Wegligging en nauwkeurigheid stuur

union-jack
Nuovo Arrivato
Berichten: 26
Lid geworden op: do mei 03, 2007 17:04
Locatie: Het mooie west-vlaanderen

Wegligging en nauwkeurigheid stuur

Bericht door union-jack »

Hoi

Als ik bv op snelweg rij,moet ik nonstop stuurkorrekties uitvoeren.
Ik vind het dan ook dat mijn gr punto Niet goed op de baan ligt!
Nog iemand?
Heb ergens gehoort dat er een terugroep actie zou zijn ivm sturen en bijsturen.
Software update?
Gr .
Sporting raymon
Avere Una Vita
Berichten: 3258
Lid geworden op: do mar 30, 2006 19:44
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Bericht door Sporting raymon »

denk eerder uitlijnen :wink:
GP-tjet ingeruild voor een Seat Leon Cupra 310 gestolen op 04-11-2011
nu:Alfa Romeo Giulietta 170 pk multi-air ,kleur Argento alfa
Gebruikersavatar
walpunto
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 3906
Lid geworden op: ma jun 05, 2006 19:40
Locatie: utrecht

Bericht door walpunto »

hoe oud is ie van jou
2006 gp 1.4 starjet sport
2009 diverse verkeerde auto s
01-09-2016 gp 1.4 t=jet sport
Peter
Junior Stato
Berichten: 481
Lid geworden op: za sep 22, 2007 15:09
Locatie: Gent (B)

Re: Wegligging en nauwkeurigheid stuur

Bericht door Peter »

union-jack schreef:Hoi

Als ik bv op snelweg rij,moet ik nonstop stuurkorrekties uitvoeren.
Ik vind het dan ook dat mijn gr punto Niet goed op de baan ligt!
Nog iemand?
Heb ergens gehoort dat er een terugroep actie zou zijn ivm sturen en bijsturen.
Software update?
Gr .
Ik ervaar dat ook hoor.

Het lijkt wel (net als met de Uno destijds trouwens) - nu kan ik het beter onder woorden brengen, hoe ik het ervaar - ik haalde het al eerder in een draadje hier of daar aan - dat het stuur rond de middenstand ietwat "vast" staat, maar dat maakt ook dat de auto relatief snel afwijkt wanneer de koers gewijzigd wordt door een beetje zijwind, of spoorvorming: omdat je niet zo makkelijk "automatisch" corrigeert door dat "vaste" stuur in de middenstand, moet je "bewust over die weerstand heen".

Enfin beetje vaag uitgelegd :oops: .

Denk niet (in ieder geval niet mbt onze GP 1.2i) dat het een fout is - omdat het zo vergelijkbaar is met de Uno - mijn C8 heeft een heel ander stuurgedrag (veel minder "vast" in de middenstand, waardoor-ie zeker voor een MPV heel levendig stuurt - maar gek genoeg daardoor wel een betere rechtuit stabiliteit heeft).

Ik ervaar het van de GP verder niet als storend vermits we er niet vaak mee op de snelweg rijden, en àls dat dan zo is, dat we toch met dat twaalfhonderdje niet gaan vliegen. 120km/u is al mooi genoeg.

Ik meen me te herinneren, overigens, dat je over het laatste model Opel Corsa soortgelijke test-ervaringen leest. Schijnt zelfde onderstel te zijn als dat van de GP.
GP 1.2i 8V Dynamic 5drs Crossover Black - 1 okt '07
Mathijs
Membre D'Oro
Berichten: 1205
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 21:49
Locatie: Lelystad

Bericht door Mathijs »

Persoonlijk vind ik de middenstand ook erg vaag bij de Grande Punto. Ik vrees dat hier verder niks aan te doen valt, zo zit de constructie nou eenmaal gewoon in elkaar.
Peter
Junior Stato
Berichten: 481
Lid geworden op: za sep 22, 2007 15:09
Locatie: Gent (B)

Bericht door Peter »

Hoe ervaar jij dan je eigen Fiat, Mathijs?
GP 1.2i 8V Dynamic 5drs Crossover Black - 1 okt '07
bartike
Membre D'Oro
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma mar 06, 2006 18:59
Locatie: Kapellen ->Belgium

Bericht door bartike »

je mag ook niet vergeten dat de rijbaan wat oneffenheden heeft, en soms afwaterd naar de buitenkant
Afbeelding
Mathijs
Membre D'Oro
Berichten: 1205
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 21:49
Locatie: Lelystad

Bericht door Mathijs »

Een stuk communicatiever, zelfs op de snelweg! Maar goed mijn Cinquecento heeft ook geen stuurbekrachting, dat is puur nog kracht werk! En ik moet zeggen dat mij dat stukken beter bevalt dan een auto met stuurbekrachting.
Gebruikersavatar
walpunto
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 3906
Lid geworden op: ma jun 05, 2006 19:40
Locatie: utrecht

Bericht door walpunto »

ry altyd met de city stand en vindt hem juist erg lekker op de weg liggen.
ligt misschien wel aan de 17 inch in combinatie met de verlaging.
maar ik ben zeer tevreden.
2006 gp 1.4 starjet sport
2009 diverse verkeerde auto s
01-09-2016 gp 1.4 t=jet sport
Mathijs
Membre D'Oro
Berichten: 1205
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 21:49
Locatie: Lelystad

Bericht door Mathijs »

Ja, opzich is er qua wegligging niks op aan te merken bij de Grande Punto. Dat is gewoon prima. Alleen de besturing vind ik gewoon wat vaag.
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Bericht door scoop »

Mijn ervaring: het sturing is nou juist niet erg vaag, maar heel direct. De kleinste beweging aan het stuur zorgt direct voor een reactie. Er zit totaal geen speling in het centrum, waardoor je in combinatie met oneffenheden in het wegdek en het strakke onderstel al snel krijgt dat je het stuur iets beweegt. Resultaat: een onbedoelde stuurcorrectie. In het begin moest ik er wel wat aan wennen, maar nu vind ik het echt prima (beter dan m'n vorige auto - geen fiat).
Gebruikersavatar
ed.de.vries
Membre D'Oro
Berichten: 1276
Lid geworden op: vr dec 01, 2006 0:09
Locatie: Grevenbicht

wegligging.

Bericht door ed.de.vries »

:lol: Bij mijn eerste GP 1,4 Sport had ik en begin ook wat kleine
gewennings problemen omdat ik na 16 jaar :afgeveerde: Alfa,s had
gereden,even moest wennen aan de Gr-P - Sp.
Wat bleek: toen ik de wagen had laten :uitlijnen:omdat ik er een
verlagings set onder had laten monteren,was het euvel verholpen.
:arrow: Nu heb ik de Gr-P Sp met T-Jet 120 PK,ook daar heb ik een
verlagings set onder laten zetten,en deze stuurd heerlijk,geen enkel
probleem tot nu toe. Ook bij hogere >rechtuit<snelheden goed
koersvast.*Tijdens een paar rondjes VRIJ rijden op circuit ZOLDER
bleek de GP lekker in de hand te liggen.
Bandenmaat/Breedtemaat,en profiel kunnen vaak
bij een auto behoorlijk het rijgedrag verbeteren/verslechteren.
Indien er verlaagd wordt is uitlijnen sowieso een must.
even als bij het monteren van bijv;spoor verbreders,de wagen gaat
>zoeken< bij rechtuit rijden,pas op met plaatsen spoor verbreders,
de auto krijgt meestal een ander stuur gedrag,ff wenne!!
En pomp uw bredere/plattere banden wel wat harder op,ik heb in
de 17 inch maat 205-45-17 rondom 2.6 atu.
Allemaal kleine dingen die mee kunnen spelen in het al dan niet
lekker op de weg liggen van uw bolide,die Grande.P heet.
:der Alte; uit Grevenbicht.
Wim
Nuovo Arrivato
Berichten: 14
Lid geworden op: do okt 04, 2007 13:19
Locatie: België, Antwerpen

Bericht door Wim »

Mijne is vrij stabiel, zelfs tegen 180... kan misschien ook de maken hebben met de bandenmaat?

GP sport JTD
sh00ks
Nuovo Arrivato
Berichten: 86
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 18:22

Bericht door sh00ks »

Des te breder de bandemaat, des te zoekeriger wordt je auto :wink:
Afbeelding
'03 Punto MKIIa Abarth 1.8 16v VFD: 156pk/183nm
hannes
Avere Una Vita
Berichten: 4560
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 9:28

Bericht door hannes »

is volgens mij geheel afhankelijk van de weg waarop je rijd.
op de snelweg ligt de GP sport koersvast ( behalve natuurlijk op de baan waar altijd de vrachtwagens rijden met hun spoorvorming), alleen blijft hij erg windgevoelig net als de sportsound+ die ik gehad heb.
maar op de binnenwegen hier in limburg ( te vergelijken met de meeste wegen in belgie) moet ik ook steeds corrigeren. :roll: maakt niet uit wat de snelheid is.
Plaats reactie