Storing op storing
Geplaatst: di apr 30, 2019 13:33
Beste Punto-ers,
Dit is mijn eerste post hier (heb het forum pas net ontdekt), en ik ga gelijk een niet al te positief beeld schetsen.
Vooropgesteld: ik vind de Grande Punto een hele mooie auto, en heb vroeger tot groot genoegen het (volgens mij) eerste model Punto gehad, een 55SX. Altijd veel plezier en weinig problemen mee gehad. Dus toen ik bijna 2 jaar geleden een andere auto moest hebben en ik de Grande Punto tegenkwam was de beslissing snel genomen. Het werd er eentje uit 2006 met een 1.4 motor. In het begin ging alles prima, afgezien van wat koelprobleempjes van de climate control en een raam achter dat niet open wilde. Climate control bleek na bijvullen opgelost te zijn en het raam was een kwestie van een gebroken riem.
Maar op een gegeven moment begon het. Een remlicht dat niet werkte. Het verwisselen van de lamp bleek niet de oplossing te zijn. Na onderzoek kwam ik er achter dat de connector op te lampunit verroest te zijn. Dit kon niet opgelost worden door een klein onderdeel te vervangen, maar de hele unit moest vervangen worden.
Later weer problemen met de lampen, dit keer met een knipperlicht. Na een uitgebreide speurtocht door de garage bleken een paar stekkers en connectoren roestproblemen te hebben. De garage gaf aan dat deze niet los te krijgen waren. Ze gaven aan dat ik wel bij de sloop kon kijken voor gave exemplaren met veel draad eraan zodat zij die dan aan de draadboom konden solderen. Ze hadden voor nu de roest zoveel mogelijk weggehaald, contacten iets verbogen om zoveel mogelijk contact te maken en ingevet om roestvorming te vertragen. Maar ze gaven wel aan dat dit slechts een tijdelijke oplossing is.
In de tussentijd begon ik ook problemen te krijgen met het dimlicht dat af en toe wegviel of knipperde. Bleek aan de schakelaar in de linkerpook te liggen. Er schijnen echter 4 varianten te zijn en ze weten pas welke als ze de huidige uitbouwen. Hierdoor zijn ze 2 dagen bezig.
En alsof dat nog niet genoeg is geeft de climate control ook weer de nodige problemen. Alle knopjes en de display werken prima, en op de display zie je ook dat de blaassnelheid oploopt. Er komt echter geen zuchtje wind uit de ventilatieroosters. Af en toe geeft ie een stuiptrekking en blaast ie 2 tellen of doet ie het weer even, maar puntje bij paaltje houdt ie er toch weer mee op.
Ik heb alle begrip voor het "Italiaanse temperament", maar dit gaat helemaal nergens meer over. Jammer, want ik vind het wel een hele mooie auto met een geweldig design. Het mag geen grote verrassing zijn dat ik langzaamaan aan het rondkijken ben voor een andere auto, en dat dit geen Fiat meer zal zijn. Evengoed wens ik ieder hier veel plezier en geluk met hun bolide, jammer dat me dit niet gegund was.
Groet,
Ramon
Dit is mijn eerste post hier (heb het forum pas net ontdekt), en ik ga gelijk een niet al te positief beeld schetsen.
Vooropgesteld: ik vind de Grande Punto een hele mooie auto, en heb vroeger tot groot genoegen het (volgens mij) eerste model Punto gehad, een 55SX. Altijd veel plezier en weinig problemen mee gehad. Dus toen ik bijna 2 jaar geleden een andere auto moest hebben en ik de Grande Punto tegenkwam was de beslissing snel genomen. Het werd er eentje uit 2006 met een 1.4 motor. In het begin ging alles prima, afgezien van wat koelprobleempjes van de climate control en een raam achter dat niet open wilde. Climate control bleek na bijvullen opgelost te zijn en het raam was een kwestie van een gebroken riem.
Maar op een gegeven moment begon het. Een remlicht dat niet werkte. Het verwisselen van de lamp bleek niet de oplossing te zijn. Na onderzoek kwam ik er achter dat de connector op te lampunit verroest te zijn. Dit kon niet opgelost worden door een klein onderdeel te vervangen, maar de hele unit moest vervangen worden.
Later weer problemen met de lampen, dit keer met een knipperlicht. Na een uitgebreide speurtocht door de garage bleken een paar stekkers en connectoren roestproblemen te hebben. De garage gaf aan dat deze niet los te krijgen waren. Ze gaven aan dat ik wel bij de sloop kon kijken voor gave exemplaren met veel draad eraan zodat zij die dan aan de draadboom konden solderen. Ze hadden voor nu de roest zoveel mogelijk weggehaald, contacten iets verbogen om zoveel mogelijk contact te maken en ingevet om roestvorming te vertragen. Maar ze gaven wel aan dat dit slechts een tijdelijke oplossing is.
In de tussentijd begon ik ook problemen te krijgen met het dimlicht dat af en toe wegviel of knipperde. Bleek aan de schakelaar in de linkerpook te liggen. Er schijnen echter 4 varianten te zijn en ze weten pas welke als ze de huidige uitbouwen. Hierdoor zijn ze 2 dagen bezig.
En alsof dat nog niet genoeg is geeft de climate control ook weer de nodige problemen. Alle knopjes en de display werken prima, en op de display zie je ook dat de blaassnelheid oploopt. Er komt echter geen zuchtje wind uit de ventilatieroosters. Af en toe geeft ie een stuiptrekking en blaast ie 2 tellen of doet ie het weer even, maar puntje bij paaltje houdt ie er toch weer mee op.
Ik heb alle begrip voor het "Italiaanse temperament", maar dit gaat helemaal nergens meer over. Jammer, want ik vind het wel een hele mooie auto met een geweldig design. Het mag geen grote verrassing zijn dat ik langzaamaan aan het rondkijken ben voor een andere auto, en dat dit geen Fiat meer zal zijn. Evengoed wens ik ieder hier veel plezier en geluk met hun bolide, jammer dat me dit niet gegund was.
Groet,
Ramon