Krakende portieren

Plaats reactie
Mathijs
Membre D'Oro
Berichten: 1205
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 21:49
Locatie: Lelystad

Krakende portieren

Bericht door Mathijs »

Beste forummers,

Piepjes, kraakjes en rammeltjes wie kent het niet. Alhoewel de Grande Punto over het algemeen vrij is van deze geluiden horen mijn scherpe oren zo nu en dan wel iets.

Eerst was daar de krakende bestuurdersstoel. Ik had hier over het algemeen geen last van, maar zodra er een iets zwaarder persoon in ging zitten ging de stoel kraken bij het (iets harder) nemen van bochten.

De oplossing hiervoor was simpel, en de Fiat dealer te Emmeloord had hier ook al redelijk wat ervaring mee. Want de Croma scheen er ook last van te hebben. Na wat aanpassingen van de bestuurderstoel (ze hebben onder andere een plaat gemonteerd tussen vering en vulling van de stoel), is de stoel weer vrij van kraakjes.

En dan nu de krakende portieren, hier hadden wij van het begin al last van. De auto was hier al één keer terug voor geweest naar de dealer, die had de deuren vervolgens afgesteld. Volgens de dealer was het kraken nu afgelopen.

Dit was natuurlijk helemaal niet zo, het kraken was eigenlijk alleen maar erger geworden. Zodoende opnieuw een afspraak gemaakt met de dealer, en de dealer beloofde ons 'dat de auto niet eerder wegging voordat het was opgelost'.

Eenmaal bij dealer heeft een monteur de hele B-stijl van binnen gedemonteerd, want de monteur dacht dat het weleens van de gordels zou kunnen liggen. Nadat de monteur wat gerommeld had aan de gordels werd het tijd om een rondje te rijden. En vooral over drempels en weg oneffenheden, want dan heeft de GP er het meeste last van.

Nou je raadt het al, het kraken was nog steeds aanwezig. Toen kwam ik in de garage in ene op de gedachte dat het weleens aan het slot zou kunnen liggen. De monteur plakte er een stukje tape op, en weer gingen wij even een rondje rijden. En wonder boven wonder was het geluid als sneeuw voor de zon verdwenen!

De oplossing:

Afbeelding
Auto: Coupé Fiat (1998) Afbeelding
Mijn Fiat Coupé
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Bericht door scoop »

Het opnieuw afstellen en smeren van de slotvangers zou het probleem op moeten lossen. Dealers zouden hiervan op de hoogte moeten zijn. Dit is uiteraard een prima tussenoplossing. ;)
Gebruikersavatar
ed.de.vries
Membre D'Oro
Berichten: 1276
Lid geworden op: vr dec 01, 2006 0:09
Locatie: Grevenbicht

deur kraken.

Bericht door ed.de.vries »

als ik de foto zie.
Bah!! Grande Punto onwaardig, als je de deur (portieren) opent en je zie dan zo,n lapmiddel zitten.
Nee!!! Gauw naar een (goede) dealer, en de zaak goed laten afstellen,en weg met die lapjes/stripjes aan de sloten.
En weg zijn de kraakjes. Zeker weten.
S6 er mee.
groetjes.
Ed.de.Vries.
Mathijs
Membre D'Oro
Berichten: 1205
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 21:49
Locatie: Lelystad

Bericht door Mathijs »

Ja, het is inderdaad niet de fraaiste oplossing om het kraken van de portieren te elimineren. Maar zoals ik in de openingspost al gezegd had waren de portieren al een keer opnieuw afgesteld geweest, met als gevolg dat de portieren nog meer kraakte dan voorheen. Zodoende was dit eigenlijk ons laatste redmiddel. Daarnaast kijk ik bij het instappen liever tegen een stukje tape aan, dan dat ik tijdens het rijden constant het gekraak hoor.

Maar goed, zijn er nog meer mensen die last hebben van krakende portieren?
Auto: Coupé Fiat (1998) Afbeelding
Mijn Fiat Coupé
diabloNL
Senior Stato
Berichten: 761
Lid geworden op: do aug 17, 2006 17:09

Bericht door diabloNL »

Jep, bij mij kraken ze ook. Ben er aan gewend en kan me er niet aan irriteren. 8)
Afbeelding
"There are 10 kinds of people. Those who understand binary, and those who do not."
Gebruikersavatar
mvt
Nuovo Arrivato
Berichten: 61
Lid geworden op: vr sep 08, 2006 21:38
Locatie: almere

kraakjes

Bericht door mvt »

ik heb sinds kort een kraakend dashboard het geluid komt rechtsvoor vandaan tussen raam en dashboard, erg irritant
je hoort het alleen bij remmen optrekken en torsen van de carroserie
eigenlijk elke beweging van de auto
heeft iemand dit ook? of beter nog een oplossing
gp 1.4 16v sportsoundplus,crossoverblack ,interscope,blu me ,armsteun,geen logo`s on the back
Gebruikersavatar
Derk
Nuovo Arrivato
Berichten: 21
Lid geworden op: di jul 17, 2007 20:09
Locatie: Nijkerk GLD

Bericht door Derk »

ik heb ook krakende portieren ! en als ik ergens niet tegen kan zijn het piepende krakende dingen in de auto :evil:
Grande Punto Sport T-Jet 120
Mathijs
Membre D'Oro
Berichten: 1205
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 21:49
Locatie: Lelystad

Bericht door Mathijs »

En ga je dezelfde oplossing gebruiken die wij ook gebruikt hebben, Derk?.. :)
Auto: Coupé Fiat (1998) Afbeelding
Mijn Fiat Coupé
Gebruikersavatar
Peli
Junior Stato
Berichten: 437
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 10:26
Locatie: Almere

Bericht door Peli »

Ik in iedergeval wel, mijn dank is heeeeeel groot, liever iets wat minder mooi is dan dat gekraak.
GP 1.4 STARJET 16V EMOTION CHIARO AZUUR MET.
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Bericht door tonyvandenbroek »

Peli schreef:Ik in iedergeval wel, mijn dank is heeeeeel groot, liever iets wat minder mooi is dan dat gekraak.
En zoland de deuren dicht zijn, zie je er ook niets van. :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
Derk
Nuovo Arrivato
Berichten: 21
Lid geworden op: di jul 17, 2007 20:09
Locatie: Nijkerk GLD

Bericht door Derk »

ik ga het zeker proberen .. liever een tape te zien als ik in uit stap dan altijd gekraak !! bedankt voor de info :wink:
Grande Punto Sport T-Jet 120
Gebruikersavatar
Korakal
Nuovo Arrivato
Berichten: 60
Lid geworden op: di okt 24, 2006 18:45
Locatie: Amersfoort

Re: kraakjes

Bericht door Korakal »

mvt schreef:ik heb sinds kort een kraakend dashboard het geluid komt rechtsvoor vandaan tussen raam en dashboard, erg irritant
je hoort het alleen bij remmen optrekken en torsen van de carroserie
eigenlijk elke beweging van de auto
heeft iemand dit ook? of beter nog een oplossing
Ik denk dat je hier eens moet kijken:
http://www.grandepuntoclub.nl/Forum/vie ... php?t=2810

Ik had vorige week woensdag een afspraak bij de dealer. Stopt het kraken er maandag spontaan mee... om in het weekend erna weer terug te komen :|

Binnenkort maar weer eens een nieuwe afspraak inplannen...
Grande Punto 1.3MJD90 Dynamic Dualogic
Gebruikersavatar
marcopunto
Junior Stato
Berichten: 413
Lid geworden op: wo aug 15, 2007 11:16
Locatie: Kalmthout

Bericht door marcopunto »

een portier bijstellen kost wat tijd, een medewerker van mijn dealer heeft daar een tijdje geleden wat tijd in gestoken en het probleem is verholpen, maar dan wel zonder die kleeftoestand.
10e Fiat, 3e Punto: GP 3d 1.3jtd 90pk emotion dualogic-chemical grey-leder-skydome-17"-skirts-dakspoiler-esp-subwoofer-park-en regensensor-donkere zijruiten,
2e Lancia: Delta 1.6jtd sixtronic platino - grigrio tempesta/nero lava opaco
Plaats reactie