Turbo pakt niet lekker

DigitalPunk
Junior Stato
Berichten: 216
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 9:35
Locatie: Voorburg

Turbo pakt niet lekker

Bericht door DigitalPunk »

Ik heb sinds een week een 1.9 mJTD 120 Emotion. Wat een heerlijke auto!

Nu heb ik af en toe het gevoel dat de turbo niet lekker pakt. De ene rit schiet ik weg als ik boven de 2000 rpm kom, de andere keer blijft hij rustig doortrekken alsof het een "normale auto" is.
Daar heb ik natuurlijk geen 120pk sterke Turbodiesel voor gekocht :D

Kan er niet echt mijn vinger op leggen aangezien het niet altijd is.
Zijn er meer mensen met een soortgelijke ervaring?
GP 1.9 Emotion mJTD 120 - EGR klep vervangen - Pioneer Subwoofer - Eibach verlaging 3cm - BMC CDA Box - Zwarte grille - Dorpellijsten - LED Achterlichten - Achterspoiler - Zwarte mistlampen - iPod interface - Alu pedalen - Madeno remap - Uitlaatsierstuk
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Bericht door Bennink »

Is dat het bekende dipje in de software van de Multijets?
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Bericht door scoop »

Nee,

Dit is niet het bekende dipje. Ondanks het dipje dat tussen de 1500 en 2000 ligt, waarbij de motor erg onregelmatig kan gaan draaien (schokkend rijden), pakt de turbo wel altijd normaal op rond de 2000rpm (bij mij al iets voor de 2000rpm, en volgens de monteur van mijn dealer komt deze er ook al bij 1900rpm bij).

Ik heb hier dan ook (gelukkig) nooit last van - altijd volledige powerrrr beschikbaar, tenzij de ESP ingrijpt natuurlijk. ;)

Ik neem aan dat je dit verschil merkt in dezelfde versnelling? En heb je het gevoel dat de turbo helemaal niet meer bijschakelt over het hele toerentalbereik? (van 2000rpm tot 4000rpm). Niet gehinderd door enige kennis van de techniek zeg ik dat het best eens een sensor kan zijn die af en toe niet helemaal goed werkt (of helemaal niet). Ik zou dit zeker direct bij je dealer melden en vragen of je hiermee kunt doorrijden, ofdat zij de auto z.s.m. voor onderzoek willen hebben.

Succes.
Rogar

Bericht door Rogar »

Hoe is het met rookontwikkeling en het niveau van je olie?
DigitalPunk
Junior Stato
Berichten: 216
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 9:35
Locatie: Voorburg

Bericht door DigitalPunk »

Geen noemenswaardige rookontwikkeling en oliepeil is ook goed.

Het komt vaak voor als ik hem in z'n 2 even wil doortrekken, maar er vervolgens niets gebeurd. Het komt dan ook regelmatig voor dat hij het dan weer wel doet als ik in de 3 zit...

Heb het net even gemeld bij de dealer, dus volgende week zal hij waarschijnlijk daar even een dagje vertoeven. :(

Hopelijk is het niets ernstigs...
GP 1.9 Emotion mJTD 120 - EGR klep vervangen - Pioneer Subwoofer - Eibach verlaging 3cm - BMC CDA Box - Zwarte grille - Dorpellijsten - LED Achterlichten - Achterspoiler - Zwarte mistlampen - iPod interface - Alu pedalen - Madeno remap - Uitlaatsierstuk
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Bericht door scoop »

Even een korte follow-up hierop. Hoewel het niet hetzelfde symptoom is als het dipje, de veroorzaker kan wel dezelfde zijn. Een slecht werkende EGR klep kan ervoor zorgen dat het vermogen wegvalt. En aangezien het probleem van het dipje ook niet naar voren komt na diagnose, ben je bij deze gewaarschuwd. Het kan dus een andere openbaring van hetzelfde probleem zijn.
DigitalPunk
Junior Stato
Berichten: 216
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 9:35
Locatie: Voorburg

Bericht door DigitalPunk »

Komende donderdag gaat hij naar de dealer voor inspectie.
Laat meteen kijken naar de bekende GP problemen: piepende remmen en slecht openende achterportieren.

Ik hoop dat het niets ernstigs is...
GP 1.9 Emotion mJTD 120 - EGR klep vervangen - Pioneer Subwoofer - Eibach verlaging 3cm - BMC CDA Box - Zwarte grille - Dorpellijsten - LED Achterlichten - Achterspoiler - Zwarte mistlampen - iPod interface - Alu pedalen - Madeno remap - Uitlaatsierstuk
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Bericht door scoop »

Ik help je hopen... hou ons op de hoogte!

Succes.
DigitalPunk
Junior Stato
Berichten: 216
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 9:35
Locatie: Voorburg

Bericht door DigitalPunk »

Hij is naar de dealer geweest en een update gedaan van de software, maar helaas, nog steeds dezelfde problemen.
Komende dinsdag gaat hij naar een andere dealer, want ben niet tevreden over de service van Fivan Capelle a/d IJssel.

Ik hou jullie op de hoogte...
GP 1.9 Emotion mJTD 120 - EGR klep vervangen - Pioneer Subwoofer - Eibach verlaging 3cm - BMC CDA Box - Zwarte grille - Dorpellijsten - LED Achterlichten - Achterspoiler - Zwarte mistlampen - iPod interface - Alu pedalen - Madeno remap - Uitlaatsierstuk
DigitalPunk
Junior Stato
Berichten: 216
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 9:35
Locatie: Voorburg

Bericht door DigitalPunk »

Nou, inmiddels is hij langs Preuninger in Den Haag geweest, maar daar konden ze niets vinden...Zelfde voor de piepende remmen...
Volgens mij hebben ze niet eens gekeken, want die remmen hoor je 2km verderop nog.

Dus weer even gebeld met Fivan Capelle a/d IJssel en daar is hij vorige week geweest.
Resultaat:
- Piepende remmen gefixed met modificatie setje
- Probleem gevonden met vermogen, zoals getipt op het forum, EGR klep kaduuk. Deze is besteld en wordt vervangen zodra hij binnen is.

Zou het einde in zicht zijn?
GP 1.9 Emotion mJTD 120 - EGR klep vervangen - Pioneer Subwoofer - Eibach verlaging 3cm - BMC CDA Box - Zwarte grille - Dorpellijsten - LED Achterlichten - Achterspoiler - Zwarte mistlampen - iPod interface - Alu pedalen - Madeno remap - Uitlaatsierstuk
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Bericht door scoop »

Laat ze gelijk een 2e EGR klep op voorraad leggen voor je. ;) Ze schijnen nogal onbetrouwbaar te zijn (zie dipje topic)... :roll:
leozldnl
Nuovo Arrivato
Berichten: 26
Lid geworden op: wo jun 28, 2006 14:45
Locatie: Vlissingen

Het niet door willen trekken van 120pk JTD

Bericht door leozldnl »

Ik heb hier ook last van soms niet vooruit te branden en de andere keer heb ik er geen last van . Is al bij de Dealer geweest maar konden niets vinden tijds div proef ritten was er niets aan de hand Gaat volgende week weer terug ik zal ook maar door geven dat het mogelijk de ERG klep kan zijn. Hoe kun je testen of zien na demontage of de klep niet goed werkt wie weet dat ?
Uitvoering: Fiat Grande Punto Emotion 1.9 JTD 120 pk
Kleur: EXOTICA RED
Extra Skydome , MP3, INTERSCOPE" HIFI SYSTEEM , PARKEERSENSOREN,BLU&ME ,ZIJRUITEN ACHTER VERDUISTERD,12V AANSLUITING
Velgen: 15-spaaks 16inch
Besteld: week 24
Levering: 36
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Bericht door scoop »

Dit is bijna niet te controleren, laat staan via software diagnose te achterhalen. Een klep die af en toe weigert onder bepaalde omstandigheden krijg je niet zomaar getest (en foutief bevonden). Wat wel vaak als indicatie gebruikt wordt is hoe vervuild zo'n klep is. Je hoort wel eens dat men de EGR klep schoongemaakt heeft om gelijksoortige problemen te verhelpen.

Wat me wel nog steeds verbaast is dat het voor garages zo moeilijk te vinden is, aangezien het toch een veel gehoord probleem is. De reden daarvoor zal wel zijn dat het niet m.b.v. diagnose te achterhalen is. Het is ook altijd een duur grapje om zomaar effe te vervangen, dus de dealer zal er niet om zitten te springen dit onder garantie te moeten vervangen.
leozldnl
Nuovo Arrivato
Berichten: 26
Lid geworden op: wo jun 28, 2006 14:45
Locatie: Vlissingen

ERG klep vervangen JTD 120 PK

Bericht door leozldnl »

Ne de garage gebeld de ERG klep is vervangen dus even kijken of de storing weg blijft De storing was: Het niet opgang komen van de motor tot 3000 toeren eenmaal boven de 3000 toeren schoot de auto als een raket weer vooruit .
Volgens de garage is een ERG klep ( vervuild of vast zitten ) veel voor komende storing De klep is binnen de garantie vervangen .
Uitvoering: Fiat Grande Punto Emotion 1.9 JTD 120 pk
Kleur: EXOTICA RED
Extra Skydome , MP3, INTERSCOPE" HIFI SYSTEEM , PARKEERSENSOREN,BLU&ME ,ZIJRUITEN ACHTER VERDUISTERD,12V AANSLUITING
Velgen: 15-spaaks 16inch
Besteld: week 24
Levering: 36
DigitalPunk
Junior Stato
Berichten: 216
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 9:35
Locatie: Voorburg

Bericht door DigitalPunk »

De EGR klep is gister vervangen en meteen een duidelijk verschil. Ik merk het vooral in de middelste versnellingen 2-3-4.

Hij trekt als een beest! Hopelijk heb ik die 3e EGR klep niet nodig :)

Daarover gesproken: Weet iemand wat de levensduur van zo'n klep eigenlijk zou moeten zijn? Stel nou dat hij over een jaar weer kapot gaat, dan heb ik geen fabrieksgarantie meer. Of zou er weer een aparte garantie gelden op deze reparatie?
GP 1.9 Emotion mJTD 120 - EGR klep vervangen - Pioneer Subwoofer - Eibach verlaging 3cm - BMC CDA Box - Zwarte grille - Dorpellijsten - LED Achterlichten - Achterspoiler - Zwarte mistlampen - iPod interface - Alu pedalen - Madeno remap - Uitlaatsierstuk
Plaats reactie