vreemd geluid na uitzetten moter

hannes
Avere Una Vita
Berichten: 4560
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 9:28

vreemd geluid na uitzetten moter

Bericht door hannes »

ik heb het voorheen nooit gehoord, maar de laatste paar weken is het al 3 keer voor gekomen.

als ik met de GP gereden heb en ik zet de moter uit, dan hoor ik soms ( dus niet altijd) een soort prrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr geluid ( dit is lastig te omschrijven).
dit duurt ongeveer 3 seconden en het is alsof er een electro motertje of pompje blijft lopen.

heb het gisteren proberen te achterhalen waar het vandaan komt, door de moter steeds te starten en uit te zetten.
dacht eerst dat het vanuit de moter ruimte kwam, maar dat is schijnbaar niet het geval.
daarna maar eens bij het stuurgedeelte gaan luisteren en daar hoor ik het beter.
dus het moet ergens in de buurt van het dashbord gedeelte zitten aan de bestuurderszijde.
vanmorgen wezen tanken en bij thuiskomst hoorde ik het weer.

zegt dit iemand iets, of is het een normaal geluid maar is me dat bijna een jaar niet opgevallen ( wat me sterk lijkt :roll: )
ineke
Avere Una Vita
Berichten: 3956
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 8:01
Locatie: Tilburg

Bericht door ineke »

Misschien dat het geluid uit een van de lucht roosters zal kunnen komen. :?:
Stilo Abarth 5M17 MS Limited Edition 2.4 20V kleur Ferrari rood 170PK.(handgeschakeld).
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Bericht door Bennink »

Zou het met de warmte te maken hebben. De laatste weken is het warmer, dan werk de Airco anders dan als het buiten koud is, misschien dat ie wat gecondenseerde lucht kwijt moet?

Heb je ook geprobeerd de motor te starten en uit te zetten bij verschillende temperaturen?
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
hannes
Avere Una Vita
Berichten: 4560
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 9:28

Bericht door hannes »

ineke schreef:Misschien dat het geluid uit een van de lucht roosters zal kunnen komen. :?:
dat is het niet ineke.
ben met mijn hoofd bij de pedalen gaan liggen en daar is het goed te horen :?
Gebruikersavatar
jeroengt
Junior Stato
Berichten: 471
Lid geworden op: zo mar 11, 2007 10:31
Locatie: Ede

Bericht door jeroengt »

er komen toch ook luchtroosters bij je voeten uit ? geluid 3 seconde kan dan toch goed de ventilator zijn die tot stilstand komt ?
Laatst gewijzigd door jeroengt op di mei 01, 2007 9:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Bericht door Bennink »

jeroengt schreef:er komen toch ook luchtroosters bij je voeten uit ?
3 seconden

EDIT: Ik was te snel :roll: JeroenGT had het al gezien...
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Gebruikersavatar
jeroengt
Junior Stato
Berichten: 471
Lid geworden op: zo mar 11, 2007 10:31
Locatie: Ede

Bericht door jeroengt »

ik had niet goed gelezen :oops:
hannes
Avere Una Vita
Berichten: 4560
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 9:28

Bericht door hannes »

jeroengt schreef:er komen toch ook luchtroosters bij je voeten uit ? geluid 3 seconde kan dan toch goed de ventilator zijn die tot stilstand komt ?
komt van bovenaf Jeroen, is duidelijk niet de blower ( staat trouwens op 0 en blaast dus niet)

ga eens uitproberen wat Bennink voorstelt, kijken wat hij doet bij diverse temperaturen :roll:

misschien dat jullie er eens bij je eigen GP op willen letten als je de moter uitzet :roll:
diabloNL
Senior Stato
Berichten: 761
Lid geworden op: do aug 17, 2006 17:09

Bericht door diabloNL »

Niet je benzinepomp die nog wat nadraait om te zorgen dat er benzine in de leiding achterblijft? Of misschien de motorfan die wat nakoelt? Zal er eens op letten vanmiddag.
Afbeelding
"There are 10 kinds of people. Those who understand binary, and those who do not."
Gebruikersavatar
Supernova
Junior Stato
Berichten: 240
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 10:40
Locatie: Breda

Bericht door Supernova »

Bij mij doet ie dat altijd na het afzetten van de motor, dus zowel als het vriest als met het mooie weer van de afgelopen dagen. Volgens mij is het de compressor van het ventilatiesysteem.
GP 1.4 ed. Blue & Me Belly Sand Dance
hannes
Avere Una Vita
Berichten: 4560
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 9:28

Bericht door hannes »

Supernova schreef:Bij mij doet ie dat altijd na het afzetten van de motor, dus zowel als het vriest als met het mooie weer van de afgelopen dagen. Volgens mij is het de compressor van het ventilatiesysteem.
werkt die ook als je ventilatie uitstaat :roll:

heb net nog eens geprobeerd.
de moter laten afkoelen, en hem een paar maal gestart en uitgezet.
was nu niet meer te horen, zal vanmiddag als ik op het werk aankom ( ca 30 km ) er ook nog eens op letten :roll:

blijf het vreemd vinden dat ik het voorheen nog nooit gehoord heb :roll:
hannes
Avere Una Vita
Berichten: 4560
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 9:28

Bericht door hannes »

diabloNL schreef:Niet je benzinepomp die nog wat nadraait om te zorgen dat er benzine in de leiding achterblijft? Of misschien de motorfan die wat nakoelt? Zal er eens op letten vanmiddag.
thanks diablo :wink:
diabloNL
Senior Stato
Berichten: 761
Lid geworden op: do aug 17, 2006 17:09

Bericht door diabloNL »

Hmm...ik heb niets wat nadraait hannes, maar ik heb geen airco dus misschien dat het toch daarmee te maken heeft?
Afbeelding
"There are 10 kinds of people. Those who understand binary, and those who do not."
bartike
Membre D'Oro
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma mar 06, 2006 18:59
Locatie: Kapellen ->Belgium

Bericht door bartike »

koelschroef van de motor draait soms nog na als de motor afstaat
Afbeelding
joedelta

Bericht door joedelta »

Misschien het geluid van de automatisch sluitende luchtrecirculatieklep? (hoewel die volgens mij niet onderin zit, maar bovenin, maar goed, het is wel verbonden met de uitgang van de ventilatie bij de voeten.)

Bij mijn Lancia Delta en mijn Stilo kon je die goed horen, bij de GP is het me nog niet opgevallen.
Plaats reactie