Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 44 gedupeerden!

bert888
Nuovo Arrivato
Berichten: 39
Lid geworden op: do aug 31, 2017 21:40

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door bert888 »

Bij Castrol staat dat de C1, 2, 3 en 4 voor diesels zijn .
De complete C serie is juist voor roetfilters. De B serie is meer voor de benzine modellen.

Fiat schrijft ook de C2 of C3 voor!
Laatst gewijzigd door J.V. op zo okt 22, 2017 12:13, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bert... s.v.p. drie keer nadenken voordat je de citeer-knop gebruikt i.p.v. de ‘Post Reply’-knop! Lees de voorwaarden s.v.p.!
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Odelot »

@app1: Heb je hem gewoon zelf verwisseld? Knap! Is er ergens een handleiding van ofzo, of heb je zelf gewoon sleutelervaring?
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
JZwolle
Berichten: 4
Lid geworden op: ma okt 09, 2017 20:44

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door JZwolle »

Update: die van mij doet het weer, de verkopende garage heeft de helft betaald en de reparatie viel goedkoop uit. Nu lekker verder rijden. Ben nog gebeld door Fiat mbt mijn klacht, helaas konden ze niks voor me betekenen. Ze houden vol dat dit een onderdeel is wat kapot kan gaan net als alle andere onderdelen.
Gebruikersavatar
Rudabroda
Moderatore
Moderatore
Berichten: 1019
Lid geworden op: zo sep 28, 2014 20:27
Locatie: Q'onoS
Contacteer:

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Rudabroda »

Vandaag, 26October 2017 staat mijn Punto bij de garage voor een distributie ketting wissel. Fiat heeft een "coulance" bod gedaan van 70% wat betekend dat ik zelf een 250,- zal moeten betalen ongeveer. :!:

Dit gaan we niet doen, dit bod is werkelijk onacceptabel.
Heb ondertussen op de Facebook pagina van Fiat een bericht achter gelaten waar ik weinig van verwacht overigens.
Als dit de manier is om met klanten om te gaan is dit mijn laatste Fiat. De meeste van ons op dit forum hebben dagelijks met klanten, in welke hoedanigheid te maken arbeitsgerelateerd. Ik weet zeker dat ik hier niet mee wegkom als ik een klant met een dergelijke Joden-fooi afscheep.

Iemand een 1.3Mjet kopen? Weinig Kilometers, van een oud mannetje geweest, top conditie. :arrow:
ॐ मणि पद्मे हूँ (oṃ maṇi padme hūṃ)
bert888
Nuovo Arrivato
Berichten: 39
Lid geworden op: do aug 31, 2017 21:40

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door bert888 »

Normaal gesproken is 250euro een koopje. Maar bij 85k en buiten de garantie toch minimaal 90%.
AndreS
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: zo mar 20, 2011 23:11

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door AndreS »

Mij lijkt dit een nette regeling. Hoe heb je ze zo ver gekregen en waarom vind je dat niet acceptabel?
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door J.V. »

Ik vind het ook onacceptabel. Het gaat om een Punto uit 2014 met nog geen 85k op de teller, waarvan een onderdeel vervangen moet worden dat volgens de fabrikant onderhoudsvrij is...
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
Rudabroda
Moderatore
Moderatore
Berichten: 1019
Lid geworden op: zo sep 28, 2014 20:27
Locatie: Q'onoS
Contacteer:

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Rudabroda »

Hier gaat het om.
J.V. schreef:onderhoudsvrij..

Deze auto's met deze motoren worden verkocht als zijnde: "Het hebben van een onderhouds vrije distributie ketting."
Dit zijn niet de woorden van de dealer, maar van Fiat zelf.

Of het een nette regeling is of een koopje doet mijn inziens niet ter zake, ik blijf het een aanfluiting vinden hoe Fiat met klanten omgaat.
Ik vind 85K voor een diesel motor te jong om al versleten onderdelen te hebben. Je koopt een diesel immers om kilometers te maken, niet om hem voor de deur te hebben.
ॐ मणि पद्मे हूँ (oṃ maṇi padme hūṃ)
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Rado »

Het was netjes geweest als ze 100% coulance hadden toegepast.
Gebruikersavatar
Rudabroda
Moderatore
Moderatore
Berichten: 1019
Lid geworden op: zo sep 28, 2014 20:27
Locatie: Q'onoS
Contacteer:

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Rudabroda »

app1 schreef:Puur uit nieuwsgierigheid
Om de hoeveel tijd/km oliewissel ?
Elke 20K - 25K. Doorrijden tot 35K wat het Fiat aangeeft vind ik onverantwoord.
Altijd netjes op temperatuur laten komen. Toch denk ik (achteraf) wel te weten wat het grootste euvel voor deze kettingen is.
Het "nieuwe rijden", wat ik graag deed is absoluut ruk. Eigenlijk moet je niet onder de 2000rpm zitten als je vermogen (80pk :lol: ) vraagt. Je moet voor de lol maar een googlen op "het nieuwe rijden". Je weet niet wat je leest aan problemen.

Mijn fout is geweest dat ik geen rekening heb gehouden met de "moderne" distributie ketting. Mijn gedachte was dat distributie kettingen een leven lang mee gingen, zo is ie ook verkocht maar dat is niet meer zo.

Wijsheid komt meestal achteraf. ~~
ॐ मणि पद्मे हूँ (oṃ maṇi padme hūṃ)
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Odelot »

Dat is belachelijk. Een 3 jaar oude auto met nog geen ton op de teller en dan nog zoveel bijbetalen!

Vwb de oliewissel, die moet om de 30k gebeuren. Niet om de 35k. De andere beuren (zonder oliewissel dus) moeten om de 35k. Ook belachelijk. Ik liet het altijd tegelijk doen.

Benieuwd hoe dit af gaat lopen!
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Rudabroda
Moderatore
Moderatore
Berichten: 1019
Lid geworden op: zo sep 28, 2014 20:27
Locatie: Q'onoS
Contacteer:

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Rudabroda »

Omdat ik er langzaam een beetje klaar mee ben met hoe Fiat de zaken denkt af te handelen wil ik jullie de onderstaande tekst die ik gisteren via de messenger kreeg nav mijn bericht op de Facebook pagina van Fiat niet onthouden.

Let op de aantal aannames en vroegtijdige conclusies. Ben ik nou gek als ik durf te stellen dat dit een weinig profesionele houding is van een gerenomeerd merk?

Read and weep..

Hi Elco,

Om terug te komen op je bericht op de tijdlijn... We vinden het vervelend dat dit is gebeurd. Aan deze woorden zul je niet veel waarde hechten, gezien je bericht, maar we leggen je graag uit wat de reden is van deze beslissing.

Bij normaal gebruik en onder normale gebruiksomstandigheden behoeft de distributieketting niet te worden vervangen.
Desondanks kan vroegtijdige vervorming van de distributieketting ontstaan als gevolg van een zware belasting van de motor al dan niet in combinatie met achterstallig of verkeerd onderhoud. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het langdurig gebruik van het voertuig in de stad, het regelmatig starten en stoppen van het voertuig of langdurig gebruik van het voertuig bij een laag of stationair motortoerental. Dergelijke bijzondere gebruiksomstandigheden veroorzaken een extreme motorbelasting hetgeen een verkorte levensduur van de distributieketting tot gevolg kan hebben.

Na de fabrieksgarantie is er nimmer sprake van een volledige vergoeding. De kosten van een reparatie komen dan voor rekening van de eigenaar. In sommige gevallen kan er, uit goodwill en klantbinding, een tegemoetkoming
worden toegezegd. Of er sprake kan zijn van een coulance hangt van verschillende factoren af en per geval wordt er gekeken naar de mogelijkheden.

We hebben in dit geval een tegemoetkoming gedaan en we vinden het uiteraard jammer om te horen dat je hier niet tevreden over bent. Voor vragen over deze tegemoetkoming kun je ons via de klantenservice bereiken.

Groet,
Susan namens Fiat
ॐ मणि पद्मे हूँ (oṃ maṇi padme hūṃ)
Gebruikersavatar
Scarrrr
Nuovo Arrivato
Berichten: 177
Lid geworden op: za aug 15, 2015 15:51

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Scarrrr »

Bij normaal gebruik en onder normale gebruiksomstandigheden behoeft de distributieketting niet te worden vervangen.
We zijn allemaal numb-nuts die de auto op een verkeerde manier gebruiken
Afbeelding
meloenie
Senior Stato
Berichten: 614
Lid geworden op: za mar 10, 2012 14:16
Locatie: Zaanstad

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door meloenie »



het regelmatig starten en stoppen van het voertuig
[/quote]


Ehhhh? Start stop systeem zit toch ook standaard door Fiat ingebouwd in de modellen met de 1.3 mjtd?
Punto 2012 Multijet Underground Grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Odelot »

Wat een kulargumenten, Ik heb trouwens contact gehad met een garage hier in de buurt over het preventief vervangen van de distributieketting van de 1.3 mjet.
Ze vervangen heel veel kettingen van o.a. bmw's. De 1.3 mjet hebben ze nog nooit gedaan. Ze kunnen dit doen voor 700,00 incl. btw.
Dan wordt de ketting en geleiders/spanners vervangen, maar niet de tandwielen. Dat is vrijwel nooit nodig volgens hun. Alleen als de ketting heeft liggen klapperen als gevolg van een te slappe spanning kan het gebeuren dat ze vervangen moeten worden. Maar dat gebeurd dus haast nooit volgens hen..
Als ze enige ervaring hebben in het vervangen van de 1.3 mjet ketting gaat het misschien sneller. De tijd dat ze er dan eventueel korter over doen berekenen ze door aan de klant.

Is het een idee om de contactgegevens van deze garage in de startpost op te nemen? Ik heb er zelf geen belang bij verder, maar mensen die hem preventief willen laten vervangen misschien wel.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Plaats reactie