Wegligging en nauwkeurigheid stuur

Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Bericht door tonyvandenbroek »

Natuurlijk spreekt de staat van de weg een rol. Als je over, vooral de rechter, rijbaan rijd is er soms wel wat spoorvorming. Ook het afschot van de weg heeft wat invloed hierop.

Zelf heb ik weinig of geen ervaringen hier in. Mijn GP ligt vast op de weg en stuurt zoals ik het wil. Geen gezwabber en zo, ook weinig hoef ik maar weinig correcties te geven. Ook ik heb 17" wielen en een verlaagde GP.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mac
Nuovo Arrivato
Berichten: 102
Lid geworden op: di nov 07, 2006 18:28
Locatie: Teylingen

Bericht door Mac »

Mijn stuurbekrachting stond altijd op "city-stand". Ondanks de mededeling dat boven de 50 km/u deze "city-stand" automatisch uitgaat zet ik op de snelwegen het systeem zelf uit. Mijn gevoel zegt dat hij dan beter stuurt en je minder hoeft te corrigeren.
Snelwegen en "city-stand" geeft mijn idee een zoekende "GP".
Ben benieuwd of meer mensen dit gevoel hebben??

Het kan misschien ook te maken hebben met de hoek/stand van het stuur. Waardoor je in sommige posities teveel aan het stuur "hangt".

grz Mac
Fiat Punto EVO 1.3 Multijet 16v Dynamic 85/Blu Suggestivo/15" 208-velg/e.m.
vh. GP Sportsound Plus Starjet 1.4 16v/Jungle Grey/Denim Blue/16" 18-spaaks/Skydome/e.m. & FIAT Sedici
Gebruikersavatar
tomasso
Nuovo Arrivato
Berichten: 107
Lid geworden op: do jul 12, 2007 17:58

Bericht door tomasso »

dat klinkt wel bekend bij mij (ons). Vooral op de snelweg. Heb het ook in mijn recentie geschreven dat het lijkt alsof hij een beetje zwalkt.(GP nu ruim een maand oud) Mijn idee is dat de stuurbekrachting te licht is en dat je hierdoor alsmaar aan het corrigeren bent. (maar misschien praat ik poep). Volgens mij geen technisch mankement, uitlijnen of banden probleem.
Gebruikersavatar
walpunto
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 3906
Lid geworden op: ma jun 05, 2006 19:40
Locatie: utrecht

Bericht door walpunto »

met city aan of uit maakt niet uit bij mij.
2006 gp 1.4 starjet sport
2009 diverse verkeerde auto s
01-09-2016 gp 1.4 t=jet sport
Gebruikersavatar
Mac
Nuovo Arrivato
Berichten: 102
Lid geworden op: di nov 07, 2006 18:28
Locatie: Teylingen

Bericht door Mac »

Kijk voor de zekerheid eventjes of er geen wielklem aan je GP bungeld :D Dat stuurt ook niet fijn hoor :!:
Fiat Punto EVO 1.3 Multijet 16v Dynamic 85/Blu Suggestivo/15" 208-velg/e.m.
vh. GP Sportsound Plus Starjet 1.4 16v/Jungle Grey/Denim Blue/16" 18-spaaks/Skydome/e.m. & FIAT Sedici
Gebruikersavatar
suus
Junior Stato
Berichten: 246
Lid geworden op: vr feb 23, 2007 14:24
Locatie: Moerdijk

Bericht door suus »

Met de 17"zomerbanden vindt ik de Gp lekkerder rijden en hoef ik minder te corrigeren als nu met m'n 15" winterbanden. Dus de bandenmaat kan met dit "probleem" te maken hebben.
Wagenparkbeheerder van 2 Grande Punto's, een 1.4 t-jet Sport en een 1.3 mtj Actual. De een is chemical grey en de ander underground grey.
Peter
Junior Stato
Berichten: 481
Lid geworden op: za sep 22, 2007 15:09
Locatie: Gent (B)

Bericht door Peter »

Ik denk dat het in ons geval ook ligt aan de soepeler afstelling van het onderstel.
Heb ergens gelezen dat er drie gradaties daarin zijn (bv. zelfde torsie-as achter, gevormd door niet helemaal rond geplooide stalen buis, maar hoe krachtiger de motor, hoe kleiner de gebleven opening, dus hoe strakker de achter-as).

Denk dat een sportievere GP zowieso strakker op de weg ligt, en strakker stuurt.
Van ons 1.2i'tje kan je op dat gebied uiteraard niet hetzelfde verwachten als van de T-Jet. Ben maar blij ook - voor het gebruik wat wij ervan maken verwacht ik er vooral comfort van :wink: en geen spijkerharde kart.

Het wat zoekerige gedrag op de snelweg wijt ik dus ten dele aan het concept "Grande Punto", en ten dele aan de soepele ophaning van onze uitvoering.
GP 1.2i 8V Dynamic 5drs Crossover Black - 1 okt '07
Gebruikersavatar
Hellfire
Avere Una Vita
Berichten: 2066
Lid geworden op: vr jun 22, 2007 10:26

Bericht door Hellfire »

Peter schreef:Denk dat een sportievere GP zowieso strakker op de weg ligt, en strakker stuurt.
Van ons 1.2i'tje kan je op dat gebied uiteraard niet hetzelfde verwachten als van de T-Jet. Ben maar blij ook - voor het gebruik wat wij ervan maken verwacht ik er vooral comfort van :wink: en geen spijkerharde kart.
Als we elkaar een keer zien op een meeting, dan neem ik je wel een rondje mee in m'n T-Jet Sport. Ik vind hem, ondanks de sportieve afstelling nog best comfortabel. Dan kan je het verschil een keer voelen. :) Het klopt wel dat hij strakker op de weg ligt. Ook heb ik het idee dat hij met die 205mm brede banden wat zwaarder stuurt dan een exemplaar met 185 of 195mm banden.
Afbeelding Grande Punto 1.4 T-Jet 16v Sport Exotica Red
Afbeelding En een Prius...
Afbeelding Renault Mégane III Estate 1.5 dCi TCE Bose
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Bericht door Bennink »

Ik rijd altijd met City Stand aan, merk eigenlijk geen verschil op de snelweg met sturen. Volgens mij is het zelfs zo dat de city bij 20 of 30 al uitschakelt. Ik rijd zelf op de standaard 15" LM-velgjes (165 of 175 breed (geen idee)).

Iets anders: In het boekje van de T-Jet staat vermeld dat het gaspedaal anders reageert bij lage snelheden bij City aan of uit. Maar ik geloof dat dat een broodje aap is ;-)
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Peter
Junior Stato
Berichten: 481
Lid geworden op: za sep 22, 2007 15:09
Locatie: Gent (B)

Bericht door Peter »

Hellfire schreef:Als we elkaar een keer zien op een meeting, dan neem ik je wel een rondje mee in m'n T-Jet Sport. Ik vind hem, ondanks de sportieve afstelling nog best comfortabel. Dan kan je het verschil een keer voelen. :) Het klopt wel dat hij strakker op de weg ligt. Ook heb ik het idee dat hij met die 205mm brede banden wat zwaarder stuurt dan een exemplaar met 185 of 195mm banden.
Leuk :!: nóg meer reden om naar een meeting te komen :wink: .
Bennink schreef:Ik rijd altijd met City Stand aan, merk eigenlijk geen verschil op de snelweg met sturen. Volgens mij is het zelfs zo dat de city bij 20 of 30 al uitschakelt. Ik rijd zelf op de standaard 15" LM-velgjes (165 of 175 breed (geen idee).
De City stand schakelt inderdaad al heel gauw uit - officiëel heet het bij ong. 60km/u echter ik heb ook het idee dat het al bij max. 30km/u is.
De standaard banden zijn 175 breed (op onze 1.2i is dat de maat - als de 1.2i dat al heeft, zullen er wel geen GP's zijn met 165 :wink: ).

Peter
GP 1.2i 8V Dynamic 5drs Crossover Black - 1 okt '07
Gebruikersavatar
tomasso
Nuovo Arrivato
Berichten: 107
Lid geworden op: do jul 12, 2007 17:58

Bericht door tomasso »

suus schreef:Met de 17"zomerbanden vindt ik de Gp lekkerder rijden en hoef ik minder te corrigeren als nu met m'n 15" winterbanden. Dus de bandenmaat kan met dit "probleem" te maken hebben.
Dat is bij ons niet het geval. Heb de 17 inch eronder liggen... maar veel correcties anders zit je zo op een andere baan : )
Peter schreef:Ik denk dat het in ons geval ook ligt aan de soepeler afstelling van het onderstel.
Heb ergens gelezen dat er drie gradaties daarin zijn (bv. zelfde torsie-as achter, gevormd door niet helemaal rond geplooide stalen buis, maar hoe krachtiger de motor, hoe kleiner de gebleven opening, dus hoe strakker de achter-as).

Denk dat een sportievere GP zowieso strakker op de weg ligt, en strakker stuurt.
Van ons 1.2i'tje kan je op dat gebied uiteraard niet hetzelfde verwachten als van de T-Jet. Ben maar blij ook - voor het gebruik wat wij ervan maken verwacht ik er vooral comfort van :wink: en geen spijkerharde kart.

Het wat zoekerige gedrag op de snelweg wijt ik dus ten dele aan het concept "Grande Punto", en ten dele aan de soepele ophaning van onze uitvoering.
Wij hebben de GP Sport T-Jet uitvoering... dus dat gaat voor ons niet op.
Peter
Junior Stato
Berichten: 481
Lid geworden op: za sep 22, 2007 15:09
Locatie: Gent (B)

Bericht door Peter »

Misschien valt het ook wel sterker op naarmate je ook regelmatig met een andere auto rijdt - een die bv. wat groter is, een langere wielbasis heeft en daardoor ook stabieler in rechte lijn is.

Als ik mijn C8 zou vergelijken met pakweg een grote BMW of Mercedes, komen dié er ongetwijfeld weer beter uit.

Dat verklaart misschien ook waarom verschillende GP-rijders dit als verschillend ervaren.
GP 1.2i 8V Dynamic 5drs Crossover Black - 1 okt '07
hannes
Avere Una Vita
Berichten: 4560
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 9:28

Bericht door hannes »

Peter schreef:Ik denk dat het in ons geval ook ligt aan de soepeler afstelling van het onderstel.
Heb ergens gelezen dat er drie gradaties daarin zijn (bv. zelfde torsie-as achter, gevormd door niet helemaal rond geplooide stalen buis, maar hoe krachtiger de motor, hoe kleiner de gebleven opening, dus hoe strakker de achter-as).

Denk dat een sportievere GP zowieso strakker op de weg ligt, en strakker stuurt.
Van ons 1.2i'tje kan je op dat gebied uiteraard niet hetzelfde verwachten als van de T-Jet. Ben maar blij ook - voor het gebruik wat wij ervan maken verwacht ik er vooral comfort van :wink: en geen spijkerharde kart.
Het wat zoekerige gedrag op de snelweg wijt ik dus ten dele aan het concept "Grande Punto", en ten dele aan de soepele ophaning van onze uitvoering.
wil hier ook even op reageren Peter :roll:

de vorige GP was een sportsound +, deze heeft hetzelfde onderstel als jullie GP.
het onderstel van de T-jet die ik nu heb is ( mijn mening) vele malen comfortabeler als die van de sportsound+ waarmee ik vele malen bij de dealer geweest ben omdat het onderstel hiervan mij al die tijd heeft gestoort qua rammelen en bonken :evil: .
m.a.w, die was absoluut niet comfortabel, en net als hellfire zegt, als we elkaar eens op een meeting treffen gaan we als je wilt eens samen rijden.
denk dat je aangenaam verrast zal worden qua comfort met rijden in een t-jet :wink:
Peter
Junior Stato
Berichten: 481
Lid geworden op: za sep 22, 2007 15:09
Locatie: Gent (B)

Bericht door Peter »

hannes schreef:...net als hellfire zegt, als we elkaar eens op een meeting treffen gaan we als je wilt eens samen rijden.
denk dat je aangenaam verrast zal worden qua comfort met rijden in een t-jet :wink:
Heren heren :wink: ik heb ook niet zozeer beweerd dat de GP T-Jet een spijkerharde kart zou zijn - alleen dat ik geen spijkerharde kart zou willen rijden - maarrrehhh..... altijd vrijwilliger om eens een keer met een T-Jet mee te rijden - ik houd me aanbevolen :lol: :lol: .

Als we maar fun hebben - 't leven is te kort om triestig te zijn, niet :P - lekker ritje met een T-Jet mogen meemaken, samen 'n "goei pint drinken" - ik hoop dat die B-meeting er komt :!:
GP 1.2i 8V Dynamic 5drs Crossover Black - 1 okt '07
Gebruikersavatar
tomasso
Nuovo Arrivato
Berichten: 107
Lid geworden op: do jul 12, 2007 17:58

Bericht door tomasso »

Peter schreef:Misschien valt het ook wel sterker op naarmate je ook regelmatig met een andere auto rijdt - een die bv. wat groter is, een langere wielbasis heeft en daardoor ook stabieler in rechte lijn is.

Als ik mijn C8 zou vergelijken met pakweg een grote BMW of Mercedes, komen dié er ongetwijfeld weer beter uit.

Dat verklaart misschien ook waarom verschillende GP-rijders dit als verschillend ervaren.
Peter... dat zou goed kunnen. Ik rij regelmatig in mijn Mini Cooper waarbij het onderstel snoeihard is.... en het lijkt alsof er geen stuurbekrachtiging opzit.
Plaats reactie