stil vallen

Plaats reactie
ads
Nuovo Arrivato
Berichten: 80
Lid geworden op: di nov 14, 2006 16:40
Locatie: België

stil vallen

Bericht door ads »

reeds van bij aankoop van onze gp hebben we het volgende "probleem".
Als de auto in 1e versnelling staat, en dan wil ik vanuit stilstand vertrekken, moet ik voldoende op het gaspedaal duwen, of anders valt de auto stil. Mijn vorige wagen (seat ibiza tdi 110 pk) had daar geen last van. Nu heeft mijn gp (1.3 multijet emotion) daar wel veel last van. Volgens de garage is dit een normaal fenomeen bij de gp, en naar het schijnt zou de opel astra daar nog veel meer last van hebben. Ik geloof er precies niet veel van. Iemand meer info?
Ik heb immers nog steeds last van mijn olieverlies ook (zie ander topic), en ik vind ook dat de auto in 1e versnelling bij het vertrekken uit stilstand nogal "gromt".
Jelte
Junior Stato
Berichten: 362
Lid geworden op: zo dec 10, 2006 18:44
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jelte »

De 1300 JTD staat er om bekend. Ik heb het af en toe, maar bij de Opels is het inderdaad een ramp weet ik uit een goede bron.

Groeten,

Jelte
Grande Punto Sport 1.3 16V JTD
Caribean Orange, skydome, privacy glass, cruise control, radio mp 3 speler
joedelta

Bericht door joedelta »

Ik ken de 1.3 MultiJet 16V uit de Panda van mijn schoonvader, waar ik zo af en toe in rijd, maar ik ken het probleem niet en hoor mijn schoonvader er ook nooit over klagen.
ineke
Avere Una Vita
Berichten: 3956
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 8:01
Locatie: Tilburg

Bericht door ineke »

Misschien een kwestie van afstellen.
Stilo Abarth 5M17 MS Limited Edition 2.4 20V kleur Ferrari rood 170PK.(handgeschakeld).
ads
Nuovo Arrivato
Berichten: 80
Lid geworden op: di nov 14, 2006 16:40
Locatie: België

Bericht door ads »

dat heb ik ook tegen de dealer gezegd ineke, maar volgens de dealer kan je dit niet afstellen? Ik heb er toch ernstig mijn twijfels over...
ineke
Avere Una Vita
Berichten: 3956
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 8:01
Locatie: Tilburg

Bericht door ineke »

ads schreef:dat heb ik ook tegen de dealer gezegd ineke, maar volgens de dealer kan je dit niet afstellen? Ik heb er toch ernstig mijn twijfels over...

Ja ik ook.
Stilo Abarth 5M17 MS Limited Edition 2.4 20V kleur Ferrari rood 170PK.(handgeschakeld).
ads
Nuovo Arrivato
Berichten: 80
Lid geworden op: di nov 14, 2006 16:40
Locatie: België

Bericht door ads »

nog iemand die dit probleem heeft, of die er weet van heeft dat dit kan voorvallen? En kan dit inderdaad niet afgesteld worden? Graag wat meer reacties, zodat ik mij zeker van mijn stuk voel, alvorens de dealer eens goed mijn mening te zeggen.
Gebruikersavatar
Peli
Junior Stato
Berichten: 437
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 10:26
Locatie: Almere

Bericht door Peli »

ads schreef:nog iemand die dit probleem heeft, of die er weet van heeft dat dit kan voorvallen? En kan dit inderdaad niet afgesteld worden? Graag wat meer reacties, zodat ik mij zeker van mijn stuk voel, alvorens de dealer eens goed mijn mening te zeggen.
Ik heb dit af en toe met mijn 1.4 16V valt ook stil en schiet dan in één keer naar voren (lijkt wel een turbo) hihiihi
GP 1.4 STARJET 16V EMOTION CHIARO AZUUR MET.
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Bericht door scoop »

offtopic: 1.3 mJTD Emotion? Ik was in de veronderstelling dat dat niet kon? Tenminste, toen ik in november/december 2006 m'n GP bestelde, kon het niet volgens de dealer. Niet dat ik spijt heb van de 1.9 mJTD Emotion... 8)

Jouw Ibiza 1.9 TDI had natuurlijk veeeel meer koppel, wat een enorm verschil oplevert onderin de toeren. Zoals elders op het forum ook al eens is opgemerkt, zit er zeker ook verschil in levendigheid tussen de multijet en VAG dieselmotoren tot aan 2000 toeren. Ik vond het verschil al erg groot tussen mijn Polo 1.9 SDI en 1.9 multijet (kun je nagaan), laat staan wanneer je van een 110pk TDI naar een 1.3 multijet gaat. Onderin de toeren zijn de multijets gewoon "niet echt thuis" om het zo maar te zeggen. Pas bij 2000 toeren (wanneer de turbo erbij komt) wordt ie pas echt levendig.

Ik vrees dat je dealer hier bar weinig aan kan doen. Misschien kun je het wat tegengaan door je manier van rijden aan te passen (lees: iets meer toeren maken voordat je de koppeling helemaal op laat komen)? Een andere optie is een ECU remap (a.k.a. chippen), of een zgn. powerbox, zodat de turbo iets eerder al komt inzetten.
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Bericht door Bennink »

Kennis van me heeft zijn 1.3 90pk m-jet gechiptuned en hij zegt dat het veel en veel beter is nu.
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
ads
Nuovo Arrivato
Berichten: 80
Lid geworden op: di nov 14, 2006 16:40
Locatie: België

Bericht door ads »

bij ons in België kan een 1.3 mjt Emotion wel hoor scoop.

Ik weet dat het een enorm verschil is met mijn Ibiza, maar toch, een diesel die stil valt, nog maar weinig gehoord.

Chiptunen zal ik zeker niet doen, ben daar niet zo voor te vinden.
Verder vind ik wel dat mijn motor zijn werk naar behoren doet, je voelt inderdaad dat vanaf 2000 toeren de turbo open gaat, en voor mij is dat meer als voldoende. De zotte jonge tijd van met mijn ibizaatje is al een tijdje vervlogen :oops:
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Bericht door scoop »

Ach natuurlijk, in België is dat wel mogelijk.

Chippen hoef je natuurlijk niet louter vanwege de extra pk's te doen, ondanks dat de meesten die het doen daar waarschijnlijk wél voor doen. Zeker als je een bedrijf kunt vinden dat ook echt een tuning specifiek naar jouw wensen uitvoert (het oplossen van het grote turbo-gat). Maar ik kan me heel goed voorstellen dat je liever ziet dat FIAT hier wat aan doet.
ads
Nuovo Arrivato
Berichten: 80
Lid geworden op: di nov 14, 2006 16:40
Locatie: België

Bericht door ads »

inderdaad, vind ik een minpuntje van deze fiat.
Plaats reactie