Pagina 1 van 2

Grande Punto 1.3 multijet dpf off + chippen 90 pk > 130pk

Geplaatst: wo jan 10, 2018 1:39
door emrec38
Beste leden,

vorige week mijn roetfilter laten verwijderen en uit het systeem halen plus ik kreeg een tip dat het beter zou zijn voor mijn turbo en verbruik als ik mijn auto liet chippen. Dus dat heb ik ook laten doen bij de zelfde garage(chippen op maat). Er werd gevraagd of ik puur performance wilde en dat was gelijk aan 150 pk, volgens de chipper kon mijn 1.3 blok dat gewoon aan omdat ze in italie fabrieks af ongeveer 150 pk waren. ik wilde gewoon meer kracht en gewoon zuinig kunnen rijden zodat de turbo niet kapot gaat. advies was 130pk dus ik ging daarmee akkoord.
1 tip van de monteur was dat er ook soort van een roetfilter zit in een van de buizen van de uitlaat( weet niet meer waar, maar was ergens in het midden) die heb ik ook gelijk laten verwijderen.

Wat is het een heerlijke punto.. veel stiller, veel zuiniger ( 1 op 20/24 met 130 in zn 6 )
lekker doortrekken met wat zwarte rook achter je :p

GRANDE PUNTO 2007
202xxx km
130 pk
300 koppel

Re: Grande Punto 1.3 multijet dpf off + chippen 90 pk > 130p

Geplaatst: wo jan 10, 2018 2:05
door DPhilippi
Ik vind het netjes! Houd er wel rekening mee dat je mot kunt krijgen met de politie. Ik weet dat Wesley Broek ook exact hetzelfde had gedaan met zijn 1.3, om vervolgens staande te worden gehouden door de politie. Hij had een week de tijd om zijn roetfilter terug te plaatsen en langs het bureau te komen. Officieel mag je 'm ook niet verwijderen. Ben je hier dus wel van bewust! Voorheen mocht het wel, maar de regels zijn aangepast. Bij een APK kun je hier ook problemen mee krijgen.

Re: Grande Punto 1.3 multijet dpf off + chippen 90 pk > 130p

Geplaatst: wo jan 10, 2018 3:19
door emrec38
Bouwjaar onder de 2011 zou geen probleem moeten zijn, ze zijn er nog mee bezig.
İk ga ervan uit dat het geen probleem moet zijn voor mijn 2007

Re: Grande Punto 1.3 multijet dpf off + chippen 90 pk > 130p

Geplaatst: wo jan 10, 2018 7:50
door meloenie
Hoe komt je "monteur" erbij dat 1.3 af fabriek 150pk in Italie zijn?
Dasr klopt nl niets van......

Re: Grande Punto 1.3 multijet dpf off + chippen 90 pk > 130p

Geplaatst: wo jan 10, 2018 22:38
door emrec38
ik zou het ook niet weten, chipper zei dat ze de pk van de punto’s wat lager draaien om minder belasting te betalen.
ik zou het zelf ook nuet weten, ik vertel alleen wat ik heb gehoord

Re: Grande Punto 1.3 multijet dpf off + chippen 90 pk > 130p

Geplaatst: do jan 11, 2018 14:39
door Scarrrr
Bijzonder.. mijn 90pk 1.3 is gechipt bij Savali en volgens mij heeft een 2007 standaard geen roetfilter? Die van mij in elk geval niet. Die van mij staat op ~112pk. Lijkt me sterk dat er 150pk uit komt?

De aandrijfas (of versnellingsbak) is geloof ik ook maximaal belastbaar tot 280Nm, vandaar dat die van mij van 200 naar 250Nm is geschroefd.

Ik geloof dat het geweldig rijdt met jouw genoemde specificaties, maar ik weet niet hoe betrouwbaar het is.

Re: Grande Punto 1.3 multijet dpf off + chippen 90 pk > 130p

Geplaatst: do jan 11, 2018 23:52
door emrec38
Ja, ik had een roetfilter helaas. wat een troep ding zeg...

maar mijn auto rijdt nu echt heeflijk, ik ben over het algemeen een rustige rijder, maar af en toe trap ik die gaspedaal wel in. nu al bijna 2000km gereden over t chip en geen probleem mee.

De chipper heeft zijn vriend zn punto 1.3 gechipt naar 150pk en die rijdt nogsteeds rond zonder problemen.
Als je je auto goed verzorgt krijg je ook een verzorging terug van je auto.
een punto 1.3 is ook geen race auto dus daarom moet je ook niet rijden als een gek.

Re: Grande Punto 1.3 multijet dpf off + chippen 90 pk > 130p

Geplaatst: vr jan 19, 2018 4:05
door emrec38
mijn roetfilter is geheel leeggehaald + een filter ergens bij het flex,en qua motorgeluid valt het reuzen mee.
het mooie is voor mij dat je t turbo beter hoort als je een beetje op de gas gaat waardoor je hoofdjes ziet draaien naar mn auto :P

en met de chip van 90 pk naar 130 pk moet geen probleem zijn.
het voelt alsof de auto eigenlijk wel meer aan kan als je gas geeft. maar ik houd het op 130pk.
het is een 6 bak dus ga ermee ook nog op vakantie naar Turkije

Re: Grande Punto 1.3 multijet dpf off + chippen 90 pk > 130p

Geplaatst: za jan 20, 2018 19:21
door lemmers.d
Heb me onlangs laten informere door Savali, wat hier toch wordt aangeraden als de go-to motortuner voor Italiaanse auto’s.

Heb zelf ook een 90pk M-Jet met de 6-bak.
Savali gaat tot 115pk en 250nm op standaard onderdelen.
Alleen met een betere koppeling gaan ze tot 120pk en 275nm.

Vooral het hogere koppel is funest voor de 6-bakken van het 90pk model.
Dus ik zou wel eens willen weten waarop jou koppel is uitgekomen :)

Re: Grande Punto 1.3 multijet dpf off + chippen 90 pk > 130p

Geplaatst: zo jan 21, 2018 12:53
door emrec38
ik heb nu 300 koppel HEERLİJK haha
vooral als ik stil sta naast iemand bij rood :P

Re: Grande Punto 1.3 multijet dpf off + chippen 90 pk > 130p

Geplaatst: zo jan 21, 2018 13:09
door J.V.
Dat is wel erg veel! :P

Als Savali 250nm aanhoudt als maximum voor de standaardonderdelen, zal dat niet zonder reden zijn...
Ben je niet bang dat er iets (koppeling, versnellingsbak etc.) kapot loopt, met alle gevolgen van dien?

Re: Grande Punto 1.3 multijet dpf off + chippen 90 pk > 130p

Geplaatst: zo jan 21, 2018 15:29
door emrec38
ik heb al 3000km over t chip gereden en nog rijdt ie zonder problemen. ik hoor ook geen rare geluidjes
allesgaat soepel schakele/koppeling

Re: Grande Punto 1.3 multijet dpf off + chippen 90 pk > 130p

Geplaatst: zo jan 21, 2018 21:45
door lemmers.d
Ik hoop oprecht voor je dat je koppeling en versnellingsbak het lang mogen uithouden!

En uit interesse, zijn de genoemde waarden op een rollenbank/dyno vast gesteld of is dat “wat de tune zou moeten doen”?

Re: Grande Punto 1.3 multijet dpf off + chippen 90 pk > 130p

Geplaatst: zo jan 21, 2018 23:21
door emrec38
mijn auto is niet op dyno geweest, maar een andere punto wel volgens de chipper en die kwam uit op 120 pk 270 koppel geloof ik. en volgens de chipper is de mijne 300 koppel.

Re: Grande Punto 1.3 multijet dpf off + chippen 90 pk > 130p

Geplaatst: ma jan 22, 2018 0:18
door Odelot
Dus die tuner schudt de gegevens even uit zijn mouw? Het zou goed kunnen hoor, maar ik zou het zelf pas geloven als ik een uitdraai van een rollenbank had.

Als je een 1.3 mjet tot 115 pk wil tunen heb je al een grotere turbo nodig. Wil je op 120 pk komen dan heb je een andere downpipe nodig en verwijderen ze het roetfilter. Ook komt er dan een zwaardere koppeling in. Dan gaan ze tot 275 Nm koppel.

Ik heb het hier niet over 1 van de grote namen in de Fiat tuningswereld, Ronald Vermeulen, kortweg RV corse.

De info kun je hier vinden: http://www.rvcorse.nl/115-pk-voor-mito-1-3-jtdm-eco/" onclick="window.open(this.href);return false;

Een chipper die zegt zonder verder aanpassing te kunnen chippen tot 150 pk maar hem op jou verzoek 'maar' op 130 pk houdt, uit zijn blote hoofd, zonder rollenbanktest is een grote fantast. Dat durf ik hardop te zeggen.

Jammer dat er mensen zijn die daar intrappen. Ik snap dat je enthousiast bent over het resultaat, maar dit zijn gewoon pure verkooppraatjes.

Laat hem testen op een rollenbank en deze 'chipper' zal hard door de mand vallen. 100% zeker.

Jouw motor is een oudere versie dan de motor waar het op de jv corse site over gaat, maar in de basis is die gewoon hetzelfde. Alleen heeft de jouwe een 6 bak.