speling in aandrijflijn?

Plaats reactie
jamathi
Nuovo Arrivato
Berichten: 10
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 16:23
Locatie: wierden

speling in aandrijflijn?

Bericht door jamathi »

Terug van vakantie moet ik toch nodig de dealer eens bezoeken.
Een paar problemen kwam ik hier op de site al tegen zoals; het klapperen rechtsvoor, het slecht sluiten van de portieren enz. enz. maar onderstaande problemen ben ik nog niet tegen gekomen.

De koppeling:
Tijdens een dagtripje in Kroatië had ik plotseling geen koppeling meer! daar sta je dan, gelukkig op een rustige landweg en niet in een tunnel of zo, direct na het openen van de motorkap was het probleem zichtbaar, beide bouten van de koppelingcilinder waren los gelopen.
Dit kan natuurlijk niet zomaar, ze zijn nooit goed aangedraaid geweest, 1 bout was probleemloos opnieuw te plaatsen maar de andere is blijkbaar lang in het laatste stukje schroefdraad blijven hangen waardoor het iets was uitgelubberd maar na wat pogingen is het toch gelukt en tot nu toe (2000 km.verder) zit alles nog goed vast.

Speling:
Een ander probleem die ik hier op dit forum nog niet ben tegen gekomen is de vermoedelijke speling in de aandrijflijn.
Tijdens de reis naar Kroatië hebben we (hoe kan het ook anders), regelmatig in de file gestaan, ik had vooral tijdens het langzaam in de file rijden telkens het probleem dat de GP in een erg onaangename cadans terecht kwam (schokken) wat erg lijkt op speling in de aandrijflijn.

Sleutel:
Het komt regelmatig voor dat de sleutel erg moeilijk op het contact kan worden gedraaid? En dat de knopjes op de sleutel erg gevoelig zijn.

Verbruik:
Dit viel zwaar tegen.
Ik vind dat het verbruik en de prestatie van de GP 1400 8v niet overeen komen.
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Re: speling in aandrijflijn?

Bericht door Bennink »

jamathi schreef: De koppeling:
Tijdens een dagtripje in Kroatië had ik plotseling geen koppeling meer! daar sta je dan, gelukkig op een rustige landweg en niet in een tunnel of zo, direct na het openen van de motorkap was het probleem zichtbaar, beide bouten van de koppelingcilinder waren los gelopen.
Dit kan natuurlijk niet zomaar, ze zijn nooit goed aangedraaid geweest, 1 bout was probleemloos opnieuw te plaatsen maar de andere is blijkbaar lang in het laatste stukje schroefdraad blijven hangen waardoor het iets was uitgelubberd maar na wat pogingen is het toch gelukt en tot nu toe (2000 km.verder) zit alles nog goed vast.
Raar verhaal, klinkt als een slordigheid en heb hier inderdaad nog niet eerder van gehoord. Wel fijn dat je dat zelf ter plekke kon verhelpen en dat je vakantie niet in de soep viel.
jamathi schreef: Speling:
Een ander probleem die ik hier op dit forum nog niet ben tegen gekomen is de vermoedelijke speling in de aandrijflijn.
Tijdens de reis naar Kroatië hebben we (hoe kan het ook anders), regelmatig in de file gestaan, ik had vooral tijdens het langzaam in de file rijden telkens het probleem dat de GP in een erg onaangename cadans terecht kwam (schokken) wat erg lijkt op speling in de aandrijflijn.
Volgens mij is dat schokken bij lage snelheden wel bekend, maar ik geloof dat niemand op het idee kwam van speling in de aandrijflijn. Ik heb er zelf niet zo veel verstand van, maar het klinkt aannemelijk. Ik heb hier zelf ook wel wat last van, vooral als je het gas loslaat bij lage snelheden en dan weer intrapt.
jamathi schreef: Verbruik:
Dit viel zwaar tegen.
Ik vind dat het verbruik en de prestatie van de GP 1400 8v niet overeen komen.
Mee eens ;) Rijd ook een 1.4 8v en vind m niet snel. Echter: toen ik m van de dealer kreeg leek de 8-klepper helemaal niet vooruit te branden, maar nu (na 52600) gaat dat prima. Wel flink de toeren erin houden (met als gevolg dat het verbruik naar beneden gaat). Gemiddeld rijd ik ongeveer tussen de 1:14 en 1:15 (met 75% snelweg).
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
joedelta

Bericht door joedelta »

Niet al je problemen heb ik ooit eerder gezien bij mezelf of een andere GP op het forum.

Het punt met de sleutel die lastig gedraaid kan worden en gevoelige knopjes is wel bekend.
Op zich zijn de knopjes volgens mij niet overgevoelig, maar door de afwijkende stand van het contactslot (dit is zo geplaatst ter voorkoming van letsel aan de knieën bij een frontale aanrijding) pak je soms de knopjes vast bij het draaien van de sleutel. Dat is een kwestie van wennen. Ik was er snel aan gewend en weet nu niet beter meer; sterker nog, ik vind nu auto's met een contactslot op de gebruikelijke plek irritant, want daar zit de sleutel veel dichter bij je knieën. Het lastig draaien van de sleutel heb ik ook gehad, maar dat was eenvoudig op te lossen door de dealer door het slot te smeren.

Je punt over speling van de aandrijflijn zou zo maar een hoog waarheidsgehalte kunnen hebben, hoewel ik er ook rekening mee houd dat hier een electronisch probleempje speelt dat zorgt voor het schokken en dat een mechanische oorzaak lijkt te hebben. Zelf heb ik dit probleem trouwens niet.
bartike
Membre D'Oro
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma mar 06, 2006 18:59
Locatie: Kapellen ->Belgium

Re: speling in aandrijflijn?

Bericht door bartike »

jamathi schreef: Speling:
Een ander probleem die ik hier op dit forum nog niet ben tegen gekomen is de vermoedelijke speling in de aandrijflijn.
Tijdens de reis naar Kroatië hebben we (hoe kan het ook anders), regelmatig in de file gestaan, ik had vooral tijdens het langzaam in de file rijden telkens het probleem dat de GP in een erg onaangename cadans terecht kwam (schokken) wat erg lijkt op speling in de aandrijflijn.
het kan ook in de koppeling zitten, daar zitten veertjes in om de schok op te vangen van het vertrek.
wat gebeurt er als je een beetje meer gas geeft bij het vertrekken? heeft hij het dan nog?
Afbeelding
joedelta

Re: speling in aandrijflijn?

Bericht door joedelta »

bartike schreef:
het kan ook in de koppeling zitten, daar zitten veertjes in om de schok op te vangen van het vertrek.
wat gebeurt er als je een beetje meer gas geeft bij het vertrekken? heeft hij het dan nog?


Gelukkig zijn het bij de GP maar "veertjes" en gaat het bij mij allemaal redelijk soepel. Bij de Stilo die ik had leek het wel alsof er complete schokbrekers met Novitec sportveren onder zaten.....dat maakte soepel koppelen bij de Stilo vaak een behoorlijke opgave, zeker in het begin.
Gebruikersavatar
chrispino
Membre D'Oro
Berichten: 1451
Lid geworden op: di aug 29, 2006 20:15
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: speling in aandrijflijn?

Bericht door chrispino »

joedelta schreef:
bartike schreef:
het kan ook in de koppeling zitten, daar zitten veertjes in om de schok op te vangen van het vertrek.
wat gebeurt er als je een beetje meer gas geeft bij het vertrekken? heeft hij het dan nog?


Gelukkig zijn het bij de GP maar "veertjes" en gaat het bij mij allemaal redelijk soepel. Bij de Stilo die ik had leek het wel alsof er complete schokbrekers met Novitec sportveren onder zaten.....dat maakte soepel koppelen bij de Stilo vaak een behoorlijke opgave, zeker in het begin.
Gelukkig heb je geen stilo meer maar een GP. :wink:
joedelta

Re: speling in aandrijflijn?

Bericht door joedelta »

chrispino schreef: Gelukkig heb je geen stilo meer maar een GP. :wink:
Niet meer nee.....de Stilo beviel me overigens toen prima, maar ik vind de GP toch echt een stuk lekkerder rijden....
Plaats reactie