1.3 Multijet zwaar nagelend geluid - Er komt nieuwe motor in
1.3 Multijet zwaar nagelend geluid - Er komt nieuwe motor in
Hallo Allemaal,
Ik heb een Punto 1.3 85 PK uit 2012 met 85000 km en heb problemen met de motor. De motor maakt bij koude start een hevig nagelend geluid (veel erger dan de standaard diesel nagel direct na koude start) en dit blijft een 2 tal kilometer aanhouden. Daarna verzwakt het nagelen (maar niet tot het normale diesel nagel niveau wat uiteraard alle diesels hebben)
Als de motor warm is dan treedt er tussen de 1600 en 2100 RPM (Bij acceleratie) nog steeds een nagel geluid op wat niet goed is. Soms is er op de achtergrond een tikkend geluid waarneembaar bij acceleratie in het zelfde toeren bereik.
Bij warme motor stationair is een tikkend/kloppend geluid hoorbaar. Klinkt mechanisch maar dan hoeft natuurlijk niet perse zo te zijn.
Met multiecuscan aan de slag geweest om te kijken wat er aan de hand is. Bij 1 cilinder blijkt de verstuiver correctie soms -5 te bereiken (bij 2000 toeren). Wat erop lijkt dat er teveel brandstof wordt ingespoten. Bij stationair toerental is de verstuiver correctie van alle verstuivers normaal (max +0,8).
- De eerste verdenking was de verstuiver: Deze uitgebouwd en laten testen bij specialist. Verstuiver werkt naar behoren. Daarna de andere 3 ook maar laten testen voor de zekerheid. Deze waren alle 3 ook goed.
- De verstuivers zijn teruggebouwd en in samenwerking met FIAT garage zijn compressie, oliedruk, brandstofdruk, raildruk etcetra getest en geen rariteiten gevonden. Turbo druk is ook goed. EGR werkt ook naar behoren.
- Bij acceleratie tijdens regenereren is het me de laatste keer opgevallen dat er blauw/witte rook verschijnt, wat eventueel op olie in de uitlaat / roetfilter duid?
- Ik heb nog een second opinion laten doen bij een motor revisiebedrijf en zij konden ook geen eenduidig antwoord geven wat het probleem is. Alleen verdenkingen. Of krukaslager, kantelende cilinder of hydraulische klepstoters.
Ondanks goede expertise van garage en motorrevisie bedrijf heb ik helaas nog geen eenduidige oorzaak van de problemen wat het lastig maakt een beslissing te nemen wat te doen.
Hebben jullie misschien ervaring met soortgelijke symptomen?
Alvast bedankt
Ik heb een Punto 1.3 85 PK uit 2012 met 85000 km en heb problemen met de motor. De motor maakt bij koude start een hevig nagelend geluid (veel erger dan de standaard diesel nagel direct na koude start) en dit blijft een 2 tal kilometer aanhouden. Daarna verzwakt het nagelen (maar niet tot het normale diesel nagel niveau wat uiteraard alle diesels hebben)
Als de motor warm is dan treedt er tussen de 1600 en 2100 RPM (Bij acceleratie) nog steeds een nagel geluid op wat niet goed is. Soms is er op de achtergrond een tikkend geluid waarneembaar bij acceleratie in het zelfde toeren bereik.
Bij warme motor stationair is een tikkend/kloppend geluid hoorbaar. Klinkt mechanisch maar dan hoeft natuurlijk niet perse zo te zijn.
Met multiecuscan aan de slag geweest om te kijken wat er aan de hand is. Bij 1 cilinder blijkt de verstuiver correctie soms -5 te bereiken (bij 2000 toeren). Wat erop lijkt dat er teveel brandstof wordt ingespoten. Bij stationair toerental is de verstuiver correctie van alle verstuivers normaal (max +0,8).
- De eerste verdenking was de verstuiver: Deze uitgebouwd en laten testen bij specialist. Verstuiver werkt naar behoren. Daarna de andere 3 ook maar laten testen voor de zekerheid. Deze waren alle 3 ook goed.
- De verstuivers zijn teruggebouwd en in samenwerking met FIAT garage zijn compressie, oliedruk, brandstofdruk, raildruk etcetra getest en geen rariteiten gevonden. Turbo druk is ook goed. EGR werkt ook naar behoren.
- Bij acceleratie tijdens regenereren is het me de laatste keer opgevallen dat er blauw/witte rook verschijnt, wat eventueel op olie in de uitlaat / roetfilter duid?
- Ik heb nog een second opinion laten doen bij een motor revisiebedrijf en zij konden ook geen eenduidig antwoord geven wat het probleem is. Alleen verdenkingen. Of krukaslager, kantelende cilinder of hydraulische klepstoters.
Ondanks goede expertise van garage en motorrevisie bedrijf heb ik helaas nog geen eenduidige oorzaak van de problemen wat het lastig maakt een beslissing te nemen wat te doen.
Hebben jullie misschien ervaring met soortgelijke symptomen?
Alvast bedankt
Laatst gewijzigd door emnrisv op di apr 26, 2016 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 1.3 Multijet zwaar nagelend geluid
Moeilijk zo van afstand als monteurs welke de auto gezien hebben het niet weten dan is het hier vanachter de computer niet te doen vrees ik.
Ik had ook rare ratel rond 1800/2000 toeren. Dit bleek een gescheurd hitteschild te zijn.
Ik had ook rare ratel rond 1800/2000 toeren. Dit bleek een gescheurd hitteschild te zijn.
- zwabbers
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 164
- Lid geworden op: za mar 15, 2014 14:44
- Locatie: roelofarendsveen
Re: 1.3 Multijet zwaar nagelend geluid
Als ik dit lees denk ik aan een lekke klepstoter maar als de expert het niet zeker weet wie ben ik dan
Re: 1.3 Multijet zwaar nagelend geluid
Kan een klepstoter ook al lek zijn tegenwoordig
Mogelijk bedoel je een lekkage bij de klepgeleiders.
Dan komt er enige motorolie mee tijdens de inlaat slag.
Mogelijk bedoel je een lekkage bij de klepgeleiders.
Dan komt er enige motorolie mee tijdens de inlaat slag.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Re: 1.3 Multijet zwaar nagelend geluid
De klepstoter is een verdachte inderdaad. Deze stap (nokkenashuis verwijderen) leek de garage een goede eerste stap.
- zwabbers
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 164
- Lid geworden op: za mar 15, 2014 14:44
- Locatie: roelofarendsveen
Re: 1.3 Multijet zwaar nagelend geluid
Ik bedoel inderdaad lekke klepstoter .damted schreef:Kan een klepstoter ook al lek zijn tegenwoordig
Mogelijk bedoel je een lekkage bij de klepgeleiders.
Dan komt er enige motorolie mee tijdens de inlaat slag.
Tegenwoordig zijn alle klepstoters hydraulische , is hij lek dan staat die klep niet op de goede speling .
Re: 1.3 Multijet zwaar nagelend geluid
Dit weekend het nokkenashuis gedemonteerd om de klepstoters te inspecteren. Bij 1 klepstoter cilinder 3 bleef de plunjer van de klepstoter hangen waardoor de stoter maar een klein stukje in te drukken was en ook niet helemaal terugveerde. Voor de zekerheid 4 nieuwe geplaatst bij cilinder 3. Alles terug gemonteerd en starten maar. Helaas probleem niet opgelost. Wel inmiddels zo'n 12 uurtjes sleutelen. Is een hoop werk. Zie hier wat foto's
https://goo.gl/photos/KjW9BW5PQXcC3XFL6
Eerst heb ik trouwens nog de carterpan verwijderd om te zien of er metaaldeeltjes en/of kunststof (van kettingspanner) te zien waren. 1 stuk metaal gevonden (1.5 mm) en geen kunststof.
Geen resultaat helaas.
Wellicht een ruilmotor monteren.
Nog tips waar er eentje te kopen voor een schappelijke prijs en kilometers?
https://goo.gl/photos/KjW9BW5PQXcC3XFL6
Eerst heb ik trouwens nog de carterpan verwijderd om te zien of er metaaldeeltjes en/of kunststof (van kettingspanner) te zien waren. 1 stuk metaal gevonden (1.5 mm) en geen kunststof.
Geen resultaat helaas.
Wellicht een ruilmotor monteren.
Nog tips waar er eentje te kopen voor een schappelijke prijs en kilometers?
Re: 1.3 Multijet zwaar nagelend geluid
Interessante foto's! Een kant van de auto die velen nooit te zien krijgen
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCjjObG ... LyfLJcWKuw" onclick="window.open(this.href);return false;
Introductie pagina: http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... 34&t=13515" onclick="window.open(this.href);return false;
Introductie pagina: http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... 34&t=13515" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 1.3 Multijet zwaar nagelend geluid
Ik ga de motor uitbouwen en er een gebruikt exemplaar inzetten. Ik ben het zat. Jammer dat deze motor het kwa techniek me in de steek heb gelaten. Hiervoor 2x 1.9 JTD's gehad. Een punto Mk2 en een Fiat Idea. Beide hoge kilometerstanden zonder problemen. 280.000 km bij de punto en 210.000 bij de Idea. Nu helaas maar 81000 km.
Zodra ik aan de slag ga zal ik verslag doen, en mischien wel leuk om er een "how-to" van te maken mocht er ooit iemand hetzelfde willen doen.
Ik meld me binnenkort weer
Richard
Zodra ik aan de slag ga zal ik verslag doen, en mischien wel leuk om er een "how-to" van te maken mocht er ooit iemand hetzelfde willen doen.
Ik meld me binnenkort weer
Richard
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: 1.3 Multijet zwaar nagelend geluid
Balen zeg! Zou niet moeten mogen bij zo'n km stand.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Re: 1.3 Multijet zwaar nagelend geluid
Nee inderdaad. Ik heb de auto net 15 maanden. Amper 35000KM mee gereden. Coulance komt er toch niet van. Garage uren zijn te duur. Inruilen moet altijd een hoop geld bij. Beide geen opties. Dus zelf sleuten. Gelukkig kan ik in een werkplaats met een brug sleutelen. Dat maakt het een stuk aangenamer.
Laatst gewijzigd door emnrisv op zo apr 17, 2016 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 1.3 Multijet zwaar nagelend geluid
Het is inderdaad wel HEEL erg snel...
Balen zeg! Wel erg goed dat je het zelf kan.
Misschien een idee er een 1.6 of 1.9 in te leggen? (Bij god geen idee of dat zomaar gaat).
Balen zeg! Wel erg goed dat je het zelf kan.
Misschien een idee er een 1.6 of 1.9 in te leggen? (Bij god geen idee of dat zomaar gaat).
-
- Junior Stato
- Berichten: 231
- Lid geworden op: vr okt 09, 2015 13:47
- Locatie: arnhem, gelderland
Re: 1.3 Multijet zwaar nagelend geluid
zou er gewoon het zelfde blok met meteen nieuwe ketting en nieuwe gloeibougies in hangen
uiteraard ook alle vleoistoffen meteen aan pakken
dit kost je zeker wel een paar euro extra maar een frisse start is na deze elende wel fijn
als je naar 6 a 12 maand weer moet sleutelen word je er ook gek van
ik heb laatst ook nieuwe ketting gloeiboegies en overal nieuw sappen op gezet
overal nieuwe pakking tussen
en verstuivers laten testen
mijn problemen zijn nu over en opgelost
ik zou het oude blok wel los halen en in delen gaan verkopen
uiteraard ook alle vleoistoffen meteen aan pakken
dit kost je zeker wel een paar euro extra maar een frisse start is na deze elende wel fijn
als je naar 6 a 12 maand weer moet sleutelen word je er ook gek van
ik heb laatst ook nieuwe ketting gloeiboegies en overal nieuw sappen op gezet
overal nieuwe pakking tussen
en verstuivers laten testen
mijn problemen zijn nu over en opgelost
ik zou het oude blok wel los halen en in delen gaan verkopen
Pevo 1.3mjet okt2011
Opties toegevoegd
15"winter staal/15" lichtmetaal oem
oem leer pookhoes/pookknop/sportstuur witte stiksels
oem arm steun/k&n filter inleg/Philips WhiteVision/sonni boys
Oem deur paneel met alu/Oem Dorpels met alu punto
Opties toegevoegd
15"winter staal/15" lichtmetaal oem
oem leer pookhoes/pookknop/sportstuur witte stiksels
oem arm steun/k&n filter inleg/Philips WhiteVision/sonni boys
Oem deur paneel met alu/Oem Dorpels met alu punto
Re: 1.3 Multijet zwaar nagelend geluid
Inderdaad. Nieuwe waterpomp, gloeibougies, ketting, spanners multiriem vervangen alvorens de motor in te bouwen. Frisse start. Prijzen vallen nog wel mee van deze onderdelen.
Komt gewoon weer een 1.3 in. Heb er eentje op het oog met 61000km. EURO 1400. Oude motor inleveren. Zonder motor inleveren is de motor EURO 1700
Komt gewoon weer een 1.3 in. Heb er eentje op het oog met 61000km. EURO 1400. Oude motor inleveren. Zonder motor inleveren is de motor EURO 1700
Re: 1.3 Multijet zwaar nagelend geluid - Nieuwe Motor erin
Vandaag een andere motor geregeld. 25000KM heeft het blok gelopen. De motor uit Italie laten komen bij een gerenommeerd auto-demontage bedrijf. Komt deze week binnen en ga het blok over een week of twee inbouwen. Zal proberen er een mooi how-to van te maken