Pagina 1 van 1

Aankooptips 1.3 multijet

Geplaatst: wo dec 05, 2018 6:10
door Damian.Saktoe
Nadat onze mooie blauwe gp total loss is ben ik op zoek naar een vervanger. Nou heb ik even zitten rekenen en is een diesel ook wel aantrekkelijk om te rijden. Echter lees ik veel horrorverhalen over de distributieketting die kan breken en ben ik daar een beetje bang voor geworden. De punto evo die ik op het oog heb is uit 2010 met 180.000 op de teller en heeft een ingevuld onderhoudsboekje, is het verstandig om deze auto aan te schaffen of is het risico groot dat ik er problemen mee ga krijgen en waar kan ik op letten tijdens een proefrit?

Re: Aankooptips 1.3 multijet

Geplaatst: do dec 06, 2018 11:36
door Fixma
Tijdens proefrit als hij stationair draait even horen of je de ketting hoort rammelen..
Bij mijn vrouw GP 2011 is door de Fiat dealer vlak voor de 2 ton de ketting vervangen..
Dus als het bij die auto nog niet gedaan is komt dat waarschijnlijk aan..

Re: Aankooptips 1.3 multijet

Geplaatst: do dec 06, 2018 21:45
door Java kriel
Je hoort het niet altijd. Als hij koud is goed op het toeren tal letten. Schommelt deze kan dat door een gerekte ketting komen.

Bij twijfel vervanging bedwingen, met oude onderdelen aantoonbaar. (heb het niet zo op de 'aflever beurtjes')

Opletten als er een dak raam in zit of deze goed open wilt en dicht.

Geen water in de kofferbak.
Geen roest op achterklep van binnen en motorkap.

Trek ook ff de Carterontluchting uit de filterbak. Als deze vol met smurie zit zijn er veel korte ritten gereden en moet dat goed schoon gemaakt worden ivm dicht vriezen.

Verstuurd vanaf mijn H8166 met Tapatalk

Re: Aankooptips 1.3 multijet

Geplaatst: zo dec 09, 2018 10:50
door RaydeJee
Ik had 0,0 gerammel. Hij klapte uit het niets.
Gewoon preventief vervangen. Zie het maar als een riem.