Aankoop tips/vragen Grande punto
Geplaatst: wo mei 09, 2018 17:50
Ik ben op zoek naar een GP 1.4 16v of en 1.4 T-Jet met climatecontrol. Mijn budget is +- 2000 euro en hoop nog 400-600 euro te krijgen als inruil op mijn huidige punto mk2. Als je denkt he? wie is deze knakker zie: Voorstellen
Ik heb hier uiteraard al even gezocht maar kon niet echt een rijtje met duidelijke aankooptips vinden. Dus bij deze de vraag waar moet ik op letten bij aanschaf van een GP?
Tot slot nog 3 vragen:
- Wat zijn jullie ervaringen tussen de 6 bak en 5 bak. Is de 6 bak echt rustiger op de snelweg?
- Zijn de uitvoeringen en opties die op autoweek staan een beetje betrouwbaar? Ik kan niet goed vinden welke modellen er allemaal zijn.
- Ik maak mij wat zorgen over een stuurkolom probleem wat dit nou precies is en wat moet ik hier op letten bij aanschaf?
Oh er schiet mij wat te binnen. Ik rijd over het algemeen veel korte stukjes. rondom Groningen en ongeveer 1x in de week +- 200km op een dag. En de kans is groot dat ik er dit jaar mee naar het zuiden van Croatie ga. Maar normaal gesproken rijd ik +- 8000 km in een jaar. Is voornamelijk korte ritjes wel verstandig icm een turbo?
Na wat zoeken kwam ik dit tegen:
Aandachtspunten bij aankoop:
Roest kofferklep:
Kofferklep openen en even het randje (waar ook de afwateringsgaatjes zitten) checken. Last van gebubbelde lak? Dan is dit een teken van roest. 9 van de 10 keer valt dit nog wel onder de garantie.
Topic
Kofferklep lek:
Af en toe wil er ergens via de kofferklep nog wel eens wat water naar binnen lopen. Check daarom ook even de ruimte onder het reservewiel. Als hier roest is ontstaan of er staat water in is dat het geval.
Mistlampen:
Soms zitten er mistlampen in, maar zijn deze niet aangesloten. Check dit even. Kan je meteen zien of de mistlampschakelaar wel aanwezig is. Zo niet; grote kans dat de mistlampen het dus niet doen.
Defect stuurhuis:
Af en toe stuurt de auto niet meer zo lekker. Grote kans dat het de stuurhuissensor is. De dealer vraagt voor vervanging €1000+. Tip is om het via specialisten te laten maken. Geschatte kosten zijn dan €300 - €400. Binnen het forum zijn er ervaringen met Autobedrijf Pots in Holten (Ov.)
Vocht in achterlichten:
Geef je er maar direct aan over en zie het als Italiaanse charme. Meerdere leden hebben meerdere lampen gehad en het blijft terug komen. Deal with it!
Raammechanisme:
Het raammechanisme wil het nog wel eens spontaan begeven. Weinig duidelijk over de oorzaak hiervan. Een handige Harry kan dit zelf vervangen en daardoor flink op de kosten besparen.
Schakelaar kofferklep:
Wil je kofferklep niet meer open? Waarschijnlijk een probleem met de schakelaar.
Carterventilatie (diesel):
Bij de dieselmotoren kan de carterventilatie dichtvriezen. Als dit gebeurt loopt de carterdruk veel te hoog op. Hierdoor gaat de turbo kapot, vliegt er een keerring uit het blok, of loopt de motor zelfs stuk.
Topic
Defecte turbodruksensor:
Bij dit defect gaat het motormanagementlampje branden. De garage wil de dit nog wel eens klakkeloos resetten maar grote kans dat de melding gewoon terugkomt.
Kleine problemen:
- Deurgrepen achterdeuren (5drs) werken nog wel eens tegen
- Blaadjes in de ventilator van het dashboard
- Verlichting achter ventilatie wil het bij sommige begeven
- (Originele) Lederen stuurwielen slijten relatief snel
- De sleuf van de voorruit blower kan krom (gaan) staan in het midden
Ik heb hier uiteraard al even gezocht maar kon niet echt een rijtje met duidelijke aankooptips vinden. Dus bij deze de vraag waar moet ik op letten bij aanschaf van een GP?
Tot slot nog 3 vragen:
- Wat zijn jullie ervaringen tussen de 6 bak en 5 bak. Is de 6 bak echt rustiger op de snelweg?
- Zijn de uitvoeringen en opties die op autoweek staan een beetje betrouwbaar? Ik kan niet goed vinden welke modellen er allemaal zijn.
- Ik maak mij wat zorgen over een stuurkolom probleem wat dit nou precies is en wat moet ik hier op letten bij aanschaf?
Oh er schiet mij wat te binnen. Ik rijd over het algemeen veel korte stukjes. rondom Groningen en ongeveer 1x in de week +- 200km op een dag. En de kans is groot dat ik er dit jaar mee naar het zuiden van Croatie ga. Maar normaal gesproken rijd ik +- 8000 km in een jaar. Is voornamelijk korte ritjes wel verstandig icm een turbo?
Na wat zoeken kwam ik dit tegen:
Aandachtspunten bij aankoop:
Roest kofferklep:
Kofferklep openen en even het randje (waar ook de afwateringsgaatjes zitten) checken. Last van gebubbelde lak? Dan is dit een teken van roest. 9 van de 10 keer valt dit nog wel onder de garantie.
Topic
Kofferklep lek:
Af en toe wil er ergens via de kofferklep nog wel eens wat water naar binnen lopen. Check daarom ook even de ruimte onder het reservewiel. Als hier roest is ontstaan of er staat water in is dat het geval.
Mistlampen:
Soms zitten er mistlampen in, maar zijn deze niet aangesloten. Check dit even. Kan je meteen zien of de mistlampschakelaar wel aanwezig is. Zo niet; grote kans dat de mistlampen het dus niet doen.
Defect stuurhuis:
Af en toe stuurt de auto niet meer zo lekker. Grote kans dat het de stuurhuissensor is. De dealer vraagt voor vervanging €1000+. Tip is om het via specialisten te laten maken. Geschatte kosten zijn dan €300 - €400. Binnen het forum zijn er ervaringen met Autobedrijf Pots in Holten (Ov.)
Vocht in achterlichten:
Geef je er maar direct aan over en zie het als Italiaanse charme. Meerdere leden hebben meerdere lampen gehad en het blijft terug komen. Deal with it!
Raammechanisme:
Het raammechanisme wil het nog wel eens spontaan begeven. Weinig duidelijk over de oorzaak hiervan. Een handige Harry kan dit zelf vervangen en daardoor flink op de kosten besparen.
Schakelaar kofferklep:
Wil je kofferklep niet meer open? Waarschijnlijk een probleem met de schakelaar.
Carterventilatie (diesel):
Bij de dieselmotoren kan de carterventilatie dichtvriezen. Als dit gebeurt loopt de carterdruk veel te hoog op. Hierdoor gaat de turbo kapot, vliegt er een keerring uit het blok, of loopt de motor zelfs stuk.
Topic
Defecte turbodruksensor:
Bij dit defect gaat het motormanagementlampje branden. De garage wil de dit nog wel eens klakkeloos resetten maar grote kans dat de melding gewoon terugkomt.
Kleine problemen:
- Deurgrepen achterdeuren (5drs) werken nog wel eens tegen
- Blaadjes in de ventilator van het dashboard
- Verlichting achter ventilatie wil het bij sommige begeven
- (Originele) Lederen stuurwielen slijten relatief snel
- De sleuf van de voorruit blower kan krom (gaan) staan in het midden