Pagina 1 van 1

Originele cruise control inbouwen

Geplaatst: za jan 12, 2019 21:15
door Oscaros
Allen,

2 weken geleden heb ik een Fiat Punto Evo Racing 1,3mjet uit 2011 gekocht. Een mooi uitgevoerde auto waar mij alleen de cruisecontrol in ontbreekt.

Nu heb ik gezien dat alles in laten bouwen +-500euro kost, dit vind ik wat veel en dus ben ik aan het kijken of ik het zelf goedkoper zou kunnen doen.
Ik heb op dit forum gelezen dat het vrij gemakkelijk moet zijn om dit zelf te doen door de stuurkolomschakelaar te verwisselen door een met cruisecontrol schakelaar. Het liefst gebruik ik een origineel Fiat onderdeel hiervoor van de sloop. Ik heb heb gekeken achter het stuur en in de zwarte stekker, bovenop de stuurkolomschakelaar heb ik 9 kabels lopen, ook zit er een cruisecontrol lampje in het dashboard, volgens mij heeft mijn auto dan alle voorbereidingen voor cruise controle.

Mis ik in het bovenstaande verhaal dingen? Onderschat ik deze klus misschien?

Nu heb ik alleen niet zoveel zin om alle ecuscan software en kabels te kopen voor deze ene klus en vroeg ik mij af of er een adresje of forumlid in de buurt van Utrecht is die de cruise controle in de board computer kan activeren?

Re: Originele cruise control inbouwen

Geplaatst: di jan 15, 2019 21:21
door Java kriel
k5Er-WmOQ2o

Zo heb ik het gedaan.
Zelfde info staat hier ook. Moet je wel VIP zijn.

Als je technische bent. Valt met mee 2 uurtje of zo.
Vergeet niet dat je de cc aan moet zetten met multiscan.

Verstuurd vanaf mijn H8166 met Tapatalk

Re: Originele cruise control inbouwen

Geplaatst: wo jan 16, 2019 19:35
door Cobus
Mmmm die moet ik even onthouden.
Een ideetje voor mijn GP 1.2 uit 2006

Re: Originele cruise control inbouwen

Geplaatst: za feb 02, 2019 10:46
door htevents
Sorry dat ik het topic kaap, maar door het remappen van de auto is de CC functie uitgeschakeld (deed het nog voor het remappen, dus er is niets kapot ofzo).
Iemand in de omgeving Hengelo (Ov) of Arnhem mij kan/wil helpen dit weer aan te zetten in Multiecuscan?

@TS, is het jou al gelukt?

Re: Originele cruise control inbouwen

Geplaatst: za feb 02, 2019 12:12
door willeme1
Hmm toen je hier kwam voor de tuning heb ik eerst je auto uitgelezen met de Foxwell. Daarin kwam een foutcode naar voren over de snelheidssensor, Die heb ik gewist, zal wel weer terug zijn wat waarschijnlijk de oorzaak is van je falende cc

Re: Originele cruise control inbouwen

Geplaatst: za feb 02, 2019 14:13
door htevents
Dat zou het ook kunnen zijn, maar het was wel heel toevallig dat ik met werkende cruise control naar je toe ben gereden en hij na het remappen niet meer werkte, vooral ook omdat de cruise control ook helemaal niet meer ingeschakeld kan worden. Dat hij de snelheid niet meer vast zou willen zetten zou ik dan ook wijten aan een defecte snelheidssensor, maar dan had ik dat ook moeten merken aan de snelheidsmeter en voordat de tuning er in werd gezet. Echter zit er momenteel helemaal geen leven meer in de cruise control.

Mijn eerste ingeving was dat deze functie niet actief stond bij de mapping van de auto waar de tuning origineel voor geschreven is en dus ook gedeactiveerd is in mijn auto, vooral ook gezien de automatische slot functie (wanneer je boven een bepaalde snelheid rijdt, de deuren op slot gaan) voorheen niet actief stond en na de remap wel. M.a.w. er werkt nu een functie die voorheen niet werkte en er werkt nu een functie niet die voorheen wel werkte. Dit leek mij en de dealer waar ik al mee gebeld had, de meest voor de hand liggende oplossing. Daarom wil ik ook eerst kijken of dat het is, maarja, de dealer zegt niet in dat gedeelte van de ecu te kunnen met hun software en zij gebruiken geen multiecuscan. Vandaar mijn oproep hier.


Dat het de snelheidssensor zou zijn, is natuurlijk mogelijk, maar wel een stuk toevalliger dan dat de functie enkel gedeactiveerd is.

Edit: @willeme1, wel tof dat die auto slot functie ineens geactiveerd is, wel lekker makkelijk 8)

Re: Originele cruise control inbouwen

Geplaatst: za feb 02, 2019 14:28
door Algon
Die auto slot functie kan je trouwens ook instellen in het menu van de auto. :)

Re: Originele cruise control inbouwen

Geplaatst: za feb 02, 2019 15:47
door willeme1
htevents schreef:Dat zou het ook kunnen zijn, maar het was wel heel toevallig dat ik met werkende cruise control naar je toe ben gereden en hij na het remappen niet meer werkte,

Mijn eerste ingeving was dat deze functie niet actief stond bij de mapping van de auto waar de tuning origineel voor geschreven is en dus ook gedeactiveerd is in mijn auto, )
Tja, zal het hele verhaal maar neerpennen voordat ik de naam van beun de haas/oplichter opgestempeld krijg.

In eerste instantie zou je alleen een tuning krijgen met EGR off. Voor elke tuning lees ik eerst de auto helemaal uit, ook de verschillende modules waar de gewone OBD2 lezertjes niet bijkunnen, daar kwam de volgende storing uit van je auto P0500 = speed sensor error,

Afbeelding

Deze code gewist na hem opgeslagen te hebben. Toen ik de Kess v2 wilde aansluiten bleek de USB conector van de Kess kapot te zijn en kon het kabeltje dat de Kess met de laptop verbind niet aangesloten worden.
Daarop wilde ik stoppen doch je zei me dat je ICT-er was en dat kon repareren door de draadjes van het kabeltje rechtstreeks op de printplaat kon solderen.
Toen je de 4 draadjes op de printplaat had gesoldeerd vroeg ik je of de massa kabel zonder isolatie er ook niet op moest daar die er origineel ook opzat, volgens jouw was dat niet nodig en was dat een loze kabel in de USB kabel.
Wel op de pc aangesloten en daar leek het te werken. Dus naar beneden naar de auto en de Kess aangesloten en begonnen met uitlezen van origineel bestand en verstuivercodes, iest wat ik altijd eerst doe en later een geluk bleek.

Het inleren van de ecu echter ging volkomen fout en resulteerde in de volgende foutmeldingen
P060 = eprom, regeleenheid defect = bij dealer vervangen
P1305 = neatral signal
P0095 = sensor turbo temp
P2111 smoorklep
P2231 lambda

Afbeelding

Afbeelding

Auto was niet meer te starten en kon niet meer in de ecu komen zonder noodgrepen !

Daarna heb je toch maar het ongeisoleerde massa draadje op, TWEE punten, in de printplaat gesoldeerd.
Vervolgens heb ik bijna twee uur aan je auto gewerkt om de ecu te unlocken en het, beschadigde, geheugen van de Eprom te wissen en weer te herstellen. En na het opnieuw inleren van de verstuivers ging ook je storingslampje weer uit en de foutcodes waren weg
Wat na het solderen van het massa kabeltje weer lukte. Op het web kun je lezen dat als het geheugen van je Eprom weg of beschadigt is je deze dient te vervangen of ter reparatie aan kunt bieden bij daarin gespecificeerde bedrijven
Je hebt geluk gehad dat ik de apparatuur en kennis ervoor in huis had.

Ik heb je niets gerekend voor de in totaal bijna 5 uur die nodig was om de schade aan de ecu te herstellen en ook het originele tunings bestand met alleen EGR wat door je fout met solderen ook gegevens miste en nu onbruikbaar is heb ik je niet aangerekend
En alleen de fles cognac aangenomen nadat de auto uiteindelijk getuned was met egr en dpf off op je eigen verzoek waarbij ik je er meermalen op gewezen heb dat je DPF er dan wel op korte termijn uitmoest

De kess heb ik naar de computerspecialist gebracht en die heeft hem nu afdoende gerepareerd, hij wist me ook te vertellen dat dat massa kabeltje er beslist op moet !

De remapping heeft verder niets van doen met je cc, mijn 2012 punto heeft dezelfde tuning en cc werkt gewoon.

Wel hoop hiermee duidelijk gemaakt te hebben dat het niet aan mij gelegen heeft doch aan een miskleun met een massa kabel in de usb connector door een fanatieke ICT-er !!

Willeme

Re: Originele cruise control inbouwen

Geplaatst: za feb 02, 2019 23:52
door htevents
Hoi Willeme, ik vind deze reactie een erg negatieve ondertoon hebben (vermoed ook dat deze zo bedoeld is). Ik heb nooit jouw naam genoemd over het tunen van mijn auto, juist om te voorkomen dat mensen onterecht zo zouden gaan denken, echter vind jij het nodig steeds te reageren onder mijn oproepen, waardoor het overduidelijk is dat jij de mapping hebt gedaan. Tevens heb ik juist aangegeven jou niets te verwijten, ik vraag alleen hulp om mijn cc te checken in de omgeving van mij. Dat ik een fanatieke ict-er ben is onzin. Ik heb aangegeven het e.e.a te snappen van ict/hardware en heb mijn vermoedens nagezocht op internet. De originele software kon namelijk (prima) terug geschreven worden, zonder de massa kabel, want na het solderen van de massa kabel, kon de software zonder egr, maar met dpf, alsnog niet worden geschreven. Ik heb je die dag meermaals bedankt voor jouw hulp, kennis en kunde en dat ik met een werkende auto weer op weg kon. Dat je me nu zo afbrandt vind ik erg laag, gezien ik in een ander topic, waar ik gevraagd heb om hulp bij het verwijderen van het roetfilter, ook aangegeven had zelf schuldig aan de situatie te zijn en niet jij en zelfs blij was met de aanpassing.

Dat ik mijn vraag in dit topic stel is omdat meerdere mensen aangeven dat mijn vermoedens werden gesteund door zowel een dealer als het bedrijf wat mijn roetfilter heeft verwijderd, gezien de auto slot functie ineens wel werkte, als het dat niet blijkt te zijn, kan ik over gaan op het verder zoeken.

Nogmaals, met de aanpassing ben ik blij en ondanks het negatieve bericht hierboven, dank daarvoor.

Re: Originele cruise control inbouwen

Geplaatst: zo feb 03, 2019 1:02
door willeme1
htevents schreef: De originele software kon namelijk (prima) terug geschreven worden, zonder de massa kabel, want na het solderen van de massa kabel, kon de software zonder egr, maar met dpf, alsnog niet worden geschreven. .
Zowel de originele als de tuning kon zonder de massa kabel van de usb connector niet teruggeschreven worden. Dat kon pas nadat het er weer op gesoldeerd was, zonder kon ik niet eens meer in je ecu komen, waarna ik de eprom weer kon herstellen en er de tuning er wel kon inschrijven
Wat zonder de massa niet lukte. Je hebt niet voor niets vlug dat kabeltje er op gesoldeerd !
Wat het bestand stage 1 met egr off betreft dat is gemold door je gepruts met het massa kabeltje

Zowel aan de boven als de onderkant zie je duidelijk de massa lijnen/verbindingen van de massa lopen, zoals je wel weet

Afbeelding

Afbeelding

Wat het aanspringen van slot functie en opnieuw instellen van de passagier airbag aangaat, dat komt omdat je ecu op tilt gestaan heeft en kon eenvoudig in het menu hersteld worden evenals je, bij aankomst knipperende olielampje, wat nu ook uit is door resetten met de Foxwell

Je cc heeft daar niets mee te maken maar met de storing in je sensor, als eerste zou ik je aanraden de accu te vervangen die erg slecht is en meteen de beide polen paar minuten los te halen om te kijken of dat helpt
Als hij het dan nog niet doet sensor vervangen, bovenstaande zal de dealer je ook wel vertellen als ze hem uitgelezen hebben

Zo voor mij is het verder over en uit, heb een hekel aan zaken verdraaien. Zeker als je een hoop onnodig werk en kosten hebt voor iets wat je voor een flesje cognac doet