Pagina 1 van 2

overstappen naar een twinair?

Geplaatst: zo jan 07, 2018 13:35
door johaar
Heeft iemand ervaring met de punto twinair, ik rijd nl zelf in een 1.4 multiair {rijd geweldig} van 2011 en ben aan het rondkijken naar iets anders.

Re: overstappen naar een twinair?

Geplaatst: zo jan 07, 2018 13:55
door J.V.
Welkom op het forum!
Waarom ben je aan het kijken naar iets anders, terwijl je in een geweldig rijdende 1.4 Multi-Air rijdt? Volgens mij is het verschil in benzineverbruik niet eens zo heel groot.

Re: overstappen naar een twinair?

Geplaatst: zo jan 07, 2018 14:06
door DPhilippi
Ik kan je vertellen dat de 1.4 Multi-air iéts meer vermogen heeft. Anderzijds heeft de TwinAir standaard een 6-bak, waar de Multi-Air 5 versnellingen heeft. Het verschil qua verbruik is zuiniger met een TwinAir, maar je rechtervoet heeft hier natuurlijk het meeste invloed op :lol: . Een Multi-air valt meer vermogen voor minder geld uit te halen, betreft tuning. En wat ik als laatste kan aanhalen heeft een Multi-air een distributieriem, waar de TwinAir een ketting heeft die om 10 jaar vervangen moet worden. Aangezien de TwinAir pas in beeld is sinds 2012, zit je hier dus altijd goed bij en heb je ook geen dure kosten omtrend distributie.

Mocht je voor een TwinAir gaan, kies dan zeker voor de TwinAir 100 en niet de TwinAir 85. Het verschil in vermogen is aanzienlijk merkbaar, en daarnaast zijn alle kleine kinderziektes van de 85 er bij de 100 uitgehaald.

Re: overstappen naar een twinair?

Geplaatst: zo jan 07, 2018 14:16
door johaar
mijn multiair heeft ook 6 versnellingen.

Re: overstappen naar een twinair?

Geplaatst: zo jan 07, 2018 14:26
door johaar
Ik ben aan het rondkijken voor iets anders omdat ik deze auto nu 4 jaar heb en deze 105000 km gelopen heeft en ik toe ben aan iets anders.
Verder heeft de gemonteerde trekhaak een kogeldruk van 60 kilo en zit ik daar met onze elec. fietsen net met 2 kilo overheen.
Op zich is dit laatste niet het grootste obstakel maar een beetje over is nooit weg.
Daarom ben ik mij ook aan het orienteren op een ander merk maar als ex fiat monteur en liefhebber kan ik haast niet anders dan fiat rijden.
De punto is gewoon een geweldige auto maar om nu over te stappen van 4 naar2 cil.

Re: overstappen naar een twinair?

Geplaatst: zo jan 07, 2018 14:28
door johaar
Wat betreft dure kosten, ik doe alles zelf.

Re: overstappen naar een twinair?

Geplaatst: zo jan 07, 2018 14:28
door DPhilippi
Als je van plan bent de auto extra te gaan belasten, moge dit een fietsen zijn of een aanhangwagen.. Dan lijkt een TwinAir me niet de beste oplossing, ook al zijn ze wel met een trekhaak te krijgen (volgens mij)

Re: overstappen naar een twinair?

Geplaatst: zo jan 07, 2018 14:30
door DPhilippi
Waarom ga je niet zoeken naar een 1.9 JTD? Weliswaar diesel, maar dat zijn wel Punto's waar je serieus plezier uit kunt halen met het aantal koppel :lol:

Re: overstappen naar een twinair?

Geplaatst: zo jan 07, 2018 14:33
door johaar
Ik wil zeker niet dieselen (slecht woord) maar ik moet wel genoeg vermogen hebben om een heuveltje te beklimmen in duitsland :lol:

Re: overstappen naar een twinair?

Geplaatst: zo jan 07, 2018 15:30
door Odelot
Denk dat van een multiair naar een twinair wel een flinke stap terug zal zijn. Heb zelf ervaring met twinair en tjet. Een multiair rijdt volgens mij nog soepeler dan een tjet, en een twinair kan al niet op tegen een tjet in mijn beleving. Laat staan tegen een multiair! Zal wel verschil maken of je een 105 of 135 pk multiair hebt trouwens... 105k km is weinig trouwens. Die is net ingereden bij wijze van spreken.

Re: overstappen naar een twinair?

Geplaatst: zo jan 07, 2018 19:16
door johaar
ik heb dus een ongeblazen versie van 105 pk,en hiervoor had ik een GP starjet.
Weet bijna wel zeker dat ik niet een fijnere auto weer zal krijgen wat ik ook beslis.

Re: overstappen naar een twinair?

Geplaatst: zo jan 07, 2018 20:15
door J.V.
Ik denk dat overstappen op een TwinAir inderdaad een stap terug zal zijn.
Misschien een T-JET zoeken of evt. een MultiAir mét turbo?

Re: overstappen naar een twinair?

Geplaatst: vr jan 12, 2018 20:40
door nuvolari
Verschil tussen T-Jet en TwinAir m.b.t. het vermogen en koppel is inderdaad best groot, maar als je je rijstijl aanpast valt dat best mee. Ben een jaar geleden overgestapt van een T-Jet Sport naar de 85 pk TwinAir. Je moet iets meer schakelen en meer anticiperen op het verkeer want een TwinAir wil graag toeren maken. Afgelopen zomer met de TwinAir naar het Ertsgebergte in Duitsland geweest incl. mountainbike op het dak en een volle kofferbak. Het houdt niet over, maar valt te doen en het verbruik valt ook nog best mee. Miste alleen het sportonderstel van de T-Jet. Ik heb er tot nu toe geen spijt van.

Nuvolari

Re: overstappen naar een twinair?

Geplaatst: vr jan 12, 2018 20:49
door J.V.
Ik denk dat dat een mooie samenvatting is, Nuvolari!
Persoonlijk vind ik - los van de al dan niet redelijke prestaties - het motorgeluid van een TwinAir maar niets. :lol:

Re: overstappen naar een twinair?

Geplaatst: vr jan 12, 2018 22:26
door Odelot
Mijn ervaring met de twinair is dat je helemaal niet in de gaten hebt hoeveel toeren de motor maakt. Het lijkt wel op een viertakt motor in dat opzicht. Het geluid matcht voor je gevoel niet met het aantal toeren. Net of ie voor je gehoor maar de helft van de toeren maakt die hij daadwerkelijk draait.