House Grey, 208 Velgen, Clima, Blue&Me, Leder pakket, Chromen Spiegelkappen, Cornering lights, Middenarmsteun, Sonniboy's.
Gebruikersavatar
evospark
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 206
Lid geworden op: do okt 08, 2015 17:53
Locatie: Oss

Re: Onverklaarbare problemen Punto Evo 1.3 Multijet

Bericht door evospark »

Je zou eens de tellers van A en B moeten resetten. Vaak als dit door rekent worden de waardes minder nauwkeurig. Is ook een begrip. Succes en ik lees je bevindingen wel !!

PS, winter banden op spanning ??
Volkswagen Scirocco Type I / Honda NSR400 / Volkswagen Scirocco Type II / Fiat Bravo 1.4 SX / Fiat Bravo HGT / Fiat Punto 1.3 Mjet / Fiat Punto Evo 1.3 Mjet /Fiat Punto 1.3 Mjet 2015...
Gebruikersavatar
Java kriel
Nuovo Arrivato
Berichten: 127
Lid geworden op: za sep 26, 2015 19:40
Locatie: Top je van Fryslan

Re: Onverklaarbare problemen Punto Evo 1.3 Multijet

Bericht door Java kriel »

2 vraagjes:

1.het brandstof systeem al is helemaal gecontroleerd? Misschien iets lek bv een injector.

2. Rij je veel km op een dag en rij je hem eerst wel wat warm? Want als die van mij koud is wil 30 in zijn 3 ook niet ect.
Grande Punto 1.3 multijet. Als je hem wast is hij wit maar na 2 minuten zwart....
√ Originele cruise control achteraf ingebouwd
√ Originele mist lampen achteraf ingebouwd
meloenie
Senior Stato
Berichten: 614
Lid geworden op: za mar 10, 2012 14:16
Locatie: Zaanstad

Re: Onverklaarbare problemen Punto Evo 1.3 Multijet

Bericht door meloenie »

Laat je turbo contoleren. Waarschijnlijk is die stuk door verstopte roetfilter.
Punto 2012 Multijet Underground Grey
Afbeelding
Valonfla
Nuovo Arrivato
Berichten: 13
Lid geworden op: zo nov 22, 2015 14:59

Re: Onverklaarbare problemen Punto Evo 1.3 Multijet

Bericht door Valonfla »

Bedankt voor jullie reacties.

Mijn bandenspanning staat op 2.5 standaard.

@Java Kriel,
Ik denk dat ik mijn garage toch ga vragen of ze alles willen gaan onderzoeken op de brug. Als er niks bij het uitlezen komt moet er wel zoiets aan de hand zijn. Als ik door de motor heen kijk zie ik op de onderste plaat wat olie(brandstof?) liggen. Ik weet niet of die er al was en of dit normaal is, toch even erbij vermelden als ik naar de garage ga.
Ik rijd hem altijd zo goed mogelijk warm. Voorgloeien, 30 seconden laten draaien en daarna rustig gas geven tussen de 1800 en 2500 toeren. Zodra hij helemaal warm is trap ik hem altijd een keer goed in na het stoplicht of een oprit.

@Meloenie,
Turbo lijkt mij niet kapot omdat ik gewoon genoeg vermogen heb? Wel had ik zwarte puntjes op de achterkant van de auto(olie, roet?). Na het verwijderen van het roetfilter hier geen last meer van gehad.

Momenteel 520 KM gereden en nog een kwart tank over.
Fiat Punto Evo 1.3 Multijet Dynamic '10 Tech House Grey, 208 Velgen, Clima, Blue&Me, Leder pakket, Chromen Spiegelkappen, Cornering lights, Middenarmsteun, Sonniboy's.
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Onverklaarbare problemen Punto Evo 1.3 Multijet

Bericht door Skrymger »

Ik ben nu op weg naar t tankstation, maar ik heb 600km gereden en zit net onder de 1/8 (laatste streepje).

Heb wel 17" met winterhanden eronder. Heel veel meer haal ik dan ook niet, ben ook niet echt een rustige rijder. 130+ wordt regelmatig aangetikt op mn dagelijkse w-w verkeer.

Merk dat nu vooral de winter is ingeslagen het verbruik zeker wel stijgt
1.3 Mjet Punto Evo '10
Valonfla
Nuovo Arrivato
Berichten: 13
Lid geworden op: zo nov 22, 2015 14:59

Re: Onverklaarbare problemen Punto Evo 1.3 Multijet

Bericht door Valonfla »

Dan rijd ik ongeveer hetzelfde maar dan met een rustige rijsijl en 15" banden.
Lees iets over de brandplaatjes op het forum, ik heb soms ook dat ik een raar luchtje ruik als ik bij het stoplicht sta en dan denk ik dat het van de auto voor me is maar uiteindelijk toch van mij. Als deze stuk zijn vebruikt de auto dan ook meer?
Fiat Punto Evo 1.3 Multijet Dynamic '10 Tech House Grey, 208 Velgen, Clima, Blue&Me, Leder pakket, Chromen Spiegelkappen, Cornering lights, Middenarmsteun, Sonniboy's.
Stekkel
Berichten: 9
Lid geworden op: wo apr 16, 2014 9:48

Re: Onverklaarbare problemen Punto Evo 1.3 Multijet

Bericht door Stekkel »

Als ik dit zo lees dan lijkt het wel alsof je erg-klep niet juist is weggeschreven uit het systeem. Hierdoor blijft de motor denken dat het dpf vol zit en blijft dus regenereren. Dwz extra brandstof inspuiten om de boel schoon te branden. Als mijn gp regenereert dan kom ik op hetzelfde verbruik uit als waar jij nu tegenaan loopt. Het schokken en bonken hoort hier ook bij. Bij een vervuilde egr-klep zie je hetzelfde effect. Jouw motor denkt nog steeds dat de egr-klep (slecht)functioneert.
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: Onverklaarbare problemen Punto Evo 1.3 Multijet

Bericht door ing_BRW »

Ik denk niet dat het de brandplaatjes zijn, ik heb ruim een half jaar met kapotte brandplaatjes gereden (900km per week) en sinds ze vervangen zijn zie ik geen verandering in het verbruik.

De EGR staat los van de DPF (roetfilter), in de DPF zitten zelf sensoren die meten wat de status van het filter is en daarop anticiperen of er geregenereerd moet worden. Wat de EGR doet is bij bepaalde belastingen van de motor open of dicht gaan om zo uitlaatgassen opnieuw door de motor te sturen. Hierdoor verbranden roetdelen uit de uitlaatgassen in de motor die anders in de DPF zouden komen hierdoor wordt de DPF alleen minder belast waardoor regenereren minder vaak zal voorkomen.

Omdat er geen roetfilter meer aanwezig is moet dat geen ernstig probleem zijn als de EGR nog actief is en zou dat alleen gevolgen hebben voor de prestaties maar niet voor het verbruik.
Zou het regeneratie proces nog actief zijn dan moet er een aanzienlijk veel rook uit de uitlaat komen. Sjoerd H. is onze expert daarin, die had zelf de roetfilter verwijderd en is zelf naar de garage gereden. Omdat de auto wegens foutief gemeten waardes in de lege DPF wilde regenereren produceerde deze veel rook waardoor mede weggebruiker zelfs ging seinen om hem te waarschuwen.

Als iets foutief is weggeschreven dan zou dat de DPF moeten zijn, maar omdat er geen merkwaardige hoeveelheid rook is lijkt mij dit ook niet het geval.

Wat mij nog het meest verbaasd is het gestegen oliepeil wegens een verstopte DPF, die link zie ik niet echt :?:

Mijn enige gedachten zijn:
- heb je geen lekkage op je intercooler traject
- en overweeg misschien een motortuning bij SaVaLi, het zou zomaar kunnen dat je dan een motormanagement krijgt die beter overweg kan met een gesloten EGR en verwijderde DPF. Dat dat juist nu het verbruik niet ten goede komt maar dankzij de tuning wel goed komt.
Valonfla
Nuovo Arrivato
Berichten: 13
Lid geworden op: zo nov 22, 2015 14:59

Re: Onverklaarbare problemen Punto Evo 1.3 Multijet

Bericht door Valonfla »

Bedankt voor de uitgebreide reacties.
Ben nog langs de garage geweest en er is inderdaad geen probleem met de brandplaatjes.
De rook die uit de uitlaat komt is vaak bij volgas en tijdens het schakelen. Als je een paar keer vol gas hebt gegeven is het daarna weer weg.
Ik zit ook steeds aan een lekkage te denken. Mijn huidige garage wil mij verder niet helpen. Volgens mij vinden ze dat ik geen reden heb om te "klagen" en ze hebben geen idee wat het kan zijn.
Ik ga deze dagen toch een garage op zoeken die alles wil nakijken voor mij op eventuele lekkages.
Als ik door de motor heen kijk zie ik op de onderste plaats wel wat nattigheid. Volgens dezelfde garage is er niks aan de hand en hoort het erbij.
De gestegen oliepeil was doordat hij steeds probeerde te regeneren en dat er tijdens dit proces brandstof bij de olie kwam. Momenteel (3 weken na verwijderen DPF) nog steeds een normaal oliepeil en is nog niet gestegen.
Zal deze week nog kijken wie mijn auto nog verder wil onderzoeken.
Fiat Punto Evo 1.3 Multijet Dynamic '10 Tech House Grey, 208 Velgen, Clima, Blue&Me, Leder pakket, Chromen Spiegelkappen, Cornering lights, Middenarmsteun, Sonniboy's.
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Onverklaarbare problemen Punto Evo 1.3 Multijet

Bericht door Skrymger »

Persoonlijk zou ik een specialistische partij ernaar laten kijken, Savali (Vireo) bijvoorbeeld.
1.3 Mjet Punto Evo '10
Plaats reactie