Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET

Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door J.V. »

Het 'tok'-geluid heb ik nog wel gehoord maar het is opvallend(!) minder hard hoorbaar.
Tegelijkertijd is er nu dus dit geluid nieuw bijgekomen, wat je op het filmpje (https://youtu.be/2baOZJEpZl0) duidelijk kunt horen.

Ook ik verdenk de uitlaat. Het zou me niet verbazen als 'ie ergens tegenaan trilt, of dat er iets in (de middendemper?) ligt te rammelen...

Ik las net nog even mijn eerste post in dit topic (1 september 2016), waarin ik ook het volgende schreef:
J.V. schreef:Er is ook nog een ander puntje dat ik bij de garage destijds ook heb gemeld: als ik tussen de 70 en 80 km/u volgas geef (in de 5e versnelling), hoor ik een voor mij vreemd geluidje. Ik heb er (in het interieur) een opname van gemaakt:

https://www.joris-vervuurt.com/assets/s ... 80km-u.mp3" onclick="window.open(this.href);return false;

Volgens de garage was dit de uitlaat die tegen iets aantrilde en ze zouden het opgelost hebben. Ik denk dat ze een ander geluid opgelost hebben, want dit geluid klinkt nog precies hetzelfde als ervoor. 8-|
Zou dat geluid hetzelfde geluid zijn wat ik nu dus zo duidelijk hoor? Het bijgeluid tussen de 70 en 80 km/u lijkt nu juist ook minder/niet hoorbaar te zijn. Alles wijst richting de uitlaat, maar zeker weten doe ik het pas als de garage het bevestigd heeft.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door J.V. »

Even weer een update. Zojuist nog een stuk gereden en hoewel de auto op zich goed rijdt, zijn zowel het harde 'tok' geluid als het tikkende/ratelende geluid rond de 2000 toeren nog steeds aanwezig. Ik vermoed nog steeds dat het probleem ergens in het uitlaattraject zit.

Omdat ik op mijn mail van vorige week donderdag (2 maart) nog steeds geen reactie had ontvangen van de FIAT dealer, heb ik de telefoon maar gepakt. De persoon naar wie ik de mails gestuurd had, bleek op vakantie in Frankrijk te zijn (daar had ik nu ook wel willen zijn, maar dat terzijde :lol: ).

Ik heb even verteld wat precies het probleem was en hij stelde voor de auto komende week donderdag (16 maart) in te plannen. De dag ervoor zet ik 'm daar af. Wat me wel opviel, was dat ze helemaal niet vroegen naar een kenteken o.i.d.; volgens mij wisten ze goed over welke auto het ging/hebben ze mijn mails wél gelezen. Wel een beetje vreemd dat er niemand even geantwoord heeft op de mails... waarschijnlijk was de gedacht "de mail is gericht aan ... dus ... mag daarop antwoorden als hij terug is van vakantie". Echt heel klantvriendelijk is het natuurlijk niet, maar goed.

Voor nu hoop ik dat het geen kwaad kan en blijf ik er (weliswaar zo min mogelijk) mee rijden.
Ik houd jullie op de hoogte!
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
Milo-vs
Junior Stato
Berichten: 210
Lid geworden op: do sep 24, 2015 20:57

Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door Milo-vs »

Het ratelen klinkt als de buitenbeplating van een van de dempers die doorgeroest is en nu dus als een soort losse flap om de demper heen ligt. Dat zal op bepaalde toerentallen meer of anders kunnen klinken..
Je tok geluid ben ik ook naar opzoek!
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door J.V. »

De GP staat inmiddels weer bij de dealer.

Voor wat betreft het 'tok'-geluid:
Vandaag en gisteren heb ik het NIET gehoord. Toeval? Of heeft het met het droge/warmere weer te maken?
Op het aangrijpingspunt van de koppeling is nog wel steeds een 'koppel'-geluid te horen. Ze verdenken de motorsteunen.

Voor wat betreft het ratelende/tikkende geluid; ze hebben meegeluisterd maar denken dat het juist niet van de uitlaat maar eerder van de aandrijving van hulporganen (multiriem) vandaan komt.

Wat het ook is, ik heb aangegeven er helemaal klaar mee te zijn en verwacht van ze dat ze het deze keer wél gaan oplossen. Ze gaan er mee aan de slag (heb geadviseerd maar gewoon alles na te lopen...).

Zodra ik meer weet volgt hier weer een update.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
Christ
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 550
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 22:26
Locatie: Den Haag

Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door Christ »

Ha Joris,

Pfff, sterkte hoor. Hier in 't Haagse hobbelt alles gewoon door. Alleen koelvloei beetje erbij sinds eeeeeh 4500 km.

Sterrekte hè.

Chris :)
Had GP 1.4 Edizione Prima '05,
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door J.V. »

Nou, tijd voor een update. Afgelopen vrijdag kreeg ik een mail waarvan ik toch wel even buikpijn kreeg. Het is niet gelukt de problemen op te lossen en het advies was om contact op te nemen met de afdeling verkoop.

Zaterdag dus gebeld, waarbij verteld werd dat ze de oorzaak van het 'tok'-geluid en het ratelende geluid rond de 2.000 toeren niet konden vinden. Ik kreeg een terugkoopvoorstel, waar k er - na het verrekenen van de extra gemaakte kosten m.b.t. het koppelingsprobleem - € 1.300,- bij inschiet. Vervolgens ben ik langs gegaan bij de garage, om het e.e.a. te bespreken met de personen van de afdeling verkoop en de directie en om de auto maar weer op te halen.

Ik heb aangegeven dat ik eigenlijk gewoon wil dat de problemen opgelost worden, dus mijn voorstel was om een andere garage te raadplegen. Daar hebben ze toestemming voor gegeven. Ook garanderen ze dat de aanwezige problemen gedurende de komende 5 jaar/100.000 km niet voor schade zullen zorgen. Vreemd genoeg heb ik het 'tok'-geluid niet meer gehoord sinds ik de auto afgelopen zaterdag opgehaald heb. Toeval? Heeft het met de hogere buitentemperatuur te maken? Of is het geluid overgegaan in het ratelende geluid rond de 2.000 toeren, dat nog wél aanwezig is?

Om een lang verhaal kort te maken: de auto heb ik weer hier en hij gaat morgen naar een andere garage voor een second opinion. Ik houd jullie op de hoogte...
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door J.V. »

Tsja, aangezien alles met deze auto al mis is gegaan kun je het al raden... ook vandaag liep niet volgens de planning. De man die samen met mij naar de auto zou gaan kijken, is gistermiddag ziek naar huis gegaan. Die afspraak zal dus naar volgende week verplaatst moeten worden. :cry:

Het lijkt haast alsof deze auto ongeluk op zich afroept. Zelfs de spiegelkappen zouden - als ik zelf niet ingegrepen had - op een ander adres afgeleverd worden (fout door PostNL, niet door de afzender)... :evil:

To be continued...
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door damted »

Ik zou voorlopig even wachten met pimpen.
Eerst moet de basis goed zijn.
Succes.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door J.V. »

Ja, dat was ik ook van plan.
Gisteren nog heel even een melding 'Controleer parkeerlichten', even gestopt en gekeken; stadlichtje linksvoor deed het niet meer. Goed, kan gebeuren, dus mijn weg vervolgd en op een gegeven moment ging de waarschuwing weg. Weer even gestopt en gekeken; het lampje deed het weer.

Italiaans of toch een lampje dat bijna aan z'n eind is? :lol:
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
Decay
Nuovo Arrivato
Berichten: 18
Lid geworden op: wo nov 30, 2016 10:50

Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door Decay »

Hoi JV,

Dit heb ik met mijn kentekenverlichting. Als ik vervolgens op het lampje klop, dan gaat hij weer branden en verdwijnt de melding. Verder heb ik nog niet de moeite genomen om de lampjes helemaal te vervangen, maar dat zou eigenlijk wel moeten. :D
Fiat Grande Punto T-Jet Sport - Grigio Impeccabile
Gebruikersavatar
evospark
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 206
Lid geworden op: do okt 08, 2015 17:53
Locatie: Oss

Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door evospark »

Als ik het zo hoor zou je zeggen dat het de schokbrekers zijn. Mijn auto is een jaar oud en verlaagd met Eibach veren maar met originele schokbrekers en tokt aan één zijde ook. De stofkap boven aan de schokbrekers kan dit ook veroorzaken omdat het bij minimale veerweg al hoorbaar is. Succes !!

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
Volkswagen Scirocco Type I / Honda NSR400 / Volkswagen Scirocco Type II / Fiat Bravo 1.4 SX / Fiat Bravo HGT / Fiat Punto 1.3 Mjet / Fiat Punto Evo 1.3 Mjet /Fiat Punto 1.3 Mjet 2015...
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door J.V. »

Beide schokbrekers voor zijn reeds vervangen, dus dat lijkt me nu minder waarschijnlijk.
De stofkappen zouden het nog wel kunnen zijn (denk niet dat die vervangen zijn).

Wat ik alleen niet begrijp, is dat ik het 'tok'-geluid niet meer gehoord heb sinds ik de auto opgehaald heb (op de dag dat ik hem wegbracht ook al niet...); ongeacht hoe slecht de weg is waar ik op rij. :?:

Het ratelende geluid rond de 2.000 toeren is er nog wel steeds (maar niet bij helemaal koude motor; pas als ik een stukje gereden heb). Auto rijdt verder goed.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door J.V. »

Kleine update: morgen kan ik bij een FIAT dealer terecht.
Ze gaan dan kijken waar het ratelende/tikkende geluid (rond de 2.000 toeren) vandaan komt.

Het 'tok'-geluid heb ik helemaal niet meer gehoord, dus om de oorzaak daarvan te vinden zal lastig worden... 8-|
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door J.V. »

Het zal toch niet waar zijn...
Gooi (nouja, met beleid dan) ik net de bestuurdersdeur dicht (motor uit), hoor ik iets rammelen.

Het leek van het linker voorwiel af te komen, maar na wat meer deuren open/dicht ben ik erachter wat het is...
Onder de motor zie ik een plaat zitten, die precies op het moment van het rammelen zichtbaar trilt. Het lijkt vanaf dezelfde plek vandaan te komen, waar ik ook de rammel bij 2.000 toeren vandaan hoor komen.

Morgen gaat de auto naar een (andere) FIAT dealer, dus ik hoop echt dat het zoiets simpels is. ~~
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door J.V. »

Vanmiddag ben ik bij FIAT Van Deursen te Geldrop geweest. Erg vriendelijk geholpen door Teun!
Ze hebben de auto goed bekeken en geluisterd met een stethoscoop.

De oorzaak van het geluid dat ik bij het dicht'gooien' van de bestuurdersdeur hoorde: een plaat onder de motor zat niet helemaal goed vast en het hitteschild dat erboven zat trilde. Dit is opgelost.

Het ratelende geluid bij 2.000 toeren konden ze niet echt plaatsen...
Ze verdenken echter de waterpomp, maar schadelijk zou het niet zijn (komt overeen met wat de andere FIAT dealer mij garandeerde). De distributieriem moet dit jaar vervangen worden, dus dan laat ik sowieso ook de waterpomp vervangen.

De oorzaak van het 'tok'-geluid (dat al lange tijd niet meer hoorbaar is) was niet te vinden.

Tot slot hebben ze de zwarte spiegelkapjes geplaatst. :-]

Kosten van dit alles: €0,00
Laatst gewijzigd door J.V. op wo apr 05, 2017 7:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Plaats reactie