Het grote detailing (poets) topic
Geplaatst: za okt 20, 2007 17:16
Zoals beloofd, hierbij de start van het poetstopic. Ik zal heel, heel veel informatie hier geven, en probeer alle vragen te beantwoorden. Dit topic zal gaan om een goede basis te geven in de lak onderhoud van je Grande Punto! Ik poets veel machinaal, maar dat is niet geheel eerlijk tegenover mensen die net beginnen
Om los te branden neem ik voor mijzelf altijd 3 regels in acht neem
- Neem de tijd! Een haast klus werkt gewoon weg niet. Een wagen ziet rommelig, je kan beter met je vieze auto wachten tot je echt tijd hebt!
- Zorg voor beschutting; Poetsen in de zon kan geen enkel product tegen. Ondergrond wordt te warm en zal een crime zijn uit te poetsen
- Zorg voor kwaliteits spullen, zal ik later op terug komen
Verder is het belangrijk om in stappen te werken!
Dit is globaal wat ik ga uitleggen
1. Wassen
2. Lak reinigen & cleanen
3. Lak voeden
4. Lak beschermen
5. Bijhouden
6. Interieur
7. Overige onderdelen
Wassen
Het belangrijkste is, dat je eerst een rondje rond de auto loopt en in je op neemt wat voor vuil er aan de wagen gehecht is. Zitten er vliegen op? teerspetters of harspuntjes, en natuurlijk interieur en je velgen. Op deze manier weet je precies wat je tewachten staat om je auto in topconditie te krijgen.
Een goede wasbeurt vermindert de kans op swirls
Wat heb je nodig
- 3 emmers (maar 2 voldoen ook)
- Washmit
- Kwalitatief goede shampoo
- Watermagneet
- Goede velgenborstel
Wat is er mis met een spons
Duizenden mensen gebruiken een spons om hun auto te wassen. Vaak een oude vieze die ergens onderin een aanrechtkastje ligt tussen de zemen ed. Het heeft allemaal te maken met de structuur van een spons:
Stel je nu eens voor, dat er zand en vuil op jou autolak zit. Dit zijn scherpe krassende deeltjes. Kan remstof zijn, zand of andere substanties
Als je nu een spons hier boven legt terwijl je je auto wast, dan komt in plaatje genoemde grit vast te zitten tussen je spons, en je lak!.
Hierdoor onstaan minime krasjes in de blanke lak die door het zonlicht weerkaatsen en je soort van spinnenweb in je blanke lak ziet. Genaamd Swirls.
Het resultaat van wassen met een spons en een wasstraat (daar praat ik nieteens over, welke wasstraat dan ook is schadelijk!)
Wat is een washmit?
Washmits zijn zogenaamde washandschoenen. Deze zijn er in alle soorten en maten en ook merken. Deze handschoenen lossen de problemen op die een spons wel geeft. Zelf gebruik ik de normale washmit van Meguiars. Deze heb ik al 100 keren gebruikt, nog steeds goed en altijd schoon te wassen.
(koop geen goedkoop ding, die hebben niet de kwaliteit, en uiteindelijk koop je toch de duurdere. Dus zonde van je geld)
Wash Mitts
Lambswool and Sheepswool wash mitts have been developped to get around the problems of sponges trapping grit particles by the flat face. If you run your fingers through a lambwool mitt, you can see that it is deep pile and not flat faced:
Terugkomend op vuil op je lak. Als je aan het wassen bent met een washmit dan absorbeert het fabricaat (microvezel of lamswol) het vuil en zorgt ervoor dat het niet op de lak mee wordt getrokken en dus zo veilig verwijderd zodat het geen krassen meer kan maken.
Note: Washmits zijn vele malen beter als een spons. Maar toch voorkomt dit niet volledig swirls te voorkomen
Zoveel shampoos, welke moet ik kiezen?
Ik weet dat er een hele hoop soorten shampoo te koop zijn. Slechte, en goede. De shampoo die in wash&wax kitjes van de halfords zitten kan je gebruiken om wax van je lak te strippen. Die bieden totaal geen voeding. Sommige mensen vertellen wel eens dat ze dreft gebruiken.....
Als je naar een shampoo kijkt gaat het om de volgende eigenschappen.
1. Glijmiddel in wasoplossing - Kortom schuim! Een goede shampoo zorgt voor voldoende shuim en weekt vuil los. Icm met een washmit worden swirls tot een minimum beperkt. Het maakt het wassen soms zelf leuk als je ineen een explosie van schuim in je emmer vind.
2. Conditioners, een shampoo moet er niet voor zorgen dat je net gepoetste werk de volgende keer eraf gestript word. Het is belangrijker om de wax laag de voeden zodat er een mooie glans achter blijft. Je kan het goed voelen na het wassen. Na het wassen behoort de lak zacht aan te voelen en niet ruw.
Met dit in gedachte zijn er best wat shampoos die hier aan voldoen. En dan komt persoonlijke voorkeur naar voren . Mijn voorkeuren:
Meguiars #62 Bodywork Shampoo & Conditioner (my favourite)
Meguiars Gold Class Bodywork Shampoo & Conditioner
NXT Carwash
Meguiars Hyper Wash
Waarom minimaal 2 emmers
Ook hierbij, mensen gebruiken vaak maar 1 emmer tijdens het wassen.
Ik 3
1 - voor velgenborstel en toebehoren
1 - voor shampoo emmer
1 - voor uitspoelen washmit
Ook hierbij moet gezorgd worden dat vuil gescheiden wordt. Ik gebruik meestal lauw water Je stopt je washmit in de emmer met sop doet 1 plaatseel (gelang hoe vies) en wast hem daarna uit in de uitspoel emmer. Zo blijft je sop schoon en trek je niet weer dat vieze water je lak op.
Vandaag even foto gemaakt voor jullie, wat het verschil is
Vies uitspoelwater
Schoon waswater
Drogen
Hier kan ik nog een trucje geven welke dat vermakkelijkt. Drogen doormiddel van water. Klinkt raar maar ik zal het uitleggen. Zolang een waterstraal 1 massieve straal is (tuinslang zonder koppeling)trekt deze het water in een groot vlak van de wagen. Waardoor er slechts een paar druppeltjes achterblijven. Ik gebruik een tussenkoppeling (€2,99) wat ook het zelfde effect geeft.
En wat er overblijft om te drogen
Dan het drogen zelf. Een zeem, net zoals een spons, een veel gebruikt auto was hulpmiddel. Hier geldt hetzelfde als met een spons. Een eventueel achtergelaten zandkorrel is al voldoende om tussen zeem en lak een krassend effect te zorgen. Zelf gebruik ik graag een zogenaamde watermagneet. Dit is een grote microvezel doek die het water in 1 keer absorbeert en niet uitgewrongen hoeft te worden. Gewoon in zijn geheel op het lakwerk, en deze voorzichtig rond trekken.
Hoe wassen de pro jongens? Precies hetzelfde. Echter gebruiken wij een schuimlans om eerst een auto in te schuimen zodat het meeste vuil er al af is voordat wij beginnen met wassen. Met drogen een quick detailer en je hebt een streeploos resultaat!
Na 5 min
Om los te branden neem ik voor mijzelf altijd 3 regels in acht neem
- Neem de tijd! Een haast klus werkt gewoon weg niet. Een wagen ziet rommelig, je kan beter met je vieze auto wachten tot je echt tijd hebt!
- Zorg voor beschutting; Poetsen in de zon kan geen enkel product tegen. Ondergrond wordt te warm en zal een crime zijn uit te poetsen
- Zorg voor kwaliteits spullen, zal ik later op terug komen
Verder is het belangrijk om in stappen te werken!
Dit is globaal wat ik ga uitleggen
1. Wassen
2. Lak reinigen & cleanen
3. Lak voeden
4. Lak beschermen
5. Bijhouden
6. Interieur
7. Overige onderdelen
Wassen
Het belangrijkste is, dat je eerst een rondje rond de auto loopt en in je op neemt wat voor vuil er aan de wagen gehecht is. Zitten er vliegen op? teerspetters of harspuntjes, en natuurlijk interieur en je velgen. Op deze manier weet je precies wat je tewachten staat om je auto in topconditie te krijgen.
Een goede wasbeurt vermindert de kans op swirls
Wat heb je nodig
- 3 emmers (maar 2 voldoen ook)
- Washmit
- Kwalitatief goede shampoo
- Watermagneet
- Goede velgenborstel
Wat is er mis met een spons
Duizenden mensen gebruiken een spons om hun auto te wassen. Vaak een oude vieze die ergens onderin een aanrechtkastje ligt tussen de zemen ed. Het heeft allemaal te maken met de structuur van een spons:
Stel je nu eens voor, dat er zand en vuil op jou autolak zit. Dit zijn scherpe krassende deeltjes. Kan remstof zijn, zand of andere substanties
Als je nu een spons hier boven legt terwijl je je auto wast, dan komt in plaatje genoemde grit vast te zitten tussen je spons, en je lak!.
Hierdoor onstaan minime krasjes in de blanke lak die door het zonlicht weerkaatsen en je soort van spinnenweb in je blanke lak ziet. Genaamd Swirls.
Het resultaat van wassen met een spons en een wasstraat (daar praat ik nieteens over, welke wasstraat dan ook is schadelijk!)
Wat is een washmit?
Washmits zijn zogenaamde washandschoenen. Deze zijn er in alle soorten en maten en ook merken. Deze handschoenen lossen de problemen op die een spons wel geeft. Zelf gebruik ik de normale washmit van Meguiars. Deze heb ik al 100 keren gebruikt, nog steeds goed en altijd schoon te wassen.
(koop geen goedkoop ding, die hebben niet de kwaliteit, en uiteindelijk koop je toch de duurdere. Dus zonde van je geld)
Wash Mitts
Lambswool and Sheepswool wash mitts have been developped to get around the problems of sponges trapping grit particles by the flat face. If you run your fingers through a lambwool mitt, you can see that it is deep pile and not flat faced:
Terugkomend op vuil op je lak. Als je aan het wassen bent met een washmit dan absorbeert het fabricaat (microvezel of lamswol) het vuil en zorgt ervoor dat het niet op de lak mee wordt getrokken en dus zo veilig verwijderd zodat het geen krassen meer kan maken.
Note: Washmits zijn vele malen beter als een spons. Maar toch voorkomt dit niet volledig swirls te voorkomen
Zoveel shampoos, welke moet ik kiezen?
Ik weet dat er een hele hoop soorten shampoo te koop zijn. Slechte, en goede. De shampoo die in wash&wax kitjes van de halfords zitten kan je gebruiken om wax van je lak te strippen. Die bieden totaal geen voeding. Sommige mensen vertellen wel eens dat ze dreft gebruiken.....
Als je naar een shampoo kijkt gaat het om de volgende eigenschappen.
1. Glijmiddel in wasoplossing - Kortom schuim! Een goede shampoo zorgt voor voldoende shuim en weekt vuil los. Icm met een washmit worden swirls tot een minimum beperkt. Het maakt het wassen soms zelf leuk als je ineen een explosie van schuim in je emmer vind.
2. Conditioners, een shampoo moet er niet voor zorgen dat je net gepoetste werk de volgende keer eraf gestript word. Het is belangrijker om de wax laag de voeden zodat er een mooie glans achter blijft. Je kan het goed voelen na het wassen. Na het wassen behoort de lak zacht aan te voelen en niet ruw.
Met dit in gedachte zijn er best wat shampoos die hier aan voldoen. En dan komt persoonlijke voorkeur naar voren . Mijn voorkeuren:
Meguiars #62 Bodywork Shampoo & Conditioner (my favourite)
Meguiars Gold Class Bodywork Shampoo & Conditioner
NXT Carwash
Meguiars Hyper Wash
Waarom minimaal 2 emmers
Ook hierbij, mensen gebruiken vaak maar 1 emmer tijdens het wassen.
Ik 3
1 - voor velgenborstel en toebehoren
1 - voor shampoo emmer
1 - voor uitspoelen washmit
Ook hierbij moet gezorgd worden dat vuil gescheiden wordt. Ik gebruik meestal lauw water Je stopt je washmit in de emmer met sop doet 1 plaatseel (gelang hoe vies) en wast hem daarna uit in de uitspoel emmer. Zo blijft je sop schoon en trek je niet weer dat vieze water je lak op.
Vandaag even foto gemaakt voor jullie, wat het verschil is
Vies uitspoelwater
Schoon waswater
Drogen
Hier kan ik nog een trucje geven welke dat vermakkelijkt. Drogen doormiddel van water. Klinkt raar maar ik zal het uitleggen. Zolang een waterstraal 1 massieve straal is (tuinslang zonder koppeling)trekt deze het water in een groot vlak van de wagen. Waardoor er slechts een paar druppeltjes achterblijven. Ik gebruik een tussenkoppeling (€2,99) wat ook het zelfde effect geeft.
En wat er overblijft om te drogen
Dan het drogen zelf. Een zeem, net zoals een spons, een veel gebruikt auto was hulpmiddel. Hier geldt hetzelfde als met een spons. Een eventueel achtergelaten zandkorrel is al voldoende om tussen zeem en lak een krassend effect te zorgen. Zelf gebruik ik graag een zogenaamde watermagneet. Dit is een grote microvezel doek die het water in 1 keer absorbeert en niet uitgewrongen hoeft te worden. Gewoon in zijn geheel op het lakwerk, en deze voorzichtig rond trekken.
Hoe wassen de pro jongens? Precies hetzelfde. Echter gebruiken wij een schuimlans om eerst een auto in te schuimen zodat het meeste vuil er al af is voordat wij beginnen met wassen. Met drogen een quick detailer en je hebt een streeploos resultaat!
Na 5 min