Advies mbt dealer

Goede of slechte service? Plaats hier je ervaringen over jouw Fiat-Dealer.
kos
Nuovo Arrivato
Berichten: 26
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 9:52

Advies mbt dealer

Bericht door kos »

Beste forumgebruikers,

Ik ben bezig met een bestelling voor een grande punto t-jet. Ik mag deze van mijn baas leasen door middel van ingcarlease.
Een maand geleden heb ik een proefrit gemaakt en ik was eigenlijk gelijk verkocht. Toen heb ik destijds MONDELING met de dealer afgesproken dat ik een tom tom erbij zou krijgen. Meer korting was niet mogelijk omdat ingcarlease veel korting bedingt bij dealers.

Ik een blad van ingcarlease stond er al in dat 4-7% extra korting al in de leaseprijs is verrekend. Dat heb ik tegen de dealer verteld en die zei dat leasemaatschappijen vaak wel 10% korting vragen.
Grote leasemaatschappijen bedingen extra korting omdat ze een machtpositie hebben en grote aantallen autos bestellen.

Vandaag ben ik echter door de dealer gebeld met de mededeling dat ik de tom tom niet kan krijgen omdat bij de offerte van ingcarlease staat dat er 15% korting gegeven moet worden. Dat is echter de marge van de dealer.

Ik vind dit heel raar om de volgende punten:
De dealer zei tegen me aan de telefoon dat de afspraak van de tom tom was gemaakt op basis wat ik!(als koper sta ik maar tussen de leasemaatschappij en de dealer zou je denken) heb verteld. Nu blijkt dat de leasemaatschappij meer korting vraagt..Hoe moet ik dat weten?!

Als verkoper neem je altijd een bepaald risico als je aan het verkopen bent. Stel dat de leasemaatschappij maar een korting van 5% vroeg zou de dealer mij ook niet bellen om te zeggen dat ik eventueel extra korting kan krijgen.. Verkopen zit altijd een bepaald risico aan.

De dealer zou maandag met de leasemaatschappij bellen om te vragen hoe het zit.

Ik zit echter met de volgende dilemmas:
Ik kan niks doen en de auto bestellen maar uit principe wil ik dit eigenlijk niet
Mondelinge overeenkomst is eigenlijk ook bindend. Ik zou dus die tom tom kunnen eisen.

Stel dat ik voor keuze 2 ga en ik mijn recht wil halen kan volgens mij de dealer altijd weigeren de auto te bestellen. In dat geval is de leasemaatschappij verplicht een dealer te vinden die wel hun 15% korting wil geven. In het laatste geval heb ik echter geen tom tom.

Wat zouden jullie doen? :?:
Joined the club! Hij is binnen! Fiat Grande Punto 1.4 T-Jet 3d Crossover Black! Heerlijke persoonlijkheid..
Sporting raymon
Avere Una Vita
Berichten: 3258
Lid geworden op: do mar 30, 2006 19:44
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Bericht door Sporting raymon »

Ik zou mijn koop niet laten afhangen van een tom tom maar,je kan het wel aankaarten dat je dit niet zo netjes vindt,en dat je dit wel een beetje tegenvalt..immers het is je toegezegd (ook dus zeggen dat dit dus bindend is)

1.Je moet die dealer "uitspelen" enwel zo iets als:
"luister bij je collega (dealer) krijg ik die tom tom wel dus dan ben ik genoodzaakt de deal hier niet door te laten gaan (en dan kijken wat er gebeurt)

2.Ook zou ik gewoon naar meerdere dealers bij je in de buurt gaan,kijken wat je daar kan lospeuteren,en bluffen (zie punt 1)

Ik heb met dit bluffen nog altijd letterlijk honderde euro's winst geboekt zo ook met de inruil van m'n oude auto's :wink:

succes laat ons weten hoe dit afloopt.

Groet,
Ray
GP-tjet ingeruild voor een Seat Leon Cupra 310 gestolen op 04-11-2011
nu:Alfa Romeo Giulietta 170 pk multi-air ,kleur Argento alfa
ineke
Avere Una Vita
Berichten: 3956
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 8:01
Locatie: Tilburg

Bericht door ineke »

Ik begrijp dat je teleurgesteld ben in de dealer ik zou dat ook zijn, daarom succes. Ik hoop voor je dat de dealer alsnog er op terug komt wat hij jouw beloofd heeft.
Stilo Abarth 5M17 MS Limited Edition 2.4 20V kleur Ferrari rood 170PK.(handgeschakeld).
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Bericht door Bennink »

Ik heb ook een lease-GP en heb al gemerkt dat er verschillen zitten in de verscheidene dealers.

Bij dealer 1 kreeg ik niks
Bij dealer 2 kreeg ik 9% korting
Bij dealer 3 kreeg ik 9% korting èn een Tomtom (Fiat de Snipperling in Deventer ;) )

Wat ik achteraf hoorde is dat als de leasemaatschappij de dealer mag uitzoeken dat er nog eens 10 euro per maand afgaat -> 12 x 10 = 120euro per jaar, over vier jaar is dat een hele mooie navigatie. Maar zou inderdaad zeggen tegen je dealer dat je naar een ander gaat als de tomtom niet doorgaat of dat je de leasemij laat kiezen. Succes!

Topic verplaatst naar Fiat Dealers.
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Gebruikersavatar
Italia
Junior Stato
Berichten: 348
Lid geworden op: ma mei 22, 2006 8:23
Locatie: Noord-Holland

Bericht door Italia »

Je kan natuurlijk ook aan ING vragen of ze minder korting willen vragen, zodat je maandbedrag voor de lease omhoog gaat en dat de dealer je een TomTom kan geven. kijk de dealer kan het maar 1x weggeven en dat is of aan jouw of aan de leasemaatschappij. Dus als jij genoegen neemt met een hoger maandbedrag. Kan de dealer weer wat weggeven.

Maar jij wil waarschijnlijk en een laag maandbedrag en een TomTom en dat kan nou eenmaal niet. Dus vraag aan je baas een TomTom. Hij krijgt teminste de uiteindelijke korting.
Abarth GP Wit, spiegels in de Italiaanse kleuren, veel plezier ///// Non parole, ma fatti !..
Jelte
Junior Stato
Berichten: 362
Lid geworden op: zo dec 10, 2006 18:44
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jelte »

Jij maakt een afspraak met de dealer los van de aankoop.
In de aankoop van de GP ben jij geen partij, je bent uiteindelijk hoogstens gebruiker van de auto.

ING vraag altijd die 15%, zo werkt het nu eenmaal in de autowereld.

Ik vind het uiterst vreemd dat tegenwoordig zelfs de leaserijder al extra's verwacht bij het uitkiezen van een auto. Als een dealer je iets leuks aanbiedt, is het een leuke extra. Je kunt dus op zoek naar een andere dealer, maar dan nog is de kans groot dat ING dit tegenhoudt. Geen voorkeursdealer betekent pech gehad.

Wees blij met de mooie GP en het goede maandbedrag en tja wat kost een TomTom nou nog.............

Groeten,

Jelte
Grande Punto Sport 1.3 16V JTD
Caribean Orange, skydome, privacy glass, cruise control, radio mp 3 speler
Gebruikersavatar
Michel
Nuovo Arrivato
Berichten: 130
Lid geworden op: do aug 09, 2007 14:54
Locatie: Delft

Bericht door Michel »

Ik heb bij het bestellen van mijn leasewagen (bij preuninger delft) recht op de man af gevraagd hoe het nu zit met de kortingen en de marges bij leasewagens. Deze dealer geeft nooit korting op een leaseauto om de genoemde reden; De leasemaatschappij bedingt zulke kortingen dat er geen ruimte meer is voor korting voor de berijder. Hij gaf daarbij ook aan dat er dealers zijn die dit wel doen, maar die daarbij eigenlijk hun eigen markt verpesten. Ik wil mijn dealer (waar ik ook mijn eigen punto in onderhoud heb) niet het vel over de neus trekken. Ook omdat de aanschaf van de auto maar een deel van de relatie met je dealer betreft, waarschijnlijk heb je hem daarna nog een jaar of 4 nodig.
1.4 T-jet sport | exotica red | sport-leder | skydome | cruise control | getinte achterruiten
Knoopie
Nuovo Arrivato
Berichten: 51
Lid geworden op: za aug 18, 2007 10:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht door Knoopie »

Wij geven echt nooit cadeaus of kortingen weg naar de klant toe als het gaat om een lease auto.. Simpele reden: de lease maatschappijen krijgen al het max. aan korting, zij het niet nog hoger (ligt net aan de afname) Als een dealer jou een tomtom aanbied, dan moet ie zijn afspraak nakomen.. Het is dom van hem, maar goed. Dus je kunt proberen ergens een tomtom erbij te krijgen, maar ik geef je weinig kans van slagen. Laat in ieder geval even weten hoe het afloopt :D
Gebruikersavatar
Speedy
Membre D'Oro
Berichten: 1542
Lid geworden op: za sep 16, 2006 10:38

Bericht door Speedy »

Jelte schreef: Ik vind het uiterst vreemd dat tegenwoordig zelfs de leaserijder al extra's verwacht bij het uitkiezen van een auto. Als een dealer je iets leuks aanbiedt, is het een leuke extra. Je kunt dus op zoek naar een andere dealer, maar dan nog is de kans groot dat ING dit tegenhoudt. Geen voorkeursdealer betekent pech gehad.
Ik vind dat niet vreemd! Je komt tenslotte niet om een pakje boter te kopen lijkt me en via de leasemaatschappij is praktisch altijd goedkoper dus waarom zou je hem dan bij een dealer halen (voor de koffie hoef je het over het algemeen niet te doen :P)?
Ik heb bij mijn dealer gewoon gevraagd wat hij kon doen als ik de auto bij hem zou halen ipv hem door ING vanaf de trailer liet leveren wat mij 10 euro (bruto) per maand zou schelen. Ook hier werd aangegeven dat de leasemaatschappij een hoge korting vroeg en dat af-fabriek niets te regelen viel, maar in accessoires kon hij me wel een pedalensetje en slotbouten regelen. Omgerekend ongeveer het bedrag wat het me netto zou schelen + het feit dat ik het leuk vond om zelf de auto op te halen :)

Het verschilt dus per dealer en er zijn er best wel tussen die je wel tegemoed komen (zie ook het voorbeeld van Bennink en bij Peugeot kon het e.e.a. met de wielen geregeld worden), als het je om die TomTom gaat kan je het beste nog even shoppen dus.
GP 1.4 16v Sport --> Evo 1.3 Multijet Dynamic
Jelte
Junior Stato
Berichten: 362
Lid geworden op: zo dec 10, 2006 18:44
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jelte »

Shoppen loont, dat hoor je mij ook niet zeggen.

Het verbaasd mij alleen dat leaserijders (dus geen eigenaar) verwachten dat ze bij een auto cadeautjes krijgen. Het cadeautje krijg je al van je baas, een nieuwe auto die je zelf waarschijnlijk niet kunt betalen. Maar het moet altijd meer en beter toch?

Mijn GP is ook bij mijn eigen dealer geleverd, zij hebben zelf ING gebeld of ze mochten leveren en ze kwamen uit de voorwaarden (maximale korting). Wie ben ik dan om de dealer waar ik een goede band mee heb nog verder uit te kleden. De dealer komt mij al meer dan tegemoet, oa door 's avonds nog aan de auto te werken, 's ochtends heel vroeg met het personeel een beurt uitvoeren zodat ik weg kan. Het is een kwestie van beleefdheid die ik verkies boven het graaien.............

Groeten,

Jelte
Grande Punto Sport 1.3 16V JTD
Caribean Orange, skydome, privacy glass, cruise control, radio mp 3 speler
Gebruikersavatar
Speedy
Membre D'Oro
Berichten: 1542
Lid geworden op: za sep 16, 2006 10:38

Bericht door Speedy »

Jelte schreef:Shoppen loont, dat hoor je mij ook niet zeggen.

Het verbaasd mij alleen dat leaserijders (dus geen eigenaar) verwachten dat ze bij een auto cadeautjes krijgen. Het cadeautje krijg je al van je baas, een nieuwe auto die je zelf waarschijnlijk niet kunt betalen. Maar het moet altijd meer en beter toch?

Mijn GP is ook bij mijn eigen dealer geleverd, zij hebben zelf ING gebeld of ze mochten leveren en ze kwamen uit de voorwaarden (maximale korting). Wie ben ik dan om de dealer waar ik een goede band mee heb nog verder uit te kleden. De dealer komt mij al meer dan tegemoet, oa door 's avonds nog aan de auto te werken, 's ochtends heel vroeg met het personeel een beurt uitvoeren zodat ik weg kan. Het is een kwestie van beleefdheid die ik verkies boven het graaien.............
Ik vind dit ook een vorm van "cadeau" (ik moet er gewoon vrije uren voor nemen), dan niet in materiaal maar in uren (tenminste ik ga er van uit dat de mensen van de werkplaats niet in hun vrije tijd nog aan jouw auto sleutelen ;)). Zelf heb ik ook graag een goede relatie natuurlijk, maar ik ben sinterklaas niet! Gun de dealer z'n verkoop, de dealer gunt mij m'n pedalensetje. Hij blij, ik blij!

En dat "cadeau" van mijn werkgever ... dat is weer een discussie op zich (het is gewoon loon en een stuk gereedschap wat mij wel degelijk geld kost)
GP 1.4 16v Sport --> Evo 1.3 Multijet Dynamic
kos
Nuovo Arrivato
Berichten: 26
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 9:52

Bericht door kos »

Update: We zijn nog in onderhandeling...Ik wordt er wel een beetje moe van moet ik eerlijk zeggen.

Ik heb geinformeerd naar het kortingspercentage dat mijn werkgever vraagt voor een fiat grande punto. Het antwoord was 8% dus ja wie moet ik nou geloven? Volgens mijn dealer heeft een hogere baas (boven van het hoofd mobiliteit :!: ) meer korting gevraagt, 15 % dus. Hij gaat nu proberen om minder korting te hoeven te betalen.

Ik weet dat de marges klein zijn voor de dealer maar het is een principekwestie geworden. Een man een man , een woord een woord. Hij moet geen dingen beloven die hij niet waar kan maken.

Ik snap ook wel dat een goede 'relatie' met je dealer belangrijk is maar uiteindelijk ben ik een consument en hij een handelaar. Allebei economisch ingesteld. Die argumenten van je moet blij zijn dat je een auto van de baas krijgt begrijp ik niet helemaal maargoed, dat doet er ook niet toe.

Ik hou jullie op de hoogte :?
Joined the club! Hij is binnen! Fiat Grande Punto 1.4 T-Jet 3d Crossover Black! Heerlijke persoonlijkheid..
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Bericht door Bennink »

kos schreef:Ik snap ook wel dat een goede 'relatie' met je dealer belangrijk is
Onderhoud en vervanging van onderdelen gaat makkelijker later ;) Maar ook organisaties van tourritten enzo... :-D
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Gebruikersavatar
PuntoXM
Nuovo Arrivato
Berichten: 174
Lid geworden op: do jul 13, 2006 14:38
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door PuntoXM »

Bennink schreef:Ik heb ook een lease-GP en heb al gemerkt dat er verschillen zitten in de verscheidene dealers.

Bij dealer 1 kreeg ik niks
Bij dealer 2 kreeg ik 9% korting
Bij dealer 3 kreeg ik 9% korting èn een Tomtom (Fiat de Snipperling in Deventer ;) )
Bennink, wat merk jij als lease-rijder van die 9%? Bijtelling en evt. eigen bijdrage gaan toch over catalogusprijs, niet over feitelijk afgerekende bedrag door de lease-mij?

Groeten, Rogier
(die gewoon 't volle pond voor de GP betaalt :roll: :wink: )
(en weet je wanneer je je rot voelt over bijtelling: als 't slechter gaat met bedrijf en je Golfcontract verlengd wordt - want ook na 4 jaar moet je gewoon de volle mep bijtelling betalen, "ouwe bak" of niet)
Rogier Verhoef - Autolinkje!
- Grande Punto 1.3mjt90 Edizione Prima
- XM V6 Exclusive
- CX 2400ie Pallas C-matic
Ex: Xantia HDI Break, GSA X1, CX 22 TRS, XM TurboD12, 205 Forever D
Gebruikersavatar
Speedy
Membre D'Oro
Berichten: 1542
Lid geworden op: za sep 16, 2006 10:38

Bericht door Speedy »

Bijtelling betaal je over de catalogusprijs inderdaad. Wat de berijder er van merkt is (als het goed is) de verwerkte korting in het maandbedrag.
GP 1.4 16v Sport --> Evo 1.3 Multijet Dynamic
Plaats reactie