Turbo geluid?
Turbo geluid?
Hallo allemaal,
Rij sinds een week in mijn nieuwe GP Sport. Lees hier al een tijdje mee, maar heb nu toch zelf een vraag.
Sinds gister hoor ik ineens een vaag geluid als ik gas geef (vanaf 2000 toeren). Ik gok dat het gewoon de turbo is die ik hoor, maar wil het toch ff zeker weten. Ook omdat ik het voorheen dus niet hoorde.
Maar nu vragen jullie je waarschijnlijk af wat ik dus precies hoor.. tja een geluid wat niet echt uit te leggen valt. Zeg maar een soort geluid wat je hoort als je in een vliegtuig zit die opstijgt, alleen dan zit er een soort van piep in. (klinkt wel erg lachwekkend dit )
Heb nog nooit in een auto gereden met een turbo erin, dus heb ook geen flauw idee wat voor soort geluid hierbij hoort.
Is dit gewoon normaal, of moet ik er toch ff mee terug naar de garage?
Gr. Patricia
Rij sinds een week in mijn nieuwe GP Sport. Lees hier al een tijdje mee, maar heb nu toch zelf een vraag.
Sinds gister hoor ik ineens een vaag geluid als ik gas geef (vanaf 2000 toeren). Ik gok dat het gewoon de turbo is die ik hoor, maar wil het toch ff zeker weten. Ook omdat ik het voorheen dus niet hoorde.
Maar nu vragen jullie je waarschijnlijk af wat ik dus precies hoor.. tja een geluid wat niet echt uit te leggen valt. Zeg maar een soort geluid wat je hoort als je in een vliegtuig zit die opstijgt, alleen dan zit er een soort van piep in. (klinkt wel erg lachwekkend dit )
Heb nog nooit in een auto gereden met een turbo erin, dus heb ook geen flauw idee wat voor soort geluid hierbij hoort.
Is dit gewoon normaal, of moet ik er toch ff mee terug naar de garage?
Gr. Patricia
-
- Junior Stato
- Berichten: 216
- Lid geworden op: ma feb 18, 2008 9:35
- Locatie: Voorburg
Ik zal de voor de hand liggende grappen maar even achterwege laten...
Is het een soort hoog fluitend geluid?
Is het een soort hoog fluitend geluid?
GP 1.9 Emotion mJTD 120 - EGR klep vervangen - Pioneer Subwoofer - Eibach verlaging 3cm - BMC CDA Box - Zwarte grille - Dorpellijsten - LED Achterlichten - Achterspoiler - Zwarte mistlampen - iPod interface - Alu pedalen - Madeno remap - Uitlaatsierstuk
T-Jet of M-Jet?
De M-Jet turbo is niet bijster luidruchtig vind ik. Alleen bij sommige snelheden (tussen de 50 en 80) hoor ik wel een zacht hees fluitje en dat is inderdaad gewoon de turbo. Vooral bij het opspinnen (sneller draaien) en daarna weer langzamer draaien van de turbo hoor je het geluid wat beter.
Als het lijkt alsof er een kanarie tekeer gaat in de auto, dan is er natuurlijk wel iets mis. Als je de radio redelijk hard hebt staan moet je het al lang niet meer horen eigenlijk.
De M-Jet turbo is niet bijster luidruchtig vind ik. Alleen bij sommige snelheden (tussen de 50 en 80) hoor ik wel een zacht hees fluitje en dat is inderdaad gewoon de turbo. Vooral bij het opspinnen (sneller draaien) en daarna weer langzamer draaien van de turbo hoor je het geluid wat beter.
Als het lijkt alsof er een kanarie tekeer gaat in de auto, dan is er natuurlijk wel iets mis. Als je de radio redelijk hard hebt staan moet je het al lang niet meer horen eigenlijk.
Die grappen had ik al wel verwacht, maar gelukkig kan ik het er gewoon op gooien dat ik een vrouw ben die totaal geen verstand van auto's heeft
Tis trouwens een T-jet. Heb de radio op standje 9 staan, niet bijzonder zacht dus, maar hoor het er gewoon boven uit.. (misschien ook wel omdat ik er nu op ga letten)
Maar als ik het zo hoor, is dat geluid vrij normaal dus..
Tis trouwens een T-jet. Heb de radio op standje 9 staan, niet bijzonder zacht dus, maar hoor het er gewoon boven uit.. (misschien ook wel omdat ik er nu op ga letten)
Maar als ik het zo hoor, is dat geluid vrij normaal dus..
De turbo van de T-Jet komt een stukje beneden de 2000 toeren inderdaad al inzetten, dus rond de 2000 toeren zal die al aardig aan het fluiten zijn ja.
Het kunnen verschillende dingen zijn waarom het nu pas begint op te vallen: de eerste periode rij je (de meesten in ieder geval) toch wat voorzichtiger, ook omdat je nog wat aan de auto moet wennen. Zodra het allemaal wat vertrouwder voelt, gaat het gaspedaal vanzelf wat verder naar beneden en moet de turbo ook meer gaan werken (dus hij gaat harder fluiten). Het duurt ook altijd even voordat je de eigenschappen van de auto gaat kennen en daarna gaan je altijd andere dingen opvallen. Sommigen beweren ook wel dat de turbo mogelijk pas meer werk gaat doen na een bepaalde inrijperiode, maar volgens mij is dat bij moderne auto's allang niet meer van toepassing (bij de GP in ieder geval niet).
Niets aan de hand dus!
Het kunnen verschillende dingen zijn waarom het nu pas begint op te vallen: de eerste periode rij je (de meesten in ieder geval) toch wat voorzichtiger, ook omdat je nog wat aan de auto moet wennen. Zodra het allemaal wat vertrouwder voelt, gaat het gaspedaal vanzelf wat verder naar beneden en moet de turbo ook meer gaan werken (dus hij gaat harder fluiten). Het duurt ook altijd even voordat je de eigenschappen van de auto gaat kennen en daarna gaan je altijd andere dingen opvallen. Sommigen beweren ook wel dat de turbo mogelijk pas meer werk gaat doen na een bepaalde inrijperiode, maar volgens mij is dat bij moderne auto's allang niet meer van toepassing (bij de GP in ieder geval niet).
Niets aan de hand dus!
-
- Avere Una Vita
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: do mar 30, 2006 19:44
- Locatie: Velserbroek
- Contacteer:
Sporting raymon schreef:Rogar schreef:Er staat bij mij op de zaak een A5 3.0TDI quatro, die ik zo even uit mag laten... Zal eens luisteren of die turbo's er ook zo lekker op los fluiten
OMG wat een bak is dat zeg!!!
0-100 in 5,9 sec. En dan die tussenacceleraties... En die remmen, daar wordt je gewoon licht van in je hoofd als je ze hard intrapt...
Ow en fluiten doet ie ook lekker!
Hmm alleen straks naar huis in m'n T-Jetje... Zal wel even tegen vallen denk ik
afrolgeluid ligt aan de banden die je erop hebt, de yokohama's zijn in elk geval een stuk rustiger dan de turanza's die op de vorige GP zaten.Nimbus schreef:Hoe zit het trouwens met de rest van het geluid in de auto? Afrolgeluid van de banden, windruis etc. Tenminste als je de radio niet schofterig hard hebt staan natuurlijk.
Ik heb namelijk laatst mee gereden met de civic hybride van mijn zus en ik moet zeggen dat die wel heel lekker stil was.
en windgeruis is op de snelweg best goed te horen, zal wel komen door de grote spiegels denk ik, en dat de GP in verhouding best wel hoog is.
ja, een hybride....dat is geen vergelijkingsmateriaal, maar de GP is over het algemeen best stil; zeker niet luidruchtig.Nimbus schreef:Hoe zit het trouwens met de rest van het geluid in de auto? Afrolgeluid van de banden, windruis etc. Tenminste als je de radio niet schofterig hard hebt staan natuurlijk.
Ik heb namelijk laatst mee gereden met de civic hybride van mijn zus en ik moet zeggen dat die wel heel lekker stil was.
Afrolgeluid is ook niet te veel aanwezig (zolang je geen Bridgestone banden er onder hebt )
Mijn turbo (van de T-Jet) fluit overigens ook best rustig....soms gewoon een beetje op de achtergrond, maar niet al te aanwezig.
Goed ff terugkomend op mijn geopende topic, over heb 'rare' geluid wat mijn turbo maakte (ik wist dus niet hoe zoiets moest klinken dus ging er maar vanuit dat het zo hoorde)
Mijn motor heeft het vanmiddag begeven, hoogstwaarschijnlijk is de Turbo dus kapot.. En dan nadat ik mijn auto 2 weken geleden heb opgehaald, en nog geen 500 km op de teller had staan :S
Waarschijnlijk kun je je voorstellen dat ik hier best van baal, en dus zoiets heb van 'was ik er maar mee naar de garage gegaan'
Maargoed... het valt onder de garantie dat scheelt weer..
Nou weet ik niet 100% zeker of dat geluid er iets mee te maken had hoor, maar het lijkt er wel verdacht veel op.
Maar dat is toch normaal dat de turbo zo snel al kapot gaan?
Mijn motor heeft het vanmiddag begeven, hoogstwaarschijnlijk is de Turbo dus kapot.. En dan nadat ik mijn auto 2 weken geleden heb opgehaald, en nog geen 500 km op de teller had staan :S
Waarschijnlijk kun je je voorstellen dat ik hier best van baal, en dus zoiets heb van 'was ik er maar mee naar de garage gegaan'
Maargoed... het valt onder de garantie dat scheelt weer..
Nou weet ik niet 100% zeker of dat geluid er iets mee te maken had hoor, maar het lijkt er wel verdacht veel op.
Maar dat is toch normaal dat de turbo zo snel al kapot gaan?
Zuur... En het is zeker niet normaal dat een turbo zo snel kapot gaat (ook al kan het voorkomen dat ondanks controles er toch zo nu en dan een slecht exemplaar in een auto terecht komt).
Hoe dan ook, beter nu dan over 2 Ã 4 jaar, hoe vervelend het nu ook is. Het is altijd moeilijk om op afstand een inschatting te doen en bij twijfel is het altijd aan te raden om naar de dealer te gaan. Hoogst waarschijnlijk had je bij de dealer hetzelfde verhaal te horen gekregen en had het hetzelfde resultaat opgeleverd.
Ik zou proberen het geluid zo goed en zo kwaad als het kan te onthouden en zodra je de auto weer terug krijgt (en de turbo inderdaad vervangen is) weer eens een goede vergelijking maken. Dan weet je zeker of het inderdaad een indicatie was, of gewoon pech.
Misschien een schrale troost, maar het gebeurt bij veel auto merken dat er af en toe eens een turbo vroegtijdig sneuvelt. Bijvoorbeeld bij de Audi A6 van m'n baas. Niet zo verwonderlijk want ze zijn vaak van dezelfde makelij.
Succes.
Hoe dan ook, beter nu dan over 2 Ã 4 jaar, hoe vervelend het nu ook is. Het is altijd moeilijk om op afstand een inschatting te doen en bij twijfel is het altijd aan te raden om naar de dealer te gaan. Hoogst waarschijnlijk had je bij de dealer hetzelfde verhaal te horen gekregen en had het hetzelfde resultaat opgeleverd.
Ik zou proberen het geluid zo goed en zo kwaad als het kan te onthouden en zodra je de auto weer terug krijgt (en de turbo inderdaad vervangen is) weer eens een goede vergelijking maken. Dan weet je zeker of het inderdaad een indicatie was, of gewoon pech.
Misschien een schrale troost, maar het gebeurt bij veel auto merken dat er af en toe eens een turbo vroegtijdig sneuvelt. Bijvoorbeeld bij de Audi A6 van m'n baas. Niet zo verwonderlijk want ze zijn vaak van dezelfde makelij.
Succes.