Achter- / Remlichten

Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Achter- / Remlichten

Bericht door Bennink »

Ik rijd nu al een tijdje rond in mijn GP en vind verlichting toch altijd wel erg belangrijk. Wat mij tegenvalt van de achterlichtunits van de GP is dat de remlicht in de normale verlichting achter zit, dus dat de lamp feller gaan schijnen bij remmen. Wat ik graag zou zien (en wat ik bij mijn eigen auto wel had) is dat de remlichten gewoon bij niet remmen volledig uit zijn, dit is naar mijn mening opvallender bij het remmen.

Nu was mijn idee om remlichten te kopen zonder normale verlichtingsstand, maar weet eigenlijk niet of die verkrijgbaar zijn. Daarnaast denk ik problemen te krijgen met de melding op het dashbord van 'licht defect'.

Zijn er mensen die hier meer van weten en die met hetzelfde idee lopen/rijden? Misschien mensen die dit al hebben gedaan en welke lichten kan ik hiervoor gebruiken?
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
diabloNL
Senior Stato
Berichten: 761
Lid geworden op: do aug 17, 2006 17:09

Bericht door diabloNL »

Ik dacht dat de GP het niet melde als er een lamp stuk gaat. Ik heb het in ieder geval niet in het instructieboekje gezien.

Volgens mij kan je de achterlichtunit wel aanpassen zodat hij alleen brand als je remt.
Afbeelding
"There are 10 kinds of people. Those who understand binary, and those who do not."
joedelta

Bericht door joedelta »

diabloNL schreef:Ik dacht dat de GP het niet melde als er een lamp stuk gaat. Ik heb het in ieder geval niet in het instructieboekje gezien.

Volgens mij kan je de achterlichtunit wel aanpassen zodat hij alleen brand als je remt.
Bij mij is er tot nu toe 1 lampje (dimlicht) kapotgegaan, maar een melding op de display heb ik nooit gezien.
Gebruikersavatar
Sappel
Avere Una Vita
Berichten: 3767
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 8:31
Locatie: Enschede

Bericht door Sappel »

joedelta schreef:
diabloNL schreef:Ik dacht dat de GP het niet melde als er een lamp stuk gaat. Ik heb het in ieder geval niet in het instructieboekje gezien.

Volgens mij kan je de achterlichtunit wel aanpassen zodat hij alleen brand als je remt.
Bij mij is er tot nu toe 1 lampje (dimlicht) kapotgegaan, maar een melding op de display heb ik nooit gezien.
Dat is toch dat lampje wat voorin lag in je koplamp???? :roll:
diabloNL
Senior Stato
Berichten: 761
Lid geworden op: do aug 17, 2006 17:09

Bericht door diabloNL »

Dus als je geen melding krijgt dan moet je gewoon je achterlicht unit aanpassen zodat het remlicht wel aan kan gaan maar het achterlicht zelf gedoofd blijft. :wink:
Afbeelding
"There are 10 kinds of people. Those who understand binary, and those who do not."
Gebruikersavatar
Joeri
Nuovo Arrivato
Berichten: 187
Lid geworden op: di jul 25, 2006 8:45
Locatie: Reuver
Contacteer:

Bericht door Joeri »

Ik heb het stadslichtje kapot gehad, met melding op de boordcomputer!
1.4 16V Sport * Chemical Grey * Inox Orange Interiour * Blue&Me * Cruise * 17" Rondell * 40mm Novitec
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Bericht door tonyvandenbroek »

Misschien een kwestie van uitvoering. Een Sport of emotion wel de melding geeft. een active of dynamic niet. Heb zelf nog geen lampen kapot gehad, dus ik kan er niet over oordelen.
Afbeelding
joedelta

Bericht door joedelta »

Sappel schreef: Dat is toch dat lampje wat voorin lag in je koplamp???? :roll:
:lol: :lol: nee die Halfords megawhite ging aan de buitenkant kapot, maar gaf nog wel licht. het lampje dat het begaf was een Philips lampje.
joedelta

Bericht door joedelta »

tonyvandenbroek schreef:Misschien een kwestie van uitvoering. Een Sport of emotion wel de melding geeft. een active of dynamic niet. Heb zelf nog geen lampen kapot gehad, dus ik kan er niet over oordelen.
Nou, mijn Emotion geeft geen melding bij kapot dimlicht hoor. Gelukkig was er toen wel een vriendelijke Duitser die naar me seinde om te laten weten dat de lamp kapot was.
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Bericht door Bennink »

tonyvandenbroek schreef:Misschien een kwestie van uitvoering. Een Sport of emotion wel de melding geeft. een active of dynamic niet. Heb zelf nog geen lampen kapot gehad, dus ik kan er niet over oordelen.
Op de Active die ik twee maand gereden heb kreeg ik de melding...
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
diabloNL
Senior Stato
Berichten: 761
Lid geworden op: do aug 17, 2006 17:09

Bericht door diabloNL »

Bennink schreef:
tonyvandenbroek schreef:Misschien een kwestie van uitvoering. Een Sport of emotion wel de melding geeft. een active of dynamic niet. Heb zelf nog geen lampen kapot gehad, dus ik kan er niet over oordelen.
Op de Active die ik twee maand gereden heb kreeg ik de melding...

Hmmm... tijd voor een polletje met wie het wel heeft gezien bij een kapotte lamp en wie niet? Misschien dat de latere versies het wel hebben.
Afbeelding
"There are 10 kinds of people. Those who understand binary, and those who do not."
Gebruikersavatar
Señor Sjon
Membre D'Oro
Berichten: 1343
Lid geworden op: zo mar 26, 2006 21:36
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Señor Sjon »

Ik heb een kapot achterlicht gehad, en geen melding. Maar misschien omdat er 2 zijn per kant dat ie daarom geen melding geeft.
Uitvoering: Fiat Grande Punto Sport 1.4 16v Crossover Black
Nu met een Toyotank RAV4 2.0 4WD. Weer eens wat anders. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Mr.T
Nuovo Arrivato
Berichten: 19
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 21:02
Locatie: Heist-op-den-Berg (België)

Bericht door Mr.T »

dit topic intereseerd mij ook wel, alleen vindt ik het spijtig dat het begint uit te groeien tot een topic over het wel of niet waarschuwen bij een kapot lampje. het is misschien niet aan mij om jullie dit te melden, maar ik zou toch ook wel graag weten of de achterlichten en remlichten gescheiden kunnen branden.

trouwens, mijn sport duid wel aan als er een lampje stuk is :wink:

greetz Tim
diabloNL
Senior Stato
Berichten: 761
Lid geworden op: do aug 17, 2006 17:09

Bericht door diabloNL »

Mr.T schreef:dit topic intereseerd mij ook wel, alleen vindt ik het spijtig dat het begint uit te groeien tot een topic over het wel of niet waarschuwen bij een kapot lampje. het is misschien niet aan mij om jullie dit te melden, maar ik zou toch ook wel graag weten of de achterlichten en remlichten gescheiden kunnen branden.

trouwens, mijn sport duid wel aan als er een lampje stuk is :wink:

greetz Tim
Ik heb even een schema gemaakt:

Afbeelding

Je moet dus de verbinding "achterlicht" zien te onderbreken. Het is 1 van de twee aansluitingen aan de onderkant van het lampje. Je moet dus even meten welke wat is. Probleem is alleen dat schijnbaar sommige GP's een lamp kapot melding geven.
Afbeelding
"There are 10 kinds of people. Those who understand binary, and those who do not."
bartike
Membre D'Oro
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma mar 06, 2006 18:59
Locatie: Kapellen ->Belgium

Bericht door bartike »

stadlicht,remlicht en achterlicht en plaat verlichting daar word een melding op gegeven als het stuk is.
gewoon dimlicht of grootlicht niet. :wink:

en verder over die ander achtlampjes te steken of te liggen onder breken heb ik maar 1 TIP: Niet doen, alles loop over de body computer en als die stuk is door te experimentere sta je verder van huis :wink:
Afbeelding
Plaats reactie