Management storing door toepassen van startkabel--->TIP

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ed.de.vries
Membre D'Oro
Berichten: 1276
Lid geworden op: vr dec 01, 2006 0:09
Locatie: Grevenbicht

Management storing door toepassen van startkabel--->TIP

Bericht door ed.de.vries »

:arrow: :arrow: Voor diegen die het NOG NIET weten.
Als iemand stroom problemen heeft bijv: met een Lege accu staat!!!
Wees voorzichtig met een helpende hand te bieden dmv een startkabel te gebruiken,
om de gestrande weer op gang te helpen.(starten van de motor)
eea: kan duur te staan komen,daar het motormanagement van de :hulpverlener:behoorlijk verstoorde=beschadigingen kan oplopen!!
*Iets wat behoorlijk veel eurotjes kan gaan kosten.
Laat de gestrande liever de dealer bellen, dat is veiliger voor iedereen.
Dus sluit niet uw startkabels even gauw aan,op een andere auto/accu.
Bron: Ned Dealer Org. (NDA)
groetjes:
:der Alte: uit Limburg. :P :P :!: :!:

EditSR:Ed heb wel vaker "onderwerpen" van je aangepast(wat ik overigens niet erg vindt want ben er voor aangenomen)...probeer ze gaarne wat duidelijker te maken zodat bij het lezen van het onderwerp al duidelijk is waar het item overgaat :wink:
Gebruikersavatar
fra-boy
Senior Stato
Berichten: 748
Lid geworden op: ma jul 24, 2006 20:44
Locatie: Groningen

Bericht door fra-boy »

Ja, ik had dit onlangs ook al ergens gelezen. Maar voordat ik dit had gelezen had ik dus wel mooi iemand geholpen, inderdaad met startkabels.
Nou ja niets gemerkt verder. Ik heb begrepen dat er schade kan ontstaan door piekspanningen. Wel erg vreemd, ten eerste lijkt me technisch simpel te voorkomen (regelaartje ertussen), ten tweede zijn startkabels zo normaal dat ik aanneem dat schade onder de garantie valt (?).
Nou ja, ik heb in ieder geval niets vreemd gemerkt na het gebruik van de startkabels.
Tsja, nog even en we kunnen elkaar niet eens meer helpen langs de weg............... :cry:
Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic, Glory White, Cool and Blue, Interscope, Leren stuurwiel, Dynamic + pakket, rood interieur. Voorheen: Witte GP Sport 1.4. T-jet
Gebruikersavatar
ed.de.vries
Membre D'Oro
Berichten: 1276
Lid geworden op: vr dec 01, 2006 0:09
Locatie: Grevenbicht

RE

Bericht door ed.de.vries »

:arrow: Nee!! eea valt niet onder de GARANTIE,
Ja: het heeft met PIEK spanninggen te maken bij start verzoeken van de
gestrande auto(accu)
De stroompieken kunnen in het motormanagent de zaak flink beschadigen,,een regelaartje van Fabriekswege is niet aan de orde.
Jammer: voor de gestrande auto,maar het is niet anders!!!
Dus: kijk uit met dit soort zaken.
Het hoeft niet altijd(direct) fout te gaan,maar als dit gebeurd zit de
gedupeerde met :een groot (garantie) probleem.
t,was maar een info-waarschuwing.
Met groetjes uit Limburg.
Ed.
Andry
Berichten: 4
Lid geworden op: za jan 12, 2008 18:54

Bericht door Andry »

Om de piekspanningen enigszins te beperken kan je de min kabel op het blok oid. plaatsen. Iig niet direkt op de accu. Risco zal je echter wel blijven houden...
diabloNL
Senior Stato
Berichten: 761
Lid geworden op: do aug 17, 2006 17:09

Bericht door diabloNL »

Andry schreef:Om de piekspanningen enigszins te beperken kan je de min kabel op het blok oid. plaatsen. Iig niet direkt op de accu. Risco zal je echter wel blijven houden...
Dat heeft niets met spanningspieken te maken maar met vonken die je kan veroorzaken waardoor je explosiegevaar hebt bij je accu.



In principe is er alleen een verhoogt risico op schade bij het hulpkrijgende voertuig. Lees dit stukje maar eens, die weerlegt de uitspraak van de NDA.

http://www.amt.nl/web/Nieuws/Tonen-Nieu ... onica2.htm
Afbeelding
"There are 10 kinds of people. Those who understand binary, and those who do not."
Andry
Berichten: 4
Lid geworden op: za jan 12, 2008 18:54

Bericht door Andry »

Apart, jaren gelden met EAT-1 leerden we dat door de hogere weerstand de kans op (te hoge) piekspanningen verminderde.

Het opstarten van een auto is wel een discussiepunt geweest en zal het altijd blijven :lol: In het verleden weren er auto's opgestart zoals in de link beschreven, met als resultaat een kapotte ecu. Dit was toendertijd bij een oude 'lowtech' Fiat Tempra 1.6
diabloNL
Senior Stato
Berichten: 761
Lid geworden op: do aug 17, 2006 17:09

Bericht door diabloNL »

Andry schreef:Apart, jaren gelden met EAT-1 leerden we dat door de hogere weerstand de kans op (te hoge) piekspanningen verminderde.
Als je een hogere weerstand hebt als je hem aan een metaal onderdeel koppelt dan heb je wel een hele slechte massakabel. :P

Het gaat erom dat als je de plus kabel hebt verbonden en je dan de massa kabel aansluit dat je altijd wat vonken krijgt en aangezien vonk + accu een slechte combinatie kan zijn is het verstanding om hem op een metaal deel te plaatsen.

Maar goed ik ben geen automonteur maar een electronicus. :wink:
Afbeelding
"There are 10 kinds of people. Those who understand binary, and those who do not."
Plaats reactie