AC vs Acceleratie

Plaats reactie
ChemGrey
Nuovo Arrivato
Berichten: 36
Lid geworden op: ma okt 01, 2007 19:29

AC vs Acceleratie

Bericht door ChemGrey »

Ik was eens benieuwd; is de GP TJ Sport sneller als je de AC uitzet? En hoeveel? Ik ben het namelijk aan het uitproberen, maar merk nog niet echt veel verschil.
nelis h
Junior Stato
Berichten: 204
Lid geworden op: za jul 07, 2007 22:33

Bericht door nelis h »

ik denk dat je bij deze buitentemperaturen het verschil niet zal merken
koelvermogen wordt er niet gevraagd

als je wilt weten wat verbruikers aan vermogen kosten kun je bij een vaste snelheid (cruiscontrol) verbruikers in en uitschakelen en het momentele benzineverbruik op de boordcomputer bekijken
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Bericht door scoop »

Ik merk het verschil bij harde accelleratie wel, zeker bij hogere versnellingen (dus hogere snelheden). Let wel: in de zomer uiteraard, rond de 25 graden of meer. Ik heb dan wel geen Sport uitvoering, maar zoveel scheelt dat nou ook weer niet. ;)
bartike
Membre D'Oro
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma mar 06, 2006 18:59
Locatie: Kapellen ->Belgium

Bericht door bartike »

zoiets voel je niet

als je vermogen vraagd schakeld de aircocompressor uit, dus geen vermogen verlies :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Bericht door scoop »

Ik heb dit idd al wel eens eerder ergens gelezen (dat tijdelijk de airco uitgeschakeld wordt), maar ik meende toch verschil te voelen. Dan zal het of wel tussen de oren gezeten hebben, of ik heb slecht geschakeld die keren.. :oops:
Gebruikersavatar
Hellfire
Avere Una Vita
Berichten: 2066
Lid geworden op: vr jun 22, 2007 10:26

Bericht door Hellfire »

nelis h schreef:als je wilt weten wat verbruikers aan vermogen kosten kun je bij een vaste snelheid (cruiscontrol) verbruikers in en uitschakelen en het momentele benzineverbruik op de boordcomputer bekijken
Hmm, ik vertrouw die actuele brandstofverbruikmeter niet zo. Met name in de lagere versnellingen heb ik het idee dat dat ding veel meer aangeeft dan er daadwerkelijk door de benzineleiding gaat.
Afbeelding Grande Punto 1.4 T-Jet 16v Sport Exotica Red
Afbeelding En een Prius...
Afbeelding Renault Mégane III Estate 1.5 dCi TCE Bose
joedelta

Bericht door joedelta »

bartike schreef:zoiets voel je niet

als je vermogen vraagd schakeld de aircocompressor uit, dus geen vermogen verlies :wink:
Bij mijn oude Bravo 1.2 16V Trofeo voelde je het echt heel erg. Let wel, ik bedoel dan in de situatie dat je stevig aan het accelereren was en je zette dan de airco aan, je voelde het vermogen dan direct wegzakken. (dat vermogen was natuurlijk al niet zo veel in verhouding tot het formaat auto, hij moest er zowieso vaak al stevig aan trekken, maar deed dat doorgaans wel met verve)
Bij de Stilo 1.6 16V was het verschil in die situatie nihil, bij de GP (zowel de StarJet als de T-Jet) merk ik er eigenlijk helemaal niets meer van.
Laatst gewijzigd door joedelta op wo okt 31, 2007 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Mathijs
Membre D'Oro
Berichten: 1205
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 21:49
Locatie: Lelystad

Bericht door Mathijs »

Bij onze Volvo schakelt de airco-compressor zich vanzelf uit als de motor boven de 3000 toeren komt.

Ik moet zeggen dat ik het ook trouwens nauwelijks merk bij de Grande Punto. Wat het qua acceleratie uitmaakt kan ik je zo één twee drie niet vertellen, dat zou echt eens onderzocht moeten worden door een GPC-lid!.. :D
bartike
Membre D'Oro
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma mar 06, 2006 18:59
Locatie: Kapellen ->Belgium

Bericht door bartike »

dat kan zijn als je aan't optrekken bent en je zet dan de airco op, dan slaagt de pomp ff aan, en dat kun je voelen. maar als je optrekt met airco voel je er niets van, en het verschil tussen optrekken met airco en zonder airco is niets, allemaal even snel of traag hangt af van welke motor natuurlijk :wink: :P

bij die volvo zal de aircopomp ook wel meedraaien boven de 3000toeren anders als je hard aan't rijden bent heb je geen airco :wink: zal zoals overal wel afslagen als je vermogen vraagt
Afbeelding
Gebruikersavatar
buxol
Avere Una Vita
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr feb 24, 2006 21:24
Locatie: Alphen a/d Rijn

Bericht door buxol »

nelis h schreef:...
als je wilt weten wat verbruikers aan vermogen kosten kun je bij een vaste snelheid (cruiscontrol) verbruikers in en uitschakelen en het momentele benzineverbruik op de boordcomputer bekijken
Ik heb hier eens mee zitten spelen, maar er is geen touw aan vast te knopen. Factoren als bijvoorbeeld wind en een op- of aflopende snelweg zijn sterk van invloed op het verbruik.
Had ook een GP met allemaal specificaties.
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Bericht door Bennink »

Mathijs schreef:Bij onze Volvo schakelt de airco-compressor zich vanzelf uit als de motor boven de 3000 toeren komt.
Ben blij dat de GP dat niet heeft... :? Anders zou ik maar 90 kunnen rijden op de snelweg :-D
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Plaats reactie