INRIJDEN GP

Gebruikersavatar
SANDER
Junior Stato
Berichten: 307
Lid geworden op: di mei 22, 2007 21:24
Locatie: Amsterdam

INRIJDEN GP

Bericht door SANDER »

Kan iemand me vertellen hoe je het best je GP kan inrijden?? Hier en daar lees je verschillende verhalen, maar ik wil wel eens weten wat nou echt goed is voor een nieuwe auto en wat je nou juist niet moet doen met een nieuwe auto.

Graag jullie reacties en ervaringen !!!

Groet Sander

:D :D :D :D :D
Gebruikersavatar
Speedy
Membre D'Oro
Berichten: 1542
Lid geworden op: za sep 16, 2006 10:38

Bericht door Speedy »

Volgens de dealer hoefde ik de auto niet in te rijden, enkel de eerste 1000km wat rustig aan (lees niet richting de 5500rpm en met 160 over de snelweg), maar voor het overige zou het niet uit maken.
Dat inrijden is ook meer iets van "vroeger" volgens mij.
GP 1.4 16v Sport --> Evo 1.3 Multijet Dynamic
diabloNL
Senior Stato
Berichten: 761
Lid geworden op: do aug 17, 2006 17:09

Bericht door diabloNL »

"Inrijden" gebeurt tegenwoordig al in de fabriek. Gewoon zoals speedy al zei de eerste 1000KM rustig aan. Niet boven de 3500RPM maar zo af en toe mag je hem wel even iets verder doortrekken ander wordt ie lui. :P
Afbeelding
"There are 10 kinds of people. Those who understand binary, and those who do not."
bartike
Membre D'Oro
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma mar 06, 2006 18:59
Locatie: Kapellen ->Belgium

Bericht door bartike »

gas geven :wink:

tegenwoordig is inrijden niet meer nodig :wink:
Afbeelding
ExTaxi
Membre D'Oro
Berichten: 1763
Lid geworden op: za jun 17, 2006 10:13
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door ExTaxi »

warmrijden is wel van groot belang! Rij minimaal 10 minuten warm!
Fiat Grande Punto 130 pk mJTD Sport
New Orleans Blue - Blue&Me - Interscope - getinte zijruiten - cruisecontrol - regensensor
Gebruikersavatar
twcoolen
Nuovo Arrivato
Berichten: 62
Lid geworden op: za jan 20, 2007 15:52
Locatie: Hoensbroek/Heerlen

Bericht door twcoolen »

Ik ben de GP gaan halen bij Boot-Rialto in Alphen a/d Rijn. De monteur daar gaf mij het advies: Rijd binnendoor naar Utrecht, rijd kalm zodat de motorolie op temperatuur kan komen. Ga in Utrecht de A2 op richting zuiden (want daar moet ik heen) en rijd daar 120 in de 5e versnelling. Schakel na enkele kilometers terug naar de 4 en rijd 120 in deze versnelling. De motor maakt nu redelijk hoge toeren (ca 4000 geloof ik in de 1.4 16v). Schakel rond Den Bosch weer terug naar de 5/6.

Toen ik thuis kwam (220km op de teller) ben ik lekker gaan toeren en heb de wijzers regelmatig de 6000 rpm laten aanraken.

De vuistregel is naar mijn mening eigenlijk, zorg dat de motorolie warm is, verder maakt het dan niet veel meer uit...

Mijn 1.4 16v rijdt nu lekker pittig moet ik zeggen, na bijna 5000 op de teller...
GP Sport 1.4 16v-|-Chemical Grey & Inox Orange-|-Blue&Me-|-17 inch Chrome Shadow-|-Cruise Control-|-Privacy Glass
Gebruikersavatar
buxol
Avere Una Vita
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr feb 24, 2006 21:24
Locatie: Alphen a/d Rijn

Bericht door buxol »

Hahaha, ik heb de zelfde dealer. 'Inrijden? De motoren zijn tegenwoordig al ingereden in de fabriek.'
Had ook een GP met allemaal specificaties.
waterman
Nuovo Arrivato
Berichten: 56
Lid geworden op: za mar 24, 2007 20:26
Locatie: Monnickendam

inrijden

Bericht door waterman »

buxol schreef:Hahaha, ik heb de zelfde dealer. 'Inrijden? De motoren zijn tegenwoordig al ingereden in de fabriek.'
Nee, Buxol, dat is niet helemaal waar. Slechts dure "top"-merken (niet te mindere van fiat, hoor) laten hun motoren op een testbank indraaien. Ik heb het dan over Rolls-Royce, Ferrari, en dat soort auto's.
Echter, de huidige motoren zijn zo goed, dat inrijden niet echt noodzakelijk is. Maarrrrr... de eerste 1000 km je motor wat sparen is niet verkeerd, en komt het verbruik en geluid ten goede.

Waterman.
Gebruikersavatar
buxol
Avere Una Vita
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr feb 24, 2006 21:24
Locatie: Alphen a/d Rijn

Bericht door buxol »

Punt dat ik wilde maken: mijn verbazing dat zelfs binnen 1 dealer de tips verschillen. Wat nu echt waar is maakt mij niets uit...
Had ook een GP met allemaal specificaties.
waterman
Nuovo Arrivato
Berichten: 56
Lid geworden op: za mar 24, 2007 20:26
Locatie: Monnickendam

inrijden

Bericht door waterman »

Aah, ik snap wat je bedoelt.
Ja dat is inderdaad vreemd. Je zou toch denken dat ze bij dezelfde dealer allemaal hetzelfde verhaal moeten vertellen (fout of niet..)
Gebruikersavatar
SANDER
Junior Stato
Berichten: 307
Lid geworden op: di mei 22, 2007 21:24
Locatie: Amsterdam

Inrijden GP

Bericht door SANDER »

Allen bedankt voor de reacties, maar helaas is er niet 1 vuistregel waar iedereen mee komt, het is dus niet helemaal duidelijk (ook niet bij de dealers) hoe je een GP moet inrijden lijkt mij. Misschien komen er nog meer reacties, ik hoop het van harte !

In ieder geval allemaal bedankt tot nu toe !!

Groet Sander
Gebruikersavatar
Chem
Nuovo Arrivato
Berichten: 137
Lid geworden op: do mei 11, 2006 7:56

Bericht door Chem »

Ik heb deze link al eens eerder gepost op dit forum. Het is een interessant artikeltje over het inrijden van nieuwe motoren en samengevat staat erin wat de meeste mensen hier ook al zeggen: het is alleen maar goed om een WARME motor flink op toeren te brengen in alle versnellingen.
GPsport
Nuovo Arrivato
Berichten: 105
Lid geworden op: zo mar 19, 2006 16:53

Bericht door GPsport »

Als elke motor is ingereden in de fabriek, wat iemand hier suggereert, hoe kan het dan dat mijn motor steeds soepeler en sneller wordt?

Dus daar geloof ik niks van. Inrijden is belangrijk. Maar volgensmij is dat niet alleen voor de motor, ook voor de remmen en dergelijke.
GrandePunto Sport 130
Dennytje
Nuovo Arrivato
Berichten: 136
Lid geworden op: do sep 06, 2007 0:04

Bericht door Dennytje »

GPsport schreef:Als elke motor is ingereden in de fabriek, wat iemand hier suggereert, hoe kan het dan dat mijn motor steeds soepeler en sneller wordt?

Dus daar geloof ik niks van. Inrijden is belangrijk. Maar volgensmij is dat niet alleen voor de motor, ook voor de remmen en dergelijke.
Nogmaals, je rijd de motor niet in. Inrijden was vroeger om produktie foutjes (braampjes enzo) weg te werken binnen de motor. Waar jij het over hebt is je motor gewoon goed gebruiken. De kwaliteit van de motoren is zo goed, je hoeft echt niet meer in te rijden. Maar laat wel de motor op temperatuur komen!!
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Bericht door Bennink »

Geheel correct over de motor op temperatuur laten komen, Dennytje. Maar dat moet ook als je al tigduizend kilometer gereden hebt. De dealer raadde mij destijds wel aan rustig aan te doen met de auto en niet te veel toeren, maar dat was lastig: bij 120km/u draait de motor al 4000 rpm... Ik heb dan weer wel rustig aan gedaan bij de stoplichten (4 van de 5 keer ;) )
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Plaats reactie