Pagina 3 van 4

Re: Foutcode P0240-79

Geplaatst: za sep 01, 2018 0:29
door Algon
Thanks! Nu moet het wel lukken :-]

Re: Foutcode P0240-79

Geplaatst: za sep 01, 2018 0:31
door Puntoman
Nou er nog achterkomen of dat werkelijk de foutbron is/was :)
Die MAP kan je ook meten of hij nog goed is. Beschrijvingen zat op youtube.

Re: Foutcode P0240-79

Geplaatst: za sep 01, 2018 0:42
door Algon
Denk het wel, op de MAP sensor zat namelijk een laagje olie en in de luchtslang zat een scheurtje. Een nieuwe MAP sensor heb ik al thuis liggen dus meten ga ik niet doen. De sensor was zo'n 28 euro.
De tijd zal het leren :D

Re: Foutcode P0240-79

Geplaatst: za sep 01, 2018 1:27
door Puntoman
Olie op je MAP?

dan spuit je carterontluchting olie richting je filter.
Heb je wel eens de compressie op je cilinders gemeten of een druktest op je koelsysteem?
Als die okay is is zo'n Oil Catch Can wellicht de oplossing.

Re: Foutcode P0240-79

Geplaatst: za sep 01, 2018 8:27
door J.V.
Zou evt. ook van het luchfilter (K&N) afkomstig kunnen zijn misschien?

Re: Foutcode P0240-79

Geplaatst: za sep 01, 2018 10:31
door Puntoman
HoogstonwA.,de enige verbinding is de carter vent. Of anders een olielek ter hoogte van je luchtinlaat.

Re: Foutcode P0240-79

Geplaatst: za sep 01, 2018 14:59
door Algon
Geen idee hoe ik dat moet meten...
Op de MAP sensor zat inderdaad een beetje olie en zag ook een laagje olie in de slang zitten.

Re: Foutcode P0240-79

Geplaatst: za sep 01, 2018 15:02
door Puntoman
Kijk hier even: https://www.youtube.com/watch?v=B8EVhFc5Yqw" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Foutcode P0240-79

Geplaatst: za sep 01, 2018 15:11
door Algon
Wat zeggen die waardes? Betekent het dat als je die voltages (ongeveer) hebt dat je MAP sensor nog goed is? Ik heb namelijk net een nieuwe sensor gemonteerd.

Re: Foutcode P0240-79

Geplaatst: za sep 01, 2018 15:23
door Puntoman
Je moet kijken naar het verloop van de waardes. Gemiddeld genomen zal een MAP ongeveer dezelfde waardes geven.
Dat zal iets zijn van 5 volt onbelast tot 1 volt bij maximale druk.
Een defecte of rotte MAP zal geen basis geven (dus geen 5 V op de signaallijn) maar meer of helemaal niks en het verloop (indien verstopt oid) zal minder groot zijn , dus eindwaarde bij Pmax wordt niet gehaald , dwz als het bereik tussen 5 en 3 V ligt de MAP niet goed meer is. de eindwaarde bij Pmax zal rond de 1,5-0,5 V liggen.
Anderszins als de MAP pas bij een hoge druk een lager voltage geeft meet hij ook niet correct.

Re: Foutcode P0240-79

Geplaatst: za sep 01, 2018 16:18
door Algon
Kan ik ook ergens de carterventilatie controleren ivm de olie? Zo ja, waar zit deze ongeveer.

Re: Foutcode P0240-79

Geplaatst: za sep 01, 2018 17:09
door Puntoman
Cartervent vind je meestal op het kleppen deksel

Re: Foutcode P0240-79

Geplaatst: za sep 01, 2018 17:41
door Algon
Hmm dat kan ik beter een keer laten doen dan..

Edit:
Hier zie je de olie aanslag in de slang onder de sensor. Hopelijk is het een beetje goed te zien.
Afbeelding

Re: Foutcode P0240-79

Geplaatst: za sep 01, 2018 18:01
door Puntoman
Is dat nog vloeibare olie of aangekoekt?

Re: Foutcode P0240-79

Geplaatst: za sep 01, 2018 18:28
door Puntoman
als je twijfelt, kunnen we er samen eens naar kijken. tis tenslotte misschien 10 minuten rijden.