Vraag m.b.t. ESP vs (GP 1.4 16V SPORT)ief rijden

Gebruikersavatar
Raptor
Junior Stato
Berichten: 355
Lid geworden op: wo jan 16, 2008 15:42

Vraag m.b.t. ESP vs (GP 1.4 16V SPORT)ief rijden

Bericht door Raptor »

Gisteravond ff een lekker sportief ritje gemaakt door Zoetermeer.
Nu na 600km geef ik 'm af en toe ff de sporen. Dat blok moet toch echt toeren kunnen gaan maken.

Het viel me voor het eerst op dat het ESP lampje vrij vlot knippert. Zo ruig was het allemaal ook weer niet.
Wat is jullie ervaring met de ESP?
Of ben ik sportiever dan mijn GP :shock: ??
ABARTH Punto Evo.
BMC CDA
G-Tech Shortshifter
G-Tech GT560-cup S (black) uitlaat
Tuning door SAVALI
Gebruikersavatar
Speedy
Membre D'Oro
Berichten: 1542
Lid geworden op: za sep 16, 2006 10:38

Bericht door Speedy »

Hij knippert hier al als ik wat stevig over drempels rijd :)

Bij stevig optrekken geen last van eigenlijk, maar ik heb dan ook geen 120pk onder de rechtervoet ;)
GP 1.4 16v Sport --> Evo 1.3 Multijet Dynamic
Gebruikersavatar
Hellfire
Avere Una Vita
Berichten: 2066
Lid geworden op: vr jun 22, 2007 10:26

Bericht door Hellfire »

Mijn ervaring is dat ESP de GP nog redelijk laat schuiven, voordat het begint in te grijpen. Ik voel regelmatig als ik wat harder door de bocht ga dat de achterkant begint uit te breken, maar dat het nooit echt doorzet. Overigens heb ik m'n aandacht dan op andere plekken dan op het dashboard. Het lampje zie ik daarom niet knipperen. (reden: http://www.dothetest.co.uk)
Afbeelding Grande Punto 1.4 T-Jet 16v Sport Exotica Red
Afbeelding En een Prius...
Afbeelding Renault Mégane III Estate 1.5 dCi TCE Bose
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Bericht door tonyvandenbroek »

Whaha...goed filmpje...maar wel de realiteit. Ik let ook niet zo snel op een ESP lampje dat knippert.
Nu heb ik "maar" 95pk, en toch wil de esp snel ingrijpen. Vooral nu de bandjes wat slechter aan het worden zijn (29000km). Iets te enthousaist door de bocht geeft al reactie naar de esp. Zeker nu op nat wegdek.

Normaal met droog weer, en "goede" banden heb ik er minder last van.
Heb er dan ook geen TURBO in zitten. Geloof dat het lampje dan bij mij al snel kapot was. :lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Speedy
Membre D'Oro
Berichten: 1542
Lid geworden op: za sep 16, 2006 10:38

Bericht door Speedy »

Bedenk me nu dat het waarschijnlijk de ASR is die ik zie knipperen bij de verkeersdrempels. Dat driehoekje met het rondje met uitroepteken er in ... :?
In scherp genomen bochten (duitse afritten) let ik inderdaad niet op m'n dash maar op de weg :)
GP 1.4 16v Sport --> Evo 1.3 Multijet Dynamic
Gebruikersavatar
ed.de.vries
Membre D'Oro
Berichten: 1276
Lid geworden op: vr dec 01, 2006 0:09
Locatie: Grevenbicht

lampjes.

Bericht door ed.de.vries »

ik zit niet bepaald stil,maar ik heb nog geen knipperde lampjes gezien,
ook niet op Nurburgring,en Zolder.
Moet es gaan kijke of er wel lampjes bij mij inzitten.
der alte.
Gebruikersavatar
Raptor
Junior Stato
Berichten: 355
Lid geworden op: wo jan 16, 2008 15:42

Bericht door Raptor »

Hellfire schreef:Mijn ervaring is dat ESP de GP nog redelijk laat schuiven, voordat het begint in te grijpen. Ik voel regelmatig als ik wat harder door de bocht ga dat de achterkant begint uit te breken, maar dat het nooit echt doorzet. Overigens heb ik m'n aandacht dan op andere plekken dan op het dashboard. Het lampje zie ik daarom niet knipperen. (reden: http://www.dothetest.co.uk)
Met dank aan het feit dat ik me bezig hou met (LAN)gaming raak je goed getraind op elke kleine wijziging in het gezichtsveld.
Dat, en de rijtraining bij Paul Maaskant :wink:
Het filmpje kende ik al. Hulde aan de bedenkers!

Ik maak er geen gewoonte van, maar heb ondanks de waarschuwingen van de ESP geen negatieve gevolgen gehad. De GP ligt als een blok op de weg 8)
ABARTH Punto Evo.
BMC CDA
G-Tech Shortshifter
G-Tech GT560-cup S (black) uitlaat
Tuning door SAVALI
swans
Avere Una Vita
Berichten: 4017
Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
Locatie: Axel
Contacteer:

Bericht door swans »

enkel die ASR durft wel eens te knipperen! :roll:
Volgens mij moet je echt wel als een idioot gaan rijden wil je de ESP laten branden!!!
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
Gebruikersavatar
walpunto
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 3906
Lid geworden op: ma jun 05, 2006 19:40
Locatie: utrecht

Bericht door walpunto »

hou van behoorlijk doorryden voorzover dat met de 95pk gp gaat maar of mijn lampje van de esp is kapot of ik weet alles goed over te brengen heb hem nog nooit zien branden.
2006 gp 1.4 starjet sport
2009 diverse verkeerde auto s
01-09-2016 gp 1.4 t=jet sport
Gebruikersavatar
marcopunto
Junior Stato
Berichten: 413
Lid geworden op: wo aug 15, 2007 11:16
Locatie: Kalmthout

Bericht door marcopunto »

bij mij (90 pk dualogic met esp en met ouwe vent - stomme combinatie hé) knippert er vanalles, maar geen lampekes ... mijn ogen denk ik .. parkinson light ????
10e Fiat, 3e Punto: GP 3d 1.3jtd 90pk emotion dualogic-chemical grey-leder-skydome-17"-skirts-dakspoiler-esp-subwoofer-park-en regensensor-donkere zijruiten,
2e Lancia: Delta 1.6jtd sixtronic platino - grigrio tempesta/nero lava opaco
joedelta

Bericht door joedelta »

swans schreef:enkel die ASR durft wel eens te knipperen! :roll:
Volgens mij moet je echt wel als een idioot gaan rijden wil je de ESP laten branden!!!
Het is inderdaad de ASR die ingrijpt en zorgt voor het branden van het lampje. Dat is wanneer de banden gaan spinnen en dus grip verliezen (ligt meer aan de banden dan aan de GP zelf, denk ik). De ASR kun je trouwens gewoon uitzetten met de knop op het dashboard. De ESP kun je niet uit zetten.

De ESP zal trouwens niet snel aan gaan, denk ik zo, de wegligging van de GP is dik voor mekaar.
Gebruikersavatar
Dupje
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 636
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 16:19

Bericht door Dupje »

joedelta schreef:
swans schreef:enkel die ASR durft wel eens te knipperen! :roll:
Volgens mij moet je echt wel als een idioot gaan rijden wil je de ESP laten branden!!!
Het is inderdaad de ASR die ingrijpt en zorgt voor het branden van het lampje. Dat is wanneer de banden gaan spinnen en dus grip verliezen (ligt meer aan de banden dan aan de GP zelf, denk ik). De ASR kun je trouwens gewoon uitzetten met de knop op het dashboard. De ESP kun je niet uit zetten.

De ESP zal trouwens niet snel aan gaan, denk ik zo, de wegligging van de GP is dik voor mekaar.
Ik heb geen ESP, maar op een bepaalde weg die ik ken zou dat lampje toch heel fel gaan branden! Wegdek ligt nogal vreemd, als je een bocht neemt begint de GP te oversturen (wegdek is net geribbelt beton)
Belg, 30, 2007 NOB GP 1.3 JTD, bedenker van de wachtkamer
Gebruikersavatar
Paulus
Junior Stato
Berichten: 229
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 18:14
Locatie: Zaandijk

Bericht door Paulus »

joedelta schreef: Het is inderdaad de ASR die ingrijpt en zorgt voor het branden van het lampje. Dat is wanneer de banden gaan spinnen en dus grip verliezen (ligt meer aan de banden dan aan de GP zelf, denk ik). De ASR kun je trouwens gewoon uitzetten met de knop op het dashboard. De ESP kun je niet uit zetten.

Hmm, heb al een paar keer gehad dat ik met licht spinnende banden optrok of door een bocht ging (nat weer ), maar het ASR lampje ging niet branden. Of moet je het echt heel bont maken voordat de ASR ingrijpt ?
Grande Punto T-Jet Sport 5d - Crossover Black - Alweer over de 30k...
Jacob
Junior Stato
Berichten: 456
Lid geworden op: ma jul 09, 2007 20:38
Locatie: Hengelo

Bericht door Jacob »

Je moet wel heel enthousiast doen wil dat lampje gaan knipperen, ik heb het nog niet zo heel vaak gezien .. :roll:
GP T-Jet Sport 3d | Exotica Red | Sport leder | CS velgen | Cruise control | Regensensor | Privacy Glass | Anti-Whiplash
swans
Avere Una Vita
Berichten: 4017
Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
Locatie: Axel
Contacteer:

Bericht door swans »

de asr werkt die trouwens met behulp van de koppeling?
als het goed nat/ glad is (bekende rodeklinkertjes) en je trekt redelijk op met de asr aan durft hij toch nog wel door te slippen (en dan ruikt de koppeling nogal sterk) :shock:
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
Plaats reactie