Turbo geluid?

Plaats reactie
Patriesje
Nuovo Arrivato
Berichten: 10
Lid geworden op: zo feb 10, 2008 12:34

Turbo geluid?

Bericht door Patriesje »

Hallo allemaal,

Rij sinds een week in mijn nieuwe GP Sport. Lees hier al een tijdje mee, maar heb nu toch zelf een vraag.
Sinds gister hoor ik ineens een vaag geluid als ik gas geef (vanaf 2000 toeren). Ik gok dat het gewoon de turbo is die ik hoor, maar wil het toch ff zeker weten. Ook omdat ik het voorheen dus niet hoorde.

Maar nu vragen jullie je waarschijnlijk af wat ik dus precies hoor.. tja een geluid wat niet echt uit te leggen valt. Zeg maar een soort geluid wat je hoort als je in een vliegtuig zit die opstijgt, alleen dan zit er een soort van piep in. (klinkt wel erg lachwekkend dit :lol: )

Heb nog nooit in een auto gereden met een turbo erin, dus heb ook geen flauw idee wat voor soort geluid hierbij hoort.
Is dit gewoon normaal, of moet ik er toch ff mee terug naar de garage?

Gr. Patricia
DigitalPunk
Junior Stato
Berichten: 216
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 9:35
Locatie: Voorburg

Bericht door DigitalPunk »

Ik zal de voor de hand liggende grappen maar even achterwege laten... :)

Is het een soort hoog fluitend geluid?
GP 1.9 Emotion mJTD 120 - EGR klep vervangen - Pioneer Subwoofer - Eibach verlaging 3cm - BMC CDA Box - Zwarte grille - Dorpellijsten - LED Achterlichten - Achterspoiler - Zwarte mistlampen - iPod interface - Alu pedalen - Madeno remap - Uitlaatsierstuk
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Bericht door scoop »

T-Jet of M-Jet?

De M-Jet turbo is niet bijster luidruchtig vind ik. Alleen bij sommige snelheden (tussen de 50 en 80) hoor ik wel een zacht hees fluitje en dat is inderdaad gewoon de turbo. Vooral bij het opspinnen (sneller draaien) en daarna weer langzamer draaien van de turbo hoor je het geluid wat beter.

Als het lijkt alsof er een kanarie tekeer gaat in de auto, dan is er natuurlijk wel iets mis. ;) Als je de radio redelijk hard hebt staan moet je het al lang niet meer horen eigenlijk.
Patriesje
Nuovo Arrivato
Berichten: 10
Lid geworden op: zo feb 10, 2008 12:34

Bericht door Patriesje »

Die grappen had ik al wel verwacht, maar gelukkig kan ik het er gewoon op gooien dat ik een vrouw ben die totaal geen verstand van auto's heeft :lol:

Tis trouwens een T-jet. Heb de radio op standje 9 staan, niet bijzonder zacht dus, maar hoor het er gewoon boven uit.. (misschien ook wel omdat ik er nu op ga letten)

Maar als ik het zo hoor, is dat geluid vrij normaal dus..
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Bericht door scoop »

De turbo van de T-Jet komt een stukje beneden de 2000 toeren inderdaad al inzetten, dus rond de 2000 toeren zal die al aardig aan het fluiten zijn ja. :)

Het kunnen verschillende dingen zijn waarom het nu pas begint op te vallen: de eerste periode rij je (de meesten in ieder geval) toch wat voorzichtiger, ook omdat je nog wat aan de auto moet wennen. Zodra het allemaal wat vertrouwder voelt, gaat het gaspedaal vanzelf wat verder naar beneden en moet de turbo ook meer gaan werken (dus hij gaat harder fluiten). Het duurt ook altijd even voordat je de eigenschappen van de auto gaat kennen en daarna gaan je altijd andere dingen opvallen. Sommigen beweren ook wel dat de turbo mogelijk pas meer werk gaat doen na een bepaalde inrijperiode, maar volgens mij is dat bij moderne auto's allang niet meer van toepassing (bij de GP in ieder geval niet).

Niets aan de hand dus! ;)
Rogar

Bericht door Rogar »

Er staat bij mij op de zaak een A5 3.0TDI quatro, die ik zo even uit mag laten... Zal eens luisteren of die turbo's er ook zo lekker op los fluiten :twisted: :twisted: :twisted:
Sporting raymon
Avere Una Vita
Berichten: 3258
Lid geworden op: do mar 30, 2006 19:44
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Bericht door Sporting raymon »

Rogar schreef:Er staat bij mij op de zaak een A5 3.0TDI quatro, die ik zo even uit mag laten... Zal eens luisteren of die turbo's er ook zo lekker op los fluiten :twisted: :twisted: :twisted:
:lol: 8)
GP-tjet ingeruild voor een Seat Leon Cupra 310 gestolen op 04-11-2011
nu:Alfa Romeo Giulietta 170 pk multi-air ,kleur Argento alfa
Rogar

Bericht door Rogar »

Sporting raymon schreef:
Rogar schreef:Er staat bij mij op de zaak een A5 3.0TDI quatro, die ik zo even uit mag laten... Zal eens luisteren of die turbo's er ook zo lekker op los fluiten :twisted: :twisted: :twisted:
:lol: 8)

OMG wat een bak is dat zeg!!!

0-100 in 5,9 sec. En dan die tussenacceleraties... En die remmen, daar wordt je gewoon licht van in je hoofd als je ze hard intrapt... :shock: :lol:

Ow en fluiten doet ie ook lekker! :twisted:

Hmm alleen straks naar huis in m'n T-Jetje... Zal wel even tegen vallen denk ik :evil:
hannes
Avere Una Vita
Berichten: 4560
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 9:28

Bericht door hannes »

bij mijn GP valt het "fluiten" mee, klinkt altijd héél beschaafd vind ik zelf ( soms hoor je hem op de achtergrond, maar meestal haast niet ), tenminste tegenover die van Ed, die floot er wat meer op los ten opzichte van de mijne :lol:
Nimbus
Junior Stato
Berichten: 494
Lid geworden op: di mar 13, 2007 22:49

Bericht door Nimbus »

Hoe zit het trouwens met de rest van het geluid in de auto? Afrolgeluid van de banden, windruis etc. Tenminste als je de radio niet schofterig hard hebt staan natuurlijk.

Ik heb namelijk laatst mee gereden met de civic hybride van mijn zus en ik moet zeggen dat die wel heel lekker stil was.
hannes
Avere Una Vita
Berichten: 4560
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 9:28

Bericht door hannes »

Nimbus schreef:Hoe zit het trouwens met de rest van het geluid in de auto? Afrolgeluid van de banden, windruis etc. Tenminste als je de radio niet schofterig hard hebt staan natuurlijk.

Ik heb namelijk laatst mee gereden met de civic hybride van mijn zus en ik moet zeggen dat die wel heel lekker stil was.
afrolgeluid ligt aan de banden die je erop hebt, de yokohama's zijn in elk geval een stuk rustiger dan de turanza's die op de vorige GP zaten.

en windgeruis is op de snelweg best goed te horen, zal wel komen door de grote spiegels denk ik, en dat de GP in verhouding best wel hoog is.
joedelta

Bericht door joedelta »

Nimbus schreef:Hoe zit het trouwens met de rest van het geluid in de auto? Afrolgeluid van de banden, windruis etc. Tenminste als je de radio niet schofterig hard hebt staan natuurlijk.

Ik heb namelijk laatst mee gereden met de civic hybride van mijn zus en ik moet zeggen dat die wel heel lekker stil was.
ja, een hybride....dat is geen vergelijkingsmateriaal, maar de GP is over het algemeen best stil; zeker niet luidruchtig.

Afrolgeluid is ook niet te veel aanwezig (zolang je geen Bridgestone banden er onder hebt :wink: )

Mijn turbo (van de T-Jet) fluit overigens ook best rustig....soms gewoon een beetje op de achtergrond, maar niet al te aanwezig.
Patriesje
Nuovo Arrivato
Berichten: 10
Lid geworden op: zo feb 10, 2008 12:34

Bericht door Patriesje »

Goed ff terugkomend op mijn geopende topic, over heb 'rare' geluid wat mijn turbo maakte (ik wist dus niet hoe zoiets moest klinken dus ging er maar vanuit dat het zo hoorde)

Mijn motor heeft het vanmiddag begeven, hoogstwaarschijnlijk is de Turbo dus kapot.. En dan nadat ik mijn auto 2 weken geleden heb opgehaald, en nog geen 500 km op de teller had staan :S

Waarschijnlijk kun je je voorstellen dat ik hier best van baal, en dus zoiets heb van 'was ik er maar mee naar de garage gegaan'
Maargoed... het valt onder de garantie dat scheelt weer..

Nou weet ik niet 100% zeker of dat geluid er iets mee te maken had hoor, maar het lijkt er wel verdacht veel op.
Maar dat is toch normaal dat de turbo zo snel al kapot gaan? :?
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Bericht door scoop »

Zuur... :( En het is zeker niet normaal dat een turbo zo snel kapot gaat (ook al kan het voorkomen dat ondanks controles er toch zo nu en dan een slecht exemplaar in een auto terecht komt).

Hoe dan ook, beter nu dan over 2 à 4 jaar, hoe vervelend het nu ook is. Het is altijd moeilijk om op afstand een inschatting te doen en bij twijfel is het altijd aan te raden om naar de dealer te gaan. Hoogst waarschijnlijk had je bij de dealer hetzelfde verhaal te horen gekregen en had het hetzelfde resultaat opgeleverd.

Ik zou proberen het geluid zo goed en zo kwaad als het kan te onthouden en zodra je de auto weer terug krijgt (en de turbo inderdaad vervangen is) weer eens een goede vergelijking maken. Dan weet je zeker of het inderdaad een indicatie was, of gewoon pech.

Misschien een schrale troost, maar het gebeurt bij veel auto merken dat er af en toe eens een turbo vroegtijdig sneuvelt. Bijvoorbeeld bij de Audi A6 van m'n baas. Niet zo verwonderlijk want ze zijn vaak van dezelfde makelij.

Succes.
Plaats reactie