INRIJDEN GP
INRIJDEN GP
Kan iemand me vertellen hoe je het best je GP kan inrijden?? Hier en daar lees je verschillende verhalen, maar ik wil wel eens weten wat nou echt goed is voor een nieuwe auto en wat je nou juist niet moet doen met een nieuwe auto.
Graag jullie reacties en ervaringen !!!
Groet Sander
Graag jullie reacties en ervaringen !!!
Groet Sander
Volgens de dealer hoefde ik de auto niet in te rijden, enkel de eerste 1000km wat rustig aan (lees niet richting de 5500rpm en met 160 over de snelweg), maar voor het overige zou het niet uit maken.
Dat inrijden is ook meer iets van "vroeger" volgens mij.
Dat inrijden is ook meer iets van "vroeger" volgens mij.
GP 1.4 16v Sport --> Evo 1.3 Multijet Dynamic
- twcoolen
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 62
- Lid geworden op: za jan 20, 2007 15:52
- Locatie: Hoensbroek/Heerlen
Ik ben de GP gaan halen bij Boot-Rialto in Alphen a/d Rijn. De monteur daar gaf mij het advies: Rijd binnendoor naar Utrecht, rijd kalm zodat de motorolie op temperatuur kan komen. Ga in Utrecht de A2 op richting zuiden (want daar moet ik heen) en rijd daar 120 in de 5e versnelling. Schakel na enkele kilometers terug naar de 4 en rijd 120 in deze versnelling. De motor maakt nu redelijk hoge toeren (ca 4000 geloof ik in de 1.4 16v). Schakel rond Den Bosch weer terug naar de 5/6.
Toen ik thuis kwam (220km op de teller) ben ik lekker gaan toeren en heb de wijzers regelmatig de 6000 rpm laten aanraken.
De vuistregel is naar mijn mening eigenlijk, zorg dat de motorolie warm is, verder maakt het dan niet veel meer uit...
Mijn 1.4 16v rijdt nu lekker pittig moet ik zeggen, na bijna 5000 op de teller...
Toen ik thuis kwam (220km op de teller) ben ik lekker gaan toeren en heb de wijzers regelmatig de 6000 rpm laten aanraken.
De vuistregel is naar mijn mening eigenlijk, zorg dat de motorolie warm is, verder maakt het dan niet veel meer uit...
Mijn 1.4 16v rijdt nu lekker pittig moet ik zeggen, na bijna 5000 op de teller...
GP Sport 1.4 16v-|-Chemical Grey & Inox Orange-|-Blue&Me-|-17 inch Chrome Shadow-|-Cruise Control-|-Privacy Glass
inrijden
Nee, Buxol, dat is niet helemaal waar. Slechts dure "top"-merken (niet te mindere van fiat, hoor) laten hun motoren op een testbank indraaien. Ik heb het dan over Rolls-Royce, Ferrari, en dat soort auto's.buxol schreef:Hahaha, ik heb de zelfde dealer. 'Inrijden? De motoren zijn tegenwoordig al ingereden in de fabriek.'
Echter, de huidige motoren zijn zo goed, dat inrijden niet echt noodzakelijk is. Maarrrrr... de eerste 1000 km je motor wat sparen is niet verkeerd, en komt het verbruik en geluid ten goede.
Waterman.
Inrijden GP
Allen bedankt voor de reacties, maar helaas is er niet 1 vuistregel waar iedereen mee komt, het is dus niet helemaal duidelijk (ook niet bij de dealers) hoe je een GP moet inrijden lijkt mij. Misschien komen er nog meer reacties, ik hoop het van harte !
In ieder geval allemaal bedankt tot nu toe !!
Groet Sander
In ieder geval allemaal bedankt tot nu toe !!
Groet Sander
Ik heb deze link al eens eerder gepost op dit forum. Het is een interessant artikeltje over het inrijden van nieuwe motoren en samengevat staat erin wat de meeste mensen hier ook al zeggen: het is alleen maar goed om een WARME motor flink op toeren te brengen in alle versnellingen.
Nogmaals, je rijd de motor niet in. Inrijden was vroeger om produktie foutjes (braampjes enzo) weg te werken binnen de motor. Waar jij het over hebt is je motor gewoon goed gebruiken. De kwaliteit van de motoren is zo goed, je hoeft echt niet meer in te rijden. Maar laat wel de motor op temperatuur komen!!GPsport schreef:Als elke motor is ingereden in de fabriek, wat iemand hier suggereert, hoe kan het dan dat mijn motor steeds soepeler en sneller wordt?
Dus daar geloof ik niks van. Inrijden is belangrijk. Maar volgensmij is dat niet alleen voor de motor, ook voor de remmen en dergelijke.
Geheel correct over de motor op temperatuur laten komen, Dennytje. Maar dat moet ook als je al tigduizend kilometer gereden hebt. De dealer raadde mij destijds wel aan rustig aan te doen met de auto en niet te veel toeren, maar dat was lastig: bij 120km/u draait de motor al 4000 rpm... Ik heb dan weer wel rustig aan gedaan bij de stoplichten (4 van de 5 keer )
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.