Distributie-ketting

Warpten
Nuovo Arrivato
Berichten: 66
Lid geworden op: wo feb 16, 2011 20:28
Locatie: Spijkenisse

Re: Distributie-ketting

Bericht door Warpten »

Inmiddels zijn we 5 maanden verder en mijn punto is nog steeds niet gerepareerd :cry: .
Zuigerveren van cilinder 2 zijn vervangen, want daar zat iets niet goed, aldus feedback van de importeur, nav de data.
Gisteren was het blok eindelijk weer in elkaar geschroefd, en helaas liep de motor nog steeds slecht. Importeur gaat nu weer ingeschakeld worden en morgen gaan ze kijken.

Persoonlijk denk ik dat de auto is afgeschreven, en niet te repareren meer is. :cry:
AfbeeldingAfbeelding
efcee
Nuovo Arrivato
Berichten: 76
Lid geworden op: do jun 17, 2010 18:44

Re: Distributie-ketting

Bericht door efcee »

probleem opgelost :) na dit ditributie ketting geintje, en vlak ervoor nog versnellingsbak vervangen (terwijl ik altijd rustig en netjes rijd) auto vervangen door een niet nader te noemen ander merk.......
wouter1974
Nuovo Arrivato
Berichten: 62
Lid geworden op: do jun 23, 2011 20:00

Re: Distributie-ketting

Bericht door wouter1974 »

215.000 kilometer, auto moet binnen voor oliewissel. Ik ga de auto ophalen, chef monteur spreekt mij aan. Er is wat mis, je distributieketting ratelt, hij moet vervangen worden. En daar mag je niet te lang meer mee wachten!

Ik zat gelukkig nog in mijn verlengde garantie, die vervalt op 7 juli want dan 5 jaar oud (3 jaar bijgekocht). Nieuwe afspraak gemaakt week later (vorige week dus) en distributieketting en spanners etc vervangen. Geen rekening van gekregen. Verlengde garantie dus zeer zeker terug verdiend :). Verder nog nieuwe vsnaar en achterraam mechaniek onder garantie vervangen.

Auto loopt nu weer veel mooier rond, geen geratel meer en weer meer koppel onderin. Blij dat mijn dealer het geconstateerd heeft!
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: Distributie-ketting

Bericht door Sjoerd H. »

wouter1974, super om te horen!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
soundwave303
Nuovo Arrivato
Berichten: 46
Lid geworden op: di mar 15, 2016 20:57

Re: Distributie-ketting

Bericht door soundwave303 »

Fijn dat ie weer goed loopt ~~
aka Mitch

Blauwe GP 1.4 16v Sport
wouter1974
Nuovo Arrivato
Berichten: 62
Lid geworden op: do jun 23, 2011 20:00

Re: Distributie-ketting

Bericht door wouter1974 »

Chef monteur zei nog tegen mij...ze kunnen tegenwoordig geen kwaliteits kettingen meer maken :). Peugeot en Citroen met de THP motoren, Volkswagen en Audi met de TSI motoren en Fiat en Alfa met de JTD motoren...

Bij 220 a 240.000 kilometer zijn de kettingen op bij de jtd motoren en vaak aan vervanging toe...
Gebruikersavatar
keizerh
Junior Stato
Berichten: 222
Lid geworden op: za jan 08, 2011 19:34
Locatie: Wildervank (Groningen)

Re: Distributie-ketting

Bericht door keizerh »

wouter1974 schreef:215.000 kilometer, auto moet binnen voor oliewissel. Ik ga de auto ophalen, chef monteur spreekt mij aan. Er is wat mis, je distributieketting ratelt, hij moet vervangen worden. En daar mag je niet te lang meer mee wachten!

Ik zat gelukkig nog in mijn verlengde garantie, die vervalt op 7 juli want dan 5 jaar oud (3 jaar bijgekocht). Nieuwe afspraak gemaakt week later (vorige week dus) en distributieketting en spanners etc vervangen. Geen rekening van gekregen. Verlengde garantie dus zeer zeker terug verdiend :). Verder nog nieuwe vsnaar en achterraam mechaniek onder garantie vervangen.

Auto loopt nu weer veel mooier rond, geen geratel meer en weer meer koppel onderin. Blij dat mijn dealer het geconstateerd heeft!

Hier idem in februari/ maart 2016
207000 lekkende waterpomp en rammelende ketting
Verlengde garantie tot april 2016
Was een boel geduw en getrek bij Bockhoudt, maar de boel is onder garantie vervangen.
Nu zijn we inmiddels bij 245.0000

Auto heeft nog altijd veel moeite om zonder bokken te rijden tussen 1500 en 1750 toeren
Dit wordt wel langzaam erger.
Verder doet ie het nog prima
Giovanni Mion
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 85
Lid geworden op: di feb 21, 2012 0:21

Re: Distributie-ketting

Bericht door Giovanni Mion »

Heeft iemand ervaringen qua levensduur met de distributieketting van een Twinair (benzine) motor?
Gebruikersavatar
keizerh
Junior Stato
Berichten: 222
Lid geworden op: za jan 08, 2011 19:34
Locatie: Wildervank (Groningen)

Re: Distributie-ketting

Bericht door keizerh »

22 september voor een oliewissel naar de garage.
Blijkt na de wissel dat er een oliedrukmelding verschijnt.
Sensor er uit en druk gemeten.... te laag, pomp kapot.
Week moeten wachten.
Nieuwe pomp er in en motor wil niet meer starten...slaat vast.
Nu maar weer wachten op analyse en andere pomp.
Wordt een mooi duur feestje zo.
Lijkt inderdaad dat een distributieketting even lang mee gaat als de rest van de Fiatmotoronderdelen.
Na 220-250.0000 km kun je de boel weggooien :-(
Mario TT
Nuovo Arrivato
Berichten: 131
Lid geworden op: di sep 27, 2016 16:41

Re: Distributie-ketting

Bericht door Mario TT »

Dat is apart, nieuwe olie erin en ineens problemen. En nu een vastslaande motor?

Heb je een Fiat garage of een merkloze dealer? Klinkt alsof ze slecht bezig zijn geweest aan je auto.
Gebruikersavatar
keizerh
Junior Stato
Berichten: 222
Lid geworden op: za jan 08, 2011 19:34
Locatie: Wildervank (Groningen)

Re: Distributie-ketting

Bericht door keizerh »

Samenloop van omstandigheden.
Voor het eerst bij de waardeloze merkgarage Bochhoudt in Veendam weg. Kon nu omdat de garantie er af was.
Monteurs zijn ok, maar de werkplaatschef t/m maart 2016 was niks en wist niks.

Dus nu een onafhankelijke garage, waar we best tevree over waren en zijn.
Olieververversen en oliedruk was een samenloop van omstandigheden, waarbij de oliedrukmelding pas tevoorschijn kwam na de reset van het verversen.
Pomp was inderdaad versleten.

Oliesensor verwijderd en oliedruk gemeten, zat op 0,011 ipv 0,3 bar bij stationair toerental.
Pomp vervangen door een originele Fiat pomp. Tijdens het starten blokkeerde de startmotor al meteen, ook bij nieuwe accu.
Pomp met de hand draaien gaf duidelijk aan dat deze blokkeerde.
Vervolgens Fiat laten controleren, inderdaad pomp defect.
Nieuwe pomp gemonteerd, starten, lopen en druk prima.

Dankzij de vlotte actie van Fiat heeft is de auto maar 3 week uit de running geweest :-(

Vor de anderen.... wellicht handig als je de distributieketting laat vervangen, je de oliepomp (257 euro) ook meteen laat meenemen.

Onafhankelijke garage heeft keurig zijn best gedaan.
Alleen de van te voren opgegeven kosten in rekening gebracht.
Kostenloos motorolie vervangen, omdat deze olie er een paar keer uit was geweest.
Auto netjes gewassen weer afgeleverd.
Mario TT
Nuovo Arrivato
Berichten: 131
Lid geworden op: di sep 27, 2016 16:41

Re: Distributie-ketting

Bericht door Mario TT »

Goed om te horen dat er ook goede garages zijn! Veel rijplezier!
Jasper3011
Nuovo Arrivato
Berichten: 54
Lid geworden op: ma okt 03, 2016 21:18

Re: Distributie-ketting

Bericht door Jasper3011 »

Ik ben vandaag begonnen met het vervangen van de ketting, na het lezen van dit topic maakte ik mij toch wel wat zorgen. Nu 173 dkm gelopen maar geen overmatige slijtage kunnen vinden aan de ketting en geleiding. Is een hele operatie maar heb alles vervangen: ketting, gleiding, kettingspanner en de waterpomp alles van SKF erop gemonteerd.
Ik kwam erachter dat er er een INNA ketting en glijder inzat wat toch wel een vrij bekend merk is,ik vroeg mij af is dit origineel vanaf fabriek af alzo?
meloenie
Senior Stato
Berichten: 614
Lid geworden op: za mar 10, 2012 14:16
Locatie: Zaanstad

Re: Distributie-ketting

Bericht door meloenie »

Ik denk dat ome Fiat die kettingen inkoopt, ene jaar wellicht andere dan andere jaar.. slijtage aan ketting of spanner is ook voor groot gedeelte afhankelijk van rijstijl. Bv veel in lage toeren rijden en dan vermogen vragen.
Punto 2012 Multijet Underground Grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Distributie-ketting

Bericht door Odelot »

@Jasper3011, watvoor punto heb je? Welk bouwjaar etc.?
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gesloten