nieuwe TST JTD-motor voor Fiat

Alles wat met Fiat te maken heeft.
Plaats reactie
ExTaxi
Membre D'Oro
Berichten: 1763
Lid geworden op: za jun 17, 2006 10:13
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

nieuwe TST JTD-motor voor Fiat

Bericht door ExTaxi »

Fiat komt binnenkort met een nieuwe turbodiesel, die flink krachtiger is dan de huidige 1.9 JTD’s. Dankzij de Twin Stage Turbo-technologie (TST) heeft de topversie een specifiek vermogen van 100 pk per liter.

De nieuwe zestienkleps diesel heeft een cilinderinhoud van 1,9 liter. Het maximum koppel komt te liggen op 400 Nm. De JTD TST komt beschikbaar in twee varianten met respectievelijk 180 en 190 pk.

Het is nog niet bekend in welke auto’s de nieuwe diesel komt te liggen. Het is logisch dat de motor zijn weg naar de Fiat Croma vindt, maar ook de Bravo is een optie. En natuurlijk kunnen concerngenoten eveneens gebruikmaken van de nieuwe motor, met name de Alfa Romeo 159 is een belangrijke kandidaat.





bron: http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?ID=6653
Fiat Grande Punto 130 pk mJTD Sport
New Orleans Blue - Blue&Me - Interscope - getinte zijruiten - cruisecontrol - regensensor
joedelta

Bericht door joedelta »

mooi mooi mooi.....FIAT blijft voorop lopen met dieseltechnologie.
In de GP zal dit wel niet komen, dat is een beetje too much dacht ik zo :wink:

Ik heb wel gehoord dat FIAT ook bezig was met een lijn van kleinere diesels met een hoger vermogen (inhoud 1.6 met een vermogen vergelijkbaar met de huidige 1.9's), mogelijk maken die van dezelfde techniek gebruik.
skyfox
Nuovo Arrivato
Berichten: 23
Lid geworden op: zo mei 27, 2007 13:42
Locatie: Vlissingen

Bericht door skyfox »

Nu deze sterke motoren in de GP of de Bravo hangen en een fijne automaat eraan koppelen en dan is het modellengamma compleet 8)
De naam van de instelling waar een autogek word opgesloten: "de dealer"!
bartike
Membre D'Oro
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma mar 06, 2006 18:59
Locatie: Kapellen ->Belgium

Bericht door bartike »

ik wil hebben in GP :shock:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Bericht door Bennink »

joedelta schreef: In de GP zal dit wel niet komen, dat is een beetje too much dacht ik zo :wink:
Wellicht een extra versie van de Abarth?
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
ExTaxi
Membre D'Oro
Berichten: 1763
Lid geworden op: za jun 17, 2006 10:13
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door ExTaxi »

www.italiaspeed.com - 300Nm vanaf 1250 toeren.

The 1.9 JTD Twin Stage Turbo is the latest development within the Fiat Powertrain Technologies diesel family with a specific power close to 100 HP/l. This engine has been developed with the target to add to FPT Diesel portfolio an engine with high power & torque density, excellent low-end-torque and already capable to meet the future Euro 5 emission standards.

Based on the current 1.9 JTDM 16v engine, the engine will be available in two versions: 180 HP @ 4000 rpm and 190 HP @ 4000 rpm, both with 400 Nm torque @ 2000 rpm. The engine will be sold to both captive and non-captive customers, with the higher power output reserved to FGA applications. The low-end-torque has been improved by 50%, with 300 Nm available already from 1250 rpm.

These outstanding performances have been achieved basically through the introduction of an advanced charging technology, such as the Two Stage Turbocharger, together with proper design changes, to increase the thermostructural resistance with increased peak cylinder pressure (up to 180 bar) and exhaust gas temperature (up to 800 deg. C). The Two Stage Turbo (TST) technology allows to remove the usual constraints that the engineers have to face when the size of the turbocharger must be selected, that usually means to accept a compromise between power and low-end-torque. With TST we have a small turbocharger operating at low rpm for optimal lowend-torque and response from low vehicle speed. This small turbo is bypassed when the required power output increases and a second turbocharger with higher size comes into operation.

Besides the improvement of overall performances, the TST technology allows increasing the EGR rate without penalties on fuel consumption and therefore gives a relevant contribution towards NOx emission reduction. The engine has been designed to comply with Euro 5 emission standards. This target has been achieved thanks to: reduction of the CR from 17.5 to 16.5 and adoption of low-voltage; metallic glow plugs; improved EGR cooler (with by-pass) and EGR valve; adoption on Lambda sensor with DPF; and a new design of inlet ducts.
Fiat Grande Punto 130 pk mJTD Sport
New Orleans Blue - Blue&Me - Interscope - getinte zijruiten - cruisecontrol - regensensor
Plaats reactie