Is een T-Jet een direct ingespoten systeem ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bemerpunto
Nuovo Arrivato
Berichten: 41
Lid geworden op: ma okt 08, 2007 17:37

Is een T-Jet een direct ingespoten systeem ?

Bericht door Bemerpunto »

Wordt de benzine bij een T-Jet direct in de cylinder gespoten of "gewoon" met injectoren in de inlaatkanalen ? Beetje gezocht op het www, maar nergens een goed antwoord kunnen vinden.
nelis h
Junior Stato
Berichten: 204
Lid geworden op: za jul 07, 2007 22:33

Bericht door nelis h »

indirect

op het duitse forum staat een behoorlijk groot artikel over de T-Jet technologie
nelis h
Junior Stato
Berichten: 204
Lid geworden op: za jul 07, 2007 22:33

Bericht door nelis h »

joedelta

Bericht door joedelta »

FIAT gebruikt directe benzine inspuiting volgens mij alleen bij Alfa Romeo en daar heet het JTS.
De T-Jet is inderdaad een andere technologie.

Grappig trouwens. ik kijk net op Autoweek Carbase naar de gegevens van de 160pk Alfa 159 1.9 JTS en zie dat de GP 1.4 T-Jet een hoger koppel heeft en sneller van 0-100 km/uur gaat dan deze Alfa :D
nelis h
Junior Stato
Berichten: 204
Lid geworden op: za jul 07, 2007 22:33

Bericht door nelis h »

lang geleden was er een Croma (vorig model) met directe benzine inspuiting
meen ik me te kunnen herinneren
was ook behoorlijk zuinig
joedelta

Bericht door joedelta »

nelis h schreef:lang geleden was er een Croma (vorig model) met directe benzine inspuiting
meen ik me te kunnen herinneren
was ook behoorlijk zuinig
:shock: dat is mij niet bekend....ik heb in de carbase nog even gekeken, maar daar hebben alle varianten met bezinemotor multipoint injectie, behalve de CHT, die nog met een carburateur werkte.

Ook de Diesels in de oude Croma waren nog met indirecte inspuiting uitgerust; het waren ook nog geen common-rail diesels.

Afbeelding

Leuk ook om te zien dat oude technieken (de kleine V-motor, de turbo i.c.m. compressor, en de directe inspuiting) nu na decennia weer of nog steeds gebruikt worden en dat veel mensen denken dat het iets geheel nieuws is. Directe brandstofinspuiting is al voor de 2e wereldoorlog bedacht en werd tijdens de 2e wereldoorlog gebruikt in sommige vliegtuigmotoren.
Gebruikersavatar
Joh@n
Junior Stato
Berichten: 459
Lid geworden op: do jul 27, 2006 15:34
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Bericht door Joh@n »

joedelta schreef:
Ook de Diesels in de oude Croma waren nog met indirecte inspuiting uitgerust; het waren ook nog geen common-rail diesels.
Foei Joe. Je moet toch wel weten dat de Croma zo'n beetje de eerste personenauto was in 1989 met een direct ingespoten dieselmotor. Ze trokken toen al 90pk uit 1929cc.
Seat Leon 1.9 TDi
joedelta

Bericht door joedelta »

Joh@n schreef:
joedelta schreef:
Ook de Diesels in de oude Croma waren nog met indirecte inspuiting uitgerust; het waren ook nog geen common-rail diesels.
Foei Joe. Je moet toch wel weten dat de Croma zo'n beetje de eerste personenauto was in 1989 met een direct ingespoten dieselmotor. Ze trokken toen al 90pk uit 1929cc.
Ik heb me vergist Joh@n, ik zat even te denken aan een indirect ingespoten turbodiesel, maar inderdaad de FIAT Croma 2.0 Turbo D.i.d. had wel directe inspuiting. De Croma 2.5 Turbodiesel had indirecte inspuiting.
Plaats reactie