In de display: Laat versnellingsbak controleren

Plaats reactie
Jaapwess
Berichten: 8
Lid geworden op: vr okt 27, 2006 10:26
Locatie: Marknesse
Contacteer:

In de display: Laat versnellingsbak controleren

Bericht door Jaapwess »

Hallo allemaal,

afgelopen maand heb ik met mijn 1.3 MJet met Dualogic 3x langs de snelweg gestaan, en niet vanwege de file. Spontaan schiet de bak in de vrijstand en verschijnt de melding "laat versnellingsbak controleren" in de display. Gebeurt uiteraard altijd als je op de linkerbaan zit en het druk is :evil:
De auto wil dan ook niet meer wegrijden, uit- en aanzetten heeft niet veel effect, hij wil ook niet meer starten. Pas na 5 a 10 minuten werkt het weer. Daarna gaat het dan ook wel weer goed.

De eerste keer is de bak gereset door de dealer, de tweede keer op aanwijzigingen van Fiat Nederland (het probleem is bekend heb ik begrepen, de oplossing schijnbaar nog niet) de bak anders geprogrammeerd. Onwijs wat een verschil dit maakt, hij schakelt en koppelt veel soepeler.

Maar gisteren was het weer zover, dus ik heb hem direct bij de dealer achtergelaten.
Ik baal er onwijs van, hij is 10 maanden en 21000 oud. Hij mag best wel wat kuurtjes hebben, maar dit soort grappen is niet leuk. Het zal je in de Coentunnel overkomen.

Iemand anders misschien ook dit (al) meegemaakt of soortgelijk verdriet gehad?

Groetjes,
Jaap Wesselius
Mathijs
Membre D'Oro
Berichten: 1205
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 21:49
Locatie: Lelystad

Bericht door Mathijs »

Wij rijden ook een Grande Punto met een Dualogic-versnellingsbak en hebben hier in het begin ook het één en ander aan gehad. Bij ons schoot de bak ook op de raarste momenten in de vrijstand, en op een gegeven moment ging het zover dat de bak gewoon niet meer in de versnelling ging.

De auto moest toen opgehaald worden, en is toen naar de dealer gebracht. Ons werd beloofd door Van Doorn & Top dat er een nieuwe bak in zou komen. Maar om onnodige geldvoorspilling te voorkomen hebben ze eerst de bak onderzocht en kwamen er al vrij snel achter dat de schakelwals niet naar behoren werkte.

Nadat ze dit probleem hadden gerepareerd schakelt de bak weer zoals hij eigenlijk moet schakelen. Enkel het inschakelen van de achteruit gaat soms nog weleens lastig. Zodra je bijvoorbeeld niet goed genoeg de rem intrapt en je schakelt hem wel in de achteruit blijft de bak in vrijstand staan maar zodra je een beetje gas geeft (want je gaat er immers vanuit dat de bak in z'n achteruit staat) hoor je het geknars van tandwielen.

De enige oplossing hiervoor is de rem echt bijna door de bodem heen trappen en dan pas gaat hij goed in z'n achteruit. We hebben de bak ook al uit laten lezen bij de dealer, maar de computer geeft gewoon aan dat de bak naar behoren werkt.

Veel succes ermee!

Lees hier de problemen die wij met de Dualogic hebben gehad: http://www.grandepuntoclub.nl/Forum/vie ... t=dualogic

Afbeelding
Afbeelding
swans
Avere Una Vita
Berichten: 4017
Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
Locatie: Axel
Contacteer:

Bericht door swans »

Mathijs schreef:
Zodra je bijvoorbeeld niet goed genoeg de rem intrapt en je schakelt hem wel in de achteruit blijft de bak in vrijstand staan maar zodra je een beetje gas geeft

dacht ff dat ik gek werd, een rem in trappen voor schakelen? maar het gaat natuurlijk om een duallogic versn.bak :oops:
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
Jaapwess
Berichten: 8
Lid geworden op: vr okt 27, 2006 10:26
Locatie: Marknesse
Contacteer:

Bericht door Jaapwess »

Goed te horen dat ik niet alleen op de wereld ben met dit verhaal, maar mijn bak schakelt fysiek dus perfect, geen kraakje, geen piepje, niets.
Ook de achteruit inschakelen gaat perfect.

Alle drie de keren waren met een snelheid tussen 100 en 120 km/uur, maar <i>zonder</i> schakelmoment. Hij floepte gewoon in z'n vrij. Prettige wedstrijd voor de dealer dus, dit zijn volgens mij nare dingen om op te lossen.

Overigens, mijn vervangende auto is een Croma 150 pk Multijet automaat, ook wel prettig natuurlijk :lol:

Groetjes,
Jaap
Plaats reactie