Autoweek trio-test GP/Corsa/Yaris

joedelta

Autoweek trio-test GP/Corsa/Yaris

Bericht door joedelta »

In het blad Autoweek van afgelopen week staat een vergelijkende test tussen de Grande Punto 1.3 16V MultiJet (Edizione Blue&Me), Opel Corsa 1.3 CDTi en Toyota Yaris 1.4 D4-D.

De GP eindigt op de tweede plaats voor de Corsa en achter de Yaris. Natuurlijk vind ik dat de GP eerste had moeten worden, maar met een tweede plaats (voor de Corsa :twisted: ) kan ik ook wel leven (wat ziet zo'n Yaris er trouwens belabberd uit zeg :? )
Op zich is er over diverse punten van de GP lof in het artikel, maar natuurlijk is er weer sprake van het breed uitmeten van de minpunten van de GP (voorzover het echte minpunten zijn). Net als in de "tests" in AutoReview kloppen ook bij Autoweek de prijs- en uitrustingsgegevens weer niet.

Dit heeft me weer zo geïrriteerd dat ik maar weer eens een mail naar de redactie heb gestuurd:
Geachte redactie,

Met veel interesse las ik de triotest in uw blad tussen de Opel Corsa 1.3 CDTi, Toyota Yaris 1.4 D4-D, en FIAT Grande Punto 1.3 Multijet.
Laat ik er niet om heen draaien, ik ben een echte FIAT-liefhebber en bezit zelf momenteel een Grande Punto 1.4 StarJet 16V in Emotion uitvoering.
Wat mij in de tekst opviel is dat er nogal wat positieve punten te noemen waren over de Grande Punto. Aan het vermelden van de pluspunten van Italiaanse auto's ontbreekt het nogal eens in de Nederlandse autobladen.
Toch waren er een aantal punten die mij irriteerden. Bent u zich er bewust van dat veel mensen die vluchtig door uw blad lezen (en dat zijn er mijns inziens veel) met name de tekst bij de plaatjes lezen, of in ieder geval met name die tekst onthouden? Juist de tekst bij de plaatjes valt nogal ongenuanceerd uit:

* Bij de Grande Punto wordt specifiek gemeld dat het zicht bij de A-stijl ondanks het extra ruitje matig is en dat je hoe je je stoel ook af stelt er niet door heen kunt kijken; de Opel Corsa heeft echter precies datzelfde ruitje. Juist rond de A-stijl is goed te zien dat de Grande Punto en de Corsa van dezelfde basis uit gaan. Toch wordt deze misser bij FIAT gemeld en blijft hij bij Opel onvermeld. Overigens is het zo dat dit alleen op gaat voor de linkerzijde van de auto. Aan de rechterzijde kun je vanaf de bestuursplaats wel door het ruitje kijken.
* Wederom wordt het ontbreken van een handgreep op de achterklep als minpunt opgerakeld. In de praktijk is dit totaal geen minpunt. Van de door u vermelde vuile handen heb ik nog nooit last gehad. Ik ken nogal wat andere personen die ook een Grande Punto bezitten en niemand heeft er last van.
* Bij de Opel Corsa staat vermeld dat de motor (die dezelfde FIAT motor is als in de Grande Punto) minder dorstig is dan in de FIAT (een pluspunt); bij de FIAT wordt specifiek melding gemaakt van het turbogat (minpunt). Waarom deze wijze van vermelden? Op deze manier valt het velen niet op dat de Grande Punto sneller en stiller is dan de Opel en ook nog eens een lagere CO2 uitstoot heeft. Jammer!


Tot slot zie ik wederom (het is al vaker gebeurt) dat de prijs- en optiegegevens niet kloppen. Ik heb de gegevens van de Corsa en Yaris niet gecheckt, maar van de Grande Punto klopt het één en ander niet.

* De basisprijs van de door u gereden 3-deurs Grande Punto 1.3 MultiJet in Edizione Blue&Me uitvoering is geen € 20.395, maar € 21.095. Het door u genoemde bedrag is de basisprijs van de 5-deurs 1.3 MultiJet in Edizione Cool uitvoering. (Maar daarmee is de Grande Punto nog steeds goedkoper dan de Yaris en Corsa.)

Slordig, maar het is nog niet alles. Volgens uw lijstje zijn een aantal zaken niet aanwezig en/of verkrijgbaar op de Grande Punto, maar helaas blijkt dat u uw huiswerk niet goed heeft gedaan.

* Er zou geen stabiliteits/tractiecontrolesysteem leverbaar zijn: dit is niet correct, het ESP/ASR/MSR/Hill Holder systeem is leverbaar voor € 695 (bij Opel kost dit € 750), bovendien krijg je daar dan ook meteen de remassistent bij die volgens uw opgave ook niet beschikbaar is.
* Een parkeersensor en regensensor zou niet mogelijk zijn op de Grande Punto; niets is minder waar: deze zijn gewoon af-fabriek leverbaar voor respectievelijk € 295 (Opel: € 450) en € 195 (Opel: 225).

Ik vind het erg spijtig dat u door deze punten de Grande Punto minder goed voor de dag doet komen dan hij is.

Met vriendelijke groet,
Leren ze niets van...geven vast weer de schuld aan de importeur of zo (doet AutoReview in ieder geval wel)....maar goed, ik heb mijn best weer gedaan. :wink:
Gebruikersavatar
buxol
Avere Una Vita
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr feb 24, 2006 21:24
Locatie: Alphen a/d Rijn

Bericht door buxol »

Net als die monsterboard reclame: Joe Joe Joe!!! :lol:
Had ook een GP met allemaal specificaties.
Gebruikersavatar
Sappel
Avere Una Vita
Berichten: 3767
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 8:31
Locatie: Enschede

Bericht door Sappel »

Jo voor president. Ben weer danig onder de indruk!!!!!
Gebruikersavatar
walpunto
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 3906
Lid geworden op: ma jun 05, 2006 19:40
Locatie: utrecht

Bericht door walpunto »

we zijn benieuwd of er een reactie op komt
2006 gp 1.4 starjet sport
2009 diverse verkeerde auto s
01-09-2016 gp 1.4 t=jet sport
Gebruikersavatar
johnb
Avere Una Vita
Berichten: 3502
Lid geworden op: di aug 01, 2006 12:17
Locatie: Landgraaf

Bericht door johnb »

Sappel schreef:Jo voor president. Ben weer danig onder de indruk!!!!!
Jo :?: Welke Jo :?: :shock: :wink:
Gebruikersavatar
Sappel
Avere Una Vita
Berichten: 3767
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 8:31
Locatie: Enschede

Bericht door Sappel »

johnb schreef:
Sappel schreef:Jo voor president. Ben weer danig onder de indruk!!!!!
Jo :?: Welke Jo :?: :shock: :wink:
zucht, leraar nederlands was het toch???
Gebruikersavatar
johnb
Avere Una Vita
Berichten: 3502
Lid geworden op: di aug 01, 2006 12:17
Locatie: Landgraaf

Bericht door johnb »

Sappel schreef:
johnb schreef:
Sappel schreef:Jo voor president. Ben weer danig onder de indruk!!!!!
Jo :?: Welke Jo :?: :shock: :wink:
zucht, leraar nederlands was het toch???
Ja, leraar Nederlands :wink:
joedelta

Bericht door joedelta »

johnb schreef:
Sappel schreef:Jo voor president. Ben weer danig onder de indruk!!!!!
Jo :?: Welke Jo :?: :shock: :wink:
Joe met de E van Emotion. :wink:
joedelta

Bericht door joedelta »

Sappel schreef:Jo voor president. Ben weer danig onder de indruk!!!!!
Thanks Sappel. Altijd fijn als je weer onder de indruk bent. :wink:
hannes
Avere Una Vita
Berichten: 4560
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 9:28

Bericht door hannes »

dat was weer een hele mond vol Joe wat je daar in die brief geschreven hebt.
ben benieuwd of je er een reactie op krijgt. :roll:
joedelta

Bericht door joedelta »

hannes schreef:dat was weer een hele mond vol Joe wat je daar in die brief geschreven hebt.
ben benieuwd of je er een reactie op krijgt. :roll:
Zal wel weer een nietszeggend antwoord zijn. Maar ik moest het gewoon kwijt.
Bij de Yaris is waarschijnlijk hetzelfde aan de hand met de optielijst, daar was volgens Autoweek ook van alles niet op te krijgen. Waarschijnlijk hadden ze alleen een folder van Opel bij de hand. :?
Gebruikersavatar
Supernova
Junior Stato
Berichten: 240
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 10:40
Locatie: Breda

Bericht door Supernova »

Door dat soort artikelen krijg ik dan ook vaak het vermoeden dat zo'n test niet erg objectief is. Door middel van het noemen (of juist niet noemen) van bepaalde punten is het natuurlijk veel makkelijker voor de journalist om een auto te maken of te kraken. Fiat is naar mijn idee bij veel journalisten nog steeds niet erg favoriet. Het jammere is dat voor heel veel mensen die een auto aan willen schaffen dit soort tests doorslaggevend zijn of toch voor een groot deel hun keuze bepalen.

Joe, ik vind het dan ook heel goed dat je eens een tegenreactie hebt laten horen aan dat blad. Je brief ziet er trouwens ook erg goed uit! Ben benieuwd of de reactie (als je die al krijgt) ook zo onderbouwd is...
GP 1.4 ed. Blue & Me Belly Sand Dance
joedelta

Bericht door joedelta »

Supernova schreef:Door dat soort artikelen krijg ik dan ook vaak het vermoeden dat zo'n test niet erg objectief is. Door middel van het noemen (of juist niet noemen) van bepaalde punten is het natuurlijk veel makkelijker voor de journalist om een auto te maken of te kraken. Fiat is naar mijn idee bij veel journalisten nog steeds niet erg favoriet. Het jammere is dat voor heel veel mensen die een auto aan willen schaffen dit soort tests doorslaggevend zijn of toch voor een groot deel hun keuze bepalen.

Joe, ik vind het dan ook heel goed dat je eens een tegenreactie hebt laten horen aan dat blad. Je brief ziet er trouwens ook erg goed uit! Ben benieuwd of de reactie (als je die al krijgt) ook zo onderbouwd is...
Ja, het is wat met de (Nederlandse) auto-"jounalistiek". Bij het ene blad is het nog erger dan bij de andere. Met name Auto Week, en Auto Review zijn heel erg wat dat betreft. Veel van die tests worden mijns inziens ook zwaar gesponsord. De sponsoring en met het artikel samenhangende advertenties lijken mee te tellen in het eindoordeel. Dat noem ik geen journalistiek. Heel triest dat de gemiddelde autokoper dit soort rotzooi voor zoete koek slikt.

OK Auto Week rijdt in ieder geval nog wel echt in de auto (denk ik) bij Auto Review neemt de Nederlandse redactie de test gewoon over uit Duitsland (en daar winnen dan ook bijna altijd Duitse auto's de test). Bovendien worden daar artikelen gewoon gemaakt door rijimpressies uit het verleden met elkaar te verwerken tot een artikel dat er uit ziet als een vergelijkende test.
Bij zo'n bagger artikel in Auto Review (waar ook weer geen hout klopte van uitrustings- en prijsgegevens) heb ik ook eens een bericht naar de redactie gezonden. Het antwoord was toen dat ze de brochure niet op tijd hadden gehad van de importeur. Kom op zeg! ga naar de website van FIAT, of loop bij een dealer binnen en je weet wat de juiste gegevens zijn. :?
Gebruikersavatar
Speedy
Membre D'Oro
Berichten: 1542
Lid geworden op: za sep 16, 2006 10:38

Bericht door Speedy »

Sja ze doen er toch niets aan denk ik (snap best dat die Yaris super degelijk is, maar hij ziet er uit of hij speciaal voor 50+ -ers is ontworpen), maar met die vieze handen ben ik het op zich wel eens met AW, ik heb altijd vieze vingers als ik de achterklep van m'n auto los doen, maar dat heb je ook met auto's met een handgreep (m'n huidige Fiesta dus ;)). Snap niet dat ze dat elke keer weer aanhalen, in deze tijd van het jaar ontkom je daar niet aan als je elke dag op de weg zit. Ach en die beroerde A-stijl ... wie mooi wil zijn (dus geen Yaris) moet af en toe pijn lijden ;)
GP 1.4 16v Sport --> Evo 1.3 Multijet Dynamic
Gebruikersavatar
johnb
Avere Una Vita
Berichten: 3502
Lid geworden op: di aug 01, 2006 12:17
Locatie: Landgraaf

Bericht door johnb »

Speedy schreef:Sja ze doen er toch niets aan denk ik (snap best dat die Yaris super degelijk is, maar hij ziet er uit of hij speciaal voor 50+ -ers is ontworpen), maar met die vieze handen ben ik het op zich wel eens met AW, ik heb altijd vieze vingers als ik de achterklep van m'n auto los doen, maar dat heb je ook met auto's met een handgreep (m'n huidige Fiesta dus ;)). Snap niet dat ze dat elke keer weer aanhalen, in deze tijd van het jaar ontkom je daar niet aan als je elke dag op de weg zit. Ach en die beroerde A-stijl ... wie mooi wil zijn (dus geen Yaris) moet af en toe pijn lijden ;)
Dat ben ik....... en toch rijd ik een GP en geen Yaris. :wink:
Plaats reactie