Uitlaatgaslekkage turbo
Geplaatst: di mei 21, 2019 11:41
Goedendag,
Ik heb sinds kort uitlaatgas in de cabine van de auto. Eerst dacht ik aan een lekkende verstuiver, maar die zien er brandschoon uit. Bij de turbo zit veel roet. De buitenkant is schoongemaakt en nu zit er binnen een week opnieuw roet. Duidelijk dat de lekkage daar vandaan komt.
Historie van de auto.
Gekocht met 40.000km en 6 jaar oud (2011).
Zijn dus kleine afstanden mee gereden waardoor het roetfilter waarschijnlijk verstopt is geraakt.
Sinds 1,5 jaar wordt er dagelijks 2x 100 km mee gereden waarvan grote delen snelweg.
In het begin regelmatig blauwe rookwolken door het regenereren, maar sinds enkele weken zie ik die niet meer en zie ik ook geen toename van het verbruik zoals dat voorheen wel regelmatig het geval was bij het regenereren.
Nu staat er 90.000km op de teller.
Vandaag is het motormanagement uitgelezen met een foutcode U1703 (volgens mij uitlaatgas bij het interieurfilter).
Verder geen foutcodes.
Het roetfilter geeft 0% aan wat betreft verzadiging.
Vandaag ook een geforceerde regeneratie uitgevoerd.
Met 3500 toeren voor circa 5 minuten met flinke blauwe rookwolken.
Daarna nog steeds 0% verzadiging. Geen foutcodes.
Mijn theorie is dat het roetfilter verstopt is geraakt en daardoor gas lekt via de turbo.
Klopt het dat de eventueel verstopte drukbuisjes/sensoren in het roetfilter het systeem een signaal geeft om te regenereren? Als de auto denkt dat de verzadiging 0% is, zal er geen vraag voor regenereren komen en raakt het roetfilter nog meer verstopt. Klopt deze redenatie?
Ik denk er nu aan om het roetfilter te laten vervangen in de hoop dat de turbo daarna niet meer lekt. Anders daarna ook nog de turbo reviseren of vervangen.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Groet,
Desmond
Ik heb sinds kort uitlaatgas in de cabine van de auto. Eerst dacht ik aan een lekkende verstuiver, maar die zien er brandschoon uit. Bij de turbo zit veel roet. De buitenkant is schoongemaakt en nu zit er binnen een week opnieuw roet. Duidelijk dat de lekkage daar vandaan komt.
Historie van de auto.
Gekocht met 40.000km en 6 jaar oud (2011).
Zijn dus kleine afstanden mee gereden waardoor het roetfilter waarschijnlijk verstopt is geraakt.
Sinds 1,5 jaar wordt er dagelijks 2x 100 km mee gereden waarvan grote delen snelweg.
In het begin regelmatig blauwe rookwolken door het regenereren, maar sinds enkele weken zie ik die niet meer en zie ik ook geen toename van het verbruik zoals dat voorheen wel regelmatig het geval was bij het regenereren.
Nu staat er 90.000km op de teller.
Vandaag is het motormanagement uitgelezen met een foutcode U1703 (volgens mij uitlaatgas bij het interieurfilter).
Verder geen foutcodes.
Het roetfilter geeft 0% aan wat betreft verzadiging.
Vandaag ook een geforceerde regeneratie uitgevoerd.
Met 3500 toeren voor circa 5 minuten met flinke blauwe rookwolken.
Daarna nog steeds 0% verzadiging. Geen foutcodes.
Mijn theorie is dat het roetfilter verstopt is geraakt en daardoor gas lekt via de turbo.
Klopt het dat de eventueel verstopte drukbuisjes/sensoren in het roetfilter het systeem een signaal geeft om te regenereren? Als de auto denkt dat de verzadiging 0% is, zal er geen vraag voor regenereren komen en raakt het roetfilter nog meer verstopt. Klopt deze redenatie?
Ik denk er nu aan om het roetfilter te laten vervangen in de hoop dat de turbo daarna niet meer lekt. Anders daarna ook nog de turbo reviseren of vervangen.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Groet,
Desmond