Pagina 2 van 2

Re: Schroefdraad motorsteun

Geplaatst: wo okt 03, 2018 21:47
door Jasper3011
Met een helicoil moet eerst het gat opgeboord worden om daarna deze te tappen met linkse draad dacht ik, deze zit overigens in het setje. Daarna de helicoil met een drupje loctite aan de buitenkant erin draaien tot de gewenste diepte en het 'pieletje' eraf slaan met een doorslag.
Ik denk dat meerdere helicoils in hetzelfde gat niet gaat lukken, omdat de spoed van de draad niet helemaal lekker aansluit, heb dit overigens nog nooit geprobeerd.

Eerst maar het vloeibare staal proberen, wellicht is het toch een succes. Is het geen succes zal ik (wanneer het past ivm olie/koel kanelen in het blok) groter draad in tappen, dan wordt het een M12 gat?

Re: Schroefdraad motorsteun

Geplaatst: wo okt 03, 2018 21:51
door Puntoman
Meen dat er nu M10x1.25 in zit.
Als groter kan zonder het probleem te hebben waarbij de kop van de bout niet verzinkt in de steun, dan uiteraard.

Re: Schroefdraad motorsteun

Geplaatst: wo okt 03, 2018 21:55
door Jasper3011
Ik heb even gekeken naar de plek waar de draad mist maar wanneer de ECU eruit gehaald wordt en de plastic kuip uit de wielkast gehaald wordt. En eventueel de motor iets opgekrikt wordt, kan er dan niet tussen de beplating en het chassis geboord worden? De volgende maat metrisch schroefdraad is dan M12x1,75

Re: Schroefdraad motorsteun

Geplaatst: wo okt 03, 2018 22:02
door Puntoman
Ja dat kan denk ik , als de motor een beetje omlaag komt, kun je denk ik prima bij de onderste gaten.

De bovenste wordt iets lastiger , maar als ik een tap een kwartslag kan draaien dan lukt het daar ook, duurt alleen iets langer.

Nu nog een M12 bout vinden van ongeveer die lengte met een kleinere kop, zal minder moeilijk zijn.

Een nieuwe schroefdraad is net zo sterk als de van fabriekswege ?

Re: Schroefdraad motorsteun

Geplaatst: wo okt 03, 2018 22:05
door Puntoman
M12x1,75 is toch ook de maat van een wielbout? Door zijn conische vorm ontloop ik dan ook het probleem dat ze verzinken.

Re: Schroefdraad motorsteun

Geplaatst: wo okt 03, 2018 22:24
door Jasper3011
In een wielbout zit vaak fijn metrisch dit is M12x1,5 de schroefdraad is daarna weer zoals van ouds. De keuze voor een helicoil is omdat het schroefdraad in het 'zachte' aluminium erg kwetsbaar is.

Re: Schroefdraad motorsteun

Geplaatst: wo okt 03, 2018 22:36
door Puntoman
Wielbouten M12x1.75 zijn niet ongewoon.

Maar goed, dat is een stuk makkelijker op te lossen.

Enig idee waarmee ik kan aanhalen met en zonder helicoil? Die dingen moeten wel behoorlijk vast komen te zitten.