remmen en acceleratie 1.4 16V

Dennis
Nuovo Arrivato
Berichten: 74
Lid geworden op: wo mar 29, 2006 18:31
Locatie: Numansdorp

Bericht door Dennis »

Oouw leuk ben ik zoon beetje de eerste ???

Nou...het reed leuk, maar dit was geen sport dus voor mij dan een beetje te veel comfort, en er stond nog maar 30km op de teller toen ik hem mee kreeg, dus je merkte echt nog wel dat hij los gereden moest worden, maar voor de rest reed hij super, dit model had 16 inch, en dat lag allemaal goed op de weg, en ook de 6e versnelling vond ik erg fijn....
TeChNo2

Bericht door TeChNo2 »

dit vind ik wel een grappige opmerking:
een beetje te veel comfort
:roll:
Dennis
Nuovo Arrivato
Berichten: 74
Lid geworden op: wo mar 29, 2006 18:31
Locatie: Numansdorp

Bericht door Dennis »

Ik rij nu in een Mini op 17 inch, 5cm verlaagd dus ik vind het al gauw heel veel hehe, nee de Mini is heel erg stug, dat hoef van mij niet meer, het moet er een beetje tussenin zitten
Gebruikersavatar
Señor Sjon
Membre D'Oro
Berichten: 1343
Lid geworden op: zo mar 26, 2006 21:36
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Señor Sjon »

Maar je kon iig stukken beter meekomen als dat trage hok van een 8v? En had ie ook een beetje driveability?
joedelta

Bericht door joedelta »

Señor Sjon schreef:@Joedelta
Ik heb 2x met een auto gereden die ESP had.
1x Stilo tijdens de introductie van het model. Merkte een knipperend lampje op mijn dash op bij een stoplichtsprintje. :twisted:
1x Een VW Boring...ehm Bora TDi. Die had al vrij snel de neiging om met het ESP lampje te zwaaien. Terwijl het voor mijn gevoel niet hard ging.
Parkeerterreintjes gummen doe ik niet, je sloopt er veel te veel mee. Maar mocht ik een GP kopen dan wil ik het met gladde ondergrond wel een keer testen. Puur voor het gevoel. Anders heb je in een noodsituatie geen idee wat de auto/ESP gaat doen en kan je slechter anticiperen.
Je moet de verschillende systemen wel los van elkaar zien.

Wat je bij de Stilo (en waarschijnlijk ook de VW Boring) zag was het lampje dat de ASR aan ging. Dat betekend gewoon dat één van je aandrijfwielen even wat minder grip heeft dan de andere door slechter wegdek/gladheid. Zonder ASR wordt de auto dan naar één kant getrokken/gestuiterd door het wiel met de meeste grip. Met ASR, wordt de kracht van de aandrijving tijdelijk herverdeeld/verminderd, zodat je je optimale grip gelijkmatiger terug krijgt zonder daar stuurcorrecties voor uit te hoeven voeren en blijft de auto dus gewoon recht. Dit heeft op zich dus niets te maken met "hard gaan", gewoon met te veel aandrijfkracht ten opzichte van de grip.
(In de praktijk bleek dit bij mijn Stilo te betekenen dat je door modder en sneeuw gewoon met flink gas door kunt rijden, zonder in een slip te geraken/een onbedoelde donut te maken.)

ESP is met name actief bij het (bijna) uitbreken in scherpe of hard genomen bochten. Als dit wordt ingeschakeld, wordt de aandrijfkracht tijdelijk herverdeeld/verminderd zodat de auto controleerbaar blijft en niet uit breekt. (In mijn Stilo is dit nog nooit nodig geweest.)

Dan heb je ook nog de MSR die aan gaat, wanneer er bij afremmen (op de motor) een wiel blokkeert. Ook hier wordt de aandrijfkracht herverdeeld/verminderd zodat de blokkering wordt opgeheven.

Conclusie: het verminderd de kans op een echte noodsituatie en maakt een eventuele noodsituatie eenvoudiger hanteerbaar. :wink:
Dennis
Nuovo Arrivato
Berichten: 74
Lid geworden op: wo mar 29, 2006 18:31
Locatie: Numansdorp

Bericht door Dennis »

Nou......wat ik wel een beetje vind....als je een auto heb die echt goed in elkaar zit onderstel e.d. heb je al dat spul niet eens echt nodig....neem je nou een smart of mercedes A-klasse, die autos worden echt door electronica op de weg gehouden...zou je het bij dat soort autos weg laten kom je niet heel aan....
Gebruikersavatar
Señor Sjon
Membre D'Oro
Berichten: 1343
Lid geworden op: zo mar 26, 2006 21:36
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Señor Sjon »

Dennis schreef:Nou......wat ik wel een beetje vind....als je een auto heb die echt goed in elkaar zit onderstel e.d. heb je al dat spul niet eens echt nodig....neem je nou een smart of mercedes A-klasse, die autos worden echt door electronica op de weg gehouden...zou je het bij dat soort autos weg laten kom je niet heel aan....
Ik heb de A overleefd. :P Daarin heb ik gelesd... wat een rammelbak was dat. Smart heb ik 1x mee gereden bij Autotaalglas. Ik vond het doodeng. Die smalle fietsbandjes en rotondes zijn geen lekkere mix.

@Joedelta: ik ken de systemen, heb ze alleen nooit gebruikt nog. Het zal zijn nut ongetwijfeld nog wel een keer bewijzen. Steeds meer auto's worden ermee uitgerust.
joedelta

Bericht door joedelta »

Dennis schreef:Nou......wat ik wel een beetje vind....als je een auto heb die echt goed in elkaar zit onderstel e.d. heb je al dat spul niet eens echt nodig....neem je nou een smart of mercedes A-klasse, die autos worden echt door electronica op de weg gehouden...zou je het bij dat soort autos weg laten kom je niet heel aan....
Klopt, de Stilo heeft ze niet echt nodig, en de GP ook niet denk ik, maar de ASR is wel lekker af en toe. Een de ESP is gewoon een geruststellend extratje voor noodgevallen. Net als de Brake-assist; die heb je doorgaans niet nodig...tot die ene noodstop waarin hij zijn nut bewijst.

Een vriend van mij crosste vaak in de Opel Agzielag van zijn moeder en daar greep de ESP vaak zwaar in op een snel genomen rotonde, omdat hij anders om zou vallen. :lol: :lol: :lol: dat probleem zal de GP niet hebben.
joedelta

Bericht door joedelta »

Señor Sjon schreef:@Joedelta: ik ken de systemen, heb ze alleen nooit
gebruikt nog. Het zal zijn nut ongetwijfeld nog wel een keer bewijzen. Steeds meer auto's worden ermee uitgerust.
OK dan.
Er zijn trouwens zelfs plannen om ESP verplicht te gaan stellen in alle auto's.
Dennis
Nuovo Arrivato
Berichten: 74
Lid geworden op: wo mar 29, 2006 18:31
Locatie: Numansdorp

Bericht door Dennis »

Had idd toevallig een heel stuk over dat asr gelezen en denk idd dat het heel handig is....
joedelta

Bericht door joedelta »

Dennis schreef:Had idd toevallig een heel stuk over dat asr gelezen en denk idd dat het heel handig is....
't is een soort traction control
joedelta

De definitieve gegevens van de 1.4 16V

Bericht door joedelta »

Nou, daar is het dan...zojuist door mij per post uit Italië ontvangen, de definitieve gegevens met betrekking tot de GP met 1.4 16V motor:

er is dus wel een verschil tussen de Dynamic/Emotion en de Sport, want de Sport heeft wel schijfremmen achter (264 massief) en de Dynamic/Emotion heeft trommels (228).
Verder zijn ze identiek wat betreft techniek en prestaties:

6 versnellingen vooruit + 1 achteruit
topsnelheid: 178 km/u
acceleratie 0-100: 11,4 seconden
verbruik stad: 7,7 L/100 km
verbruik buitenweg: 5,2 L/100 km
verbruik gecombineerd: 6,1 L/100 km
LaTiNo
Junior Stato
Berichten: 472
Lid geworden op: wo feb 15, 2006 14:15
Locatie: Verweggistan

Bericht door LaTiNo »

Dennis schreef:Ik rij nu in een Mini op 17 inch, 5cm verlaagd dus ik vind het al gauw heel veel hehe, nee de Mini is heel erg stug, dat hoef van mij niet meer, het moet er een beetje tussenin zitten
Ik heb ook een keer een ritje gemaakt in een Mini met 17", superwegligging, maar idd zo oncomfortabel als de pest!
Gebruikersavatar
Señor Sjon
Membre D'Oro
Berichten: 1343
Lid geworden op: zo mar 26, 2006 21:36
Locatie: Hellevoetsluis

Re: De definitieve gegevens van de 1.4 16V

Bericht door Señor Sjon »

joedelta schreef:Nou, daar is het dan...zojuist door mij per post uit Italië ontvangen, de definitieve gegevens met betrekking tot de GP met 1.4 16V motor:

er is dus wel een verschil tussen de Dynamic/Emotion en de Sport, want de Sport heeft wel schijfremmen achter (264 massief) en de Dynamic/Emotion heeft trommels (228).
Verder zijn ze identiek wat betreft techniek en prestaties:

6 versnellingen vooruit + 1 achteruit
topsnelheid: 178 km/u
acceleratie 0-100: 11,4 seconden
verbruik stad: 7,7 L/100 km
verbruik buitenweg: 5,2 L/100 km
verbruik gecombineerd: 6,1 L/100 km
Hmmm, niet echt een strepentrekker dus. Wel jammer dat het exterieur veel meer uitstraalt dan de benzinemotorisering voorlopig waar kan maken.
joedelta

Re: De definitieve gegevens van de 1.4 16V

Bericht door joedelta »

Señor Sjon schreef:
joedelta schreef:Nou, daar is het dan...zojuist door mij per post uit Italië ontvangen, de definitieve gegevens met betrekking tot de GP met 1.4 16V motor:

er is dus wel een verschil tussen de Dynamic/Emotion en de Sport, want de Sport heeft wel schijfremmen achter (264 massief) en de Dynamic/Emotion heeft trommels (228).
Verder zijn ze identiek wat betreft techniek en prestaties:

6 versnellingen vooruit + 1 achteruit
topsnelheid: 178 km/u
acceleratie 0-100: 11,4 seconden
verbruik stad: 7,7 L/100 km
verbruik buitenweg: 5,2 L/100 km
verbruik gecombineerd: 6,1 L/100 km
Hmmm, niet echt een strepentrekker dus. Wel jammer dat het exterieur veel meer uitstraalt dan de benzinemotorisering voorlopig waar kan maken.
een beetje jammer misschien ...maar ik ben toch blij dat hij die uitstraling aan de buitenkant heeft.
Plaats reactie