nieuw stuurhuis, toespoor verkeerd
nieuw stuurhuis, toespoor verkeerd
Nadat het sturhuis is vervangen heeft de FIAT garage de auto verkeerd uitgelijnd. Dit betekent dat ik in een paar duizend kilometer mijn voorbanden versleten heb. De binnenkant van de band was helemaal glad. (Teveel uitspoor) Bij AllTyre heb ik de banden laten vervangen en de auto uit laten lijnen. Links stond 1 graad verkeerd, rechts 45 minuten. Op de uitdraai van de uitlijningsapparatuur zag ik dat ze een GP sport hebben ingevoerd. Ik heb een 120 pk 1.9 diesel. Weet iemand of de toespoor van de 120pk en de 130pk 1.9 diesel verschilt? Zo ja waar vind ik de gegevens?
FIAT Grande Punto 1.4 T-Jet Sport 120 pk. 3 deurs, Crossover black, 3 hoofsteunen achter, 17" velgen, Blue@me nav, parkeersensoren, regensensor, anti whiplash hoofdsteunen.
Hier voor: FIAT Grande Punto Emotion. 1.9 JTD 120pk.
Hier voor: FIAT Grande Punto Emotion. 1.9 JTD 120pk.
Re: nieuw stuurhuis, toespoor verkeerd
Even een vraagje. In hoeverre staat vast dat de fout van de FIAT dealer de oorzaak is, en ben je van plan ze aansprakelijk te stellen voor de overmatige slijtage aan de banden?Harrie45 schreef:Nadat het sturhuis is vervangen heeft de FIAT garage de auto verkeerd uitgelijnd. Dit betekent dat ik in een paar duizend kilometer mijn voorbanden versleten heb. De binnenkant van de band was helemaal glad. (Teveel uitspoor) Bij AllTyre heb ik de banden laten vervangen en de auto uit laten lijnen. Links stond 1 graad verkeerd, rechts 45 minuten. Op de uitdraai van de uitlijningsapparatuur zag ik dat ze een GP sport hebben ingevoerd. Ik heb een 120 pk 1.9 diesel. Weet iemand of de toespoor van de 120pk en de 130pk 1.9 diesel verschilt? Zo ja waar vind ik de gegevens?
Maar over het toespoor: zie pagina 218 van het instructieboekje:
ongeacht de motor is het toespoor
voor: 1 +/- 1 mm totaal
achter: 1,3 +/- 2 mm totaal.
(onbelaste staat)
dat is balaceren uitlijnen merk je niet alleen pas als je banden op zijn.diabloNL schreef:Als hij niet goed is uitgelijnd merk je dat dan niet. Ik dacht altijdt dat je dat wel merkt aan het rijgedrag zoals het naar 1 kant trekken van de wagen.
2006 gp 1.4 starjet sport
2009 diverse verkeerde auto s
01-09-2016 gp 1.4 t=jet sport
2009 diverse verkeerde auto s
01-09-2016 gp 1.4 t=jet sport
Dus het is gewoon afwachten.walpunto schreef:dat is balaceren uitlijnen merk je niet alleen pas als je banden op zijn.diabloNL schreef:Als hij niet goed is uitgelijnd merk je dat dan niet. Ik dacht altijdt dat je dat wel merkt aan het rijgedrag zoals het naar 1 kant trekken van de wagen.
EDIT: Ik heb even op de factuur gekeken waar het stuurhuis is vervangen en er staat "voorwieluitlijning controleren". Hoe stellen ze dat bij eigenlijk?
"There are 10 kinds of people. Those who understand binary, and those who do not."
netwerk error, please ignore
Laatst gewijzigd door Harrie45 op zo jul 15, 2007 12:00, 2 keer totaal gewijzigd.
FIAT Grande Punto 1.4 T-Jet Sport 120 pk. 3 deurs, Crossover black, 3 hoofsteunen achter, 17" velgen, Blue@me nav, parkeersensoren, regensensor, anti whiplash hoofdsteunen.
Hier voor: FIAT Grande Punto Emotion. 1.9 JTD 120pk.
Hier voor: FIAT Grande Punto Emotion. 1.9 JTD 120pk.
De stuurstang verlengen/verkorten.diabloNL schreef:Dus het is gewoon afwachten.walpunto schreef:dat is balaceren uitlijnen merk je niet alleen pas als je banden op zijn.diabloNL schreef:Als hij niet goed is uitgelijnd merk je dat dan niet. Ik dacht altijdt dat je dat wel merkt aan het rijgedrag zoals het naar 1 kant trekken van de wagen.
EDIT: Ik heb even op de factuur gekeken waar het stuurhuis is vervangen en er staat "voorwieluitlijning controleren". Hoe stellen ze dat bij eigenlijk?
Overigens merkte ik wel iets. De rechtuit stabiliteit was minder. Maar je denkt al snel dat dat komt door de wind.
Over aansprakelijk stellen van de FIAT dealer, dat weet ik eerlijk gezegd niet. Voor mij is het overduidelijk dat het door hen komt. De dealer aansprakelijk stellen is erg moeilijk vrees ik. Het enige bewijs dat ik heb is het woord van de monteur bij AllTyre die zei dat ie flink verkeerd stond. En ikzelf heb er niets aangedaan. Helaas heb ik niet gevraagd de oude banden te bewaren.
FIAT Grande Punto 1.4 T-Jet Sport 120 pk. 3 deurs, Crossover black, 3 hoofsteunen achter, 17" velgen, Blue@me nav, parkeersensoren, regensensor, anti whiplash hoofdsteunen.
Hier voor: FIAT Grande Punto Emotion. 1.9 JTD 120pk.
Hier voor: FIAT Grande Punto Emotion. 1.9 JTD 120pk.
- ed.de.vries
- Membre D'Oro
- Berichten: 1276
- Lid geworden op: vr dec 01, 2006 0:09
- Locatie: Grevenbicht
Balanceren heeft te maken met :onbelans:in een of meerdere
wielen/banden.Dit kan meerdere oorzaken hebben,maar meestal in de banden. stoepranden raken-kan ook onbelans veroorzaken uiteraard.
Het kan zelfs in de aandrijving (as) zitten.
Trillen in het stuur is voelbaar , denk dan dat het meestal uit de voorparty komt.
Trillen in de bodem/voelbaar in de voeten bijvoorbeeld.of dof grommend geluid bij het rijden,komt vaker van achter party.
Het zg: geen goede sporing/uitlijning merk je meestal met onkoers vastheid tijdens rechtuit rijden bijvoorbeeld.
Moet wel het wegdek niet schuin aflopen,en geen spoorrillen hebben natuurlijk.
Ook met behoorlijk remmen,kan/zal de auto gaan trekken naar enige zijde.
Dus :onbelans; is heel wat anders dan, geen goede sporing :uitlijnen.
Beiden zijn overigens nadelig voor banden/aandrijf zaken.
Altijd een banden specialist opzoeken,deze zien vrijwel direct wat er
eventueel aan de hand kan zijn.
Groetjes.
Ed.de.Vries.
grevenbicht.
wielen/banden.Dit kan meerdere oorzaken hebben,maar meestal in de banden. stoepranden raken-kan ook onbelans veroorzaken uiteraard.
Het kan zelfs in de aandrijving (as) zitten.
Trillen in het stuur is voelbaar , denk dan dat het meestal uit de voorparty komt.
Trillen in de bodem/voelbaar in de voeten bijvoorbeeld.of dof grommend geluid bij het rijden,komt vaker van achter party.
Het zg: geen goede sporing/uitlijning merk je meestal met onkoers vastheid tijdens rechtuit rijden bijvoorbeeld.
Moet wel het wegdek niet schuin aflopen,en geen spoorrillen hebben natuurlijk.
Ook met behoorlijk remmen,kan/zal de auto gaan trekken naar enige zijde.
Dus :onbelans; is heel wat anders dan, geen goede sporing :uitlijnen.
Beiden zijn overigens nadelig voor banden/aandrijf zaken.
Altijd een banden specialist opzoeken,deze zien vrijwel direct wat er
eventueel aan de hand kan zijn.
Groetjes.
Ed.de.Vries.
grevenbicht.
Dus wat is het nou want de een zegt dit en de ander dat. Leek mij namelijk ook dat je het merkt aan het niet rechtuit rijden van de wagen.walpunto schreef:dat is balaceren uitlijnen merk je niet alleen pas als je banden op zijn.diabloNL schreef:Als hij niet goed is uitgelijnd merk je dat dan niet. Ik dacht altijdt dat je dat wel merkt aan het rijgedrag zoals het naar 1 kant trekken van de wagen.
"There are 10 kinds of people. Those who understand binary, and those who do not."
Vandaag heb ik de versleten banden naar de FIAT dealer gebracht. Hij zou contact opnemen met de importeur. Overigens heb ik maar zo'n 16000 km op die banden gereden. In de winter hebben er winterbanden op gelegen.
FIAT Grande Punto 1.4 T-Jet Sport 120 pk. 3 deurs, Crossover black, 3 hoofsteunen achter, 17" velgen, Blue@me nav, parkeersensoren, regensensor, anti whiplash hoofdsteunen.
Hier voor: FIAT Grande Punto Emotion. 1.9 JTD 120pk.
Hier voor: FIAT Grande Punto Emotion. 1.9 JTD 120pk.
eveneens ongelijkmatige slijtage
Vorige week liep ik eens een rondje om mijn punto 1.4 ed. prima van april 2006 en tot mijn verbazing zag ik dat mijn voorbanden aan de binnenzijde allebei volledig glad waren. Heb even gebeld met de dealer (Weijers Auto, Ridderkerk) en deze gaf aan dat dit kwam door een verkeerd spoor. Op mijn vraag of dit door hen kwam (vervanging stuurhuis en later vervanging stabilisatorstang) was het antwoord een stellig nee. De juiste uitlijning kan al bij het enthousiast nemen van een stoepje bij het parkeren van slag raken. In mijn ogen een ongeloofwaardige verklaring. Ik was van mening dat er bij het vervangen van het stuurhuis ook opnieuw uitgelijnd moest worden, maar dat was niet zo (volgens de dealer).
Nu ben ik zeker geen wilde rijder (gaat ook niet met een 1.4'tje), maar net 22.000 km op een nieuwe set banden is minimaal. Weer een tegenvallertje dus.
Zitten nu weer verse bandjes op, maar moet nog wel uitgelijnd worden.
Kosten: 45 euro en de dealer neemt de kosten niet op zich. Jammer maar helaas.
Nu ben ik zeker geen wilde rijder (gaat ook niet met een 1.4'tje), maar net 22.000 km op een nieuwe set banden is minimaal. Weer een tegenvallertje dus.
Zitten nu weer verse bandjes op, maar moet nog wel uitgelijnd worden.
Kosten: 45 euro en de dealer neemt de kosten niet op zich. Jammer maar helaas.
Je banden moeten altijd onder een bepaalde schuinte staan. Wanneer ze kaarsrecht zouden staan gaat de auto zijn eigen weg zoeken en krijg je een zeer onrustig weggedrag. De mate waarin ze schuin staan moet wel binnen de normen van de fabriek zijn. Dat is altijd een compromis tussen stabiel rijgedrag enerzijds en minimale en gelijkmatige slijtage anderzijds.swans schreef:is het dan niet dat de wielvlucht verkeerd staat?
dan staan je banden overdreven scheef / \ ipv | |
beetje dtm stijl zeg maar
Bij DTM/racerij is slijtage natuurlijk van ondergeschikt belang aan wegligging. Een race is hooguit een paar honderd km en er wordt ook nog van banden gewisseld.
-
- Avere Una Vita
- Berichten: 4017
- Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
- Locatie: Axel
- Contacteer:
nee maar je wielvlucht kan wel binnen de normen staan maar nog steeds te schuin ivm met verkeerde slijtage van de banden.
laten controleren is het beste
uitlijning
balancering
wielvlucht
de hele rattaplan!
laten controleren is het beste
uitlijning
balancering
wielvlucht
de hele rattaplan!
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
and then act like a bitch all the time